• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2011-01-11 19:56:39 följande:
    Vart köper man risnudlar?? Har kikat på både Willys, Ica maxi och Coop forum i grannstaden men utan resultat....

Gabriel har varit hemma från dagis i två veckor och varit fin i huden. Igår och idag var han på dagis och nu är han alldeles "frasig" och röd om kinderna, underarmarna och händerna plus att han har några 50-öringsstora fläckar på magen och benen, också dem röda och "frasiga".  Har pratat med dagis om det förut, att han blir röd om kinderna när han varit där men vi har inte kommit på vad det kan bero på, nu är det dock värre än vanligt... Idéer?
    Underarmar - har han t-shirt? Att händer och kinder blir påverkade av kontakt, ja. Men underarmar har han långärmat så tvättar de kanske av honom vid ett handfat där andra barn tvättar sig och därmed kommer armarna i kontakt med något (vete, havre, ägg?) *Funderar*
  • Miralicia
    Mela78 skrev 2011-01-11 19:58:42 följande:
    Vi köper risnudlar på Coop Forum, finns i asiatiska hyllan. Får kolla noga dock, en del innehåller bönmjöl också.

Sådana fläckar fick dottern av ägg
    De med "bönmjöl" kallas oftast för glasnudlar och är baserade på mungbönsmjöl istället för rismjöl.

Santa Marias Risnudlar finns på såväl Willys som Ica här där jag bor, bör finnas på Hemköp också eftersom Hemköp och Willys ingår i samma kedja.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • ViFrånLandet
    Mela och Kavat: Jag tänkte också direkt på ägg, undrar om de andra barnen fått äggsås till fisken kanske..? Åh vad drygt, vi som skulle ha provocerat nu i dagarna (med just ägg) men det går ju inte när han ser ut som han gör, då kan vi ju omöjligt veta... Och, som jag tror jag skrivit förut, så har vi aldrig märkt av någon direkt reaktion på ägg och eftersom de visade liten reaktion på första pricktestet men inte på det andra har vi trott att han kanske inte alls är allergisk mot ägg, jaja det återstår att se.

Han har alltid långärmat på dagis, så det är väl i så fall när de tvättar honom det kan bli kontakt med något.. Eller iofs, jag vet inte hur de gör vid maten, de borde ju kavla upp ärmarna så då är ju frågan om han hinner komma i kontakt med något mellan måltiden och tvätten, hmm...

Han har varit riktigt kinkig idag men det kan lika gärna bero på tröttheten, inget ovanligt när han är på dagis 6.30-14 då han oftast sover på förmiddagen (hemma sover han alltid efter lunch).

Får ringa dagis imorgon helt enkelt! Tack för era tankar iaf Glad
  • Mela78
    Miralicia skrev 2011-01-11 20:17:30 följande:
    De med "bönmjöl" kallas oftast för glasnudlar och är baserade på mungbönsmjöl istället för rismjöl.

Santa Marias Risnudlar finns på såväl Willys som Ica här där jag bor, bör finnas på Hemköp också eftersom Hemköp och Willys ingår i samma kedja.
    Så var det ja, de hette inte risnudlar. Men vi har råkat köpa fel några gånger iallafall.
  • ViFrånLandet
    Miralicia skrev 2011-01-11 20:17:30 följande:

Hmm, får ta och fråga personalen nästa gång jag handlar helt enkelt! Jag har ju mest tittat vid "pastaavdelningen" där de har vanliga nudlar etc, osäker på hur noga jag kollat de andra hyllorna...

Tacka alla för att ni är så underbart hjälpsamma Hjärta
  • Miralicia
    Mela78 skrev 2011-01-11 20:20:41 följande:
    Så var det ja, de hette inte risnudlar. Men vi har råkat köpa fel några gånger iallafall.
    Santa Marias glasnudlar är tunna och deras risnudlar är breda - så skiljer jag på dem när jag ska handla Flört
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • t0va

Vi tog vägen förbi sjukhuset idag och kollade om de hade någon mat hemma och vi hade tur för en gång skull. Receptet hade kommit idag men det fanns 12 burkar från en annan beställning som vi kunde få. Så nu har vi mat för 1.5månad. Så skönt att slippa fundera på det. 

Sonen sover bättre nu igen, inget panikskrik utan mer att han vaknar och är orolig men det är nog mest utvecklingssprång och inte magen.

Däremot har min mage rasat ihop nu, tror det är potatisgratängen jag åt i torsdags, fick veta efteråt att den var full med ost. Min mage fixar inte en massa ost, lite kan gå bra men den här gratängen var tydligen fullproppad. Fast jag får skylla mig själv som inte frågade. Gratängen vi äter hemma går bra så jag tänkte inte.  

• ELI 79

Sonen har sovit hela natten igen!! Somnade utan ett pip i går vid kl 20. Sov när jag gick hemifrån kl 05:30!!! Han verkade mycket lugnare i går också. Inget problem att hämta på dagis. Väldigt lätt att avleda honom vilket det inte varit förut. :)
    Hans mage såg även mindre ut (dock gör den det till och från ändå.)

Åh vi hoppas!!!

• ViFrånLandet

Hmm, jag undrar jag vad det var för konstiga utslag lilleman fick igår? Vi smorde med kortison igår kväll och idag är kinderna fina, likaså mestadelen av underarmarna och händerna. Har inte kollat magen och benen än. Kan en allergireaktion försvinna så fort!? Eller borde det bero på något annat, vad i så fall? *förvirrad* Han har då sovit bra och inte verkat ha ont i magen, så det borde inte vara något han ätit i alla fall, OM det nu har med hans allergier att göra...

• Mela78
    ViFrånLandet skrev 2011-01-12 10:43:32 följande:
    Hmm, jag undrar jag vad det var för konstiga utslag lilleman fick igår? Vi smorde med kortison igår kväll och idag är kinderna fina, likaså mestadelen av underarmarna och händerna. Har inte kollat magen och benen än. Kan en allergireaktion försvinna så fort!? Eller borde det bero på något annat, vad i så fall? *förvirrad* Han har då sovit bra och inte verkat ha ont i magen, så det borde inte vara något han ätit i alla fall, OM det nu har med hans allergier att göra...
    Här varierar det väldigt hur länge en reaktion sitter kvar. På sonen har det försvunnit på mindre än ett dygn trots att vi behövt åka in och få adrenalin och hela köret. Dotterns har varit lite olika, men när det handlat om små mängder allergen alt. kontakt har det oftast försvunnit inom en dag till tre/fyra dagar, minns inte exakt. Magsymtom håller alltid i sig som minst två dygn.
Svar på tråden Allergitråden