• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-03-05 22:04:05 följande:
    Jag vet i tusan faktiskt. hon äter bra igen och är lite piggare. klarar av att leka på golvet under längre och längre stunder för varje dag. Hon har inga problem med andningen (alltså indragingar och pip) längre mer än rossel som kommer och går, men visst beror det mer på löst slem snarare än att hon är tät? Ger nästan ingen airomir längre, lyssnar över lungorna på henne och hör jag inget pip så får hon inget. Gav henne sina 4 puffar igår kväll men då blev hon superspeedad. skakig och darrig och hon riktigt flög omkring och var helgalen. riktigt obehagligt!! så idag har hon fått 1 puff på morgonen bara. vet inte om jag under medicinerar henne nu men jag blev faktiskt lite "rädd" igår.

Idag har hon varit oerhört skrikig och vägrat sova sen kl 14, var oerhört svårsövd vid läggning (något hon aldrig annars är) och hon vaknar då och då och är helt förtvivlad. Vet inte om det beror på att hon varit sjuk eller för att jag gett henne althera idag. Hon avslutade dagen med världens spya och var lite gasig i magen. Så förvirrande det här när man inte riktigt förstår vad som är fel. Jag borde inte ha bytt ut nutramigenen förrens hon var helt frisk men jag tyckte hon började få lite småspyor nu och då när vi ökat nutran till hel flaska igen efter hon börjat äta normalt.

Vet du om det finns något man kan göra för att lindra klåda? Här försöker vi smörja lilleman men han bara river sönder sig precis som din tjeja.
    Oj, får ni ge 4 puffar åt gången?? Jag fick ordinationen att ge 1 puff åt gången, men upp till 8 gånger/dygn. 

KOm på när du skriver om klåda.....ni som har barn med eksem och klåda, hur pass mycket effekt har ni märkt av Tavegylmixturen? Jag vet inte om jag märker så mycket att det hjälper mot klådan, men så har ju Leo haft ganska mycket eksem ett tag innan vi fick bort mjölkproteinet och allt annat han var allergisk mot. Nu verkar det funka lite bättre när man ser att eksemen är på väg att blossa upp och han får en dos Tavegyl så vaknar han inte och har kliat sig blodig i alla fall. Dock tror jag att vi egentligen skulle behöva ge honom Tavegyl varje kväll, för det kliar alltid någonstans. Så snart man tar av byxan eller bodyn så börjar han krafsa med fingrarna. Magen och benen är värst....  
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-05 22:29:53 följande:
    Inte alls konstigt att hon reagerar när hon får 4 ggr normal dos på en gång.  Ge 1 puff 4 ggr under dygnet i stället. 
    Ska jag ge henne även om hon inte har problem med andningen då?
    Hon är ju "bara" rosslig nu. Alltså man hör att hon rosslar även på inandning ibland.

Lillstruttet: Jadu, jag förstår mig inte alls på vår dosering. Den gör mig rent livrädd faktiskt men jag har pratat med dom om det och de säger att det är den dosen de bedömt att hon ska ha. dessutom kunde jag ge dubbeldos, dvs att om hon knastrade 15min efter första 4 puffarna skulle jag ge 4 till. Vilket enligt fass och alla andra här inne resulterar i att jag ger en hel dagsdos på ett tillfälle. Jag förstår inte vad de pratar om på barnakuten i halmstad men jag kommer aldrig mer ge 4 puffar.

Angående klådan så har jag faktiskt ingen aning. jag känner jag att jag nog behöver ta min stackars son till läkaren. Vi var till vc en gång i somras när han hade mycket eksem, de sa att han hade böjveckseksem och att vi skulle smörja hydrokortison morgon och kväll och mjukgörande därimellan. Men nu är hela han full och hur mycket vi än smörjer ger det inte med sig alls. Han kliar också såfort han får av sig kläderna.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-03-05 23:21:40 följande:
    Hon är ju "bara" rosslig nu. Alltså man hör att hon rosslar även på inandning ibland.

Lillstruttet: Jadu, jag förstår mig inte alls på vår dosering. Den gör mig rent livrädd faktiskt men jag har pratat med dom om det och de säger att det är den dosen de bedömt att hon ska ha. dessutom kunde jag ge dubbeldos, dvs att om hon knastrade 15min efter första 4 puffarna skulle jag ge 4 till. Vilket enligt fass och alla andra här inne resulterar i att jag ger en hel dagsdos på ett tillfälle. Jag förstår inte vad de pratar om på barnakuten i halmstad men jag kommer aldrig mer ge 4 puffar.

Angående klådan så har jag faktiskt ingen aning. jag känner jag att jag nog behöver ta min stackars son till läkaren. Vi var till vc en gång i somras när han hade mycket eksem, de sa att han hade böjveckseksem och att vi skulle smörja hydrokortison morgon och kväll och mjukgörande därimellan. Men nu är hela han full och hur mycket vi än smörjer ger det inte med sig alls. Han kliar också såfort han får av sig kläderna.
    Nej det låter ju alldeles galet. Samtidigt kan jag känna, så som det varit med Leo senaste dygnet, att jag nog hade behövt ge någon dos till eftersom jag inte märker någon skillnad efter inhalationen.  Men å andra sidan så ger det sig väl över tid. Tänker att hostan kanske beror på att han äntligen får upp något pga inhalationerna. Försöker vara positiv.

Ja, inte alltid kortison av de svagare varianterna hjälper. Med dottern fick vi tillslut recept på mild, medelstark och stark kortison, plus tavegyl för att dämpa klådan i huvudsak nattetid. Till Leo har vi bara mild kortison (mildison) men vi fick tillåtelse att smörja HELA kroppen morgon och kväll i 3 veckor i streck (ansiktet 1 vecka i streck) för att bryta inflammationen i huden. Han blev bättre (vad som nu var av kortisonet och vad som var av att vi uteslut allergenerna). Så nu varvar vi mildison och Locobase beroende på hur han ser ut och vart det är värst med eksem. 
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-03-05 23:28:40 följande:
    Nej det låter ju alldeles galet. Samtidigt kan jag känna, så som det varit med Leo senaste dygnet, att jag nog hade behövt ge någon dos till eftersom jag inte märker någon skillnad efter inhalationen.  Men å andra sidan så ger det sig väl över tid. Tänker att hostan kanske beror på att han äntligen får upp något pga inhalationerna. Försöker vara positiv.

Ja, inte alltid kortison av de svagare varianterna hjälper. Med dottern fick vi tillslut recept på mild, medelstark och stark kortison, plus tavegyl för att dämpa klådan i huvudsak nattetid. Till Leo har vi bara mild kortison (mildison) men vi fick tillåtelse att smörja HELA kroppen morgon och kväll i 3 veckor i streck (ansiktet 1 vecka i streck) för att bryta inflammationen i huden. Han blev bättre (vad som nu var av kortisonet och vad som var av att vi uteslut allergenerna). Så nu varvar vi mildison och Locobase beroende på hur han ser ut och vart det är värst med eksem. 
    Amanda verkade inte heller svara på airomiret. första 2 dagarna gav jag stackarn dubbeldoser var 3e tim, som de sagt på barnakuten. efter det har jag varit mer sparsam efter att ha skrivit med tjejerna här och de berättat att maxdos är 8puffar per dygn. hon har långsamt blivit bättre i sin andning men rosslar mycket gör hon fortfarnade och då har vi som sagt hållt på i 1 vecka imorn. Ska till bvc på måndag så tänkte ta upp detta med dom.

Hoppas verkligen din lille kille blir bättre snart. det är jobbigt när de har det jobbigt med andning.
    Annars hoppas jag de undersöker honom ordentligt på måndag om problemen finns kvar. Han ska inte behöva vara såhär sjuk hela tiden.
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-03-05 23:21:40 följande:

Gör det över helgen tycker jag. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-05 23:42:23 följande:
    Gör det över helgen tycker jag. 
    Okej tack.. ja då ska jag göra så.
    på måndag måste jag verkligen prata med någon annan om doseringen de gav amanda. ska ta upp det med bvc så kanske hon får fråga nån av läkarna där för något måste ju vara alldeles galet.
  • LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-03-05 23:34:14 följande:
    Amanda verkade inte heller svara på airomiret. första 2 dagarna gav jag stackarn dubbeldoser var 3e tim, som de sagt på barnakuten. efter det har jag varit mer sparsam efter att ha skrivit med tjejerna här och de berättat att maxdos är 8puffar per dygn. hon har långsamt blivit bättre i sin andning men rosslar mycket gör hon fortfarnade och då har vi som sagt hållt på i 1 vecka imorn. Ska till bvc på måndag så tänkte ta upp detta med dom.

Hoppas verkligen din lille kille blir bättre snart. det är jobbigt när de har det jobbigt med andning.
    Annars hoppas jag de undersöker honom ordentligt på måndag om problemen finns kvar. Han ska inte behöva vara såhär sjuk hela tiden.
    Känns ju ändå som en tröst att höra att  din tjej blev bättre trots att det tog tid. Får en ju att ha lite is i magen och invänta ev förbättring.  Men jag kommer att ringa och prata med dem på barnakuten på måndag om jag inte märker någon bättring. Vill ju bara att han ska få må bra....känner verkligen att orken tryter efter 2,5 månad av mer eller mindre bara elände känns det som (som jag skrev i mjölkallergitråden)....

Hoppas lilltjejen också får blir bra någon gång. Man orkar bara inte hur mycket som helst. Styrkekram! 
  • Allrona

Lillskrutter - två doser airomir efter varandra brukar hjälpa bättre. Det är en normal dosering som de flesta här har. Testa det! Jag tycker aldrig 1 puff funkar när min lilla är dålig.

• SmillaMilla
    Tibell skrev 2011-03-05 21:39:44 följande:
    Smillamilla : usch fy stackars liten :( låter som en riktigt ruggig allergi! Hur yttrar sig den? Har bara hört talas om den men aldrig stött på den närmre än så..
    Hoppas hon mår bättre snart
    Hej,
    ja denna allergi är ju inte så vanlig. Det började med att hon blev otroligt trött i november, somnade överallt och hela tiden, de började misstänka sömnsjuka men uteslöt det. Kort efter började hon få hemska utslag över hela kroppen som kommer o går. Utslagen gjör fruktansvärt ont, Svea får fullkomligt panik, kissar på sig, spyr. Ansikte och händer svullnar upp och blir alldeles småprickiga. Vi har åkt in med henne mååånga gånger under vintern, hon har varit inlagd för observation etc. När vi började fundera och kartlägga när hon fick dessa attacker var det är hon det var kallt ute ohc hon hade varit ute. Denna vinter har temperaturen gått väldigt mycket upp och ner så det har varit ganska "lätt" att ställa diagnosen. Men vi hade nog aldrig kommit på tanken om inte min mamma hade ett barn på hennes jobb som har denna allergi.

Måste säga att denna allergi är hemsk, man blir så panikslagen över termometern. varje morgon tittar man på den det första man gör. Man kan liksom inte utesluta det hon är allergisk mot, som tex min mjölkallergi så tar jag "bara" bort mjölken, men kylan kan man ju inte ta bort.

Som tur är har svea världens bästa dagis som faktiskt har varit inne med henne när hon inte kunnat gå ut. Det har hjälpt med allergi medicinen nu i några veckor, men antagligen så är hon allergisk mot något mer. För det började i torsdags med att dagis reagerade över att hon var välldigt röd och svullen runt munnen efter maten. Sedna har hon reagerat på kylan två dagar efter det trots allergi medicinen. Blir väll att ringa till läkaren på måndag igen.
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-03-05 23:34:14 följande:

Det som är det konstigaste i hela historien är att de tycker att hon ska ha orimliga doser airomir men ingen pulmicort. Hade hon fått det så hade hon nog blivit bättre mycket snabbare.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
Svar på tråden Allergitråden