• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    Sousafon skrev 2011-01-13 12:59:37 följande:
    Hur har ni andra gjort när det gäller barnförsäkring? har ni sådana för era allergiska barn? Får ni i så fall ut någon ersättning? FÅr man teckna en försäkring om man redan har konstaterade allergier? KAnske ska teckna en för lilltjejen som än så länge inte visat sig vara allergisk. Vet inte om det går att få en för min allergiske son... Höll på att ansöka för ett tag sedan, men så ville de ha kompletteringar, så det blev det liggande. Och nu är allergierna konstaterade...
    det ska inte vara något hinder att täckna försäkring bara för att de har allergi, MEN man får räkna med att få undantag på allt allergirelaterat och då vill de gäna väva in så mycket (halvt osannolika) kopplingar till allergi, astma etc som möjligt som då blir undantagna från försäkringen

Har du ingen på lilltjejen så teckna nu!!!! De vill vanligtvis ha in journaler så är det så att ni har funderingar på ev allergi, se till att teckna försäkring så att ni får den beviljad innan ni diskuterar ev allergi med BVC för står det minsta lilla avvikelse i journalen som de kan tolka som att det finns antydan till funderingar på allergi så får ni undantag för det.

Vi gjorde så att vi tecknade en medlemsbarnsförsäkring, sån kollektivförsäkring via sambons dåvarande fackförbund (inom LO) för yngsta dottern. De försäkringarna ger visserligen oftast lite lägre ersättning, men du behöver inte lämna in något friskintyg eller journalkopior för att få den beviljad. Så det tycker jag är ett rätt bra alternativ för att åtminstone ha någon form av grundförsäkring om det strular med att få annan försäkring beviljad. Sen om du söker ersättning så kan de vilja ha in journaler för att se att det du söker ersättning för inte fanns innan du tecknade försäkringen, så på så sätt blir det undantag (men det är ju liknande med alla typer av försäkringar - att de ersätter inte sådant som redan var "fel" när man tecknade försäkringen).

Att vi tog en kollektiv medlemsförsäkring berodde på att vi bara skulle få annan försäkring beviljad med mängder av undantag och till ett högre pris än normalt för dottern. När hon låg i magen så upptäcktes det vid ett UL i grav.vecka 32 att hon hade en liten missbildning på ena njuren (ett extra UL som jag fick göra pga att storasyster hade fötts med en njure som knapp fungerade alls och som också hade upptäckts vid UL i v 32). Normalt går blodkärlet som förser njuren med blod in på mitten av njuren och sen grenar det upp sig i mindre kärl, men hos lilla tjejen så grenar det sig någon cm för tidigt så att det delar på sig strax utanför njuren så den går in på två ställen i njuren istället för på ett ställe. Detta upptäcktes alltså under graviditeten och undersöktes efter förlossningen närmare och hon är helt friskförklarad och ska inte ha några problem alls av det, bara en minimal anatomisk avvikelse.

Jag hade en gravidförsäkring, och det upptäcktes under graviditeten men eftersom det bara är en anatomisk avvikelse som inte syns och som inte ska ge några symtom fick jag ingen ersättning för det - däremot så mängder av undantag för att sen teckna vanlig försäkring på dottern eftersom problemet redan var känt innan förlossningen - vi skulle få undantag från allt som hade med njurar och urinvägar att göra, och dessutom eftersom njurarna även är inblandade i blodtrycksregleringen så ville de även göra undantag från allt som hade med blodkärl och hjärta att göra också och vid minsta lilla som av någon anledning skulle gå att relatera till detta inte ens få ersättning för sjukhusvistelse pga andra åkommor

Helt absurda undantag vi skulle få om vi ville teckna försäkring pga ett blodkärl som upptäcktes av en slump (och som jag kan garantera att det finns hur många barn som helst där ute som går omkring med men som inte har upptäckts för att de inte har detaljstuderats med UL och därför har fått försäkring beviljad utan minsta problem), och då hade vi inte ens några allergier än. Och ville vi ha försäkringen med alla dessa undantag som de erbjöd oss så kostade den 1,5 ggr normala priset. Så i vårt fall så blev det efter många turer att vi tecknade en kollektiv medlemsbarnsförsäkring som ger en rätt hyfsad grundförsäkring och till under 1/3 av kostnaden som en separat försäkring skulle kosta oss och som täcker mer än den vi blev erbjuden med undantag skulle göra eftersom det inte är några undantag eftersom hon aldrig haft några symtom, bara en liten anatomisk anomali. Dock får vi ingen ersättning för allergierna eftersom det hanns konstateras misstänkt äggallergi innan turerna med de första två försöken till försäkrande gavs upp och vi istället tecknade medlemsförsäkringen.
    Nu har sambon bytt fackförbund, men vi har kvar samma försäkring som en fortsättningsförsäkring med samma villkor och ungefär samma kostnad också (typ 5-10:- dyrare/månad har jag för mig att det blev).
    Det komiska är att den medlemsförsäkringen är i ett av de försäkringsbolag som enbart ville erbjuda dyrare försäkring med massor av undantag innan, men skulle det bli några problem så ska vi kunna få ersättning för det de ville ge undantag för eftersom det i försäkringsvillkoren utgår från när symtom på ett sjukdomstillstånd har visat sig. Cool
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • tes 75
    en liten uppmaning till er som köper Carlshamns risdryck! vi öppnade en idag som inte alls var bra; den både luktade och smakade underligt. vi märkte det ikväll när sonen ratade välling gjord på den, och dessvärre gjorde jag välling till honom i morse där 1 dl var från den tetran, plus gröt till dottern. båda har varit konstiga i magen idag, men det kan också bero på att vi just nu provocerar dottern med havre, och sonen var underlig i magen redan igår. hur som helst - bäst före-datum på tetran var 26/06 2011, så har ni tetror med det datumet bör ni nog doft- och smaktesta dem innan ni använder mjölken. vi har fler tetror med det datumet, men tänkte vänta med att öppna dem tills jag kontaktat Carlshamn.
  • ELI 79

Apropå försäkringar. När vi tecknade sonens försäkring så var han bara mjölkproteinallergisk och det står i hans försäkringsbeskeed att han är fullförsäkrad förutom om det är något allergirelaterat. Måste jag söka om nu när han har fler allergier? Gäller försäkringen annars??

• Allrona

Miralicia (eller ngn annan som är duktig på detta) - Min dotter är ju två år snart. På inrådan av dietisten får hon kalciumtabletter, en halv dagsdos ungefär. Dessutom får hon ju såklart d-vitaminer. Visst är det så att d-vitamin hjälper kroppen att ta upp kalcium? I så fall borde vi väl fortsätta med det även efter hon har fyllt två? Funderar på att byta ut/kombinera dessa vitaminer med multivitamintablett istället. Är det ok till en tvååring? Är det en bra ide? Ska man även ge omega3 till henne? Hur gör ni?

• t0va
    tes 75 skrev 2011-01-13 19:30:34 följande:
    en liten uppmaning till er som köper Carlshamns risdryck! vi öppnade en idag som inte alls var bra; den både luktade och smakade underligt. vi märkte det ikväll när sonen ratade välling gjord på den, och dessvärre gjorde jag välling till honom i morse där 1 dl var från den tetran, plus gröt till dottern. båda har varit konstiga i magen idag, men det kan också bero på att vi just nu provocerar dottern med havre, och sonen var underlig i magen redan igår. hur som helst - bäst före-datum på tetran var 26/06 2011, så har ni tetror med det datumet bör ni nog doft- och smaktesta dem innan ni använder mjölken. vi har fler tetror med det datumet, men tänkte vänta med att öppna dem tills jag kontaktat Carlshamn.
    Tack, kollade våran med samma datum och den smakade ok. 
  • Kavat

Hm, har idag konstaterat två saker och undrar om någon varit med om liknande?

Om vi kommer hemifrån och liten "suger" på något, typ leksak på öppna förskolan, leker med mormor i henne famn osv så får han röda utslag, liksom lite blåsliknande ca 5 cm runt hela munnen samt mellan halsen och bröstet!
    Vad är det? Någon som varit med om liknande?

Är det en allergisk reakion?
     Eller är det bara en liten reaktion på nya saker som inte innebär något?
    Har inte märkt att han sover sämre än vanligt Drömmer eller mår sämre på något sätt. Men han är fem månader nu och ja, vissa nätter sover han 3-4 timmars pass, andra nätter vaknar han varje timme, men har mer kopplat det till refluxen och förkylning då han sväljer massa (uppstötningar), hostar och vaknar. Han medicineras mot sin reflux, men jag misstänker att han gått upp en del sen sist och behöver höja dosen också och blir värre av förkylningar... Men som sagt han sov bättre igår efter prickarna/blåsorna än vad han gjorde i förrgår då han inte hade några prickar/blåsor.

Den andra saken var idag. Jag åt torsk ute. Har hela tiden ätit omega3 och lax, makrill, strömming utan problem. Även ätit gös utan problem. Och idag efter att jag ätit torsk så blev han alldeles knallröd om kinderna. Försvann på någon halvtimme.
    Vad är det för reaktion då?

Samma sak har hänt efter de 4 gånger jag ammat idag. Sen bajsade han supergrönt, men annars har jag inte märkt att han varit "berörd" av det utan skrattat och varit nöjd...
    Inte alls likt mellansonen vid vetekontakt tex för det sitter i längre. Kan väl tillägga att jag inte ätit torsk under graviditeten då vi sällan köper det å vi skippat det då mellansonen inte fixar annan fisk än lax.
    Kan väl tillägga att det var ute, så jag är ju inte hundra på att det inte var något annat, men fick specialbeställa kokt torsk, potatis, dill, salt och peppar och ja, det smakade som att det bara var det.

• Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-12 19:25:25 följande:
    En konstig fråga kanske. Vet inte om jag frågat förut men minns i alla fall inte svaret

I dag när jag hämtade på dagis så berättade de att de hade sätt E greja med pepparkakshuset (det står inte framme i vanliga fall men de ska ha  julgransplundring i morgon så de hade satt fram det). De hade dock sett honom och tagit honom direkt och tvättat hans händer innan han hann stoppa dem i munnen. Nu till frågan.
    Se bild från dagens datum i galleriet...

KAN man reagera med kontakt på annat ställe på kroppen än där man tar med den aktuella substansen...om ni förstår min fråga
    Om han t ex nu tog på pepparkakshuset och fick vete på händerna. Kan han då få utslag på kinderna även om han inte fått nåt i sig eller tagit sig på kinderna?

Det är den enda orsaken till de röda kinderna som jag ser...
    Ja, kinderna ser ju riktigt ilsket röda ut. Min son blir så om han tar sig själv i ansiktet efter att ha hållt i vete. Eller om någon annan tar/torkar honom i ansiktet med vete på fingrarna.
    Vete eller havre eller något av de andra sädesslagen, typ macka osv alltså. Mamma tog t.ex sin servett och torkade i hans ansikte, det såg helt sjukt ut, för han var så röd på ena kinden men inte på andra.

Men när han är jämt röd (som var mycket länge sedan nu) så var det när han varit i samma rum som vi bakade med vetemjöl i.

Så min fundering är, de har inte bakat på dagis? Gör playdoh eller liknande att han fått det på sig i luften?

Hur sov han?
  • Miralicia
    Allrona skrev 2011-01-13 20:08:41 följande:
    Miralicia (eller ngn annan som är duktig på detta) - Min dotter är ju två år snart. På inrådan av dietisten får hon kalciumtabletter, en halv dagsdos ungefär. Dessutom får hon ju såklart d-vitaminer. Visst är det så att d-vitamin hjälper kroppen att ta upp kalcium? I så fall borde vi väl fortsätta med det även efter hon har fyllt två? Funderar på att byta ut/kombinera dessa vitaminer med multivitamintablett istället. Är det ok till en tvååring? Är det en bra ide? Ska man även ge omega3 till henne? Hur gör ni?
    D-vitamin hjälper kroppen att ta upp kalcium.
    Sen just vad gäller D-vitamin så är det en vitamin som kroppen själv kan tillverka i huden utifrån solljuset (väldigt kortfattad beskrivning) och under optimala omständigheter så kan det räcka med 10-15 minuters solljus på 30% av kroppsytan för att kroppen ska bilda tillräckligt med D-vitamin på egen hand.

Att man ger D-vit-tillskott till de minsta barnen beror ju på att de helst inte ska vistas i solen. Sen mörkhyade barn brukar rekommenderas att ge D-vitamin längre just för att de pga den mörka huden inte bildar lika mycket D-vitamin.
    D-vitamin finns även en hel del i fet fisk som lax och makrill mfl och sen är flera mjölkersättningsprodukter förutom kalcium även berikade med D-vitamin  - just för att underlätta upptaget av kalcium, precis som att man även berikar lätt-, mini- & mellanmjölk med D-vitamin.

Här hemma använder jag mig av Minalvits "nallar", blir säkert lite dyrare än andra preparat, men jag väger det mot att slippa bråka om att hon ska ta dem och då vinner minsta motståndets lag - de äter hon gärna. Hon får dels en multivitaminnalle (med skogsbärssmak) för att åtminstone få en bas varje dag (hon har lite humör och åsikter om mat emellanåt så det är inte alltid hon äter så jättebra alla dagar så då blir det ändå en grund även om den inte ger fullständigt behov av allt) och sen får hon nallar med kalcium som har äppelsmak. En fördel som jag ser det med Minalvitnallarna är att de har druvsocker som sötningsmedel istället för div syntetiska sötningsmedel som många andra innehåller, i varje fall så länge som man inte är diabetiker så föredrar jag nog det. Kalciumnallarna innehåller visserligen inte så mycket kalcium (typ 160 mg/st har jag för mig) men hon tar dem med glädje och sen kan jag variera antalaer lite utifrån hur hon äter och dricker i övrigt under dagen, så varierande allt mellan 1-4 st/dag beroende på hur mkt berikad risdryck hon får i sig - just nu är vi i en period med 4 nallar/dag för att hon halvt bojkottar risdryck annat än enstaka gånger som typ Oboy Obestämd
  • Miralicia
    ELI 79 skrev 2011-01-13 19:51:38 följande:
    Apropå försäkringar. När vi tecknade sonens försäkring så var han bara mjölkproteinallergisk och det står i hans försäkringsbeskeed att han är fullförsäkrad förutom om det är något allergirelaterat. Måste jag söka om nu när han har fler allergier? Gäller försäkringen annars??
    Har ni blivit beviljad försäkringen så gäller den, men inte när det handlar om allergier eftersom det redan var undantaget.
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-01-13 20:19:54 följande:
    Ja, kinderna ser ju riktigt ilsket röda ut. Min son blir så om han tar sig själv i ansiktet efter att ha hållt i vete. Eller om någon annan tar/torkar honom i ansiktet med vete på fingrarna.
    Vete eller havre eller något av de andra sädesslagen, typ macka osv alltså. Mamma tog t.ex sin servett och torkade i hans ansikte, det såg helt sjukt ut, för han var så röd på ena kinden men inte på andra.

Men när han är jämt röd (som var mycket länge sedan nu) så var det när han varit i samma rum som vi bakade med vetemjöl i.

Så min fundering är, de har inte bakat på dagis? Gör playdoh eller liknande att han fått det på sig i luften?

Hur sov han?
    nä jag tror inte de bakat. de sa inget om det. Det är ju just bakning som jag funderat på när jag varit hemma o bakat (har inte gjort det på länge nu men i höstas) med vanligt mjöl då har jag uppfattat det som om hanb livit röd om kinderna. Får testa det någon gång

Han sov bra. Han sov hela natten...men de få gånger jag bakat o han blivit röd så ttror jag inte han sovit dåligt på natten (inte sämre än vanligt ). Utan det har bara varit utslag på kinderna...

han har sovit tokbra hela veckan...ca 14 timmar varje natt!! helt sjukt! i natt sov han 18:45-06, fick komma ner till pappa somnade om och sov till 09! haha
Svar på tråden Allergitråden