• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona

Tack miralicia. Du ska veta att jag lär mig så himla mycket av dina svar på mina och andras frågor och tack för att du tar dig tid att ge så utförliga svar!

Om du orkar får du gärna svara ang. Omega3 också tänkte köpa det till 6 åringen som fått för sig att fisk är pyton men ska jag även ge dem till 2-åringen? Barnen får ju fisk 1ggr/vecka på dagis och kanske 3-4 ggr per månad hemma.

• Miralicia
    Allrona skrev 2011-01-13 20:48:43 följande:
    Tack miralicia. Du ska veta att jag lär mig så himla mycket av dina svar på mina och andras frågor och tack för att du tar dig tid att ge så utförliga svar!

Om du orkar får du gärna svara ang. Omega3 också tänkte köpa det till 6 åringen som fått för sig att fisk är pyton men ska jag även ge dem till 2-åringen? Barnen får ju fisk 1ggr/vecka på dagis och kanske 3-4 ggr per månad hemma.
    Omega 3 ger vi inte, har inte hittat nån som jag tror att det finns en chans att jag kan få i henne Obestämd  Så jag har inte orkat fördjupa mig så jättemyckeet i det så jag har så mycket att säga ur minnet Flört
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Allrona

Ang försäkring. Vi tecknade vår försäkring innan allergin var konstaterad men vi får ändå inget på försäkringen för det. De ger endast ersättning för gluten eller om allergierna fortfarande är kvar vid 18-års ålder.

• Kavat
    Miralicia skrev 2011-01-13 20:52:54 följande:
    Omega 3 ger vi inte, har inte hittat nån som jag tror att det finns en chans att jag kan få i henne Obestämd  Så jag har inte orkat fördjupa mig så jättemyckeet i det så jag har så mycket att säga ur minnet Flört
    Jag fick min 3-åring att äta EyeQ tuggisar med jordgubbssmak, men eftersom han fick en allergisk reaktion av vad vi tror är Sempers fibre and flakes andra gången så vet jag inte säkert om det funkar. Men han åt dem åtminstonde.

Den flytande med vaniljsmak testade vi också. Haha, det var ett skämt, både sonen och maken spottade och fräste...

5åringen käkar de vanliga kapslarna hela, EyeQs alltså.
  • ELI 79

Jag gav eyeQ till sonen med citronsmak och det gick bra. både rent och i saft...
    jag har även gett honom eskimokids i saft och det gick utmärkt men min son är ju ett matmonster och reflekterar inte så mkt över smaker känns det som

• Miralicia
    Allrona skrev 2011-01-13 20:56:01 följande:
    Ang försäkring. Vi tecknade vår försäkring innan allergin var konstaterad men vi får ändå inget på försäkringen för det. De ger endast ersättning för gluten eller om allergierna fortfarande är kvar vid 18-års ålder.
    Det brukar vara så med allergier att det är om de kvarstår vid 18 år 8alt celiakidiagnos då). Under tiden fram tills dess har man bara "allergirelaterad" användning för dem om man får beviljat vårdbidrag, då kan man få viss årlig ersättning från försäkringen under den tiden man har vårdbidrag (minst 1/4 på 1 barn för att få från försäkringen, vid 1/4 VB på 2 barn ihop får man ingen VB-ersättning från försäkringen) eller om man blir inlagd på sjukhus pga allergin så kan man få den vanliga "sjukhusvårdsersättningen" om det inte finns undantaget allergi.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-01-13 20:59:46 följande:
    Jag fick min 3-åring att äta EyeQ tuggisar med jordgubbssmak, men eftersom han fick en allergisk reaktion av vad vi tror är Sempers fibre and flakes andra gången så vet jag inte säkert om det funkar. Men han åt dem åtminstonde.

Den flytande med vaniljsmak testade vi också. Haha, det var ett skämt, både sonen och maken spottade och fräste...

5åringen käkar de vanliga kapslarna hela, EyeQs alltså.
    Kommer ihåg när du berättade om när H smakade den med vaniljsmak, det var rätt roande läsning Cool
  • Allrona

Tack för svar om eyeQ, testar köpa sånna imorgon när jag köper multivitamin här ska inte lidas vitaminbrist pga allergier inte

• trållmor
    Kavat skrev 2011-01-13 20:14:41 följande:
    Hm, har idag konstaterat två saker och undrar om någon varit med om liknande?

Om vi kommer hemifrån och liten "suger" på något, typ leksak på öppna förskolan, leker med mormor i henne famn osv så får han röda utslag, liksom lite blåsliknande ca 5 cm runt hela munnen samt mellan halsen och bröstet!
    Vad är det? Någon som varit med om liknande?

Är det en allergisk reakion?
     Eller är det bara en liten reaktion på nya saker som inte innebär något?
    Har inte märkt att han sover sämre än vanligt Drömmer eller mår sämre på något sätt. Men han är fem månader nu och ja, vissa nätter sover han 3-4 timmars pass, andra nätter vaknar han varje timme, men har mer kopplat det till refluxen och förkylning då han sväljer massa (uppstötningar), hostar och vaknar. Han medicineras mot sin reflux, men jag misstänker att han gått upp en del sen sist och behöver höja dosen också och blir värre av förkylningar... Men som sagt han sov bättre igår efter prickarna/blåsorna än vad han gjorde i förrgår då han inte hade några prickar/blåsor.
    Det låter som Neelah faktiskt. Hon reagerade på allting första gången, och bland även andra och tredje gången. Vi fick verkligen vänja in henne med allt nytt. Potatis tog mer än en månad innan hon inte reagerade. Korta, små, inte elaka reaktioner men uttröttande för henne. Dietisten vi fick här då (hon är föräldraledig nu) tyckte att vi skulle fortsätta att utsätta henne för detta eftersom det inte var "riktiga" reaktioner som hon verkade må dåligt av. Tack o lov för det, för trägen vann Men det dietisten även sa var att vi skulle vara försiktiga och inte ge tex potatisen i flera dagar på raken, utan ge potatis en dag och sen vänta i 3-4 dagar innan vi gav igen osv.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-01-13 21:17:17 följande:
    Tack för svar om eyeQ, testar köpa sånna imorgon när jag köper multivitamin här ska inte lidas vitaminbrist pga allergier inte
    Be om att få PROVSMAKISAR!!! Det går, om det inte är flytande då.
Svar på tråden Allergitråden