• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LillSkruttet

Hrm....det där gick ju inge bra....

Provar igen:

Röda kinder och uppblossande eksem. Allergisk reaktion?

Vet inte att han fått i sig något konstigt idag. Är ju jag som varit hemma med honom hela dagen. Han har dock ätit vete idag, han har fått både EnaGo's banangröt och lite smörgåsrån. Han är ju enl testet allergisk mot vete, men vi fick ju klartecken av läkaren att ge, och han har inte reagerat på det tidigare vad vi märkt av.
    Fattar ingenting. För visst ser det ut som en allergisk reaktion???

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Tibell

Ser absolut som en allergisk reaktion..lille gubben =/
    Kan ju vara reaktion på vete,  men då borde ni ju ha sett någon liten reaktion de andra gångerna han ätit?
    vad hade han för värde på vete på rast?

Ni har inte ätit ägg hemma då? Eller smörjt honom med ägg/mjölk rester på händerna ? Öppnat en påse med nötter??

• Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-03-02 19:22:54 följande:

Hrm....det där gick ju inge bra....

Provar igen:

Vet inte att han fått i sig något konstigt idag. Är ju jag som varit hemma med honom hela dagen. Han har dock ätit vete idag, han har fått både EnaGo's banangröt och lite smörgåsrån. Han är ju enl testet allergisk mot vete, men vi fick ju klartecken av läkaren att ge, och han har inte reagerat på det tidigare vad vi märkt av.
    Fattar ingenting. För visst ser det ut som en allergisk reaktion???

Fast har ni gett Tavegyl när han fått Enago och smörgåskex innan?

I mina öron skulle jag ju mer tro att han är allergisk mot vete eftersom det även visade på pricktest. Sen tycker såklart läkaren att man ska ge tills man ser en reaktion...
    Att det är en allergisk reaktion känns rätt solklart. Stackarn..
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-03-02 18:55:45 följande:
    Natten har gått bra..
    Dessvärre har hon bajsat flera gånger idag meddelade dagis, ungefär som vatten så vi fick hennes kläder i en påse med oss hem =/
    Så idag tog beslutet om att ägg tas omgående bort från dagis..
    Nu hoppas vi inte diarrén sitter i lika länge som sist..
    Stackars skruttan. Hjärta
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-02 19:20:55 följande:
    Mithrandil : vid vilka symtom inhalerar du henne ? Är det "bara" knastret eller är det andningssvårigheter också ?
    För Bella knastrade ju precis som Amanda gör men vi inhalerade henne bara var tredje timme ändå, trots att hon knastrade hela tiden.
    Airomiret öppnar ju bara upp luftrören så barnet lättare kan andas och hosta upp slemmet. Så istället för att ge så många doser kanske ni kunde testa att få henne att hosta upp slemmet efter de två första ( vi gav alltid två direkt )
    Alltså busa upp henne så hostan kommer och hon får loss slemmet? Eller kanske testa något slemlösande hostmedicin ?
    Jag tycker inte hon ska få mer än 8-10 puffar på en hel dag. Den mängden läkaren sagt åt er är ju jätte stor :-0
    ja jag förstår ingenting. Blir till att ringa imorn igen.
    Jag ger henne om hon är tung/snabbandad och knastrig. Men däremot inte om hon är rosslig för då antar jag att rosslet är mer att hon har löst slem i gångarna. Innan idag när jag skulle byta hennes blöja och göra henne i ordning för sängen så såg jag att hon hade indragningar igen, vid revbenen, det har jag aldrig sett förut. Tydligast syntes det bak vid sidan bakåt ryggen. Hon har även pipit på utandning och så lät hon som en perkulator. Jag förstår ingenting. trodde hon skulle bli bra nu när vi fick medicin och det enda jag får veta är att jag övermedicinerar henne så jag egentligen borde ringa nånstans och kolla så hon inte får men av det. stackars barn.

gav bara 4 puffar nu på kvällen, kommer aldrig mer ge dubbelt så kommer jag bara ge morgon middag kväll. det blir ju 12 så ändå för mycket. ska kanske åka tillbaka imorn iaf då.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • LillSkruttet
    Tibell skrev 2011-03-02 19:25:09 följande:
    Ser absolut som en allergisk reaktion..lille gubben =/
    Kan ju vara reaktion på vete,  men då borde ni ju ha sett någon liten reaktion de andra gångerna han ätit?
    vad hade han för värde på vete på rast?

Ni har inte ätit ägg hemma då? Eller smörjt honom med ägg/mjölk rester på händerna ? Öppnat en påse med nötter??
    Inte ätit ägg. Vi har legat lågt med det med anledning av att jag misstänkte att han var känslig mot luftburet äggprotein vid ett tidigare tillfälle när han blev dålig.
    Kan inte få ihop vad som hänt annat än att det är vetet.....Obestämd  Värdet på vete var mycket lågt på blodprovet. Läkaren bedömde att det vara något "restvärde" eller vad han kallade det. Att det visade positivt trots att han troligen inte var allergisk.....
    Kavat skrev 2011-03-02 19:32:26 följande:
    Fast har ni gett Tavegyl när han fått Enago och smörgåskex innan?

I mina öron skulle jag ju mer tro att han är allergisk mot vete eftersom det även visade på pricktest. Sen tycker såklart läkaren att man ska ge tills man ser en reaktion...
    Att det är en allergisk reaktion känns rätt solklart. Stackarn..
     Nej, han har inte fått Tavegyl tidigare i samband med gröten och smörgåsrånen. Är ju knepigt att han verkar reagera på något nu, men inte då, OM det är samma sak. Nu för jag ju matdagbok också, så jag har rätt bra koll på vad han äter.

Det enda som är annorlunda idag är att vi haft besök av en kompis och hennes make, samt deras två barn. Men ingen av dem har tagit i Leo. Deras barn är också mjölkallergiker dessutom. 
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-03-02 19:08:38 följande:
    vad betyder : , då upprepade inhalationer ej bör fördröja insättandet eller justering av antiinflammatorisk terapi.
    antiinflammatiorisk terapi, är det typ pulmicort det menas då?
    Då förstår jag inte varför de avråder mig från att använda pulmicorten som jag fick ifrån vc läkaren.
    Det är det som vi andra inte kan få ihop heller. Normal dosering av airomir är 1 puff x8 dvs var 3:e tim eller 2puffarx4. Johanna ger jag  2 puffar x 4-6, då jag inte är helt säker på hur mycket hon faktiskt får i sig.

Men är hon riktigt dålig så går jag på andra inhalationer vi har. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Tibell

Mithrandil : ja jag tycker verkligen du ska in med henne i morgon! Så kanske hon kan få lite ventolin eller något annat lite starkare.
    Jag tycker ju det låter som att det kanske är rs eller lunginflammation eftersom astmamedicinerna inte får henne bättre :(
    Be dem ta ny sänka och kanske till och med lungröntgen och rs prov.
    Hoppas hon piggnar till snart lilla skruttan !!

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-02 19:40:39 följande:
    Mithrandil : ja jag tycker verkligen du ska in med henne i morgon! Så kanske hon kan få lite ventolin eller något annat lite starkare.
    Jag tycker ju det låter som att det kanske är rs eller lunginflammation eftersom astmamedicinerna inte får henne bättre :(
    Be dem ta ny sänka och kanske till och med lungröntgen och rs prov.
    Hoppas hon piggnar till snart lilla skruttan !!
    hon blir ju bättre, fast det kommer ju tillbaka efter en stund igen. hon är överlag mycket bättre än innan vi började med airomir men jag hade önskat att det hade varat sålänge det står att det skulle göra. men som du skriver bör vi nog utesluta en hel del annat. det konstiga är bara att hon inte har någon feber om hon skulle ha lunginflammation eller så. men in får vi åka. min sambo måste fixa min bil imorn då, märkte idag att en broms har fastnat så det skrapar och låter när jag kör med den. Allt händer på en och samma gång.

nu tänkte jag ringa 1177 och fråga vad de tycker om medicineringen. kommer snart igen.

3busfrön: Helt sjukt hur förvirrande det här är.
    Hur står ni ut? Eller har jag helt enkelt bara otur med precis allting?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Bra att du ringer och frågar.. Förhoppningsvis får du en som har lite svar !

Har hon blivit såhär dålig innan vid förkylningar?

Svar på tråden Allergitråden