• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Blå Flygare
    Ellisizza skrev 2011-01-23 19:53:03 följande:
    Vi har gett sonen lite vete ett par dagar och det har verkat gå bra förutom att han ätit sämre, men så kan han vara ibland även utan anledning.

Idag runt kl 8 på morgonen fick han smaka några bitar bröd (lite mer vete än han fått tidigare) och det verkade gå bra. Han ville inte ha så mycket lunch sen men mellanmål åt han bra om än lite motvilligt. Han var pigg och glad hela eftermiddagen men ville inte ha någon middag. För ca 1,5 timme sedan kräktes han och nyss kräktes han ner hela sängen.

Ska man tro att detta har med att han fått vete att göra eller är det helt enkelt någon magsjuka han åkt på? För om det var vete borde han väl reagerat snabbare och inte börjat kräkas först efter 10-11 timmar? Han är bara 1 år och fem månader så man kan inte fråga honom nått direkt..

Hur går vi vidare nu? Antar att vi avbryter provoceringen och testar igen när han är pigg och frisk och har ätit bra ett tag? Hans läkare har inte gett några bra tips utan säger bara att vi ska testa..

Så ska vi göra. Vi tror det var magsjuka, men kan ha varit veten. Så avbytit nu och sen testar vi igen när allt är som vanligt.
  • Miralicia
    Lalalong skrev 2011-01-23 19:17:39 följande:
    Alva har ju börjat förskolan nu och det funkat helt ok. Men jag måste fråga en sak... 
    Dom har fått en 1 liters förpackning med Oatly iMat (havregrädden ni vet) från köket och köket säger att den kan dom blanda med krämpulver så blir det som yoghurt eller så kan dom ge den som den är, med flingor, för det är som fil.
    ??? Har ni testat detta?? Jag tycker det låter skitäckligt. Men något annat får dom inte.

Alva ska äta frukost där 3 dagar i veckan och mellanmål 5 dagar i veckan... Och  så klart kommer det vara fil och flingor/yoghurt till något av dessa målen ett par gånger. Hon får ju säkert macka istället, men hur roligt är det? Dessutom får hon inte i sig så mycket när hon äter macka för hon slänger mest bitarna på golvet. 

Jag har i alla fall köpt 2 st 2-pack Yosa som jag tänker sätta dit så dom kan ge henne. Men det är ju inte meningen att man ska behöva handla mat med sig till förskolan lixom.  
    Jag skulle fråga dem i köket om de brukar äta grädde till sina flingor? Och sen be att de presenterar en näringsberäkning för den kost som de tänker sig att de ska servera din dotter.

Visst havregrädden är ju inte lika fet som vanlig vispgrädde, men det blir ju knappast som vanlig fil vad gäller fetthalt. Oatlyn på 1 l tetra är 13% fetthalt, vanlig fil brukar vara typ 3%, undantaget turkisk/grekisk  etc yoghurt som är 10%.

Visst att man brukar säga att man kan blanda nutrapulver med fruktpuré för att få "fruktyoghurt", men blanda havregrädde med krämpulver. Obestämd
    Utöver äcklighetsaspekten rent smakmässigt som jag också ställer mig rätt tveksam till så tänker jag då även rent näringsmässigt.
    Dels fetthalten med 13% jmf med 3% i vanlig mjölkfil/yoghurt så tillkommer även i princip hur mycket kolhydrater som helst i form av rent socker från krämpulvret (som rätt ofta är i princip mer socker än frukt/bär). Skrikandes

Såväl fett som i synnerhet rent socker är ju rekommenderat att hålla igen på.
    Även om livsmedelsverkets rekommendationer kan vara lite ifrågasatta emellanåt så skulle nog jag i det här fallet välja att luta mig mot dem (- i varje fall till viss del vad gäller det som kan passa för att slippa ifrån havregrädde-krämpulverkombinationen).

Även det här med att allt fler blir allt överviktigare i samhället som stort och nästan i synnerhet bland barn och ungdomar så är det rätt idiotiskt av förskoleköket att börja mata småbarn i förskoleålder med socker och grädde istället för annat fil(alternativ)!
    Många förskolor/kommuner har ju dessutom tagit principbeslut om att ha snudd på nolltolerans för socker och tagit bort allting som söta krämer och soppor till mellanmål i förskolorna - då känns det ju rätt konstigt att man ska servera samma kräm - fast blandad med grädde istället för vatten bara för att barnet inte tål mjölk.

Livsmedelsverkets rekommendationer om mat i förskolan:
    www.slv.se/upload/dokument/mat/mat_skola/bra_mat_i_forskolan_2007.pdf

De nu gällande svenska näringsrekommendationerna:
    www.slv.se/upload/dokument/mat/rad_rek/SNR2005.pdf

Dessutom så träder en ny skollag i kraft 1 juli i år, och i den nämns bla om skolmaten (och jag förmodaar att det samma bör gälla även för mat i förskolan) och i den ställs krav på att den mat som serveras ska vara näringsriktig, så det skadar väl inte om de börjar att ta tag i det redan nu.

Får du inget gehör hos de i köket så skulle jag ta det högre upp i organisationen, typ kommunens kostchef.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Lalalong
    Miralicia skrev 2011-01-23 20:18:10 följande:
    Jag skulle fråga dem i köket om de brukar äta grädde till sina flingor? Och sen be att de presenterar en näringsberäkning för den kost som de tänker sig att de ska servera din dotter.

Visst havregrädden är ju inte lika fet som vanlig vispgrädde, men det blir ju knappast som vanlig fil vad gäller fetthalt. Oatlyn på 1 l tetra är 13% fetthalt, vanlig fil brukar vara typ 3%, undantaget turkisk/grekisk  etc yoghurt som är 10%.

Visst att man brukar säga att man kan blanda nutrapulver med fruktpuré för att få "fruktyoghurt", men blanda havregrädde med krämpulver. Obestämd
    Utöver äcklighetsaspekten rent smakmässigt som jag också ställer mig rätt tveksam till så tänker jag då även rent näringsmässigt.
    Dels fetthalten med 13% jmf med 3% i vanlig mjölkfil/yoghurt så tillkommer även i princip hur mycket kolhydrater som helst i form av rent socker från krämpulvret (som rätt ofta är i princip mer socker än frukt/bär). Skrikandes

Såväl fett som i synnerhet rent socker är ju rekommenderat att hålla igen på.
    Även om livsmedelsverkets rekommendationer kan vara lite ifrågasatta emellanåt så skulle nog jag i det här fallet välja att luta mig mot dem (- i varje fall till viss del vad gäller det som kan passa för att slippa ifrån havregrädde-krämpulverkombinationen).

Även det här med att allt fler blir allt överviktigare i samhället som stort och nästan i synnerhet bland barn och ungdomar så är det rätt idiotiskt av förskoleköket att börja mata småbarn i förskoleålder med socker och grädde istället för annat fil(alternativ)!
    Många förskolor/kommuner har ju dessutom tagit principbeslut om att ha snudd på nolltolerans för socker och tagit bort allting som söta krämer och soppor till mellanmål i förskolorna - då känns det ju rätt konstigt att man ska servera samma kräm - fast blandad med grädde istället för vatten bara för att barnet inte tål mjölk.

Livsmedelsverkets rekommendationer om mat i förskolan:
    www.slv.se/upload/dokument/mat/mat_skola/bra_...

De nu gällande svenska näringsrekommendationerna:
    www.slv.se/upload/dokument/mat/rad_rek/SNR200...

Dessutom så träder en ny skollag i kraft 1 juli i år, och i den nämns bla om skolmaten (och jag förmodaar att det samma bör gälla även för mat i förskolan) och i den ställs krav på att den mat som serveras ska vara näringsriktig, så det skadar väl inte om de börjar att ta tag i det redan nu.

Får du inget gehör hos de i köket så skulle jag ta det högre upp i organisationen, typ kommunens kostchef.
    Tack så jättemycket för ditt svar och dina länkar!!!
    Köket som maten kommer ifrån är skolköket några kilometer bort, så man tycker dom borde ha koll på det där om nya regler för skolmaten då och precis som du säger får man ju förutsätta att dom reglerna gäller även maten till barnen i förskolan!!

Skönt att känna att det inte är jag som överreagerar när jag tyckte det lät totalt knasigt!! Jag ska ta och ringa skolköket faktiskt, vill nog ändå ha lite koll på hur dom ska märka upp maten som kommer till förskolan. Det är ju inte bara den lagade maten som kommer i kantiner som man ska ha koll på utan förskolan får allt från det köket. Alltså, alla torrvaror och kylvaror som ska vara till frukost och mellanmål.
    Jag har skrivit ut en lista på allt dom ska titta efter i livsmedlen men jag undrar om även köket tar något ansvar för att märka ut saker. I alla fall, när jag ändå ringer så ska jag ifrågasätta hur dom har tänkt.. Om dom har tänkt överhuvudtaget! 
    Den där Yosa som jag köper har jag bara sett i små bägare, och det förstår jag om det blir dyrt. Men Soyayoghurt kan hon väl prova nu när hon är över 1 år? Och det finns ju i 1 liters tetror ju.. 
    Vet ni om det finns havreyoghurt i större förpackningar? 

När jag ändå skriver tänkte jag kolla med er. Havrefras, dom är mjölkfria väl? Kanske dum fråga, men vill vara säker. Där hade man på förskolan slängt kartongen och hällt upp allt i en stor spann. Så det fanns inget paket att läsa på. Hon fick inga, för säkerhetsskull. Men är dom mjölkfria kan jag ju säga till. Jag antog att dom var det, men ville inte chansa som sagt.

Jag fick gå igenom deras matförråd lite och hittade bröd i frysen som det var margarin i... Det ska man vara vaktsam på väl? Det brödet skrev dom INTE ALVA på, i alla fall.. För jag fick för mig att det kunde vara mjölk i det. Det stod inte margarin på min lilla lista som jag skrev ut.. Men vi köper ju mjölkfritt margarin så det borde ju vara nåt "skumt" med det då.. 
    Klara 060504, Alva 100117
  • Blå Flygare
    ELI 79 skrev 2011-01-23 19:14:24 följande:
    miralicia: är precis inne på din blogg och hittat ett teffbröd. Kan man göra det utan solrosfrön eller blir det inte bra?? har nämligen alla ingredienser utom det hemma

Om någon har något favoritrecept på naturligt glutenfritt och mjölkfritt bröd är jag tacksam för recept för jag MÅSTE hitta något bröd som familjen tycker om för jag tror att både mannen och stora sonen skulle behöva lite vetefri kost...
    Detta är mitt favoritbröd - och jag behöver inte äta vetefritt Tyvärr gillar inte tjejen det - hon gillar inte "bitar" i maten så då går allt med frön i bort. Äter det som mellanmål, till frukost vill jag ha något mjukt bröd, och det har jag inte hittat än.
    Frö-knäcke
    2  dl majsmjöl (kan bytas mot soja-mjöl, har inte testat rismjöl än)
    1 dl solrosfrön
    1 dl sesamfrön (skalade)
    1/2 dl linfrön (hela)
    1/2 tsk salt
    1/2 dl rapsolja

Blanda ihop.
    Rör i 2 1/2 dl kokande vatten.
    Smeta ut tunnt på ett bakplåtspapper .
    Strö över flingsalt
    Grädda i 150 grader mitt i ugnen i ca 1 timme.
  • tes 75
    ELI 79 skrev 2011-01-23 19:05:59 följande:
    Måste fråga. Ni som har barn som reagerar med eksem eller utslag pga t ex "röda frukter/grönsaker", är det någon här som gör det?Hur länge sitter det röda i? Fått för mig att om det bara är en reaktion pga det röda i en grönsak/frukt så sitter det bara i en liten stund?

Ingen annan som vet något om felix tomatketchup? har ju som sagt mailat men man vill ju gärna veta direkt
    vår son svullnade upp på läpparna häromkvällen när han ätit en körsbärstomat. det satt nog i ett par timmar.. men han får magproblem dagen efter också, särskilt om han ätit ketchup eller krossade tomater. 

jag är också känslig för tomat, & får röda kinder & allmän oroskänsla i kroppen. det kan nog vara i 1-2 timmar. eventuellt får jag också magproblem. 
  • Allrona

Sorry min telefon flippade och skickade meddelandet innan jag var klar

Lalalong - istället för fil/yougurt på förskolan får min dotter yosa, havredryck med havrepuffar eller yougurt gjord av pama minutris (kolla mirakicias blogg). Visst är yosa dyr för dem men de är faktiskt skyldiga att servera bra alternativ. Jag hade inte heller accepterat att de gav henne havregrädde, konstigt alternativ tycker jag. Nån i skolköket som har testat ens?

• trållmor

Kan man kräkas som enda symtom om man har luftburen allergi? Eller är det andra symtom då? Tänker på tex andningsvägarna. Någon som vet?

Sen undrar jag samma fråga gällande förstoppning, alltså kan man få förstoppning som enda symtom på luftburen allergi?

Vad har ni för tankar kring det?

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Kavat
    Lalalong skrev 2011-01-23 19:17:39 följande:
    Alva har ju börjat förskolan nu och det funkat helt ok. Men jag måste fråga en sak... 
    Dom har fått en 1 liters förpackning med Oatly iMat (havregrädden ni vet) från köket och köket säger att den kan dom blanda med krämpulver så blir det som yoghurt eller så kan dom ge den som den är, med flingor, för det är som fil.
    ??? Har ni testat detta?? Jag tycker det låter skitäckligt. Men något annat får dom inte.

Alva ska äta frukost där 3 dagar i veckan och mellanmål 5 dagar i veckan... Och  så klart kommer det vara fil och flingor/yoghurt till något av dessa målen ett par gånger. Hon får ju säkert macka istället, men hur roligt är det? Dessutom får hon inte i sig så mycket när hon äter macka för hon slänger mest bitarna på golvet. 

Jag har i alla fall köpt 2 st 2-pack Yosa som jag tänker sätta dit så dom kan ge henne. Men det är ju inte meningen att man ska behöva handla mat med sig till förskolan lixom.  
    Havregrädde till mellanmål...
    Kräks

Kan hon inte få "mjölk" och flingor, eller blir det inte tillräckligt mättande. Barn ska ha fett, så där tror jag inte det blir så knas, men precis som Miralicia skrev, göra kräm på det..? Men, men, barn har ju inte alltid samma smak som oss vuxna heller, men låter inte alls gott...

Mina barn kanske får lite för mycket socker ? som dagis inte vill ge?, men jag och sonen kan äta blåbärssoppa till flingor, musli osv.

Om du ska testa soja så gör det hemma ordentligt. Inför det inte på dagis innan du vet om det funkar där. Reagerar hon på något så har du ingen aning om vad det är. Så testa klart soja hemma först, så ni vet att det funkar innan det ges på dagis.
  • Lalalong
    Allrona skrev 2011-01-23 20:46:14 följande:
    Sorry min telefon flippade och skickade meddelandet innan jag var klar

Lalalong - istället för fil/yougurt på förskolan får min dotter yosa, havredryck med havrepuffar eller yougurt gjord av pama minutris (kolla mirakicias blogg). Visst är yosa dyr för dem men de är faktiskt skyldiga att servera bra alternativ. Jag hade inte heller accepterat att de gav henne havregrädde, konstigt alternativ tycker jag. Nån i skolköket som har testat ens?
    Tack för ditt svar!

Jag ska kolla receptet med minutris, låter intressant!  
    Klara 060504, Alva 100117
Svar på tråden Allergitråden