Tessie2022 skrev 2011-01-19 21:40:06 följande:
Måste säga att det är en dålig inskoling på ert dagis (kommun)

!.. Här har man 2 veckor normal inskolning (vi hade längre med sonen).. Under de 2 veckorna vill de ha som max 2 nya barn (kan dock strula till sig vid hösten om alla föräldrar kräver att de ska börja samma vecka (vi fick tex flytta inskolning framåt 2 veckor från vad vi från början ville, för att de inte skulle bli för många barn på inskolningen..).. 1 förskolelärare får barnet som "kontaktperson" och den tar hand om barnet under hela inskolningen (även om de andra är med i bakgrunden och börjar ta kontakt med barnet).. Kan säga att den som tog hand om oss var som sagt med oss hela tiden, och när jag sen lämnade sonen/dottern så var det hos den barnet var den mesta tiden (hela tiden om barnet själv ville det)..
3 dagar låter som jätte lite tid för barnet att vänja sig.... I synnerhet för en 2-åring (har hört att det är den svårast åldern, brukar tydligen vara lättare med yngre barn..).. Våra 2 veckor inskolning är kostnadsfri - men jag hade gladeligen betalat bara barnet får den tiden de behövde (sonen som jag berättade om via PM hade 3 veckor på sitt nya dagis - sen funkade det perfekt, men han var ju över 3 år då..)
Fast just 3-dagars inskolning är jag väldigt positiv till! har bara hört nöjda personal och föräldrar bland de som provat det.
Man är ju då heldagar från början och med barnet hela dessa dagar. Alltså är man med sitt barn mer tid på dagis än vid en 2-veckor inskolning samt att man får en chans att se hur alla delar i verksamheten fungerar.
Eftersom man är där så ång tid under dagen så bir det barnet som får bestämma när det är dags att lämna föräldern för lite små "utflykter" lär nog barnet våga göra medan föräldern sitter i soffan och väntar
Men är dte bara tre dagar så är det såklart viktigt att det är 3 hela dagar