• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    ViFrånLandet skrev 2011-01-20 22:00:17 följande:
    Idag är jag visst fylld med frågor, sorry att jag tar över tråden så här...

Denna fråga gäller inte sonen utan mig. Jag har alltid haft problem med magen och hade VIPkort på såväl vårdcentralen som akuten när jag var liten, utan att de hittade något fel... Problemen har dock kvarstått men kommer och går i vågor.

Jaja, nu till saken: Jag kan dricka litervis med mjölk och äta fil och ost och andra mejeriprodukter utan några bekymmen men när jag äter grädde, glass eller chips får jag otroligt orolig mage, blir gasig, får magknip och ibland diarré. Någon vänlig själ här inne som kan tänkas veta vad det beror på?

Jag har inga dokumenterade allergier. (Dock svällde läpparna upp och hakan domnade bort veckan före jul, fick äta antihistamin i några dagar för att få bort det, har aldrig hänt varken före eller efter det så det berodde troligtvis på färgen jag målade för tillfället)
    Besvär av grädde, glass och chips men inte mjölk, fil etc gör nog snarast att jag spekulerar mot någon form av fettmalabsorption än allergirelaterat  - att det är fettet som ger problem, tex att du inte kan bryta ner och ta upp fettet i tillräckligt stor omfattning när det blir fetare mat.
    Hur är det med annan fet mat, ger det också besvär eller är det bara grädde, glass & chips?
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • 2små2stora

Denna fråga gäller inte sonen utan mig. Jag har alltid haft problem med magen och hade VIPkort på såväl vårdcentralen som akuten när jag var liten, utan att de hittade något fel... Problemen har dock kvarstått men kommer och går i vågor.

Jaja, nu till saken: Jag kan dricka litervis med mjölk och äta fil och ost och andra mejeriprodukter utan några bekymmen men när jag äter grädde, glass eller chips får jag otroligt orolig mage, blir gasig, får magknip och ibland diarré. Någon vänlig själ här inne som kan tänkas veta vad det beror på?

Jag har inga dokumenterade allergier. (Dock svällde läpparna upp och hakan domnade bort veckan före jul, fick äta antihistamin i några dagar för att få bort det, har aldrig hänt varken före eller efter det så det berodde troligtvis på färgen jag målade för tillfället)
    Gallproblem kanske eftersom det verkar vara fettet.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • ViFrånLandet
    Miralicia skrev 2011-01-20 22:10:53 följande:
    Besvär av grädde, glass och chips men inte mjölk, fil etc gör nog snarast att jag spekulerar mot någon form av fettmalabsorption än allergirelaterat  - att det är fettet som ger problem, tex att du inte kan bryta ner och ta upp fettet i tillräckligt stor omfattning när det blir fetare mat.
    Hur är det med annan fet mat, ger det också besvär eller är det bara grädde, glass & chips?
    Det kan nog tänkas att det är fet mat i allmänhet ja, har bara aldrig tänkt på det på det viset förut... Kan inte äta friterat utan att få tokont, pizza är inte heller så bra för magen. Till vardags äter vi inte direkt fet mat, förutom grädde som jag trots vetskapen om att jag får ont använder ganska flitigt.

Om det skulle vara det där du skrev, kan man kolla det på nå vis? 
  • Blå Flygare

Jag tänker också på fett. Eller möjligen att du har sen reaktion på någon allergi och det får magen att ständigt vara i upprpr och känslig mot annat. Jag har sen reaktion på mjölk men såg inte sambandet. Jag upplevde att jag reagerade på lök, kryddstark mat, chokladbollar och fil. Men sen jag uteslutit mjölk helt kan jag äta det (utom filen då) utan problem.  Men det känns kanske lite långsökt? Vid IBS är det inte ovanligt med reaktion på fet mat.
  • ViFrånLandet
    2små2stora skrev 2011-01-20 22:18:39 följande:
    Gallproblem kanske eftersom det verkar vara fettet.
    Hmm, ingen aning. Bör man ha några andra symptom i så fall? Kan man kolla upp det på något vis?

Borde kanske ringa farbror doktorn och be om en utredning...
  • 2små2stora
    ViFrånLandet skrev 2011-01-20 22:22:56 följande:
    Hmm, ingen aning. Bör man ha några andra symptom i så fall? Kan man kolla upp det på något vis?

Borde kanske ringa farbror doktorn och be om en utredning...
    Nej det behövs inte vara andra symtom. Utan besvären kommer när gallsafterna ska ut i tarmen för att bryta ned fettet
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • ViFrånLandet
    Blå Flygare skrev 2011-01-20 22:22:37 följande:
    Jag tänker också på fett. Eller möjligen att du har sen reaktion på någon allergi och det får magen att ständigt vara i upprpr och känslig mot annat. Jag har sen reaktion på mjölk men såg inte sambandet. Jag upplevde att jag reagerade på lök, kryddstark mat, chokladbollar och fil. Men sen jag uteslutit mjölk helt kan jag äta det (utom filen då) utan problem.  Men det känns kanske lite långsökt? Vid IBS är det inte ovanligt med reaktion på fet mat.
    Känns lite långsökt med allergi men det är väl ingen omöjlighet...

Som sagt, kanske borde ringa VC och be om en läkartid.
  • ViFrånLandet
    2små2stora skrev 2011-01-20 22:28:03 följande:
    Nej det behövs inte vara andra symtom. Utan besvären kommer när gallsafterna ska ut i tarmen för att bryta ned fettet
    Okej... Tror jag får sätta mig och googla lite Flört Tack för ditt förslag!
  • Miralicia
    Vi från landet: Utöver lever/galla så tänker jag även på bukspottkörteln, eftersom det är den som producerar enzymet lipas som också behövs för att spjälka fett
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • ELI 79

Många som har IBS mår ju mkt bättr av att äta mat som inte är fet.
    Gallproblem brukar ju generellt hålla i sig längre med smärtan.
    Jag tror mer på IBS...

Svar på tråden Allergitråden