Sousafon skrev 2011-01-13 12:59:37 följande:
Hur har ni andra gjort när det gäller barnförsäkring? har ni sådana för era allergiska barn? Får ni i så fall ut någon ersättning? FÅr man teckna en försäkring om man redan har konstaterade allergier? KAnske ska teckna en för lilltjejen som än så länge inte visat sig vara allergisk. Vet inte om det går att få en för min allergiske son... Höll på att ansöka för ett tag sedan, men så ville de ha kompletteringar, så det blev det liggande. Och nu är allergierna konstaterade...
det ska inte vara något hinder att täckna försäkring bara för att de har allergi, MEN man får räkna med att få undantag på allt allergirelaterat och då vill de gäna väva in så mycket (halvt osannolika) kopplingar till allergi, astma etc som möjligt som då blir undantagna från försäkringen
Har du ingen på lilltjejen så teckna nu!!!! De vill vanligtvis ha in journaler så är det så att ni har funderingar på ev allergi, se till att teckna försäkring så att ni får den beviljad innan ni diskuterar ev allergi med BVC för står det minsta lilla avvikelse i journalen som de kan tolka som att det finns antydan till funderingar på allergi så får ni undantag för det.
Vi gjorde så att vi tecknade en medlemsbarnsförsäkring, sån kollektivförsäkring via sambons dåvarande fackförbund (inom LO) för yngsta dottern. De försäkringarna ger visserligen oftast lite lägre ersättning, men du behöver inte lämna in något friskintyg eller journalkopior för att få den beviljad. Så det tycker jag är ett rätt bra alternativ för att åtminstone ha någon form av grundförsäkring om det strular med att få annan försäkring beviljad. Sen om du söker ersättning så kan de vilja ha in journaler för att se att det du söker ersättning för inte fanns innan du tecknade försäkringen, så på så sätt blir det undantag (men det är ju liknande med alla typer av försäkringar - att de ersätter inte sådant som redan var "fel" när man tecknade försäkringen).
Att vi tog en kollektiv medlemsförsäkring berodde på att vi bara skulle få annan försäkring beviljad med mängder av undantag och till ett högre pris än normalt för dottern. När hon låg i magen så upptäcktes det vid ett UL i grav.vecka 32 att hon hade en liten missbildning på ena njuren (ett extra UL som jag fick göra pga att storasyster hade fötts med en njure som knapp fungerade alls och som också hade upptäckts vid UL i v 32). Normalt går blodkärlet som förser njuren med blod in på mitten av njuren och sen grenar det upp sig i mindre kärl, men hos lilla tjejen så grenar det sig någon cm för tidigt så att det delar på sig strax utanför njuren så den går in på två ställen i njuren istället för på ett ställe. Detta upptäcktes alltså under graviditeten och undersöktes efter förlossningen närmare och hon är helt friskförklarad och ska inte ha några problem alls av det, bara en minimal anatomisk avvikelse.
Jag hade en gravidförsäkring, och det upptäcktes under graviditeten men eftersom det bara är en anatomisk avvikelse som inte syns och som inte ska ge några symtom fick jag ingen ersättning för det - däremot så mängder av undantag för att sen teckna vanlig försäkring på dottern eftersom problemet redan var känt innan förlossningen - vi skulle få undantag från allt som hade med njurar och urinvägar att göra, och dessutom eftersom njurarna även är inblandade i blodtrycksregleringen så ville de även göra undantag från allt som hade med blodkärl och hjärta att göra också och vid minsta lilla som av någon anledning skulle gå att relatera till detta inte ens få ersättning för sjukhusvistelse pga andra åkommor
Helt absurda undantag vi skulle få om vi ville teckna försäkring pga ett blodkärl som upptäcktes av en slump (och som jag kan garantera att det finns hur många barn som helst där ute som går omkring med men som inte har upptäckts för att de inte har detaljstuderats med UL och därför har fått försäkring beviljad utan minsta problem), och då hade vi inte ens några allergier än. Och ville vi ha försäkringen med alla dessa undantag som de erbjöd oss så kostade den 1,5 ggr normala priset. Så i vårt fall så blev det efter många turer att vi tecknade en kollektiv medlemsbarnsförsäkring som ger en rätt hyfsad grundförsäkring och till under 1/3 av kostnaden som en separat försäkring skulle kosta oss och som täcker mer än den vi blev erbjuden med undantag skulle göra eftersom det inte är några undantag eftersom hon aldrig haft några symtom, bara en liten anatomisk anomali. Dock får vi ingen ersättning för allergierna eftersom det hanns konstateras misstänkt äggallergi innan turerna med de första två försöken till försäkrande gavs upp och vi istället tecknade medlemsförsäkringen.
Nu har sambon bytt fackförbund, men vi har kvar samma försäkring som en fortsättningsförsäkring med samma villkor och ungefär samma kostnad också (typ 5-10:- dyrare/månad har jag för mig att det blev).
Det komiska är att den medlemsförsäkringen är i ett av de försäkringsbolag som enbart ville erbjuda dyrare försäkring med massor av undantag innan, men skulle det bli några problem så ska vi kunna få ersättning för det de ville ge undantag för eftersom det i försäkringsvillkoren utgår från när symtom på ett sjukdomstillstånd har visat sig.