• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79

Måste fråga. Ni som har barn som reagerar med eksem eller utslag pga t ex "röda frukter/grönsaker", är det någon här som gör det?Hur länge sitter det röda i? Fått för mig att om det bara är en reaktion pga det röda i en grönsak/frukt så sitter det bara i en liten stund?

Ingen annan som vet något om felix tomatketchup? har ju som sagt mailat men man vill ju gärna veta direkt

• Tibell

ELI : Det är inte så då att han kanske smetat ut ketchupen i ansiktet och att kinderna reagerat på det ? Ketchup är ju rätt starkt. Men skulle inte bli förvånad om den är gjort på vete. Men som sagt, skriv gärna och berätta när du fått svar från Felix

Angel : Vad i rapsy kan de tänkas reagera mot isåfall?

• Kavat
    Angel Gbg skrev 2011-01-23 18:58:42 följande:
    Idag tänkte jag köpa hem pommes strips och hittade bland annat Icas var med stabiliseringsmedel i....  i STRIPS!!! *suck* idiotin fortsätter
    Jag har hittat med vetestärkelse i. Minns dock inte vilken sort... Men pommes!
  • ELI 79

miralicia: är precis inne på din blogg och hittat ett teffbröd. Kan man göra det utan solrosfrön eller blir det inte bra?? har nämligen alla ingredienser utom det hemma

Om någon har något favoritrecept på naturligt glutenfritt och mjölkfritt bröd är jag tacksam för recept för jag MÅSTE hitta något bröd som familjen tycker om för jag tror att både mannen och stora sonen skulle behöva lite vetefri kost...

• Lalalong

Alva har ju börjat förskolan nu och det funkat helt ok. Men jag måste fråga en sak... 
    Dom har fått en 1 liters förpackning med Oatly iMat (havregrädden ni vet) från köket och köket säger att den kan dom blanda med krämpulver så blir det som yoghurt eller så kan dom ge den som den är, med flingor, för det är som fil.
    ??? Har ni testat detta?? Jag tycker det låter skitäckligt. Men något annat får dom inte.

Alva ska äta frukost där 3 dagar i veckan och mellanmål 5 dagar i veckan... Och  så klart kommer det vara fil och flingor/yoghurt till något av dessa målen ett par gånger. Hon får ju säkert macka istället, men hur roligt är det? Dessutom får hon inte i sig så mycket när hon äter macka för hon slänger mest bitarna på golvet. 

Jag har i alla fall köpt 2 st 2-pack Yosa som jag tänker sätta dit så dom kan ge henne. Men det är ju inte meningen att man ska behöva handla mat med sig till förskolan lixom.  

Klara 060504, Alva 100117
  • Miralicia
    ELI 79 skrev 2011-01-23 19:14:24 följande:
    miralicia: är precis inne på din blogg och hittat ett teffbröd. Kan man göra det utan solrosfrön eller blir det inte bra?? har nämligen alla ingredienser utom det hemma

Om någon har något favoritrecept på naturligt glutenfritt och mjölkfritt bröd är jag tacksam för recept för jag MÅSTE hitta något bröd som familjen tycker om för jag tror att både mannen och stora sonen skulle behöva lite vetefri kost...
    det ska knappast vara några problem att utesluta.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • ELI 79
    Miralicia skrev 2011-01-23 19:38:25 följande:
    det ska knappast vara några problem att utesluta.
    testar att ha i linfrön i stället, bra för barnens magar...vinna eller försvinna  får se hur det blir
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-23 19:42:54 följande:
    testar att ha i linfrön i stället, bra för barnens magar...vinna eller försvinna  får se hur det blir
    Apropå det fiber husk är tydligen också jätte bra för hårda magar!
  • Ellisizza

Vi har gett sonen lite vete ett par dagar och det har verkat gå bra förutom att han ätit sämre, men så kan han vara ibland även utan anledning.

Idag runt kl 8 på morgonen fick han smaka några bitar bröd (lite mer vete än han fått tidigare) och det verkade gå bra. Han ville inte ha så mycket lunch sen men mellanmål åt han bra om än lite motvilligt. Han var pigg och glad hela eftermiddagen men ville inte ha någon middag. För ca 1,5 timme sedan kräktes han och nyss kräktes han ner hela sängen.

Ska man tro att detta har med att han fått vete att göra eller är det helt enkelt någon magsjuka han åkt på? För om det var vete borde han väl reagerat snabbare och inte börjat kräkas först efter 10-11 timmar? Han är bara 1 år och fem månader så man kan inte fråga honom nått direkt..

Hur går vi vidare nu? Antar att vi avbryter provoceringen och testar igen när han är pigg och frisk och har ätit bra ett tag? Hans läkare har inte gett några bra tips utan säger bara att vi ska testa..

• ELI 79
    Kavat skrev 2011-01-23 19:46:51 följande:
    Apropå det fiber husk är tydligen också jätte bra för hårda magar!
    ok bra
Svar på tråden Allergitråden