• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil

Så, nu har vi varit på vc och även pratat med barnakuten.
    VC läkaren sa att amanda lät helt ren i lungorna nu. Kan säkert vara så för sen imorse har hon knappt låtit eller haft besvär alls. Barnakuten sa att jag ger rätt mängd airomir, det var det vår läkare bedömde att amanda skulle ha och då behöver man inte gå efter fass. fick aldrig något ritkigt svar egentligen. hon sa bara att det är så mycket de brukar ge barn som kommer in med de besvär amanda hade.

Idag har jag bara gett airomir 2 gånger, enbart 4 puffar åt gången och hon har stått sig bra på det så förhoppningsvis är vi påväg åt rätt håll nu. Känner mig lättad efter att ha varit på vc och de sa att hon lät bra.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Rasmus päron
    mithrandil skrev 2011-03-03 13:08:33 följande:
    Ja jag tänkte att det var något sånt. Är det samma kanske om man sitter? Hon avskyr verkligen att sitta ner så jag tänkte mig att det kanske "kläms ihop" på något vis.
    så är det förmodligen. Sen kan det nog vara så att hon har ont av hostträningsvärk också och att det då gör ont i magmusklerna att sitta?
  • ELI 79

i dag när jag hämtade på dagis var E illröd på kinderna igen.
    Han var i ena änden av rummet o i andra änden satt alla andra o på bordet där stod en korg med play-do lera (de använde edn inte men den stod där).
    Jag frågade om han hade lekt med leran i dag...då sa de "inte nu i alla fall" (det var fröknar från en annan avdelning. De slås ihop kl. 16 o jag var där 16:45)

"Han är så röd om  kinderna" sa jag då....
    "ja men han har ju varit ute länge..." var deras svar

Då undrar jag i mitt stilla sinne hur de tänker. Om de tittar på de andra barnen så hade de inte tillstymmelse till röda kinder och han var ILLRÖD...varför skulle han vara illröd när ingen annan ens var lite rosig om det hade med vädret att göra!
    Blir galen!!

• Tibell

ELI : Herregud sicken trist attityd..de har tydligen inte förstått hur känslig han är ? Sen att det "bara" är kinderna vid små mängder ska ju inte spela någon roll. Nästa gång kanske han får i sig mer och sitter uppe flera timmar varje natt =/ Jag hoppas att de snart ska förstå att det är strikt vetefritt för honom..

Stora dottern har fått eksem på händerna. Hela ovansidan av handen är täckt och det svider så på henne =/ Vilken salva är snällast tror ni ? hon får ont av bara vatten just nu men något måste hon ju få på..

Sen har jag ju glömt att berätta om mitt egna läkarbesök i Tisdags. Enligt personen som bokade tiden åt mig var det en allergiutredning jag skulle göra eftersom alla andra tänkbara tester är gjorda,
    Vad tror ni händer ? Jo jag får en läkare som inte tror på allergitester ?? Så det blev inga sådana tagna alls eftersom jag mitt nöt blev så snopen och fick inte fram något vettigt alls..
    Han menade på att man kan ha allergi ändå, trots vad proverna visar. Och där var vi eniga. Men jag tycker ju åtmindstånde att man kunde testa? För hade det visat sig där hade man inte behövt leta vidare ?
    Han trodde i allafall att jag hade IBS ( hur många har inte fått den diagnosen istället för allergi)
    Tjocktarmen vart lite svullen och öm sa han .. så helt klart IBS ;) Jag hade ju dessvärre fått i mig något knas bara 1 vecka tidigare och var inte helt återställd så jag tror ju ömheten i magen berodde på det..
    Aja, det togs nya glutenprover även om jag stått på glutenfri kost i 3 månader snart. Sen tyckte han inte jag hade någon glutenkropp. För de människorna hade smala ben och armar med uppblåst mage. Jag är bara ruggigt smal med mina knappa 40 kg..så någon glutenintollerans trodde han inte på...
    Så läkarbesöket gav mig ingenting och jag kommer helt sonika fortsätta min utredning på egen hand
    Jag har sökt hjälp sen 08 och väger på pricken lika mycket än idag..så nu tror jag att jag klarar mig bäst på egen hand..

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-03-03 18:44:00 följande:
    ELI : Herregud sicken trist attityd..de har tydligen inte förstått hur känslig han är ? Sen att det "bara" är kinderna vid små mängder ska ju inte spela någon roll. Nästa gång kanske han får i sig mer och sitter uppe flera timmar varje natt =/ Jag hoppas att de snart ska förstå att det är strikt vetefritt för honom..

Stora dottern har fått eksem på händerna. Hela ovansidan av handen är täckt och det svider så på henne =/ Vilken salva är snällast tror ni ? hon får ont av bara vatten just nu men något måste hon ju få på..

Sen har jag ju glömt att berätta om mitt egna läkarbesök i Tisdags. Enligt personen som bokade tiden åt mig var det en allergiutredning jag skulle göra eftersom alla andra tänkbara tester är gjorda,
    Vad tror ni händer ? Jo jag får en läkare som inte tror på allergitester ?? Så det blev inga sådana tagna alls eftersom jag mitt nöt blev så snopen och fick inte fram något vettigt alls..
    Han menade på att man kan ha allergi ändå, trots vad proverna visar. Och där var vi eniga. Men jag tycker ju åtmindstånde att man kunde testa? För hade det visat sig där hade man inte behövt leta vidare ?
    Han trodde i allafall att jag hade IBS ( hur många har inte fått den diagnosen istället för allergi)
    Tjocktarmen vart lite svullen och öm sa han .. så helt klart IBS ;) Jag hade ju dessvärre fått i mig något knas bara 1 vecka tidigare och var inte helt återställd så jag tror ju ömheten i magen berodde på det..
    Aja, det togs nya glutenprover även om jag stått på glutenfri kost i 3 månader snart. Sen tyckte han inte jag hade någon glutenkropp. För de människorna hade smala ben och armar med uppblåst mage. Jag är bara ruggigt smal med mina knappa 40 kg..så någon glutenintollerans trodde han inte på...
    Så läkarbesöket gav mig ingenting och jag kommer helt sonika fortsätta min utredning på egen hand
    Jag har sökt hjälp sen 08 och väger på pricken lika mycket än idag..så nu tror jag att jag klarar mig bäst på egen hand..
    ja o framför allt så börjar han få så ont av sina eksem i ansiktet. Man får inte tvätta honom längre. förut verkade han ju inte reagera men det gör han ju helt klart nu och det gör verkligen ont. han skriker när man tvättar honom...

Gud så trist att de måste krångla så alla läkare!! kan de inte bara lyssna och ta en på allvar när man kommer o söker hjälp??!! tycker han det är vettigt att en vuxen kvinna ska väga 40 kg?!?! Och framför allt att du inte KAN gå upp i vikt!! Usch jag blir bara arg när jag läser det!!
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-03-03 17:41:22 följande:
    i dag när jag hämtade på dagis var E illröd på kinderna igen.
    Han var i ena änden av rummet o i andra änden satt alla andra o på bordet där stod en korg med play-do lera (de använde edn inte men den stod där).
    Jag frågade om han hade lekt med leran i dag...då sa de "inte nu i alla fall" (det var fröknar från en annan avdelning. De slås ihop kl. 16 o jag var där 16:45)

"Han är så röd om  kinderna" sa jag då....
    "ja men han har ju varit ute länge..." var deras svar

Då undrar jag i mitt stilla sinne hur de tänker. Om de tittar på de andra barnen så hade de inte tillstymmelse till röda kinder och han var ILLRÖD...varför skulle han vara illröd när ingen annan ens var lite rosig om det hade med vädret att göra!
    Blir galen!!
    Kan ni inte informera rektorn så får hon informera personalen? OM han nu fått i sig igen. Oavsett vilken personal det är så måste ju reglerna runt honom hållas!
    Har du kollat med kök osv så de inte missat.
    Om barnen blir dåliga här så kollar jag alltid med kokerskan först vad som ätits och sen med köket som gör delar av maten och sen med personalen typ. För jag förutsätter att personalen säger till när/om de ser att han fått i sig något olämpligt.
    Fördelen är väl att han aldrig plockar upp saker från golvet och äter för han är så medveten att han inte får och att han blir dålig om han gör det! Gör din kille det?
    Här har vi inte hittat orsaken till de senaste reaktionerna och det tycker jag känns superjobbigt. Hade man vetat vad det var så hade det varit lättare att åtgärda. Nu har vi sett att det sammanfallit med bröd på lunchen i de allra flesta fall. Men det går ju typ inte att lösa på ett vettigt sätt. Men fortsätter det så här så vete katten. Det är inte värt att han ska reagera flera gånger i veckan. Han mår inte bra av det. Förra veckan tror vi han fick i sig tis och tors, ev också ons och han var jätte dålig hela helgen. Det var först på söndagen som han började bli "ok" i humöret, men då är ju eksem och annat kvar...

Här har sonen nog fått i sig igen... Ätit skitdåligt och världens utbrott så misstänker att eksemen på kroppen kommer imorgon..
    Nu har jag tröttnat. Och då har vi inte haft så många "olyckor".
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-03-03 19:17:25 följande:
    Kan ni inte informera rektorn så får hon informera personalen? OM han nu fått i sig igen. Oavsett vilken personal det är så måste ju reglerna runt honom hållas!
    Har du kollat med kök osv så de inte missat.
    Om barnen blir dåliga här så kollar jag alltid med kokerskan först vad som ätits och sen med köket som gör delar av maten och sen med personalen typ. För jag förutsätter att personalen säger till när/om de ser att han fått i sig något olämpligt.
    Fördelen är väl att han aldrig plockar upp saker från golvet och äter för han är så medveten att han inte får och att han blir dålig om han gör det! Gör din kille det?
    Här har vi inte hittat orsaken till de senaste reaktionerna och det tycker jag känns superjobbigt. Hade man vetat vad det var så hade det varit lättare att åtgärda. Nu har vi sett att det sammanfallit med bröd på lunchen i de allra flesta fall. Men det går ju typ inte att lösa på ett vettigt sätt. Men fortsätter det så här så vete katten. Det är inte värt att han ska reagera flera gånger i veckan. Han mår inte bra av det. Förra veckan tror vi han fick i sig tis och tors, ev också ons och han var jätte dålig hela helgen. Det var först på söndagen som han började bli "ok" i humöret, men då är ju eksem och annat kvar...

Här har sonen nog fått i sig igen... Ätit skitdåligt och världens utbrott så misstänker att eksemen på kroppen kommer imorgon..
    Nu har jag tröttnat. Och då har vi inte haft så många "olyckor".
    usch stackare!!! Lider med er!

Nä han vet inte vad han blir dålig av och inte, så han kan plocka upp vad som helst. Det jag antar är att han hållt på med degen igen, varför skulle den annars stå på bordet? Eller att han fått tag i nån lera.

Rektorn var en av pedagogerna som var kvar...hon jobbar varje torsdag...
    Men jag får informera lite mer och säga att han är väldigt känslig.
  • Kavat

Här använder vi nästan uteslutande Protopic och Locobase Repair och vi är nöjda. Alltså det funkar bra.

Oj, vilken läkare. Synd att det inte var den som du träffade när du ville kolla upp gluten innan du slutade äta... Suck!

Jo, det var ju bra att han inte litar blint på allergitesterna. Men att ta gluten när du inte ätit gluten?!?! Det känns ju verkligen som att kasta pengarna i sjön..?
    IBS ja, det hade jag med innan läkaren fick svaret att glutenprovet var positivt!  Suck! Du vet att de inte får sätta diagnosen ibs utan att ha uteslutit alla andra värre magåtkommer va?

Men du mår bättre nu utan vetestärkelse i alla fall eller?
  • mithrandil

Du tror inte locobace kan funka?
    När jag hade min psoriasis så var det den salvan som gjorde minst ont om jag hade självsprickor

Jadu, läkarkåren har jag inte mycket för numera. alla säger olika och många bryr sig inte ens tillräckligt för att stanna upp och höra vad den vårdsökande säger. Hade de tagit sig lite mer tid hade det nog varit enklare. Tror man ska försöka söka sig till privat vård. Säkerligen är många läkare (liksom alla andra områden) inom landstinget stressade för de har för mycket att göra eller nåt.

ELI 79: Sicka puckon.. vet dom inte om att han är väldigt känslig eller bryr dom sig inte?
    Har ni samma problem med "era" förskolelärare eller är det bara när de är fröknar från andra avdelningar som ni får problem?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell
    Kavat skrev 2011-03-03 19:22:35 följande:
    Här använder vi nästan uteslutande Protopic och Locobase Repair och vi är nöjda. Alltså det funkar bra.

Oj, vilken läkare. Synd att det inte var den som du träffade när du ville kolla upp gluten innan du slutade äta... Suck!

Jo, det var ju bra att han inte litar blint på allergitesterna. Men att ta gluten när du inte ätit gluten?!?! Det känns ju verkligen som att kasta pengarna i sjön..?
    IBS ja, det hade jag med innan läkaren fick svaret att glutenprovet var positivt!  Suck! Du vet att de inte får sätta diagnosen ibs utan att ha uteslutit alla andra värre magåtkommer va?

Men du mår bättre nu utan vetestärkelse i alla fall eller?
    Den läkaren var väldigt väldigt underlig om man säger så ;)

Ja jag mår lite bättre i allafall. Äter ju fortfarande glukossirap och har såå svårt att sluta. Ska låta mig själv frossa liten sen ska jag göra ett helhjärtat försök..

Har en annan fråga. Tycker ni dessa eksem ser ut som om de kan bero på kyla ??

Svar på tråden Allergitråden