• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Mithrandil : ja det låter jätte mycket .. Det måste ju innebära att hon mer än dubblar maxdosen per dag ?
    Till oss har de sagt att vi ska åka in om dagsdosen ( 8 puffar ) inte räcker till.. Och det gör ju ni åt bara vid två tilfällen..
    Det måste ju kunna ge er något starkare då?

Jag tycker du ska ringa och kolla om det verkligen blivit rätt och att det isåfall inte hjälper.

• mithrandil
    Allrona skrev 2011-03-02 13:04:07 följande:
    Vet inte om det är ovanligt. Jag är bara intresserad för att lära mig mer Skrattande Det låter iof ganska mycket. Normal maxdos airomir är 8 puffar per dag, men det kan enligt min läkare överskridas ganska mycket vid behov (och kontakt med vården). Det är väl säkert det er läkare har bedömt att det behövs, så det är säkert rätt.
    okej.. ja vi får se vad de säger här kl 14.

älsklingen87: Usch ja.. 8 puffar är ju bara en dos nästan, om jag klarar av att ge dubbeldos. var 3e tim på 4 puffar blir ju 5 tillfällen eftersom jag inte ger på natten. det är ju massa fler än 8 puffar.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-03-02 13:50:03 följande:
    okej.. ja vi får se vad de säger här kl 14.

älsklingen87: Usch ja.. 8 puffar är ju bara en dos nästan, om jag klarar av att ge dubbeldos. var 3e tim på 4 puffar blir ju 5 tillfällen eftersom jag inte ger på natten. det är ju massa fler än 8 puffar.
    Du kan hänvisa till fass om du vill fråga läkaren om antalet puffar (känns kanske inte så kul att hänvisa till flFlört). Där står att till barn under 12 år är maxdosen 8 puffar per dygn.Men högre dos kan ges på läkares inrådan.
    http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19960403000015&DocTypeID=7&UserTypeID=2
  • Allrona

Hur säkra är glutenproverna? Det har ju tagits blodprov för gluten 2 ggr på min dotter och de har inte visat ngt. Men hur säkra är de? Sitter och stressar över att hon inte går upp i vikt Skrikandes Finns ju för sjutton ingen info på nätet alls om att inte gå upp i vikt. Om barnfetma finns massor men inte för lite vikt. Allt jag hittar är olika sjukdomar som även har trötthet som symtom och min dotter är allt annat än trött, hon är väldigt pigg och aktiv!

• mithrandil
    Allrona skrev 2011-03-02 14:09:13 följande:
    Hur säkra är glutenproverna? Det har ju tagits blodprov för gluten 2 ggr på min dotter och de har inte visat ngt. Men hur säkra är de? Sitter och stressar över att hon inte går upp i vikt Skrikandes Finns ju för sjutton ingen info på nätet alls om att inte gå upp i vikt. Om barnfetma finns massor men inte för lite vikt. Allt jag hittar är olika sjukdomar som även har trötthet som symtom och min dotter är allt annat än trött, hon är väldigt pigg och aktiv!
    Till mig sa de att de inte är helt tillförlitliga men mer tillförlitliga än mjölkproverna.
    De sa att om det inte visar något på blodprovet så kunde de göra ett annat prov (undra om det var att de skulle in i tarmen och ta det provet?) men att de inte gärna gjorde det.
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-03-02 14:40:09 följande:
    Till mig sa de att de inte är helt tillförlitliga men mer tillförlitliga än mjölkproverna.
    De sa att om det inte visar något på blodprovet så kunde de göra ett annat prov (undra om det var att de skulle in i tarmen och ta det provet?) men att de inte gärna gjorde det.
    Ok, tack. Då kanske det är nästa steg då.

Hur gick samtalet med läkaren?
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-03-02 15:12:58 följande:
    Ok, tack. Då kanske det är nästa steg då.

Hur gick samtalet med läkaren?
    Nej vi skulle avvakta. de tyckte hon verkade lite bättre även om hon inte är bra.
    Kunde fortsätta ge 4-8 puffar, var 3e tim efter behov så skulle jag ringa imorgon igen om jag var orolig eller hade funderingar. Men hon borde vara bra igen inom de närmsta dagarna, vad nu det betyder. Det borde jag frågat, hur många de dagarna var men man glömmer så lätt bort vad man ska fråga. Sen om hon blir sämre skulle vi givetvis komma in direkt.
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-03-02 15:54:21 följande:
    Nej vi skulle avvakta. de tyckte hon verkade lite bättre även om hon inte är bra.
    Kunde fortsätta ge 4-8 puffar, var 3e tim efter behov så skulle jag ringa imorgon igen om jag var orolig eller hade funderingar. Men hon borde vara bra igen inom de närmsta dagarna, vad nu det betyder. Det borde jag frågat, hur många de dagarna var men man glömmer så lätt bort vad man ska fråga. Sen om hon blir sämre skulle vi givetvis komma in direkt.
    Det var den kpnstigaste dosering av airomir jag varit med om.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-03-02 15:54:21 följande:
    Har du märkt om hon reagerar på den stora mängden airomir? Jag menar om hon blir speedad, hjärtklappning osv? Skönt att det känns som hon börjar bli bättre i alla fall och skönt att du kan ringa om du är orolig. Här hos oss är det i stort sett omöjligt att få prata med en läkare, telefontid med läkare dröjer alltid några dagar annars får man snällt åka dit akut om man vill prata med läkare snabbare Obestämd
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-03-02 16:09:48 följande:
    Har du märkt om hon reagerar på den stora mängden airomir? Jag menar om hon blir speedad, hjärtklappning osv? Skönt att det känns som hon börjar bli bättre i alla fall och skönt att du kan ringa om du är orolig. Här hos oss är det i stort sett omöjligt att få prata med en läkare, telefontid med läkare dröjer alltid några dagar annars får man snällt åka dit akut om man vill prata med läkare snabbare Obestämd
    jag har ringt sköterskorna på barnakuten och fått prata med den läkaren som befinner sig där.
    Har inte märkt någon hjärtklappning eller liknande men kan det vara därför hon vägrar sova?
    Hon är liksom så trött men klarar inte komma till ro. Vaknar hela tiden under natten och 2 gånger natten som var vaknade hon och skrek i ca 2 tim åt gången. Tycker det är så märkligt. hon brukar inte bete sig så när hon sover.

3busfrön: ska jag ringa igen och ifrågasätta?
    På mitt papper står det. 1-4puffar + eventuellt 1-4puffar efter ca 15 - 30min.
    Kan upprepas flera gånger per dygn.
    Om en god effekt på andningsbesvären av 8 puffar inom ca 30min eller om effekten kvarstår mindre än 3 timmar bör sjukvården kontaktas. Vilket jag gjort. men de säger avvakta.
Svar på tråden Allergitråden