• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79
    ViFrånLandet skrev 2011-01-11 10:23:12 följande:
    En liten fundering: Äter ni samma mat som era allergiska barn eller lagar ni flera rätter? Hittills har jag gjort storkok och fryst in portionsvis till lilleman, så han har aldrig fått samma mat som oss. Det har gått jättebra och han har varit nöjd men nu börjar han sträcka sig efter vår mat och visar många gånger tydligt att han vill smaka... Han är ju snart 1,5 år och börjar väl förstå mer och mer antar jag..? Visst skulle vi kunna äta hans mat, kanske krydda lite extra vid bordet eller så, men det skulle bli vansinnigt dyrt! Hur har ni andra löst det?
    vi äter samma mat förutom pastan. Dels för att jag själv inte tycker den är lika god och dels för att den är så mycket dyrare. I övrigt  gör jag samma mat. Ibland om jag t ex gör någon sås med creme fraiche så gör jag annat till sonen men försöker till största del laga samma mat.

Vi har t o m tagit den här "Linas matkasse" och det är sällan något problem att bara byta ut så sonen också kan äta det. Kokar annan pasta till honom eller typ risnudlar om det är vanliga nudlar osv. De använder vädigt mycket rena råvaror och nyttigt och lillemans mat är faktiskt oftast nyttigare än vår så jag försöker göra så vi alla äter samma.

Apropå nåt helt annat. Nu när gårdagens hemska dag (med bara 1½ timmes sömn och 8½ timmes jobbdag) lagt sig så har jag kollat tillbaka och inser att E faktiskt mår bättre! Han har bara varit vaken 2 nätter sedan förra lördagen. I natt sov han 21-04:30 (tänkte då att nu fan är det kört igen, men han somnade om!) och sov till 8:30!! Han har inte somnat om sådär sedan jag vet inte när, typ när vi tog bort vete i mars förra året.
    Så nog mår han bättre. Vågar dock inte ropa hej än men det är ju helt klart en förbättring och ett hopp om en tillfriskning!

På dagis är de jätteduktiga och vi har nu tagit med glass som han kan äta när det är kalas där. I går hade vi inte hunnit göra det så han fick banan när de andra åt tofuline och det var ju inte helt populärt hos E
  • JPL
    ViFrånLandet skrev 2011-01-11 14:17:45 följande:
    Vet inte hur det är för andra men Nutran har läkaren skrivit anvisning om och det andra är det dietisten som skött om i vårt fall, även om vi hade möte med dem båda samtidigt...
    Vi har kunnat få av både läkare och dietist. Men eftersom det är meningslöst att gå till dietisterna i HBG nått mer så skriver läkaren ut både och till oss.
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2011-01-11 16:03:43 följande:
    *Håller med läkaren.* Prickar i rumpan är inte kul...
    Mjölk funkar nu eller?
    Ja det verkar som det. 
    3:e dagen efter ägg så har han haft samma kläder i 8 tim istället för 8 min som det var sön och mån.  

Skönt med en läkare som inte säger blankt nej till allergi bara för att proverna säger nej. 

Han ser jättekonstig ut i rumpan han är röd där hud möter hud  från pungen  och hela vägen bak upp mot ryggen, i detta röda är det översållat med små små vita prickar.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-11 17:42:07 följande:
    vi äter samma mat förutom pastan. Dels för att jag själv inte tycker den är lika god och dels för att den är så mycket dyrare. I övrigt  gör jag samma mat. Ibland om jag t ex gör någon sås med creme fraiche så gör jag annat till sonen men försöker till största del laga samma mat.

Vi har t o m tagit den här "Linas matkasse" och det är sällan något problem att bara byta ut så sonen också kan äta det. Kokar annan pasta till honom eller typ risnudlar om det är vanliga nudlar osv. De använder vädigt mycket rena råvaror och nyttigt och lillemans mat är faktiskt oftast nyttigare än vår så jag försöker göra så vi alla äter samma.

Apropå nåt helt annat. Nu när gårdagens hemska dag (med bara 1½ timmes sömn och 8½ timmes jobbdag) lagt sig så har jag kollat tillbaka och inser att E faktiskt mår bättre! Han har bara varit vaken 2 nätter sedan förra lördagen. I natt sov han 21-04:30 (tänkte då att nu fan är det kört igen, men han somnade om!) och sov till 8:30!! Han har inte somnat om sådär sedan jag vet inte när, typ när vi tog bort vete i mars förra året.
    Så nog mår han bättre. Vågar dock inte ropa hej än men det är ju helt klart en förbättring och ett hopp om en tillfriskning!

På dagis är de jätteduktiga och vi har nu tagit med glass som han kan äta när det är kalas där. I går hade vi inte hunnit göra det så han fick banan när de andra åt tofuline och det var ju inte helt populärt hos E
    Skönt att han är bättre Solig, men vet att det är lätt att missa när man är trött! Spöke

Tipsar om att frysa banan! (Även till dagis kanske?)
    Kan doppas i smält choklad t.ex och ätas som glasspinne på hemmaplan åtminstonde.

Ruskigt gott till chokladpudding på 1/3 kokosmjölk och 2/3 risdryck (och ev lite extra gelatin)!
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-01-11 18:46:00 följande:
    Skönt att han är bättre Solig, men vet att det är lätt att missa när man är trött! Spöke

Tipsar om att frysa banan! (Även till dagis kanske?)
    Kan doppas i smält choklad t.ex och ätas som glasspinne på hemmaplan åtminstonde.

Ruskigt gott till chokladpudding på 1/3 kokosmjölk och 2/3 risdryck (och ev lite extra gelatin)!
    ok tack! ska testa det
  • ViFrånLandet
    trållmor skrev 2011-01-11 15:51:02 följande:
    Hur många laggar brukar det bli? Tänkte om vi också skulle prova det här, men det blir ju ett gäng med laggar till hela familjen
    Hmm, jag vet faktiskt inte.. Jag gör i en sådan där liten stekpanna, kanske blev 5-6 stycken då bara (?). De blir mycket luftigare än vanlig pannkaka, så jag gör dem lite tjockare än jag gör vanlig pannkaka, svårt att förklara Flört
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2011-01-11 16:04:38 följande:
    Det finns även rispiraler att få. Liiiite skillnad
    Hmm, verkar vara lite olika beroende på vart man bor i landet? För visst är det någon här i tråden som fått Oldanas risgröt/mjöl på anvisning? Det kunde inte vi få som jag fattade det... Ska höra med dietisten när hon ringer den 28e, innan dess klarar vi oss nog Glad
  • ViFrånLandet

Vart köper man risnudlar?? Har kikat på både Willys, Ica maxi och Coop forum i grannstaden men utan resultat....

Gabriel har varit hemma från dagis i två veckor och varit fin i huden. Igår och idag var han på dagis och nu är han alldeles "frasig" och röd om kinderna, underarmarna och händerna plus att han har några 50-öringsstora fläckar på magen och benen, också dem röda och "frasiga".  Har pratat med dagis om det förut, att han blir röd om kinderna när han varit där men vi har inte kommit på vad det kan bero på, nu är det dock värre än vanligt... Idéer?

• Mela78
    ViFrånLandet skrev 2011-01-11 19:56:39 följande:
    Vart köper man risnudlar?? Har kikat på både Willys, Ica maxi och Coop forum i grannstaden men utan resultat....

Gabriel har varit hemma från dagis i två veckor och varit fin i huden. Igår och idag var han på dagis och nu är han alldeles "frasig" och röd om kinderna, underarmarna och händerna plus att han har några 50-öringsstora fläckar på magen och benen, också dem röda och "frasiga".  Har pratat med dagis om det förut, att han blir röd om kinderna när han varit där men vi har inte kommit på vad det kan bero på, nu är det dock värre än vanligt... Idéer?
    Vi köper risnudlar på Coop Forum, finns i asiatiska hyllan. Får kolla noga dock, en del innehåller bönmjöl också.

Sådana fläckar fick dottern av ägg
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2011-01-11 19:56:39 följande:

Ägg!? Luftburet? Just fläckarna brukar vara typiskt ägg...

Vete, så blir min son om kinderna "luftburet" eller via kontakt, kolla i mina känsliga bilder, tror även ELI har i sina.

Santa Marias risnudlar, borde vilken affär som helst kunna ta in. Här finns det på Ica vad jag vet, men SAnta Maria är ju välkänt märke.
Svar på tråden Allergitråden