• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat

Jag har fortfarande inte fått svar från Semper!!! Visst är det dålgit. Inte ska det behöva ta över 2 veckor att få svar?

• Tibell

Eli : har han testat annan sort typ borta eller på dagis och reagerat likadant? Håller tummarna att stärkelsen inte är gjord på vete så att sömnen inte rubbas nu!

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-23 17:58:33 följande:
    Eli : har han testat annan sort typ borta eller på dagis och reagerat likadant? Håller tummarna att stärkelsen inte är gjord på vete så att sömnen inte rubbas nu!
    Alltså han har ju ätit denna ketchup förut men vi vet ju inte om det haft samband med sömnen, tror dock inte det. Däremot så blir hans kinder så ilsket röda (svårt att få på bild) så det finns ingen chans att det INTE gör ont eller svider! Försöker smörja och så men det hjälper inte så mycket. OM det är vete så brukar det inte ge sig på sömnen direkt men det brukar bli efter ett tag. Så blir det misstag med andra saker OCH ketchup så blir det inte bra

Vet inte vilken ketchup de har på dagis. Skulle gissa på den vanliga eller ekologisk....men ska fråga dem.
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2011-01-23 16:17:17 följande:
    Allt vad gäller mjölk är backat sen "länge" (eller sådär drygt 2 veckor i varje fal)l eftersom det var klart att det inte gick bra och magen är normal igen, det tog 3-4 dagar efter avslutad mjölkprovokation, så det är inte för att det är stopp där. Och då när jag testade med mjölk så var det inga stora mängder - utan vi höll oss till sådär ½ tsk smör uppblandat med Carlshamns mjölkfria på mackan eller blandade i knappt  ½dl grädde ihop med kokosmjölk i en potatisgratäng på nästan 2 kg potatis - varav hon åt 1 tugga av ... så det var knapapst några större mängder mjölk hon var uppe i innan vi backade. Så där är det ju klart att det fortfarande inte funkar - inte för att jag är så förvånad - ingen av hennes två mjölkallergiska kusiner har klarat mjölk innan tonåren, en är 13 och äter fortfarande mjölk-/äggfritt.

Sojasläktingarna var ju inte riktigt meningen, men det inträffade av misstag när hon var hos mormor och morfar ngn dag efter att vi backade på mjölken så det har jag inte direkt brytt mig om - om det var sojasläktingarna eller kvarhängande från mjölken så att sojasläktingarna bara retade fortfarande mjölkirriterad dotter - dvs det försöker jag inte ens ge mig på att dra några slutsatser från.

Och äpple och citrus har hängt med ett bra tag vid det här laget - äpple har hon ätit otillagat igen hemma i snart 1½ år och ett halvår på dagis och citrus i form av lite rivet ekocitron/limeskal och lite pressad citron-/limesaft i vissa maträtter då och då här hemma har väl varit i ok i ett halvår. Så det känns mu lite ologiskt att det börjar visa sig efter ½-1½ år.

Så det är ju frågan om det har tillkommit något nytt *lalalalalala sätter händerna för öron och ögon - i varje fall lite tillfälligt*.
    Funderar på att avvakta sådär en månad om det inte blir värre än i dagsläget innan jag börjar klura närmare på vad det i så fall skulle kunna vara, så att magen kan få repa sig efter dagarna med lite mjölk ordentligt.
    (Sen finns det väl några funderingar hos mig på andra orsaker än just allergi som skulle kunna vara bidragande till humöret och den periodvisa matvägran.)
    Ok, jag fattade som att citrus och äpple var nytt sen efter mjölken. Men 2 v sen kan ju ffa ge besvär om det vill jäkla sig. Håller tummarna för att det inte ska vara någon annan allergi.
  • Tibell

ELI : Säg gärna till när du fått svar från Felix vad stärkelsen var gjort på. Så man vet =) Nu har vi bara den vanliga hemma men om man är borta eller liknande och den bara finns.
    Är kinderna eksemiga eller "bara" röda. Tänkte att han kanske reagerar för att det är starkt ?

Nu har lilla dottern reagerat på något..Igen. Suck. Känns som om det blir misstag stup i kvarten trots att vi är noga.
    Det finns två olika möjliga anledningar till reaktionen. Antingen är det pizzan vi åt igår. Jag hade ost på min halva och utan på hennes. Men det kanske har "vandrat" över ostspår på hennes del med trots att jag synade biten noga ?
    Sen åt vi på Ikea idag. Hon fick några strips som legat på min tallrik att äta. På andra sidan tallriken låg en sås gjord på ägg. Men det borde väl inte kunna sprida sig om stripsen inte ens vidrört såsen ??
    Det var dock ingen allvarlig reaktion. Eksem på armar/nacke/mage och massa prickar runt munnen. Sen lite diarré på det.  Men eksemen ska nog vara lätta att smörka bort för det är inte överallt det är ilsket rött utan mer knottrigt och rosa/rött. Inga fula eksem med andra ord =)

• trållmor

Kan man kräkas om man har luftburen allergi? Eller är det andra symtom då? Tänker på tex andningsvägarna. Någon som vet?

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-23 18:39:15 följande:
    ELI : Säg gärna till när du fått svar från Felix vad stärkelsen var gjort på. Så man vet =) Nu har vi bara den vanliga hemma men om man är borta eller liknande och den bara finns.
    Är kinderna eksemiga eller "bara" röda. Tänkte att han kanske reagerar för att det är starkt ?

Nu har lilla dottern reagerat på något..Igen. Suck. Känns som om det blir misstag stup i kvarten trots att vi är noga.
    Det finns två olika möjliga anledningar till reaktionen. Antingen är det pizzan vi åt igår. Jag hade ost på min halva och utan på hennes. Men det kanske har "vandrat" över ostspår på hennes del med trots att jag synade biten noga ?
    Sen åt vi på Ikea idag. Hon fick några strips som legat på min tallrik att äta. På andra sidan tallriken låg en sås gjord på ägg. Men det borde väl inte kunna sprida sig om stripsen inte ens vidrört såsen ??
    Det var dock ingen allvarlig reaktion. Eksem på armar/nacke/mage och massa prickar runt munnen. Sen lite diarré på det.  Men eksemen ska nog vara lätta att smörka bort för det är inte överallt det är ilsket rött utan mer knottrigt och rosa/rött. Inga fula eksem med andra ord =)
    han får ju väldigt sällan eksemiga kinder. oftast är de "bara" ilsket röda. Någon gång blir de lite knottriga och mer eksemiga. Dock mestadels bara RÖDA! som ser ut att bränna rejält.

Som någon smart i denna tråd sa så bör man väl inte ge allegiska barn pommes då de ofta friterar andra saker i samma frityrolja som t ex panerade saker med ströbrödspanering...
  • Tibell

Eli : Nej jag vet =/ Tänkte inte riktigt mig för och vågade inte köpa något annat till henne. Men prickarna runt munnen hade hon redan idag på morgonen så jag tror ju de hänger ihop med övriga eksem och att det är en reaktion från gårdagen. Men vi lär väl aldrig få reda på svaret...

ELI : Ja de ser ju ut att svida. Hur länge sitter det i ?? Har han dem fortfarande ? Tycker det ser ut som de utslag jag får. Har lagt upp en bild i galleriet. Blir precis illrött, varmt och det både svider och kliar. Sen mattas det av efter ett tag och än har jag inte luskat ut vad det beror på.

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-23 18:50:15 följande:
    Eli : Nej jag vet =/ Tänkte inte riktigt mig för och vågade inte köpa något annat till henne. Men prickarna runt munnen hade hon redan idag på morgonen så jag tror ju de hänger ihop med övriga eksem och att det är en reaktion från gårdagen. Men vi lär väl aldrig få reda på svaret...

ELI : Ja de ser ju ut att svida. Hur länge sitter det i ?? Har han dem fortfarande ? Tycker det ser ut som de utslag jag får. Har lagt upp en bild i galleriet. Blir precis illrött, varmt och det både svider och kliar. Sen mattas det av efter ett tag och än har jag inte luskat ut vad det beror på.
    Han åt kl. 16:30 och han är fortfarande röd men det mest ilskna har mattats nu. Det sitter i några timmar oftast, ibland längre...minns inte riktigt eftersom vi inte dirket kopplat det till ketchup. När han får vete i sig sitter det ju i i några dagar (om han bara fått vete i sig EN gång vill säga)
  • Cs mamma

Idag tänkte jag köpa hem pommes strips och hittade bland annat Icas var med stabiliseringsmedel i....  i STRIPS!!! *suck* idiotin fortsätter

Svar på tråden Allergitråden