• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Cs mamma
    Kavat skrev 2010-11-19 19:43:33 följande:
    Jag grät inte en droppe när jag fick diagnosen. Jag blev så lättad och glad att jag äntligen hade fått reda på varför jag mådde så pissig.
    OM S är glutenintolerant så kan du tacka dig själv tusen gånger om att hon slapp lida och du kom på det så fort.
    Jag menar inte att diagnosen i säg gör att man gråter men att det hela tiden blir mer + en lättnad att iaf veta...
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-11-19 19:33:21 följande:
    OM hon nu skulle vara glutenintolerant kastar jag in handduken!
    Nalle
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-11-19 19:57:27 följande:
    Åh ni är så kloka! Det är klart att jag vill veta varför hon inte växer men det är ju så dubbelt det där. Det är ju inte jättekul med glutenintolerans när man lever på havremjölk? Det är klart att man fixar det med men det blir ju jobbigare. Jaja, det är inte ens säkert att hon har det. Jag trodde faktistk på riktigt att det hade vänt för Siri, men det verkar ju inte vara fallet.

Just nu myser hon i samma mysbyxor som storebror hade när han var 2,5 år och de ser inte det minsta för små ut! 
    Oatlys havremjölk går bra vid glutenintollerans. Iaf om man inte har hudceliaki, typ
  • Snutten
    Blå Flygare skrev 2010-11-19 21:00:04 följande:
    Oatlys havremjölk går bra vid glutenintollerans. Iaf om man inte har hudceliaki, typ
    Ja där ser ni hur lite jag kan om gluten!
  • Allrona

Frågar igen är det någon vars barn blir röd under ögonen som allergisk reaktion? Alltså inte av pollen utan av mat? Dottern är röd precis under ögat precis som man blir om man är allergisk mot pollen och jag funderar på om det också kan vara en reaktion då hon även har eksem i ansiktet.

• Mama Law

gå in och titta på bilderna i mitt galleri som heter wiking eksem eller liknande hur han blir i ansiktet.

Allrona skrev 2010-11-20 09:26:15 följande:
    Frågar igen är det någon vars barn blir röd under ögonen som allergisk reaktion? Alltså inte av pollen utan av mat? Dottern är röd precis under ögat precis som man blir om man är allergisk mot pollen och jag funderar på om det också kan vara en reaktion då hon även har eksem i ansiktet.

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Allrona
    Mama Law skrev 2010-11-20 12:13:49 följande:
    gå in och titta på bilderna i mitt galleri som heter wiking eksem eller liknande hur han blir i ansiktet.
    Oj, vad eksem han hade i ansiktet! Så mycket har inte min dotter. Hon har mer eksem med blåsor och lite sår runt munnen och ner på hakan och även rodnad upp på kinderna. Och som sagt är hon röd precis under ögonen, men inte eksem utan mer rodnad direkt under ögonfransarna.
  • Allrona

Förresten nån här kanske kan svara på detta. Jag tror kanske att jag är helt ute och svävar nu men i alla fall. Vi har tyckt att dottern ibland reagerar på lithells korv (som ju är fri från typ allt), kassler och blodpudding. Det enda som verkar gemensamt mellan dem är konserveringsmedlet E250. Kan man vara allergisk mot det? Det känns som det är lite väl långsökt men....Obestämd

• Kavat
    Allrona skrev 2010-11-20 14:37:16 följande:
    Förresten nån här kanske kan svara på detta. Jag tror kanske att jag är helt ute och svävar nu men i alla fall. Vi har tyckt att dottern ibland reagerar på lithells korv (som ju är fri från typ allt), kassler och blodpudding. Det enda som verkar gemensamt mellan dem är konserveringsmedlet E250. Kan man vara allergisk mot det? Det känns som det är lite väl långsökt men....Obestämd
    Låter inte helt långsökt i mina öron... Klarar hon vanligt fläskkött utan E250? För fläskkött är histaminfrisättande och kan orsaka "falska reaktioner".
  • Allrona
    Kavat skrev 2010-11-20 14:41:15 följande:
    Låter inte helt långsökt i mina öron... Klarar hon vanligt fläskkött utan E250? För fläskkött är histaminfrisättande och kan orsaka "falska reaktioner".
    Ja, det tror jag. Har aldrig tänkt på att hon har reagerat på det i alla fall.
Svar på tråden Allergitråden