• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Blå Flygare
    Molina skrev 2010-11-19 15:48:48 följande:
    En till dum fråga om Enummer finns det något Enummer som innehåller mjölk?
    Ingen mjölk i några E
  • Snutten

Tack för stödet allihopa! Ibland känner man sig nästintill hypokondrisk när det bara blir mer och mer saker med ungen hela tiden.

Angel: jag skulle säga att astman är under kontroll  

• Cs mamma
    Snutten skrev 2010-11-19 19:03:25 följande:
    Tack för stödet allihopa! Ibland känner man sig nästintill hypokondrisk när det bara blir mer och mer saker med ungen hela tiden.

Angel: jag skulle säga att astman är under kontroll  
    Jo jag tycker det så då bör hon ha växt under sommaren om det var den som spökade, eller hur!
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-11-19 14:22:23 följande:
    Hej!

Ni kloka kvinnor! Siri växer ju lite dåligt och jag tycker alltid att det blir bortviftat " alla barn följer sin kurva" bla bla bla. Men nu är hon 100 cm och väger knappt 17 kg och 4,5 år gammal. Hon har stått i princip still sedan i februari! Jag är 175 cm, min man 184 och vår son ligger 2+ på alla kurvor. Jag pratade med en bekant som är läkare och han tyckte helt klart att man ska ta glutenprover på henne eftersom hon växer dåligt. Suck, det slutar liksom aldrig komma mer och mer saker. Jag var SÅ himla glad för att allergierna har mildrats något. Men jag känner mig verkligen orolig över detta med tillväxten. Om man googlar, vilket man kanske INTE ska göra, så kan man läsa sig till att barnets längd inte ska skilja sig mer än 1,5 SD från föräldrarnas och syskonens för då ska man utreda. Det gör ju Siris med råge. Och varför får jag bara höra att allt är normalt hela tiden? Nu äter hon dessutom en 4 veckors antibiotika kur och har jätteont i magen. Stackarn!

Är det bara jag som är nojjig eller? Hur hade ni tänkt? 
    Var kan man se hur barnen "borde" växa i förhållande till föräldrarna? Någon som har bra länk?

Mina barn är ju inte speciellt långa, speciellt inte lilleman. Men han får ju inte i sig gluten så om han är glutenintolerant kan man ju aldrig veta i dagsläget...
    Maken är ju inte lång och inte jag heller. Men alla i min släkt är längre än mig. Min mamma är 167. pappa 1,75 tror jag, brorsorna är längre än så och lilla jag 1,62, men så var jag ju glutenintolerant också! Undrans om det är orsaken? Var lång fram till 12-13  och sen växte alla förbi mig...
  • Cs mamma
    Snutten skrev 2010-11-19 19:33:21 följande:
    OM hon nu skulle vara glutenintolerant kastar jag in handduken!
    OM hon är glutenintolerant kommer du gråta en himla massa och sen komma ut på andra sidan och ena dig med oss
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-11-19 19:33:21 följande:
    OM hon nu skulle vara glutenintolerant kastar jag in handduken!
    Jag grät inte en droppe när jag fick diagnosen. Jag blev så lättad och glad att jag äntligen hade fått reda på varför jag mådde så pissig.
    OM S är glutenintolerant så kan du tacka dig själv tusen gånger om att hon slapp lida och du kom på det så fort.
  • Snutten

Åh ni är så kloka! Det är klart att jag vill veta varför hon inte växer men det är ju så dubbelt det där. Det är ju inte jättekul med glutenintolerans när man lever på havremjölk? Det är klart att man fixar det med men det blir ju jobbigare. Jaja, det är inte ens säkert att hon har det. Jag trodde faktistk på riktigt att det hade vänt för Siri, men det verkar ju inte vara fallet.

Just nu myser hon i samma mysbyxor som storebror hade när han var 2,5 år och de ser inte det minsta för små ut! 

• Molina
    Blå Flygare skrev 2010-11-19 18:42:04 följande:
    Ingen mjölk i några E
    Tack. Hmm Moa reagerar på nåt hon äter men vad vet vi inte, men då vet jag att hon inte fått isig mjölk iallafall.
    Finns det korsallergier med mjölk tex nån frukt eller annan mat? Soja får hon ytterst lite. Hon har även äggallergi om det finns nån korsallerggi där igenom.
  • Mela78
    Molina skrev 2010-11-19 20:06:36 följande:
    Tack. Hmm Moa reagerar på nåt hon äter men vad vet vi inte, men då vet jag att hon inte fått isig mjölk iallafall.
    Finns det korsallergier med mjölk tex nån frukt eller annan mat? Soja får hon ytterst lite. Hon har även äggallergi om det finns nån korsallerggi där igenom.
    Finns tillsattsämnen som soja/baljväxtallergiger kan reagera på. E 410-414 och 417 har jag för mig att siffrorna är. de deklarerar ibland utan E-numrena men med sina namn, tex guar, carob, johannesbröd mfl
Svar på tråden Allergitråden