• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    trållmor skrev 2011-01-13 22:00:53 följande:
    Det låter som Neelah faktiskt. Hon reagerade på allting första gången, och bland även andra och tredje gången. Vi fick verkligen vänja in henne med allt nytt. Potatis tog mer än en månad innan hon inte reagerade. Korta, små, inte elaka reaktioner men uttröttande för henne. Dietisten vi fick här då (hon är föräldraledig nu) tyckte att vi skulle fortsätta att utsätta henne för detta eftersom det inte var "riktiga" reaktioner som hon verkade må dåligt av. Tack o lov för det, för trägen vann Men det dietisten även sa var att vi skulle vara försiktiga och inte ge tex potatisen i flera dagar på raken, utan ge potatis en dag och sen vänta i 3-4 dagar innan vi gav igen osv.
    Tack för svar!
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-01-13 21:08:10 följande:
    Kommer ihåg när du berättade om när H smakade den med vaniljsmak, det var rätt roande läsning Cool
    Hehe, ja och för er andra så var han tvungen att ta en whisky att skölja ner med, men det hjälpte liksom inte...

Inte sonen då utan maken!
  • Allrona
    Kavat skrev 2011-01-13 22:22:44 följande:
    Be om att få PROVSMAKISAR!!! Det går, om det inte är flytande då.
    Ok tack det ska jag göra. Köper man dem förresten på apoteket eller hälsokosten?
  • Allrona
    tes 75 skrev 2011-01-13 19:30:34 följande:
    en liten uppmaning till er som köper Carlshamns risdryck! vi öppnade en idag som inte alls var bra; den både luktade och smakade underligt. vi märkte det ikväll när sonen ratade välling gjord på den, och dessvärre gjorde jag välling till honom i morse där 1 dl var från den tetran, plus gröt till dottern. båda har varit konstiga i magen idag, men det kan också bero på att vi just nu provocerar dottern med havre, och sonen var underlig i magen redan igår. hur som helst - bäst före-datum på tetran var 26/06 2011, så har ni tetror med det datumet bör ni nog doft- och smaktesta dem innan ni använder mjölken. vi har fler tetror med det datumet, men tänkte vänta med att öppna dem tills jag kontaktat Carlshamn.
    Tack för varningen. Jag luktade och smakade på den vi hade öppen och den verkar ok, men vi har fler hemma med samma datum så jag ska kolla dem också innan jag ger dem till dottern.
  • Tibell

Något är knas med minstingen här hemma och jag vet inte pga av vad =/

Två ggr denna veckan har hon kräkts ner sin säng på morgonen. Och det är ingen vanlig spya utan osmält mat från dagen innan som kommit ( sorry för lite väl detaljrik info). Hon är sämre i astman , har röda prickar runt munnne och stor mage. Den stora magen såg jag idag när hon badade efter en ny kräks i sängen. Att magen är svullen grundar jag på att navlen sticker ut hur mycket som helst, det brukar den aldrig göra.
    Men annars är hon pigg och glad. Äter och dricker bra, bajset är fast och kommer varje eller varannan dag, hon sover bra.
    Vad är detta ?? Magsjuka? Spyr hon pga av astman ?? Hon har inte fått i sig något vad jag vet. Men vet iofs inte hur nogranna de är på dagis när de hanterar hennes mat vid bordet.
    Hon sitter på ett sätt som gör att hon inte kommer åt de andras barn. Om man får efter symtomen kan man tro att hon får vete, för EXAKT sån här blir hon av det. Man kan väl inte reagera så här luftburet ??
    Personalen berättade ju att hon får kraftiga hostanfall vid mellanmålen när de äter smörgås och yoggi. Tyckte även hon började hosta igår när vi kokade pasta och stora tösen åt. Men kan likaväl vara rent sammanträffande

Sen såg jag varningen om mjölken , och det är precis det datumet vi har. Men jag dricker den själv och har inte kännt att den smakar konstigt ?

• 2små2stora
    Tibell skrev 2011-01-14 09:10:18 följande:
    Något är knas med minstingen här hemma och jag vet inte pga av vad =/

Två ggr denna veckan har hon kräkts ner sin säng på morgonen. Och det är ingen vanlig spya utan osmält mat från dagen innan som kommit ( sorry för lite väl detaljrik info). Hon är sämre i astman , har röda prickar runt munnne och stor mage. Den stora magen såg jag idag när hon badade efter en ny kräks i sängen. Att magen är svullen grundar jag på att navlen sticker ut hur mycket som helst, det brukar den aldrig göra.
    Men annars är hon pigg och glad. Äter och dricker bra, bajset är fast och kommer varje eller varannan dag, hon sover bra.
    Vad är detta ?? Magsjuka? Spyr hon pga av astman ?? Hon har inte fått i sig något vad jag vet. Men vet iofs inte hur nogranna de är på dagis när de hanterar hennes mat vid bordet.
    Hon sitter på ett sätt som gör att hon inte kommer åt de andras barn. Om man får efter symtomen kan man tro att hon får vete, för EXAKT sån här blir hon av det. Man kan väl inte reagera så här luftburet ??
    Personalen berättade ju att hon får kraftiga hostanfall vid mellanmålen när de äter smörgås och yoggi. Tyckte även hon började hosta igår när vi kokade pasta och stora tösen åt. Men kan likaväl vara rent sammanträffande

Sen såg jag varningen om mjölken , och det är precis det datumet vi har. Men jag dricker den själv och har inte kännt att den smakar konstigt ?
    Den personal som hjälper henne på dagis, hjälper den även andra barn?
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Tibell
    2små2stora skrev 2011-01-14 09:17:13 följande:
    Den personal som hjälper henne på dagis, hjälper den även andra barn?

Ingen aning. Men antagligen

• 2små2stora
    Tibell skrev 2011-01-14 09:18:33 följande:

Ingen aning. Men antagligen

Då är risken stor att hon får i sig via dennes händer. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • ELI 79

Fattar ni??? Han sov hela natten i natt igen. Eller han vaknade vid 01:30 och då tänkte jag att det var ju jävligt typiskt nu när man tror att han sover bra ochh jag hade min första lediga dag haha. La bara tillbaka honom i sängen och då somnade han om?!?!?!? Det har han inte gjort förut förutom sista veckan då han t o m somnat om vid 06 på morgonen.

vi kör sädesslagsfritt samt mjölkproteinfritt. Han får sojafritt på dagis för vi kände att vi inte vill hålla på att krångla fram och tillbaka om det är så att vi måste ta bort det också men hemma har han det än så länge. så länge han verkar må bra så har vi det kvar.

De röda kinderna är nästintill borta nu så det måsta varit nåt på dagis men det verkar ju inte påverka magen i alla fall...

• Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-14 10:08:39 följande:
    Fattar ni??? Han sov hela natten i natt igen. Eller han vaknade vid 01:30 och då tänkte jag att det var ju jävligt typiskt nu när man tror att han sover bra ochh jag hade min första lediga dag haha. La bara tillbaka honom i sängen och då somnade han om?!?!?!? Det har han inte gjort förut förutom sista veckan då han t o m somnat om vid 06 på morgonen.

vi kör sädesslagsfritt samt mjölkproteinfritt. Han får sojafritt på dagis för vi kände att vi inte vill hålla på att krångla fram och tillbaka om det är så att vi måste ta bort det också men hemma har han det än så länge. så länge han verkar må bra så har vi det kvar.

De röda kinderna är nästintill borta nu så det måsta varit nåt på dagis men det verkar ju inte påverka magen i alla fall...
    Underbart! Envis vinner! Solig
Svar på tråden Allergitråden