Miralicia skrev 2011-01-23 20:18:10 följande:
Jag skulle fråga dem i köket om de brukar äta grädde till sina flingor? Och sen be att de presenterar en näringsberäkning för den kost som de tänker sig att de ska servera din dotter.
Visst havregrädden är ju inte lika fet som vanlig vispgrädde, men det blir ju knappast som vanlig fil vad gäller fetthalt. Oatlyn på 1 l tetra är 13% fetthalt, vanlig fil brukar vara typ 3%, undantaget turkisk/grekisk etc yoghurt som är 10%.
Visst att man brukar säga att man kan blanda nutrapulver med fruktpuré för att få "fruktyoghurt", men blanda havregrädde med krämpulver.

Utöver äcklighetsaspekten rent smakmässigt som jag också ställer mig rätt tveksam till så tänker jag då även rent näringsmässigt.
Dels fetthalten med 13% jmf med 3% i vanlig mjölkfil/yoghurt så tillkommer även i princip hur mycket kolhydrater som helst i form av rent socker från krämpulvret (som rätt ofta är i princip mer socker än frukt/bär).
Såväl fett som i synnerhet rent socker är ju rekommenderat att hålla igen på.
Även om livsmedelsverkets rekommendationer kan vara lite ifrågasatta emellanåt så skulle nog jag i det här fallet välja att luta mig mot dem (- i varje fall till viss del vad gäller det som kan passa för att slippa ifrån havregrädde-krämpulverkombinationen).
Även det här med att allt fler blir allt överviktigare i samhället som stort och nästan i synnerhet bland barn och ungdomar så är det rätt idiotiskt av förskoleköket att börja mata småbarn i förskoleålder med socker och grädde istället för annat fil(alternativ)!
Många förskolor/kommuner har ju dessutom tagit principbeslut om att ha snudd på nolltolerans för socker och tagit bort allting som söta krämer och soppor till mellanmål i förskolorna - då känns det ju rätt konstigt att man ska servera samma kräm - fast blandad med grädde istället för vatten bara för att barnet inte tål mjölk.
Livsmedelsverkets rekommendationer om mat i förskolan:
www.slv.se/upload/dokument/mat/mat_skola/bra_...
De nu gällande svenska näringsrekommendationerna:
www.slv.se/upload/dokument/mat/rad_rek/SNR200...
Dessutom så träder en ny skollag i kraft 1 juli i år, och i den nämns bla om skolmaten (och jag förmodaar att det samma bör gälla även för mat i förskolan) och i den ställs krav på att den mat som serveras ska vara näringsriktig, så det skadar väl inte om de börjar att ta tag i det redan nu.
Får du inget gehör hos de i köket så skulle jag ta det högre upp i organisationen, typ kommunens kostchef.
Tack så jättemycket för ditt svar och dina länkar!!!
Köket som maten kommer ifrån är skolköket några kilometer bort, så man tycker dom borde ha koll på det där om nya regler för skolmaten då och precis som du säger får man ju förutsätta att dom reglerna gäller även maten till barnen i förskolan!!
Skönt att känna att det inte är jag som överreagerar när jag tyckte det lät totalt knasigt!! Jag ska ta och ringa skolköket faktiskt, vill nog ändå ha lite koll på hur dom ska märka upp maten som kommer till förskolan. Det är ju inte bara den lagade maten som kommer i kantiner som man ska ha koll på utan förskolan får allt från det köket. Alltså, alla torrvaror och kylvaror som ska vara till frukost och mellanmål.
Jag har skrivit ut en lista på allt dom ska titta efter i livsmedlen men jag undrar om även köket tar något ansvar för att märka ut saker. I alla fall, när jag ändå ringer så ska jag ifrågasätta hur dom har tänkt.. Om dom har tänkt överhuvudtaget!
Den där Yosa som jag köper har jag bara sett i små bägare, och det förstår jag om det blir dyrt. Men Soyayoghurt kan hon väl prova nu när hon är över 1 år? Och det finns ju i 1 liters tetror ju..
Vet ni om det finns havreyoghurt i större förpackningar?
När jag ändå skriver tänkte jag kolla med er. Havrefras, dom är mjölkfria väl? Kanske dum fråga, men vill vara säker. Där hade man på förskolan slängt kartongen och hällt upp allt i en stor spann. Så det fanns inget paket att läsa på. Hon fick inga, för säkerhetsskull. Men är dom mjölkfria kan jag ju säga till. Jag antog att dom var det, men ville inte chansa som sagt.
Jag fick gå igenom deras matförråd lite och hittade bröd i frysen som det var margarin i... Det ska man vara vaktsam på väl? Det brödet skrev dom INTE ALVA på, i alla fall.. För jag fick för mig att det kunde vara mjölk i det. Det stod inte margarin på min lilla lista som jag skrev ut.. Men vi köper ju mjölkfritt margarin så det borde ju vara nåt "skumt" med det då..