• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • trållmor

Åhh, jag skulle ju skriva om Timons MR igår!!! Shit, vilken pärs det var alltså.

Vi kommer dit, och de emlar honom på plats. Han blir jätteledsen för att det svider så hemskt (han har ju eksem där). Sen kommer hon och frågar om han behöver lugnande, och både jag och Fredrik anser att han behöver det, och det verkade som att hon också tyckte det. Vad händer? Timon snetänder och blir superspeedad och jätteaggressiv!!!! Hon sa att det var extremt ovanligt, och självklart så händer det honom. Herregud vad han skrek och slogs

DESSUTOM så var de 1 h 20 min sena, så vi fick dras med det extra länge. Sen när det väl var våran tur så fick jag tvångshålla Timon medans de tog masken och gasade honom. Jag har själv blivit opererad en si så där 6-7 gånger och varje gång så har det tagit en tre-fyra andetag så har jag somnat. Men Timon, neej, han andades ca 12-15 andetag innan han blev lugn ens, och då tog det 3-4 andetag till innan han somnade Förvånad Och ändå hade de full styrka på narkosen!!!

När han sen vaknade så hoppades jag ju att han skulle vara lika lugn som Mattis har varit när han vaknat efter sina nersövningar, men neej, inte då! Total panik över nålar och alla slangar. Sen fick han dessutom en allergireaktion på någonting (de använde inte propofol) så de kom och gav kortison intravenöst. Sen gick det jättesnabbt så var han pigg och kry, och ungfär 15 minuter efter kortisonet hade börjat verka så åkte vi hem

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • mithrandil

Får inte tag på barnakuten. Varje gång man ringer säger de att de har hög belastning.
    Typiskt! Amanda har varit jättekonstig idag. Tog 55 andetag i min i ca 1 tim, pep och knastrade och hade djupare indragningar än någonsin innan, dessutom  hörde jag hur det tjöt inne i lungorna när jag la mitt öra mot hennes sida/rygg. detta var 1,5tim efter att jag gav henne airomir. Sen bara slutar allt, precis av sig själv när jag är på väg att åka in med henne. Vad tusan? Vad är detta? Kan allt bara sluta upp av sig självt?
    trodde man var tvungen att medicinera bort om det skulle vara ett "astmaanfall"? Sen lyssnade jag igen och då låter hon helt ren, hon tar 34 andetag i minuten och låter ingening när hon andas. Jag förstår ingenting.

Trållmor: Hur mår ni idag?
    Måste ha varit jobbigt för er igår när allt går fel på en och samma gång.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-03-03 08:21:06 följande:
    Nu gör vi en ny kostregistrering och ser om hon fortfarande får i sig tillräckligt med calorier. Vilket jag är övertygad om att hon får men även dietist och läkare vill vara övertygade Flört Sist visade det sig ju att hon fick i sig 50% mer calorier än vad barn behövde i hennes ålder och jag tycker hon äter mer nu så....
    Ska beställa en telefontid till läkaren nästa vecka så vi får komma och ta rast-prov och höra vad han vill göra nu.
    Vad blir nästa steg om kostregistreringen visar att hon får i sig vad hon behöver?
    Har dom sagt något om det?
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-03-03 09:55:37 följande:
    Vad blir nästa steg om kostregistreringen visar att hon får i sig vad hon behöver?
    Har dom sagt något om det?
    Nä, dietisten skulle bolla tillbaka till läkaren då hon inte kan göra något mer för oss.
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-03-03 09:46:58 följande:

Får inte tag på barnakuten. Varje gång man ringer säger de att de har hög belastning.
    Typiskt! Amanda har varit jättekonstig idag. Tog 55 andetag i min i ca 1 tim, pep och knastrade och hade djupare indragningar än någonsin innan, dessutom  hörde jag hur det tjöt inne i lungorna när jag la mitt öra mot hennes sida/rygg. detta var 1,5tim efter att jag gav henne airomir. Sen bara slutar allt, precis av sig själv när jag är på väg att åka in med henne. Vad tusan? Vad är detta? Kan allt bara sluta upp av sig självt?
    trodde man var tvungen att medicinera bort om det skulle vara ett "astmaanfall"? Sen lyssnade jag igen och då låter hon helt ren, hon tar 34 andetag i minuten och låter ingening när hon andas. Jag förstår ingenting.

Trållmor: Hur mår ni idag?
    Måste ha varit jobbigt för er igår när allt går fel på en och samma gång.

Hoppas du får tag på barnakuten, jobbigt att ha så långt att åka för annars hade det ju bara varit och åkt dit ändå.
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-03-03 10:29:49 följande:
    Hoppas du får tag på barnakuten, jobbigt att ha så långt att åka för annars hade det ju bara varit och åkt dit ändå.
    egentligen hade jag i vanliga fall bara åkt in men jag har en broms som ligger på på bilen så jag kan inte köra mer än nödvändigt. vet inte om det är "farligt" att köra med bilen
  • Kavat
    trållmor skrev 2011-03-03 08:34:09 följande:
    Åhh, jag skulle ju skriva om Timons MR igår!!! Shit, vilken pärs det var alltså.

Vi kommer dit, och de emlar honom på plats. Han blir jätteledsen för att det svider så hemskt (han har ju eksem där). Sen kommer hon och frågar om han behöver lugnande, och både jag och Fredrik anser att han behöver det, och det verkade som att hon också tyckte det. Vad händer? Timon snetänder och blir superspeedad och jätteaggressiv!!!! Hon sa att det var extremt ovanligt, och självklart så händer det honom. Herregud vad han skrek och slogs

DESSUTOM så var de 1 h 20 min sena, så vi fick dras med det extra länge. Sen när det väl var våran tur så fick jag tvångshålla Timon medans de tog masken och gasade honom. Jag har själv blivit opererad en si så där 6-7 gånger och varje gång så har det tagit en tre-fyra andetag så har jag somnat. Men Timon, neej, han andades ca 12-15 andetag innan han blev lugn ens, och då tog det 3-4 andetag till innan han somnade Förvånad Och ändå hade de full styrka på narkosen!!!

När han sen vaknade så hoppades jag ju att han skulle vara lika lugn som Mattis har varit när han vaknat efter sina nersövningar, men neej, inte då! Total panik över nålar och alla slangar. Sen fick han dessutom en allergireaktion på någonting (de använde inte propofol) så de kom och gav kortison intravenöst. Sen gick det jättesnabbt så var han pigg och kry, och ungfär 15 minuter efter kortisonet hade börjat verka så åkte vi hem
    Åh, usch vad jobbigt... Minns när lilleman blev sövd och kämpade "för livet", usch vad hemskt det var. Hoppas han inte minns. Vår lille drömde ju mardrömmar i en månad... Stor kram! Hjärta
  • Rasmus päron
    mithrandil skrev 2011-03-02 20:51:49 följande:

Amanda är väldigt gnällig och vill bara vara i famnen när hon har det jobbigt med andfåddhet och rossel, hon blir tokig om jag lägger henne på rygg, likaså om jag tvingar henne sitta ner. så var hon aldrig förut, det är först nu dessa problem börjat. vet inte om det blir jobbigare för dom liggandes och sittandes?

Att ligga ner och andas är tyngre då buken trycker på lungorna (minns jag det som iaf) Försök att ha henne halvsittande, det är mkt lättare att få luft då. När vår skrutt mår dåligt och ska sova så bäddar jag upp med rejält med kuddar i en hörna på sängen och sätter honom där när han har somnat. När det är riktigt väsigt har det hänt att jag har suttit med honom i soffan och sovit.

Hoppas verkligen att lillskruttan blir bättre snart och att ni får en god läkarkontakt, det är guld värt med våra små!
  • Tibell

Mithrandil : fy vad jobbigt att hon blir sämre :( men det låter ju bra att det gick över av sig själv!
    Men tycker fortfarande det låter som mer än astma eftersom det inte går över!
    Hoppas ni kan få komma in och ta rs prov..

När Bella var dålig sist kunde jag med höra hur det tjöt i lungorna på henne :(
    Det är synd om de små liven..
    Just nu mår hon dock bättre igen.. Bara rosslig. Det ser man tyvärr som ett normalt tillstånd hos henne :(

• mithrandil
    Rasmus päron skrev 2011-03-03 12:13:16 följande:
    Att ligga ner och andas är tyngre då buken trycker på lungorna (minns jag det som iaf) Försök att ha henne halvsittande, det är mkt lättare att få luft då. När vår skrutt mår dåligt och ska sova så bäddar jag upp med rejält med kuddar i en hörna på sängen och sätter honom där när han har somnat. När det är riktigt väsigt har det hänt att jag har suttit med honom i soffan och sovit.

Hoppas verkligen att lillskruttan blir bättre snart och att ni får en god läkarkontakt, det är guld värt med våra små!
    Ja jag tänkte att det var något sånt. Är det samma kanske om man sitter? Hon avskyr verkligen att sitta ner så jag tänkte mig att det kanske "kläms ihop" på något vis.

Hon har varit bra här sen imorse nu, hör ingenting. varken pip rossel knaster eller andfåddhet.
    Förhoppningsvis börjar det ge med sig.

älsklingen87: Jag vet inte vad det var som hände imorse, har varit hur bra som helst sen dess.
    Vi har fått tid till vc sen för att lyssna på hur hon låter. Anser de att hon piper på lungorna så ska vi åka till halmstad och då får de kolla ordentligt så hon inte har nån lunginflammation eller liknande. Åker inte hem innan de har sett vad problemet är.

Alrro: Hoppas verkligen att dom hittar vad som är problemet snart!
Svar på tråden Allergitråden