• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-01-22 14:12:05 följande:
    Jag har som lite underlag för en idé/litet projekt jag börjat pula lite smått med, roat mig med att med hjälp av lite bibliotekslån inventera lite hur utbudet av kokböcker med allergianpassade recept ser ut och vad de recepten i de olika böckerna innehåller. Utifrån det resultat jag kom fram till så känns det som att det finns rätt hyfsat underlag för mitt lilla projekt.

Resultatet:
    Totalt 15 olika kokböcker inriktade mot specialkost har jag gått igenom. 6 var enbart för glutenfritt, 1 äggfritt, 1 gluten & mjölkfritt, 1 mjölk- & äggfritt, 2 mjölk- & sojafritt och 4 böcker där recepten var anpassade för flera olika saker (i böckerna sammantaget, inte alla recept i alla böcker som var anpassade till allt).

Jag gjorde en väldigt snäll bedömning av vilka recept som kunde räknas till "utan allt"-recept, tex så räknades alla recept som "utan allt" om de som allergener enbart innehöll:
    - smör (dvs lätt utbytbart mot mjölkfritt margarin),
    - "mjölk eller vatten" som degspad,
    - pasta (där det är lätt att bara byta till en annan pastasort),
    - ägg att penslatex bröd med innan gräddning (lätt utbytbart mot ngt annat)
    - ngn tsk-msk med sojasås/teriyakisås (som innehåller sojasås)/worchestersås
    - bröd som skulle serveras som tillbehör räknades inte med (såvida det inte var hamburgerbröd, pitabröd, tortillabröd etc som var en nödvändig del för resten av rätten vilket då medförde att rätten som sådan oftast räknades bort)
    - glutenfri mjölmix så länge som den inte specificerades till att det skulle vara grov gf mjölmix eller gf mix med fibrer eftersom det inte finns någon grov som inte innehåller sojasläktingar) -  (och all gf mix/gf finmix/lågproteinmix fick räknas med trots att det i vissa böcker angavs till att det de hade använt var gf mix med vetestärkelse och mjölk Obestämd och det inte är alls samma sak att baka med tex Lailas blå som med Lailas gula - så extremt snäll bedömning på den fronten).

I dessa 15 böcker (som utgör merparten av de böcker som faktiskt finns på svenska) som jag inventerat så innehåller de tillsammans ca 1850 olika recept. Av dessa 1850 olika recept så var det sammanlagt 580 recept som man med mina extremt givmilda kriterier kunde räkna till "utan allt"-recept. Dvs genomsnittet är att 31% av de recept som förekommer i allergianpassade kokböcker är med en väldigt snäll bedömning utan mjölkprotein, ägg, soja, baljväxter, nötter, mandel, gluten (och då ej specificerat till helt vetestärkelsefritt), havre, råg, men det varierar rätt kraftigt från kokbok till kokbok - allt mellan 8-61% av recepten kunde bedömas kunna räknas till "utan allt"-kategorin.

Men tittade man på vad det var för typ av recept så var det väl ca 1/3 av recepten som utgjordes av saft, sylt, etc samt recept av karaktären - skär frukt i bitar och blanda i en skål till fruktsallad, eller skär grönsaker i stavar och servera i glas, skär frukt/grönsaker i bitar och trä upp på ett spett, dela grönsaker i bitar och fräs i olja till en grönsaksfräs, blanda olika sorters sallad till en grönsallad, frys saft i ispinneformar till glass, stick hål i skalet på bakpotatisar och stek i ugnen tills de är mjuka, stek köttbit i stekpannan och krydda med salt och peppar osv osv av recept med likartad karaktär, dvs knappt att man vill kalla det recept i egentlig bemärkelse utan snarast lite generella beskrivningar.

Och sen var det alla recept som innehöll glutenfri mjölmix av olika slag (och då oftast med såväl vetestärkelse, sojasläktingar och i många fall även mjölk) som väl utgjorde närmare ytterligare sådär minsdt 1/3.

Så av rena direkta "recept" så var det väl kanske 1/3 som kunde ses som riktiga "utanallt"-recept (medräknat om man bytte ut vanlig pasta mot pasta "utan allt"), så ca 200 recept av 1850 st vilket blir ungefär 11% och som dessutom är fördelade på 15 olika kokböcker.
    Inte konstigt att folk tycker att det är jättekrångligt att kunna få till någon om de bara tar upp första bästa kokbok inritade på allergianpassad specialkost. eller att det lätt blir lite "tråkig" mat när de väl försöker.
    Mmm, jag har varit sugen på att göra kokbok rätt länge... Men, men, tid...
  • Cs mamma
    Miralicia skrev 2011-01-22 14:14:31 följande:
    kokos enbart!
    blir lite lösare än med blandat så då kan det rekommenderas att ha i lite smält choklad som gör dem fastare när de stelnatJ
    Jag hade hoppats på något mer för det blir en aning bounty av det annars...
  • Cs mamma

Hur mycket är för övrigt en påse kokos? Jag köper hos grossisten så min påse är på 1,7kg

• Kavat
    Angel Gbg skrev 2011-01-22 14:16:02 följande:
    Jag hade hoppats på något mer för det blir en aning bounty av det annars...
    Tål ni hirsflingor?

Blanda hirs och något mjöl, typ majs och ris, alltså 1/3 av varje?

Kompisen har kört med enbart sempers mjölmix (guar) i och de blev sådär så lite mer blandning är väl att rekomendera. Men testa!
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2011-01-22 14:17:23 följande:
    Hur mycket är för övrigt en påse kokos? Jag köper hos grossisten så min påse är på 1,7kg
    Haha! Det var ju en bra påsstorlek tycker jag. 200g tror jag är normal, vi gör nog av med 2 i veckan.
  • Cs mamma

Kavat: Jo det är mycket bra storlek, jag gillar vissa delar av Martin Olssons grejer för man får Maizena och kokosflingor i mer lämpade storlekar...

Funderar på att köpa Maizena Snowflake om några är med och delar .... För dom oinvigda är det maizena som är format som snöflingor och man reder genom att strö flingorna över grytan utan att behöva blanda med vatten. Man använder alltså upp allt...

• Miralicia
    Angel Gbg skrev 2011-01-22 14:15:08 följande:
    Miralicia: Där är anledningen till varför jag numer inte köper kokböcker utan surfar och faktiskt kan jag rekomendera veganrecept som man moddar.... den vägen har jag trixat fram det som jag numer bakar
    Kokböcker köper jag en hel del av - men då vanliga kokböcker för att få lite inspiration. (har en hel bokhylla, 60 bred * 5 hyllplan, full med kokböcker och den börjar bli överfull nu *hukar mig lite*).

Men jag köper sällan någon i bokhandeln - möjligtvis i samband med rea på reapriset så att man kanske betalar 30-40:- max, utan jag brukar rensa bland kokböckerna i second handbutiker lite då och då. Mycket trevligare att betala sådär 5-10-15 eller kanske max 20:-/st, eller så passar man på när de har alldeles för mycket böcker hemma och säljer ut massor av böcker för 1:-/st och många gånger snudd på oanvända böcker.

Allergianpassade kokböcker bryr jag mig inte om, de ersätter vanligtvis en allergen med en annan, så de ger mig inte så mycket eftersom man ändå får modifiera så gott som allt då kan man lika gärna använda vanliga och modifiera själv. Jag är inte så bra på att följa recept rent allmänt ens om man inte skulle behöva anpassa utan många gånger så är det inspiration och sen blir det ett antal olika förändringar under tillagningens gång.
    (Så numera så försöker jag ofta laga mat med papper och penna bredvid spisen så att jag i efterhand skriver ner vad och hur myckt jag haft i)

Men jag har faktiskt börjat att försöka sammanställa en "utan allt"-kokbok utifrån bloggen och alla recept på div papperslappar här hemma, därav att jag gav mig på en inventering av hur "marknaden" faktiskt ser ut.
    Men jag har lite svårt för att bestämma mig för hur jag ska lägga upp den. Har några olika idéer på upplägg men kan inte riktigt bestämma mig för hur jag ska göra .

Nån som har idéer på hur ni skulle vilja att en allergianpassad kokbok ska vara upplagd?
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Tibell

Nu kommer hypokondriken igen ;) Har lagt in en bild i galleriet. Kan dessa utslag vara allergirelaterat ? Kortet är taget med mobil så det är väl inte av bästa kvalité. Men det är i allafall illrött och både svider och kliar galet mycket. Håller i sig kanske en timme och mattas sedan av. Tillslut syns det knappt men svider någon timme ändå.
    Så får jag nämligen ibland utan att ha brytt mig om varför. Men igår kom de igen och då började jag fundera på om det kanske hade med allergi att göra.
    Vad tror ni??

• trållmor

Chokladbollar utan allt

100 g Carlshamns mjölkfria margarin
    1 dl florsocker 
    4 msk kakao
    2 tsk Vaniljsocker med äkta vanilj
    1 msk starkt kaffe, kallt
    2 dl fibrex
    1 dl Lailas gula mjölmix

1. Rör matfett och socker vitt och pösigt.
    2. Blöt upp Fibrex med 1 dl vatten. Annars blir de som stenbollar.
    3. Tillsätt kakao, vaniljsocker, kaffe, Fibrex och mjölmix. Blanda väl.
    4. Forma degen till små runda bollar som rullas i kokosflingor.
    5. Förvaras i kylskåp

Varken jag eller Fredrik tycker om de här, men ungarna tycker om dem. Det var det här receptet jag menade förut i tråden.

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor

Men vad konstigt det blev!!! Ja, ja, ni ser väl iaf

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
Svar på tråden Allergitråden