• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    t0va skrev 2011-01-21 14:52:13 följande:
    Hemma igen från första besöket på nya bvc. Halleluja villken skillnad. Sköterskan frågade direkt hur det gick med profylacen om vi fick ut den osv. Men kommenterade själv "ja hade det blivit problem så hade ni ju ringt tillbaka" 

Vi pratade ytterst lite mat för hon ansåg att det kanske är allergi eller så är hans mage inte riktigt färdig för att äta mat utan man får prova lite i taget och börja om som vi gjorde var helt rätt. Ingen stress och ingen panik, ersättning får vi tills det inte behövs längre.

Så underbart att få höra, på förra stället så bokade de in tid dagen innan han blev 4månader då det skulle pratas mat och läggas upp en plan.

Vaccineringen gick superbra också, lungt och jag fick tid att trösta emellan. Sist så tog de sprutorna direkt efter varandra då blev han helt hysterisk, den här gången gick det att trösta, så nu kanske jag kan slappna av lite mer. Glad 
    Vad härligt det låter. Skönt att det verkar funka bra med nya bvc.

Får jag fråga vilket BVC som det är?(och vilket som var ert förra BVC?)
    Har en kompis som bor lite utanför N som känner att hon måste byta BVC och letar efter ett annat, så utifrån det du skrivit om det nya så verkar det ju kunna vara ett ställe för henne att kolla upp om det kan vara ett alternativ för henne. Inboxa gärna om du inte vill skriva ut det direkt i forumet.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • t0va
    Miralicia skrev 2011-01-21 15:06:44 följande:
    Vad härligt det låter. Skönt att det verkar funka bra med nya bvc.

Får jag fråga vilket BVC som det är?(och vilket som var ert förra BVC?)
    Har en kompis som bor lite utanför N som känner att hon måste byta BVC och letar efter ett annat, så utifrån det du skrivit om det nya så verkar det ju kunna vara ett ställe för henne att kolla upp om det kan vara ett alternativ för henne. Inboxa gärna om du inte vill skriva ut det direkt i forumet.
    Hageby var vårat gamla, där gick vi på vårdcentral också men de har dåligt rykte, många stafettläkare osv. Så vi går på en annan privat i komunen men de hade inte bvc, så vi valde att testa det närmsta. Nu är det medicinskt centrum som är en privat också men har landstingets taxa. De hade tom. ett eget väntrum för barnen :) 

Sköterskan sa att de gärna vill ha fler barn också, så det verkade inte vara någon väntetid.

Att så lite kan göra så stor skillnad, när man blir trodd och bemött på ett trevligt sätt.  
  • Blå Flygare
    ELI 79 skrev 2011-01-21 10:10:33 följande:
    Hade ett samtal med sambon nu på  morgonen. Han har alltid blivit väldigt dålig i magen av t ex bröd och pasta, han kan inte äta mer än typ 1 macka annars får han uppblåst mage och jättegasig.
    Han börjar själv fundera på  nu om han inte heller tål vete??!
    Stora sonen har ju varit förstoppad sedan han var bebis och sist vi var titll läkaren med lilla sonen (han som är allergisk mot vete och mjölk) så trodde han att även stora sonen kunde vara allergisk eller i alla fall överkänslig mot vete...kanske är så att det kommer från deras pappa då???

Han vill dock inte testa sonens glutenfria pasta och bröd för han gillar inte det, men jag måste hitta ett bra vetefritt brödrecept för då kanske alla kan äta det?
    Stora sonen försöker jag byta ut till lilla sonens pasta mm men bröd o så gillar han inte heller.
    Funderar på om stora sonen är som lilla. Han tål inte vete men magen blir sämre av att han också dricker mjölk eftesom han totalt ratar mjölk! Han dricker knappt mjölk när han får o'boy i och det har blivit sämre och sämre med den saken.
    Vad tror ni?

En annan sak, visst är det mjölkprotein i mjölksocker??? fick totalt hjärnsläpp!!
    Det kanske är bra att han inte äter det, så han kan ta test för celiaki?
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-21 10:10:33 följande:
    Hade ett samtal med sambon nu på  morgonen. Han har alltid blivit väldigt dålig i magen av t ex bröd och pasta, han kan inte äta mer än typ 1 macka annars får han uppblåst mage och jättegasig.
    Han börjar själv fundera på  nu om han inte heller tål vete??!
    Stora sonen har ju varit förstoppad sedan han var bebis och sist vi var titll läkaren med lilla sonen (han som är allergisk mot vete och mjölk) så trodde han att även stora sonen kunde vara allergisk eller i alla fall överkänslig mot vete...kanske är så att det kommer från deras pappa då???

Han vill dock inte testa sonens glutenfria pasta och bröd för han gillar inte det, men jag måste hitta ett bra vetefritt brödrecept för då kanske alla kan äta det?
    Stora sonen försöker jag byta ut till lilla sonens pasta mm men bröd o så gillar han inte heller.
    Funderar på om stora sonen är som lilla. Han tål inte vete men magen blir sämre av att han också dricker mjölk eftesom han totalt ratar mjölk! Han dricker knappt mjölk när han får o'boy i och det har blivit sämre och sämre med den saken.
    Vad tror ni?

En annan sak, visst är det mjölkprotein i mjölksocker??? fick totalt hjärnsläpp!!
    Se till att din man testar sig för gluten innan han tar bort det helt, om han nu vill testa utan. Det är rättså skönt att veta och är det glutenintolerans så är det ju viktigt att inte fuska eftersom t.ex cancerrisken ökar om man äter gluten. Sådana saker är ju inte lika "viktiga" vid en allergi. även om jag tror att man ogärna äter när man väl tagit bort något man inte tål.

Varför vill han inte testa glutenfri pasta? Glutis-pastan är den absolut godaste och mest lik vanlig pasta tyckte jag när vi började äta glutenfritt hemma. Vissa pastor är bättre än andra. Vanliga spagetti är de som vi köper i affären bäst, minns inte namn men grönt paket som finns på ica och coop.

Vad jag tror vet du. Det är "bara" att testa och se, om ni redan har läkaren med på noterna så är det ju inga problem med ev. intyg till dagis osv.
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2011-01-21 11:29:52 följande:
    Att sonen är så allergisk skyller jag på hans pappa Flört Men visst kan det väl vara så att jag också har någon allergi/intolerans/överkänslighet även om jag inte tror det. Mina föräldrar och syskon har inga allergier men annars är det tyvärr vanligt förekommande i släkten, minst 1 medlem/familj har allergi, så det kanske inte är så otroligt trots allt...

Jag gör oftast sås på vispgrädde (som jag häller ner i stekpannan tillsammans med köttet/baconet etc) och jag är inte helt säker men jag tror att jag får ondare när jag äter pasta än potatis/ris till. Annars är det mest i tårtor och liknande som jag får i mig grädde, vilket inte händer alls ofta då jag mår mycket bättre utan. Potatisgratäng tex går bra, fast den svämmar över av grädde. Kanske är en kombination av grädde + gluten/vete som gör mig dålig då? Ska försöka tänka på det framöver, kanske ska skriva matdagbok åt oss alla tre? Haha!

Ja, det är skillnad på chips och chips. Sådana i påse (estrella, olw) blir jag mycket sämre av än pringles och så har det alltid varit. Vi är så där tråkiga här hemma så vi har alltid samma smak, men sour cream i påse klarar jag alltså inte av lika bra som i rör. Olika innehåll kanske? Aldrig kollat... Vi äter mycket sällan chips men de gånger det inträffar brukar vi dricka någon form av läsk, alternativt juice.

Blir ni nå klokare? Flört
    Ha lite koll på när du blir dålig av grädde, kan ju vara så "enkelt" att det är kombinationen vete och mjölk..

Chipsen har jag dock ingen teori om. Har inte koll på Pringels innehållsförteckningar, men olw och estrellas innehåller väl natriumglutamat.
    Ingredienser : Pringels... innehåller vetestärkelse... det gör inte olws eller estrellas... Obestämd Ingen aning.

Vakuumtorkad potatis, vegetabilisk olja, vegetabiliskt fett, rismjöl, vetestärkelse, Gräddfil- och löksmak, (smakförstärkare: mononatriumglutamat, dinatriumguanylat och dinatriuminosinat, lökpulver och -granulat, druvsocker, socker, sött vasslepulver, laktos, syra: citronsyra, mjölksyra och äppelsyra, gräddfilspulver, aroma, mjölkprotein, maltodextrin, emulgeringsmedel: E471, salt.
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2011-01-21 20:11:35 följande:
    Ha lite koll på när du blir dålig av grädde, kan ju vara så "enkelt" att det är kombinationen vete och mjölk..

Chipsen har jag dock ingen teori om. Har inte koll på Pringels innehållsförteckningar, men olw och estrellas innehåller väl natriumglutamat.
    Ingredienser : Pringels... innehåller vetestärkelse... det gör inte olws eller estrellas... Obestämd Ingen aning.

Vakuumtorkad potatis, vegetabilisk olja, vegetabiliskt fett, rismjöl, vetestärkelse, Gräddfil- och löksmak, (smakförstärkare: mononatriumglutamat, dinatriumguanylat och dinatriuminosinat, lökpulver och -granulat, druvsocker, socker, sött vasslepulver, laktos, syra: citronsyra, mjölksyra och äppelsyra, gräddfilspulver, aroma, mjölkprotein, maltodextrin, emulgeringsmedel: E471, salt.
    Ja, jag får göra det! Tack alla för tips och idéer!
  • trållmor
    Sam Mills heter den gröna pastan som Kavat nämnde
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor
    trållmor skrev 2011-01-21 21:55:22 följande:
    Sam Mills heter den gröna pastan som Kavat nämnde
    Eller pastan är ju inte grön, men förpackningen
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Karolin86

Tänkte fråga er experter, hittade "gurk kärnmjölk" som ingrediens i en fläta idag, är mjölk? Har råkat på liknande som slutat på kärnmjölk.

Jag undrar även vilket märke som är gott när de häller mjölkfri vispgrädde?

/karolin

• Mela78
    Karolin86 skrev 2011-01-21 22:13:22 följande:
    Tänkte fråga er experter, hittade "gurk kärnmjölk" som ingrediens i en fläta idag, är mjölk? Har råkat på liknande som slutat på kärnmjölk.

Jag undrar även vilket märke som är gott när de häller mjölkfri vispgrädde?

/karolin
    Kan det ha stått guarkärnmjöl? Om ja så är det inte mjölk, utan en baljväxtbaserad stabiliseringsämne (om jag fattat rätt) som en del sojaallergiker kan reagera på.

Ang. grädda, vad ska du använda till, finns det andra allergier, hur gammal är den som är allergisk? 
Svar på tråden Allergitråden