Inlägg från: Busbellan |Visa alla inlägg
  • Busbellan

Vi som shoppar danska barnkläder del 17

Everlonn skrev 2011-02-17 15:58:50 följande:
    Det där har sonen med gjort..7 rör blod,röntgen av handen, inte för att han var kort utan för att de var rädda att han höll på att gå in i puberteten vid 7 år ålder

Benet i handen visade att han var 11 år Och rören med blod visade att 1 av "hur många som helst" hormoner som krävs för pubertet hade satt igång..man kan skjuta upp puberteten 1 år..

Beräkningen var att han hade blivit runt 1.60 cm ifall han gått in i puberteten så tidigt..men han blev 1.83

Han fick en växtspurt och kom sedan i puberteten när han var ca 10 år, tidigt men bättre än vid 7 år

De sa till oss att när man kommer i puberteten så har man 20 cm till som man växer. Sen om det bara gäller pojkar... 
    Nej det är ju inte alls säkert att det stämmer
    men det ska bli intressant att se ungefär hur långt hon har kommit. De flesta i hennes ålder har ju börjat komma in i puberteten, men Nora är inte i närheten tror jag inte
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    SmillaMilla skrev 2011-02-17 16:40:51 följande:
    Hej tjejer!

Fick hem lite fint i dag i lådan. Bland mycket annat så fick jag de svara yoga byxorna. Men kan en pojke ha dem?
    Ja, det tycker jag nog en pojke kan ha
    Var det tänkt till en av grabbarna?
  • Busbellan
    SmillaMilla skrev 2011-02-17 17:04:42 följande:
    Nä jag köpte dem till Svea, men när jag fick hem den röda zip tröjan och t-shirten med bilarna på så såg det så fint ut tillsamans med de byxorna. Så var lite sugen att ge dem till lill killen i stället
    Klart han kan ha dom
  • Busbellan
    anette 81 skrev 2011-02-17 18:08:52 följande:

Ska man köpa en softshell eller en windstopper?

Softshell! Känns ju som den tål lite mer regn än en ws
  • Busbellan

Lalalong:
    Intressant läsning!
    Hur gammal är det Klara är och hur lång är hon?

Vi ska börja med att göra en kostberäkning på Nora sen ska vi nog få träffa en dietist också. Hon kan äta vissa saker med god aptit, men de rätter hon tycker om är tyvärr få

• Busbellan
    Lalalong skrev 2011-02-17 19:01:03 följande:
    Klara fyller 5 år i början på maj och är 98,7 (för att vara exakt ) cm lång. 
    På 4 års kontrollen var hon 95 cm  så hon har ju växt lite på längden! Jag vet iofs inte hur mycket dom "ska" växa på ett år men jag tycker inte det är jättelite i alla fall! SOm sagt, dom är lite hysteriska och jag tror det är värre pga av att jag (dumt nog) berättade "min historia". 

Vi gjorde också en kostberäkning. Eller ja, vi fyllde i en matdagbok i 4 dagar. Sen fick vi en beräkning nu när vi var hos dietisten. Dels på antalet kcal och sen även på alla näringsämnen och vitaminer och så. Det enda hon låg bra på var C-vitamin tack vare att hon äter mycket frukt!

Men det är samma här! Klara äter ganska bra, oftast, om det är köttbullar eller kyckling. Annars vill hon helst bara ha potatis, eller bara ris eller bara pasta. och då är det kanske 1 dl vi pratar om. Det var en annan sån där sak man går och tänker och funderar på om man gör rätt. Ska man tvinga henne att äta av köttet? Ska man laga kyckling varje dag åt henne? O.s.v.
    Hur gör ni med Nora då? Hon är ju lite äldre också... Lagar ni den maten tll henne som ni vet att hon tycker om? Eller får hon äta det som serveras, lixom?

Hon får äta det som serveras faktiskt, även om vi ganska ofta försöker göra sånt som hon gillar.
    Men det är inte så lätt när man har tre stycken som äter dåligt och alla gillar olika mat
    Undra vad vi gjort för fel med barnen egentligen
  • Busbellan
    lillronya skrev 2011-02-17 19:52:11 följande:
    Hej i tråden!
    Har varit på innebandyträning som vanligt.
    Nu få rjag sitta här lite.

Ser att ni pratar matvägrare och tunnisar.
    Min matvägrare äter nuförtiden alla mål mat. På sista tiden har han tom bett om en portion till vissa gånger.
    Helt underbart!
    Han väger nu 17 kg och börjar bli bastant.

Håller tummarna för att det löser sej för er andra med snart.

Tillväxtkontroll lär vi väl hamna på meddetsamma i höst när skolan börjar. Brukar vara så med mina små korta barn.. Lika bra att kolla upp så att A bara är en liten sort, som några av oss andra i den här familjen.
    Ja, hon har ju och brås på
    Tror det är lite därför de reagerar här över våra små barn, eftersom jag och sambon inte är korta. Jag är medel och sambon nog lite över medel till och med
  • Busbellan
    CamillaJ skrev 2011-02-17 20:24:50 följande:
    God kväll..
    fina bilder som vanligt i bildis !! =)

Alla ni som ha facebook går in och gilla eller bjud in er själva på eleraff ... såg innan idag att dem skulle köra nåt erbjudande om typ 4... 5 till blev "fans" av dem .. så passa på .. kanske nåt riktigt bra  =)))

Molo softshelll jackorna är de normala i storlek ?
    Softshelljackorna är ganska små.
    110 sitter precis på Ella som är 101 cm lång
  • Busbellan

Nu ska jag sitta här en stund.
    har precis panikskrivit färdigt en uppgift tills imorgon, blir ju inte mycket gjort när man är hemma och vabbar

• Busbellan
    lillronya skrev 2011-02-17 22:01:58 följande:
    Jag tog ledigt på onsdag så ni får gärna komma tidigare.
    Men vad roligt! Då kommer vi nån gång under dagen, vi kan ju planera mer i början på nästa vecka
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17