• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • hannamiller

Har en fundering om vår son har en allergi eller inte..
    Han går inte upp i vikt så bra och hans avföring blir inte bättre , sen har han utslag   massor som kliar..
    Men ingen tar oss på allvar.
    Han är nu 2 år och vi har gått till läkaren och dom säger bara att han är tor och behöver salva.. Men inget hjälper..
    Som nu på morgonen fick han igen så där  att han tok kliade på benen sina igen och det blir ju sår till slut.
    Fast han får salva 2-3 gånger om dagen så fort jag kan ge han..
    Nu har vi åter igen läkar tid den 17 mars.. Men det kommer ju inte att hända något där..
    Vi vet inte vad han inte tål eller är det bara jag som inbilar mig att han är sjuk?

• ELI 79

Tes: eller magsjuka;) mina barn och jag har flera ggr bara kräkts en gång vid magsjuka. Hoppas hon tål baljväxter!!!

• Allrona
    trållmor skrev 2011-03-03 23:21:45 följande:

Förresten. Kan jag få höra era teorier om varför ni tror att barn inte går upp i vikt? Vad har ni fått höra från läkare osv?

och vad gör de egentligen åt saken? och hur lång tid ska de stå still i vikt för att nåt ska hända?

Min dotter går ju inte upp i så bra i vikt. Hon vägde 8,3 kg när hon var 8 månader, alltså precis enligt hennes kurva. Efter det har kurvan bara planat. Idag är hon 2 år och väger 9,5 kg, vilket är ganska långt under "hennes" kurva. Det vi har fått höra från läkare är att hon är så aktiv och därför inte går upp i vikt! Enligt hennes senaste kostregistrering fick hon i sig 50% mer calorier än vad barn i hennes ålder skulle ha! De har tagit en massa prover och så vidare utan att hitta något. När hon var drygt 1 år kom vi ju på att hon var allergisk och tänkte att när vi tog bort det hon är allergisk mot så borde hon börja gå upp i vikt, men det gjorde hon ju inte. Vår (min och min mans) teori är att hon nog är allergisk mot ngt mer. Men vad? Läkarnas teori vet jag inte just nu. Vi har gått hos dietist ett tag och genom fettillsatser i maten skulle vi få henne att gå upp i vikt. Hon gick upp lite men har stannat av igen. Så nu är bollen hos läkaren igen.
    Efter att hon började tappa på kurvan gick det ganska fort till vi fick hjälp, men det var nog framförallt för att vi tröck på eftersom vi var övertygade om att hon var allergisk mot mjölk. Sen dess har vi varit inne i karusellen med provtagningar och läkarbesök.
  • 2små2stora
    trållmor skrev 2011-03-03 23:21:45 följande:

Förresten. Kan jag få höra era teorier om varför ni tror att barn inte går upp i vikt? Vad har ni fått höra från läkare osv?

och vad gör de egentligen åt saken? och hur lång tid ska de stå still i vikt för att nåt ska hända?

Johanna stod still i vikt från 10-25 månader. Första 8 månaderna fick  jag höra att det var normalt eller för att hon åt mjölkfrikost.
    När hon var 20 mån visade det sig genom provokation att hon inte tål soja och baljväxter samt att hon har hjärtfel. Men vikten gick inte upp förrän hon blev opererad. Då gick hon upp 4kg och växte 10cm på 6 månader.
    Nu har hon stått still i vikt ett bra tag igen står och stampar runt 16kg. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Tibell

Här hemma har vi också en liten höna.
    Hon är 16 månader ich väger 8.3
    Dessutom har hon stått stilla i vikt i 4 månader. Nu har vi inte mätt henne på någon vecka så det kan hända att hon växt lite dock
    Men här är det ingen som reagerar :0
    Hon är 73 lång (kort)

• Allrona
    2små2stora skrev 2011-03-04 08:39:25 följande:
    Johanna stod still i vikt från 10-25 månader. Första 8 månaderna fick  jag höra att det var normalt eller för att hon åt mjölkfrikost.
    När hon var 20 mån visade det sig genom provokation att hon inte tål soja och baljväxter samt att hon har hjärtfel. Men vikten gick inte upp förrän hon blev opererad. Då gick hon upp 4kg och växte 10cm på 6 månader.
    Nu har hon stått still i vikt ett bra tag igen står och stampar runt 16kg. 
    Hur kommer det sig att de inte hade upptäckt hjärtfelet innan? Hur upptäcktes det?
  • tes 75
    ELI 79 skrev 2011-03-04 07:54:16 följande:
    Tes: eller magsjuka;) mina barn och jag har flera ggr bara kräkts en gång vid magsjuka. Hoppas hon tål baljväxter!!!
    saken är den att storebror inte tål baljväxter. han har stark jordnötsallergi, & reagerar till och med på guarkärnmjöl. han har inte ätit ärtor sedan i somras, men så länge han åt ärtor kräktes han aldrig av dem. så, om det var ärtorna verkar det inte bättre än att lillasyster är ännu känsligare för baljväxter än storebror. och jag antar att jordnötsallergi kommer med på köpet då. nlir inga Thailandsresor för vår familj alltså.

om det var magsjuka borde ju fler i familjen bli dåliga. återstår att se i helgen..
  • mithrandil

När det gäller amanda har läkarna inte många ideer om hennes utplaning på kurvan och viktnedgång. Hon har även stått still på längden i närmare 3mån nu.

De har tagit de vanligaste proverna, nu utesluter vi mjölk och om det vid provocation skulle visa sig att hon tål mjölk skulle de även ta ett prov från tarmen för att helt utesluta glutenallergi.
    De tog också något urinprov för de sa att barn kan tappa vikt av uvi. Hittills har de inte hittat något men så har vi precis nyss kommit in i karusellen. Ska på nästa viktmätning om 2mån ca och fram tills dess skulle vi inte spekulera mer om vikten så jag tycker att det är lite väl slappt.

från en sak till en annan.. läste i en annan tråd om mangan i nutramigen. Tydligen skulle halten inte vara skadlig för bebisar som väger över 7kg, amanda ligger precis på håret där, Sist vägde hon 7100g och har stadigt gått neråt i vikt från 7800g för 3 veckor sen. kanske vi borde byta ersättning?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • tes 75
    hannamiller skrev 2011-03-04 07:52:12 följande:
    Har en fundering om vår son har en allergi eller inte..
    Han går inte upp i vikt så bra och hans avföring blir inte bättre , sen har han utslag   massor som kliar..
    Men ingen tar oss på allvar.
    Han är nu 2 år och vi har gått till läkaren och dom säger bara att han är tor och behöver salva.. Men inget hjälper..
    Som nu på morgonen fick han igen så där  att han tok kliade på benen sina igen och det blir ju sår till slut.
    Fast han får salva 2-3 gånger om dagen så fort jag kan ge han..
    Nu har vi åter igen läkar tid den 17 mars.. Men det kommer ju inte att hända något där..
    Vi vet inte vad han inte tål eller är det bara jag som inbilar mig att han är sjuk?
    be om remiss till barnläkaren med allergikunskaper! eller, vad är det för läkare ni går till?

vi var i precis samma situation som ni för ett år sedan. eksemigt barn med lösa blöjor och svullen mage, dålig sömn & humör, hyperaktiv. blodprover visade inget. men vi stod på oss, & efter 2 celiakitester som var negativa tog vi helt sonika bort sädesslag, mjölk & baljväxter själva ur sonens diet, & sympromen försvann ett efter ett. magproblemen kvarstod dock & dök upp till och från, den dåliga sömnen likaså, tills vi också tog bort ägg.
Svar på tråden Allergitråden