• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79
    lillasysteryster skrev 2011-03-05 21:17:20 följande:
    När vi provcerade mjölk innan jul märkte vi inget särskilt heller i början men efter någon vecka var huden och magen sämre. Så vi valde ju att sluta igen. (men då visste vi ju inte om den eventuella sojaallergin...) så kanske mjöken verkligen försvunnit som senaste testet antydde. Ge det någon vecka till innan ni bestämmer er. Men det är ju bra att det går bra såhär långt.
    han åt ju mjölk från juli-dec utan någon skillnad men visst ska vi ge det ett tag till och se
  • Tibell

Smillamilla : usch fy stackars liten :( låter som en riktigt ruggig allergi! Hur yttrar sig den? Har bara hört talas om den men aldrig stött på den närmre än så..
    Hoppas hon mår bättre snart

• mithrandil

ELI 79: Jag har egentligen inget bra svar till, men jag ville ändå skriva att jag hoppas att det håller i sig.
    Skulle ju vara oerhört skönt om han blir mindre känslig!

Jag tror det börjar runda av sig till att provocera mjölk på lillan.
    Hur går en provocation till? Hur ska jag göra?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Alltså dessa "äggfläckar" är grymt sega. Jag tror hon haft dessa i över 1 månad nu. Spelar ingen roll hur mycket/lite vi smörjer för de verkar leva ett helt eget liv..
    Dessutom har hon fått mer eksem igen =/ Egentligen inga större mängder men det kliar hemskt på henne. Idag har hon rivit sig alldeles blodig på benet ..
    Kan det vara eksem från att de andra barnen ätit ägg på dagis i Tisdags eller har det gått för många dagar tro ?
    Eksemen kom ju visserligen igår..men ändå?

Mithrandil : Man brukar börja men 1 kryddmått första dagen, sen fortsätter man sakta sakta. Men tror Blå Myran har ett "schema" i sin blogg?
    Annars hoppar nog någon mer kunnit människa in och berättar =) Vi har aldrig kommit längre än 1 kryddmått.. Inte ens så mycket har hon klarat..

Hur mår lillan annars ?

• Molina

Ni som har mjölkallergibarn: Hur länge lät ni era barn vara mjölkfria? Hur reagerade era barn vid mjölkintag?
    Har ju en tjej som har mjölkallergi dock en svårare variant som kan ge henne andningsbesvär.
    Är andå lycklig hon tål ägg igen en lycka för mig att kunna stryka en allergi, dock har jag inte vågat testa soja eftersom hon är så allergisk mot mjölk.

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-05 21:52:44 följande:
    Alltså dessa "äggfläckar" är grymt sega. Jag tror hon haft dessa i över 1 månad nu. Spelar ingen roll hur mycket/lite vi smörjer för de verkar leva ett helt eget liv..
    Dessutom har hon fått mer eksem igen =/ Egentligen inga större mängder men det kliar hemskt på henne. Idag har hon rivit sig alldeles blodig på benet ..
    Kan det vara eksem från att de andra barnen ätit ägg på dagis i Tisdags eller har det gått för många dagar tro ?
    Eksemen kom ju visserligen igår..men ändå?

Mithrandil : Man brukar börja men 1 kryddmått första dagen, sen fortsätter man sakta sakta. Men tror Blå Myran har ett "schema" i sin blogg?
    Annars hoppar nog någon mer kunnit människa in och berättar =) Vi har aldrig kommit längre än 1 kryddmått.. Inte ens så mycket har hon klarat..

Hur mår lillan annars ?
    Jag vet i tusan faktiskt. hon äter bra igen och är lite piggare. klarar av att leka på golvet under längre och längre stunder för varje dag. Hon har inga problem med andningen (alltså indragingar och pip) längre mer än rossel som kommer och går, men visst beror det mer på löst slem snarare än att hon är tät? Ger nästan ingen airomir längre, lyssnar över lungorna på henne och hör jag inget pip så får hon inget. Gav henne sina 4 puffar igår kväll men då blev hon superspeedad. skakig och darrig och hon riktigt flög omkring och var helgalen. riktigt obehagligt!! så idag har hon fått 1 puff på morgonen bara. vet inte om jag under medicinerar henne nu men jag blev faktiskt lite "rädd" igår.

Idag har hon varit oerhört skrikig och vägrat sova sen kl 14, var oerhört svårsövd vid läggning (något hon aldrig annars är) och hon vaknar då och då och är helt förtvivlad. Vet inte om det beror på att hon varit sjuk eller för att jag gett henne althera idag. Hon avslutade dagen med världens spya och var lite gasig i magen. Så förvirrande det här när man inte riktigt förstår vad som är fel. Jag borde inte ha bytt ut nutramigenen förrens hon var helt frisk men jag tyckte hon började få lite småspyor nu och då när vi ökat nutran till hel flaska igen efter hon börjat äta normalt.

Vet du om det finns något man kan göra för att lindra klåda? Här försöker vi smörja lilleman men han bara river sönder sig precis som din tjeja.
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-03-05 22:04:05 följande:
    Jag vet i tusan faktiskt. hon äter bra igen och är lite piggare. klarar av att leka på golvet under längre och längre stunder för varje dag. Hon har inga problem med andningen (alltså indragingar och pip) längre mer än rossel som kommer och går, men visst beror det mer på löst slem snarare än att hon är tät? Ger nästan ingen airomir längre, lyssnar över lungorna på henne och hör jag inget pip så får hon inget. Gav henne sina 4 puffar igår kväll men då blev hon superspeedad. skakig och darrig och hon riktigt flög omkring och var helgalen. riktigt obehagligt!! så idag har hon fått 1 puff på morgonen bara. vet inte om jag under medicinerar henne nu men jag blev faktiskt lite "rädd" igår.

Idag har hon varit oerhört skrikig och vägrat sova sen kl 14, var oerhört svårsövd vid läggning (något hon aldrig annars är) och hon vaknar då och då och är helt förtvivlad. Vet inte om det beror på att hon varit sjuk eller för att jag gett henne althera idag. Hon avslutade dagen med världens spya och var lite gasig i magen. Så förvirrande det här när man inte riktigt förstår vad som är fel. Jag borde inte ha bytt ut nutramigenen förrens hon var helt frisk men jag tyckte hon började få lite småspyor nu och då när vi ökat nutran till hel flaska igen efter hon börjat äta normalt.

Vet du om det finns något man kan göra för att lindra klåda? Här försöker vi smörja lilleman men han bara river sönder sig precis som din tjeja.
    Härligt att hennes andning är bättre på Amanda i allafall. men läskigt med reaktionen på airmoret =(
    Hoppas besvären är över för denna gången så hon inte behöver mer..
    Bella är också HELT symtomfri i sin astma..något hon inte varit på ett halvår. Så pariboyn är våran familjs bästa vän =)

Vi har fått aerius utskrivet till Bella att ge vid allergiska besvär ( såsom klåda bla )
    Men har faktiskt inte haft en tanke på att ge henne något =0 Vaknar hon i natt kanske det är värt att testa?
    För i natt vaknade hon jag vet inte hur många gånger..kliar ju så =(
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-05 22:11:04 följande:
    Härligt att hennes andning är bättre på Amanda i allafall. men läskigt med reaktionen på airmoret =(
    Hoppas besvären är över för denna gången så hon inte behöver mer..
    Bella är också HELT symtomfri i sin astma..något hon inte varit på ett halvår. Så pariboyn är våran familjs bästa vän =)

Vi har fått aerius utskrivet till Bella att ge vid allergiska besvär ( såsom klåda bla )
    Men har faktiskt inte haft en tanke på att ge henne något =0 Vaknar hon i natt kanske det är värt att testa?
    För i natt vaknade hon jag vet inte hur många gånger..kliar ju så =(
    Ja jag kan tänka mig det. Om ni har medel mot klåda tycker jag absolut att ni ska ge henne det.
    Alexander har under ett par mån sovit hela nätterna men nu så ligger han och smågråter i sömnen eller så vaknar han till litegrann och varje gång man är in så ligger han och river sig i knävecken. eksemen har verkligen blivit sämre på honom och han börjar få på andra ställen än i knävecken. Har inte haft såhär mycket eksem sen förra sommaren.

Så skönt att det går åt rätt håll! Nu hoppas vi verkligen att det håller i sig så hon kan slippa något bekymmer iaf! Ska ni få behålla pariboyn?
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-03-05 22:04:05 följande:

Inte alls konstigt att hon reagerar när hon får 4 ggr normal dos på en gång.  Ge 1 puff 4 ggr under dygnet i stället. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
Svar på tråden Allergitråden