• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • saffe
    Allrona skrev 2010-11-20 09:26:15 följande:
    Frågar igen är det någon vars barn blir röd under ögonen som allergisk reaktion? Alltså inte av pollen utan av mat? Dottern är röd precis under ögat precis som man blir om man är allergisk mot pollen och jag funderar på om det också kan vara en reaktion då hon även har eksem i ansiktet.
    Min dotter på snart 3 år blir röd under ögonen på det sättet som du beskriver, när hon får i sig vete.
  • Allrona

Saffe - ok tack. Vi misstänkte att det hade ett samband med eksemen men vi har aldrig hört talas om den reaktionen tidigare. Då är det bara att fortsätta luska i vad hon reagerar på. Läkarn var inte mycket till hjälp, han sa bara att eksem inte så ofta är allergi. Men hallå vi vet ju att hennes tidigare eksem har varit allergi! Suck!

• Kavat
    Allrona skrev 2010-11-20 17:35:10 följande:
    Saffe - ok tack. Vi misstänkte att det hade ett samband med eksemen men vi har aldrig hört talas om den reaktionen tidigare. Då är det bara att fortsätta luska i vad hon reagerar på. Läkarn var inte mycket till hjälp, han sa bara att eksem inte så ofta är allergi. Men hallå vi vet ju att hennes tidigare eksem har varit allergi! Suck!
    Jag tror motsatsen, att eksem nästan alltid är allergi/överkänslighet. Fast det är få som orkar ta reda på av vad när det inte visar på tester... Och gör inte föräldrarna jobbet så får man aldrig reda på något för läkaren har inte en chans med tanke på hur många olika saker man kan reagera på... Så då smörjer man och smörjer och ev. ger aerius/tavegyl osv och säger att det är atopiska eksem och de flesta föräldrar nöjer sig med det svaret.
  • Tibell

Minstingen här hemma bajsar fortfarande grönt och väldigt löst :( det enda nya hon äter är bobs apelsinmarmelad! Kan det ge reaktion? Dessutom är hon väldigt prickig i nacken och under hakan! Annars är det samma vanliga kost!

Dessutom fick hon tag i syrrans macka idag och hann stoppa i munnen! Hon hann aldrig bita men fick ändå eksem på en kinden och en fläck under hakan! Hon får aldrig sådana eksem av vete eller havre så nu funderar jag på om eksemet berodde på rågmjölet som fanns i!
    Ni vars barn inte tål vete och havre, är de även allergiska mot de andra sädesslagen?

• tes 75
    Tibell skrev 2010-11-20 18:48:59 följande:
    Minstingen här hemma bajsar fortfarande grönt och väldigt löst :( det enda nya hon äter är bobs apelsinmarmelad! Kan det ge reaktion? Dessutom är hon väldigt prickig i nacken och under hakan! Annars är det samma vanliga kost!

Dessutom fick hon tag i syrrans macka idag och hann stoppa i munnen! Hon hann aldrig bita men fick ändå eksem på en kinden och en fläck under hakan! Hon får aldrig sådana eksem av vete eller havre så nu funderar jag på om eksemet berodde på rågmjölet som fanns i!
    Ni vars barn inte tål vete och havre, är de även allergiska mot de andra sädesslagen?
    apelsin känns väl som det gärna skulle ge starka magreaktioner. vår son har bajsat väldigt frätande & fått utslag runt munnen när han druckit ananasjuice.
  • Dalkulla74

Allro: Jag sällar jag helt instämmande med K Kavat om sambandet eksem-allergi/överkänslighet! Det är det mest tydliga sättet vi ser på våra barn om de fått i sig något de inte tål. Lite klurigt ibland eftersom Martin kan reagera med eksem först efter 1-2 dagar men när eksemprickarna blir bätre och bättre och bra på 1-3 veckor och inte är längre varande än så så är vi tämligen säkra på att det varit något han fått i sig. Men han reagerar så fort något är "fel" kan man säga, är han på väg att bli förkyld/sjuk så kommer i regel eksemen strax innan.

Atopiska eksem..ja va less jag är på det uttrycket. Jag håller med om att man kan vara atopiker och ha allergi och känslig hud och ev astma men att man ska ha eksem som enbart poppar upp pga att man har känslig hud och inte triggas av något tror jag inte på. Eksemen försämras ju så klart lätt av klimat och omgivning men de kommer av en orsak. Så känner jag.

• tessan27

Min son är snart 7 månader och har under dem senaste månaderna uppvisat en del eksem på kroppen, har märkt att det kommit ibland efter att han ätit och vi har själv kommit fram till att han troligtvis inte tål tomat och Kiwi. Av tomat så blir han alldeles rödflammig ¨på kroppen och eksem, röda torra varma kinder mm, när han fick i sig kiwi tror vi att det kliade i munnen för han började gallskrika...
    Men igår hadde han inte fått något av dessa 2 livsmedel utan ätit mat han ätit innan utan att reagera. Och nu på kvällen var han återigen rödflammig och det kliade, han vart gnällig och ledsen. Knallröda kinder och rödflammig framförallt på överkroppen. Ringde 1177 och dem tyckte att vi skulle åka in till jourläkaren.Han sa att det absolut var en allergisk reaktion, tyckte att det såg ut som nässelutslag och han tyckte att vi skulle kontakta VC på måndag och begära allergitest på sonen.
    Har pratat om detta med BVC och läkaren på6månaders kontrollen,men då sa dem att man inte gör allergitester på så småbarn.... Vill ju veta vad det ärsom han inte tålså att jag slipper ge honom det. Det ska tilläggas att vi har ganska mycket allergier i släkten på min sida,storasyster har astma och mjölkproteinallergi...

Så idag har han bara fått välling, gröt och ersättning. Imorgon ska jag laga iordning lite mat själv till honom, potatis, kyckling tänte jag börja med och sen lägga till en grönsak efter några dagar, majs el morot eller så...

• Snutten
    tessan27 skrev 2010-11-20 21:31:14 följande:
    Min son är snart 7 månader och har under dem senaste månaderna uppvisat en del eksem på kroppen, har märkt att det kommit ibland efter att han ätit och vi har själv kommit fram till att han troligtvis inte tål tomat och Kiwi. Av tomat så blir han alldeles rödflammig ¨på kroppen och eksem, röda torra varma kinder mm, när han fick i sig kiwi tror vi att det kliade i munnen för han började gallskrika...
    Men igår hadde han inte fått något av dessa 2 livsmedel utan ätit mat han ätit innan utan att reagera. Och nu på kvällen var han återigen rödflammig och det kliade, han vart gnällig och ledsen. Knallröda kinder och rödflammig framförallt på överkroppen. Ringde 1177 och dem tyckte att vi skulle åka in till jourläkaren.Han sa att det absolut var en allergisk reaktion, tyckte att det såg ut som nässelutslag och han tyckte att vi skulle kontakta VC på måndag och begära allergitest på sonen.
    Har pratat om detta med BVC och läkaren på6månaders kontrollen,men då sa dem att man inte gör allergitester på så småbarn.... Vill ju veta vad det ärsom han inte tålså att jag slipper ge honom det. Det ska tilläggas att vi har ganska mycket allergier i släkten på min sida,storasyster har astma och mjölkproteinallergi...

Så idag har han bara fått välling, gröt och ersättning. Imorgon ska jag laga iordning lite mat själv till honom, potatis, kyckling tänte jag börja med och sen lägga till en grönsak efter några dagar, majs el morot eller så...
    Allergitester på så små barn är inte riktigt tillförlitliga men de är de inte på någon egentligen. Min dotter är multiallergisk och det visar sig inte på några tester alls. Och det är det många här inne som varit med om. Det bästa är att göra som du planerat att utesluta och sedan införa en sak i taget.
  • Snutten

Jag gkömde skriva: de vanligaste allergierna hos små barn är: mjölk, ägg, fisk, soja, vete och havre. Sen tillkommer en del som tomat och rött osv som är mer som överkänslighetsreaktioner

• Allrona

Vad skönt att det är fler än jag som tror eksemen är allergi. Man känner sig ju lite knäpp som inte alls tror på läkaren! Det är så skönt att ha er här i tråden att bolla sina idéer med

Svar på tråden Allergitråden