Inlägg från: SmillaMilla
|
-
-
Jag tycker absolut att du skall säga att hon inte behöver ha någon varmtröja på sig, säg att hon var jättevarm. Och berätta att den overall hon har är jätte bra, varm och vattentät.Busbellan skrev 2011-01-19 18:55:03 följande:Måste bara fråga er
Funderar på om det är jag som tänker tokigt eller om det är dagis som gör det.
Idag har vi haft mellan 0-+2 grader ute. Jag anser ju då att en vinteroverall räcker att ha på sig, man behöver inte bylta på massa extra under, särskilt inte på en 3-4 åring som rör sig oavbrutet ute.
Ella hade på sig vanlig långärmad tröja och leggings och jag hade inte med nån kofta eller nåt att ha under overallen när de skulle ut. Tycker helt enkelt att de kläderna räcker vid den temperaturen när overallen är på.
Hur som helt hämtade jag henne ute och när vi kom hem och tog av kläderna så har de tryckt på henne nån långetröja i 92 över hennes vanliga tröja. De måste ju verkligen tyckt det behövts eftersom de drog fram en tröja som inte ens passade det minsta, den slutade strax nedanför armbågarna
Funderar på om man ska säga nåt imorgon eller helt enkelt bara lämna tillbaka lånetröjan och inte ha med nån extra tröja imorgon heller
De vet ju att vi är ganska ordentliga när det gäller kläder annars, barnen har alltid kläder efter väder.
Sen var det lite konstigt att de tyckte extra tröja behövdes, men de hade skickat ut ungen i vanliga gummistövlar i snön, trots att hon har både fodrade stövlar och vortex vinterskor ståendes på dagis, snacka om att hon var kall om tårna. Nu tror jag att jag förstår förresten, tröjan var kanske för att kompensera för stövlarna
Och vanliga stövar tar du inte till dagis utan ha bara fodrade där. Kan ju varit Ella som själv valde. Som pedagog är det inte alltid så lätt att ha koll på om barnens stövllar var fodrade eller inte. Och då är jag ändå lika klädintressserad som dig.
På dagis är det ganska svårt, alla har olika overaller, och på många behöver man använda varma tröjor under eftersom de inte alltid har så bra overaller som ella
Så påpeka bara att hon inte behöver ha det.
Hellre prata med dem än att gå runt lite irriterad
-
Ja o det där med torkskåpet har jag märkt vilken skada det verkligen gör. Båda våra småttingar har ju molo overaller. Den ena har de haft i torkskåpet och den andra har inte varit där. Den som varit i torkskåpet blir jättekonstigt blöt nu i detta väder, det går inte helt igenom men det suger liksom upp och ser blött ut. Den andra syns det knappt att den varit ute. Och de vantar som varit i tokskåp håller inte alls, och de som inte varit är snustorra.Busbellan skrev 2011-01-19 19:07:51 följande:Ja, stövlarna var nog hon själv, skrev det här ovan
Jag går absolut inte runt och är irriterad, vårt dagis är super på alla sätt och vis kan inte vara bättre. Det är den äldre av pedagogerna som alltid vill ta på barnen lite extra har märkt det innan. Trodde det skulle räcka med att helt enkelt inte ta dit en extra tröja, men tydligen inte
Jo förresten en sak irriterar mig lite. De har hänt några gånger att de hängt Ellas molo i torkskåpet trots att jag sagt flera gånger att de inte får vara där, och att jag erbjudit mig att sätta en lapp på torkskåpet, men det skulle inte behövas.
Jag vet att det är svårt att hålla reda på därför tog jag upp det med lappen.
Annars tycker jag det är en bra idé att bara ha torkskåpet på 40 grader så blir inga kläder förstörda, men där kör de på 50-60 grader -
Fast jag brukar allltid säga att inga av deras kläder får vara i torkskåpet, lättare så. Och så lär jag barnen också att deras saker inte får gå in i det där hemska skåpetBusbellan skrev 2011-01-19 19:23:23 följande:Ja, vantarna har jag inte ens orkat säga nåt om, de får åka in i torkskåpet med allt annat, känns inte så farligt. Vi brukar ändå tappa bort massvis med vantar
-
Åhhh vad bra. Har de flera? Är de vid dina barns krokar?ChokladMoshin skrev 2011-01-19 19:11:09 följande:På vårat dagis har dom införskaffat en sån stöveltork till mina barns overaller......
Dom kör bara ner dom där "snablarna" i beben på overallen om det behövs och vips så är dom torra
-
Nä för vi har reima funktions mössorBusbellan skrev 2011-01-19 19:31:06 följande:Ja, det är sant så kan man ju också göra
Mössor får de dock gärna hänga in, de blir varma och gosiga då
-
Åhhh vilken lurv blev det? Berrie?Duntoffla skrev 2011-01-19 19:40:11 följande:Chokladmoshin- Grattis till det vinnande budet!

Idag kom paketet från Babyshop som jag beställde igår. Snabbt som rackarn meeeen.... Safariprintet föll inte i god jord här hemma. Tror att Noel tyckte alla ögon var lite läskiga (borde ju ha fattat det efter att ha fått plocka ner en tavla med en söt katt som "tittade" på honom i hans rum) Nu blir det retur och sen en Corvette T-shirt istället som jag först tänkte. Lurven gillade han däremot och det är lite stor men det funkar absolut ändå. -
Jag kan nog svara dig. Jobbar själv på dagis som föreståndare och skrev mitt examensarbete om inskolningh80 skrev 2011-01-19 19:48:26 följande:OT, men ni är ju många i tråden som har dagisbarn så jag frågar iallafall. A började inskolning på dagis förra veckan. Det gick bra när jag var där, tors o fredag var hon där själv o hon var lite fundersam men det gick bra. I måndags var hon lite ledsen när jag lämnade, men det gick snabbt över. I tisdags var hon hysteriskt ledsen när jag lämnade o hon hade varit ledsen under största delen av tiden som hon var där (3timmar), när jag hämtade kom hon springade o gråtande o skrek A GÅ HEEEEM. Idag har hon varit ledig o nu ikväll så nämde jag att imorgon är det dagisdag, hon blev jätteledsen o sa NEJNEJNEJ. Hur 17 gör vi nu
Och så har jag erfarenhet från mina egna barns inskolningar som har varit som natt och dag. Svea skriker oftas fortfarnade och hon har varit där i snart ett halv år. Men hon slutar skrika efter ett tag.
Alla barn reagerar på att börja på dagis, kommer det inte under inksolningen så kommer det senare (antons reaktion kom efter tre år). Det du nu skall göra är att vara hård på att detta är så det skall vara. Hon skall vara där och du är trygg med att lämna henne där, på samma sätt som du lämnar henne till sin pappa även om hon skulle skrika. Som personal vill jag att du som förälder lämnar över barnet snabbt, dra inte ut på det , utan var bestämd och gå. Sedan får du gärna ringa och fråga hur det går efter en liten stund. Men det är bara att stå på sig, gå dit regelbundet. Men ja det är tufft som mamma när barnen inte vill gå till dagis. Men det går över.
Lycka till och en stor kram! -
Kul! För den är ju sååå fin!Duntoffla skrev 2011-01-19 19:50:55 följande:Ja, den blev det till Noel och sen får Lea en Fruity.
Kul -
aha, då förstår jag. Men om hon inte måste vara där så kan ni kanske vänta med dagis starten till höösten då hon kanske är mer mogen. Hur gamla är hon?h80 skrev 2011-01-19 20:07:08 följande:tack. lite svårt med regelbundenheten eftersom hon bara får gå 15timmar/vecka. (må-tis-tors). Dett hade varit mer ok om hon hade slutat gråta efter ett tag när jag hade gått, men det gjorde hon ju inte :(
det som gör att vi funderar lite extra är att jag är ju hemma med lillasyster, så egentligen behöver hon inte gå på dagis nu. Vi lät henne börja för hennes skulle, för att vi trodde att hon skulle tycka att det vqr roligt.