• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LillSkruttet
    Allrona skrev 2011-03-06 07:25:30 följande:
    Lillskrutter - två doser airomir efter varandra brukar hjälpa bättre. Det är en normal dosering som de flesta här har. Testa det! Jag tycker aldrig 1 puff funkar när min lilla är dålig.
    Ah, får testa det. Tack!
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-06 08:49:58 följande:
    Hej,
    ja denna allergi är ju inte så vanlig. Det började med att hon blev otroligt trött i november, somnade överallt och hela tiden, de började misstänka sömnsjuka men uteslöt det. Kort efter började hon få hemska utslag över hela kroppen som kommer o går. Utslagen gjör fruktansvärt ont, Svea får fullkomligt panik, kissar på sig, spyr. Ansikte och händer svullnar upp och blir alldeles småprickiga. Vi har åkt in med henne mååånga gånger under vintern, hon har varit inlagd för observation etc. När vi började fundera och kartlägga när hon fick dessa attacker var det är hon det var kallt ute ohc hon hade varit ute. Denna vinter har temperaturen gått väldigt mycket upp och ner så det har varit ganska "lätt" att ställa diagnosen. Men vi hade nog aldrig kommit på tanken om inte min mamma hade ett barn på hennes jobb som har denna allergi.

Måste säga att denna allergi är hemsk, man blir så panikslagen över termometern. varje morgon tittar man på den det första man gör. Man kan liksom inte utesluta det hon är allergisk mot, som tex min mjölkallergi så tar jag "bara" bort mjölken, men kylan kan man ju inte ta bort.

Som tur är har svea världens bästa dagis som faktiskt har varit inne med henne när hon inte kunnat gå ut. Det har hjälpt med allergi medicinen nu i några veckor, men antagligen så är hon allergisk mot något mer. För det började i torsdags med att dagis reagerade över att hon var välldigt röd och svullen runt munnen efter maten. Sedna har hon reagerat på kylan två dagar efter det trots allergi medicinen. Blir väll att ringa till läkaren på måndag igen.
    Usch vad jobbigt...
    En allergi kommer väl sällan ensam... Vet du vad hon ät på dagis? Om hon inte får det jämt så borde det ju rimligtvis vara något annorlunda den dagen. Kan ju vara krydda eller vad som helst. Ärtor? Ja, ring och kolla med köket direkt, medans de kanske kommer ihåg.
  • Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-03-05 23:28:40 följande:
    Nej det låter ju alldeles galet. Samtidigt kan jag känna, så som det varit med Leo senaste dygnet, att jag nog hade behövt ge någon dos till eftersom jag inte märker någon skillnad efter inhalationen.  Men å andra sidan så ger det sig väl över tid. Tänker att hostan kanske beror på att han äntligen får upp något pga inhalationerna. Försöker vara positiv.

Ja, inte alltid kortison av de svagare varianterna hjälper. Med dottern fick vi tillslut recept på mild, medelstark och stark kortison, plus tavegyl för att dämpa klådan i huvudsak nattetid. Till Leo har vi bara mild kortison (mildison) men vi fick tillåtelse att smörja HELA kroppen morgon och kväll i 3 veckor i streck (ansiktet 1 vecka i streck) för att bryta inflammationen i huden. Han blev bättre (vad som nu var av kortisonet och vad som var av att vi uteslut allergenerna). Så nu varvar vi mildison och Locobase beroende på hur han ser ut och vart det är värst med eksem. 
    Om ni fått bort allt de inte tål så borde inte eksemen komma tillbaks (om du uteslutit några veckor, minst 4 om man ammar). Sen bör man alltid trappa ner kortisoninsmorningarna. Kommer eksem tillbaks så brukar det betyda att man är allergisk mot något mer.
  • LillSkruttet
    Kavat skrev 2011-03-06 10:46:47 följande:
    Om ni fått bort allt de inte tål så borde inte eksemen komma tillbaks (om du uteslutit några veckor, minst 4 om man ammar). Sen bör man alltid trappa ner kortisoninsmorningarna. Kommer eksem tillbaks så brukar det betyda att man är allergisk mot något mer.
    Fast är det bara så? Kan man inte ha eksem i botten ändå, som inte är allergiberoende? Jag menar, de senaste dygnen har han bara ätit Nutramigen och hans eksem har blivit värre. I och för sig har han ju nu en virusinfektion också och det har ju en tendens att förvärra eksem.

Trodde inte det var möjligt att det kunde bli värre här hemma med sjukor, men jag hade fel.....nu har vi magsjuka också! Dottern kräktes på morgonen och maken mår illa. *suckar*  Dottern har ju varit nära sonen en hel del, så jag vet inte hur han ska ha klarat sig från eländet. Kan ju inte vara det bästa att på ett RS-virus med andningssvårigheter, få en magsjuka också. Tror snart jag blir galen!!! 
  • SmillaMilla
    Kavat skrev 2011-03-06 10:40:04 följande:
    Usch vad jobbigt...
    En allergi kommer väl sällan ensam... Vet du vad hon ät på dagis? Om hon inte får det jämt så borde det ju rimligtvis vara något annorlunda den dagen. Kan ju vara krydda eller vad som helst. Ärtor? Ja, ring och kolla med köket direkt, medans de kanske kommer ihåg.
    De hade ätit en curry gryta, med chili i. Ärtor brukar det vara något som barn är allergiska mot?
  • Tibell

Smillamilla : Kan inte låta bli att sitta med tårar i ögonen när jag läser ditt inlägg. Lilla lilla hönan. Vilken kämpe! Och vilken fantastisk mamma som orkar med.. Jag kan bara hålla alla tummar och tår att läkarna kan komma fram till någon bra medicin som gör hennes mående bättre. Lilla skruttan =( Skickar ett helt gäng styrkekramar..

Idag har jag funderat funderat och funderat lite till. Förra sommaren kunde vi aldrig ha Bella i kortärmat eller i bara blöjan eftersom hon alltid fick eksem.Då skyllde vi på kontakt mot mjölk eftersom vi visste att hon gjordet det. Men nu verkar ju det ha växt bort..
    Nu under vintern har hon varit kanon fin i hyn ( så länge hon inte fått fel mat i sig såklart ) Vi har inte ens behövt underhållssmörja. Så där ryker ju teorin om atopisk eksem eftersom de barnen har det som värst under vintern om inte jag minns del ?

Men nu däremot när hon fått börja gå runt i blöja ( vi får rätt varmt i vårat vardagsrum och hon ÄLSKAR att gå nakenfis) så kommer eksemen igen =/ Idag har hon fått utan tröja massor och ikväll hade hon fått ännu mer eksem. Fortfarande inte på långa vägar så mycket som många andra barn här i tråden men ändå inte helt fin såklart. Dessutom kliar det så på henne och man ser rivsår på både ben och rygg/svank. Nu fick hon en dos aeruis innan läggdags och hoppas det ska få henne att sova lugnare. Någon som har någon idé? Vi har katt men hon har testats negativt på dem..

• 2små2stora
    Tibell skrev 2011-03-06 18:42:02 följande:

Smillamilla : Kan inte låta bli att sitta med tårar i ögonen när jag läser ditt inlägg. Lilla lilla hönan. Vilken kämpe! Och vilken fantastisk mamma som orkar med.. Jag kan bara hålla alla tummar och tår att läkarna kan komma fram till någon bra medicin som gör hennes mående bättre. Lilla skruttan =( Skickar ett helt gäng styrkekramar..

Idag har jag funderat funderat och funderat lite till. Förra sommaren kunde vi aldrig ha Bella i kortärmat eller i bara blöjan eftersom hon alltid fick eksem.Då skyllde vi på kontakt mot mjölk eftersom vi visste att hon gjordet det. Men nu verkar ju det ha växt bort..
    Nu under vintern har hon varit kanon fin i hyn ( så länge hon inte fått fel mat i sig såklart ) Vi har inte ens behövt underhållssmörja. Så där ryker ju teorin om atopisk eksem eftersom de barnen har det som värst under vintern om inte jag minns del ?

Men nu däremot när hon fått börja gå runt i blöja ( vi får rätt varmt i vårat vardagsrum och hon ÄLSKAR att gå nakenfis) så kommer eksemen igen =/ Idag har hon fått utan tröja massor och ikväll hade hon fått ännu mer eksem. Fortfarande inte på långa vägar så mycket som många andra barn här i tråden men ändå inte helt fin såklart. Dessutom kliar det så på henne och man ser rivsår på både ben och rygg/svank. Nu fick hon en dos aeruis innan läggdags och hoppas det ska få henne att sova lugnare. Någon som har någon idé? Vi har katt men hon har testats negativt på dem..

Damm från något hon är allergisk mot
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-03-06 11:30:19 följande:
    Fast är det bara så? Kan man inte ha eksem i botten ändå, som inte är allergiberoende? Jag menar, de senaste dygnen har han bara ätit Nutramigen och hans eksem har blivit värre. I och för sig har han ju nu en virusinfektion också och det har ju en tendens att förvärra eksem.

Trodde inte det var möjligt att det kunde bli värre här hemma med sjukor, men jag hade fel.....nu har vi magsjuka också! Dottern kräktes på morgonen och maken mår illa. *suckar*  Dottern har ju varit nära sonen en hel del, så jag vet inte hur han ska ha klarat sig från eländet. Kan ju inte vara det bästa att på ett RS-virus med andningssvårigheter, få en magsjuka också. Tror snart jag blir galen!!! 
    Läkarna säger ju ofta att det är atopisk hud. Men atopisk hud betyder egentligen bara att den har benägenhet att lätt får eksem. Jag tror ärligt talat det är många som inte orkar, vill eller har kunskap att forska i vad eksemen beror på och ger aerius/tavegyl och smörjer och smörjer när det kan vara så enkelt att det är något de äter som orsakar problemen.
    Speciellt om läkaren säger att nej, ditt barn har inga allergier... För att det inte visar på tester. Men sena reaktioner som eksem är visar sällan på tester... Men då är det ingen allergi enligt vissa läkare.
    Kalla det då överkänslighet, för mig spelar det ingen roll, men tror det är många barn som mår dåligt helt i onödan för att läkare har dålig kunskap om sena reaktioner...

Men det är min teori, efter hur mina barn fungerar.
    Nu får de ju fler problem än bara "lite eksem". Alltså det sätter sig på humör, sömn, mage, klåda som inte hjälper med aerius och smörjningar osv så jag har varit tvungen att hitta vad som är orsaken eller låta barnen må dåligt och väcka oss nätterna igenom..
    Så i mitt fall har valet varit lätt.

Men har de bara lite prickar någon gång som kommer och går och inte besväras av dem så hade jag nog inte orkat efterforska vad som var orsaken.

Sen kan eksemen bli sämre av vinter - torr luft osv. Men jag tror faktiskt att det finns en orsak till alla eksem, sen om det är djur, kvalster eller mat, tvättmedel eller annat som påverkar.

Det är min eksem-teori. Vet att den delas av en del här med eksembarn så jag är inte ensam om min teori.
    Men många läkare hade nog tyckt jag var knasig (men då har de inte levt med extrem sömnbrist och ledsna barn som kliar sönder sig och mår dåligt) . Men sen är det som sagt upp till var och en om man vill ta reda på vad de orsakas av eller förvärras av.

Krya på er! {#emotions_dlg.flower} Hoppas ni andra inte blir sjuka...
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-06 13:52:46 följande:
    De hade ätit en curry gryta, med chili i. Ärtor brukar det vara något som barn är allergiska mot?
    Om man har sojaallergi så kan man även vara allergisk mot ärtor.Och många brukar få ärtor på dagis, lätt för barnen att pilla i sig. Det var mest så jag tänkte. Efter mjölk pch ägg är soja den vanligaste allergin bland barn.

Curry är lite lurigt för det innehåller så många saker. Bl.a bockhornsklöver brukar det innehålla och det är också en sojasläkting som en sojaallergiker kan reagera på. Man behöver alltså inte reagera på båda sakerna bara för man är sojaallergiskt och ja, det kan ju vara precis vad som helst. Om det är curryn så innehåller den oftast minst ett tiptal kryddor så kolla gärna upp vilka kryddor som ingick i just den grytan hon åt.
    Sen behöver det ju inte vara en allergi. Det kanske bara blev för starkt med chili om huden redan var känslig från början..?

Men ni får väl hålla lite koll på om hon blir så igen och skriva upp exakt vad hon ätit. Man glömmer fort.. För fort
  • LillSkruttet
    Kavat skrev 2011-03-06 20:15:57 följande:
    Läkarna säger ju ofta att det är atopisk hud. Men atopisk hud betyder egentligen bara att den har benägenhet att lätt får eksem. Jag tror ärligt talat det är många som inte orkar, vill eller har kunskap att forska i vad eksemen beror på och ger aerius/tavegyl och smörjer och smörjer när det kan vara så enkelt att det är något de äter som orsakar problemen.
    Speciellt om läkaren säger att nej, ditt barn har inga allergier... För att det inte visar på tester. Men sena reaktioner som eksem är visar sällan på tester... Men då är det ingen allergi enligt vissa läkare.
    Kalla det då överkänslighet, för mig spelar det ingen roll, men tror det är många barn som mår dåligt helt i onödan för att läkare har dålig kunskap om sena reaktioner...

Men det är min teori, efter hur mina barn fungerar.
    Nu får de ju fler problem än bara "lite eksem". Alltså det sätter sig på humör, sömn, mage, klåda som inte hjälper med aerius och smörjningar osv så jag har varit tvungen att hitta vad som är orsaken eller låta barnen må dåligt och väcka oss nätterna igenom..
    Så i mitt fall har valet varit lätt.

Men har de bara lite prickar någon gång som kommer och går och inte besväras av dem så hade jag nog inte orkat efterforska vad som var orsaken.

Sen kan eksemen bli sämre av vinter - torr luft osv. Men jag tror faktiskt att det finns en orsak till alla eksem, sen om det är djur, kvalster eller mat, tvättmedel eller annat som påverkar.

Det är min eksem-teori. Vet att den delas av en del här med eksembarn så jag är inte ensam om min teori.
    Men många läkare hade nog tyckt jag var knasig (men då har de inte levt med extrem sömnbrist och ledsna barn som kliar sönder sig och mår dåligt) . Men sen är det som sagt upp till var och en om man vill ta reda på vad de orsakas av eller förvärras av.

Krya på er! {#emotions_dlg.flower} Hoppas ni andra inte blir sjuka...
    Jag tycker iof att det låter logiskt som du skriver. Så din teori kan jag nog ta för minst lika sann som det som läkarna säger. Dock undrar jag lite då vad det egentligen är MER som båda mina barn är allergiska mot. Nu ska dottern kollas med pricktest igen så vi kanske får bekräftat på fler allergier där, som kanske kan förklara hennes ständiga eksem (mer eller mindre). I somras såg hon sååå eländig ut av eksem, teorin är att hon har utvecklat fler pollenallergier än mot bara björk som vi tidigare fått bekräftat.
    Med lillkillen känns problemet dels större och betydligt djupare dock. Vi har fått klart att han är allergisk mot en del grejer, men trots uteslutande av dem så får han ju eksem, och rätt mycket. Nu för vi ju matdagbok sedan en vecka tillbaka, så vi får väl se om jag kan luska ut fler grejer som han ev reagerar på (ex misstanke om majs).

Nehej, nu ska jag åter till sjukstugan här.
Svar på tråden Allergitråden