• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-03-02 16:53:02 följande:
    jag har ringt sköterskorna på barnakuten och fått prata med den läkaren som befinner sig där.
    Har inte märkt någon hjärtklappning eller liknande men kan det vara därför hon vägrar sova?
    Hon är liksom så trött men klarar inte komma till ro. Vaknar hela tiden under natten och 2 gånger natten som var vaknade hon och skrek i ca 2 tim åt gången. Tycker det är så märkligt. hon brukar inte bete sig så när hon sover.

3busfrön: ska jag ringa igen och ifrågasätta?
    På mitt papper står det. 1-4puffar + eventuellt 1-4puffar efter ca 15 - 30min.
    Kan upprepas flera gånger per dygn.
    Om en god effekt på andningsbesvären av 8 puffar inom ca 30min eller om effekten kvarstår mindre än 3 timmar bör sjukvården kontaktas. Vilket jag gjort. men de säger avvakta.
    Sömnen kan absolut bero på dosen airomir. Testa ta ett par puffar själv så kan du känna lite hur kroppen beter sig (det är inget farligt att ta så det är bara att testa). Har själv haft astma och vet att jag reagerade med hjärtklappning och oro i kroppen när jag tog mycket medicin.
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-03-02 14:09:13 följande:
    Hur säkra är glutenproverna? Det har ju tagits blodprov för gluten 2 ggr på min dotter och de har inte visat ngt. Men hur säkra är de? Sitter och stressar över att hon inte går upp i vikt Skrikandes Finns ju för sjutton ingen info på nätet alls om att inte gå upp i vikt. Om barnfetma finns massor men inte för lite vikt. Allt jag hittar är olika sjukdomar som även har trötthet som symtom och min dotter är allt annat än trött, hon är väldigt pigg och aktiv!
    Är hon "överaktiv" låter det snarare som det kan vara allergier...
    Det vanligaste vid glutenintolerant är nog att de blir trötta... Ställ frågan i celiakitråden vetja, länk finns i min pres!
  • Tibell

Mithrandil : vad har hon för styrka på airomiren ? Det kanske finns olika ?
    Jag tycker det låter som helt orimliga mängder airomir... Och det verkar ju inte hjälpa något vidare ?
    Eller så har de ordinerat mängden grundat på att det är rs.. Så blir barnen ofta väldigt sjuka.
    För en vanlig förkylningsastma låter mängden jätte knas.

Idag sattes det äggförbud på Bellas dagis :(
    Hon har haft diarré hela dagen idag... Ungefär som vatten :(

• Allrona

K kavat - vet inte om man kan säga att hon är överaktiv, aktivare än andra barn definitivt men överaktiv var hon när hon gick på mjölk Ska höra i celiakitråden.

• Tibell
    Kavat skrev 2011-03-02 09:19:58 följande:
    På sonens dagis får de inte äta kokt ägg. Men det är han och en till som är allergiska. Den andre reagerar enligt dem varje gång de hade kokt ägg, men inte på majonässåserna (som är rått ägg). Men tydligen så kladdas det hejdlöst med kokt ägg och är svårt att få bort, så de sa att det var därför.
    Men mår hon dåligt av det tycker jag absolut att ni ska ta bort det. Eksem, diarré och allmänt orolig är inte ok tillstånd och jag tycker inte alls att det är drastiskt att ta bort ägg på dagis. Hon mår ju inte bra. Ni kan ju inte ha det så här en gång i veckan - minst?
    Sen är frågan om de också har majonässåser och ägg i maten och hur det funkar?

Hur var natten?
    Natten har gått bra..
    Dessvärre har hon bajsat flera gånger idag meddelade dagis, ungefär som vatten så vi fick hennes kläder i en påse med oss hem =/
    Så idag tog beslutet om att ägg tas omgående bort från dagis..
    Nu hoppas vi inte diarrén sitter i lika länge som sist..
  • mithrandil

Alrro: okej. tack.
    Jag kommer bara ge 4 puffar nu då och så sällan jag bara kan. ananrs får vi åka tillbaka imorn så får de ge henne något annat. Ungen måste ju ha ro till att kunna sova också. Hon verkar livrädd för att sova så på dagarna kan jag inte söva henne alls förrens hon bara slocknar i famnen, typ framför tvn och på natten vaknar hon hela tiden.

älsklingen87: står 0,1mg/dos på den. Har ingen aning om ifall det finns flera.
    På barnakuten så sa de att det var mest troligtvis infektionsastma, men att de inte kallade det så förrens efter 3e gången man varit in akut med andningsbesvär. i dagsläget kallade dom det för luftrörskatarr. de i halmstad nämnde aldrig något om rs.

Inte kul att lillan fått diarre, men då antar jag att ni nästan kan bocka av vad "äggfläcken" är för något nu då, det måste ju också kännas lite skönt?

3busfrön: tack, ska gå in och läsa. har lämnat bipackssedeln framme för jag tänkte läsa den men har inte kommit mig för.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

vad betyder : , då upprepade inhalationer ej bör fördröja insättandet eller justering av antiinflammatorisk terapi.
    antiinflammatiorisk terapi, är det typ pulmicort det menas då?
    Då förstår jag inte varför de avråder mig från att använda pulmicorten som jag fick ifrån vc läkaren.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • LillSkruttet

Under dagen idag har lillkillen varit riktigt glad. Dock började han på em få lite röda kinder. Funderade på om det var feber på gång då han snart rosslat i 3 veckor efter senaste förkylningen. 
    Nu på kvällskvisten när jag skulle lägga honom hade det röda eskalerat. Han var ganska rejält röd på kinderna och man ser att det är uppblossande eksem på hela bålen. Han hade 37,7 i temp men verkade aktiv trots allt. Han sprakade och vevade med armarna och verkade nästan hyperaktiv. Dock hade han fått både ventoline och tavegyl innan jag lade honom (ventolinen kan man ju bli lite speedad av, men tavegylen har ju omvänd effekt.....så inte vet jag).
    Tog kort på honom på skötbordet. Så här såg han ut:

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Tibell

Mithrandil : vid vilka symtom inhalerar du henne ? Är det "bara" knastret eller är det andningssvårigheter också ?
    För Bella knastrade ju precis som Amanda gör men vi inhalerade henne bara var tredje timme ändå, trots att hon knastrade hela tiden.
    Airomiret öppnar ju bara upp luftrören så barnet lättare kan andas och hosta upp slemmet. Så istället för att ge så många doser kanske ni kunde testa att få henne att hosta upp slemmet efter de två första ( vi gav alltid två direkt )
    Alltså busa upp henne så hostan kommer och hon får loss slemmet? Eller kanske testa något slemlösande hostmedicin ?
    Jag tycker inte hon ska få mer än 8-10 puffar på en hel dag. Den mängden läkaren sagt åt er är ju jätte stor :-0

Svar på tråden Allergitråden