h80 skrev 2011-01-19 19:48:26 följande:
OT, men ni är ju många i tråden som har dagisbarn så jag frågar iallafall. A började inskolning på dagis förra veckan. Det gick bra när jag var där, tors o fredag var hon där själv o hon var lite fundersam men det gick bra. I måndags var hon lite ledsen när jag lämnade, men det gick snabbt över. I tisdags var hon hysteriskt ledsen när jag lämnade o hon hade varit ledsen under största delen av tiden som hon var där (3timmar), när jag hämtade kom hon springade o gråtande o skrek A GÅ HEEEEM. Idag har hon varit ledig o nu ikväll så nämde jag att imorgon är det dagisdag, hon blev jätteledsen o sa NEJNEJNEJ. Hur 17 gör vi nu

Jag kan nog svara dig. Jobbar själv på dagis som föreståndare och skrev mitt examensarbete om inskolning
Och så har jag erfarenhet från mina egna barns inskolningar som har varit som natt och dag. Svea skriker oftas fortfarnade och hon har varit där i snart ett halv år. Men hon slutar skrika efter ett tag.
Alla barn reagerar på att börja på dagis, kommer det inte under inksolningen så kommer det senare (antons reaktion kom efter tre år). Det du nu skall göra är att vara hård på att detta är så det skall vara. Hon skall vara där och du är trygg med att lämna henne där, på samma sätt som du lämnar henne till sin pappa även om hon skulle skrika. Som personal vill jag att du som förälder lämnar över barnet snabbt, dra inte ut på det , utan var bestämd och gå. Sedan får du gärna ringa och fråga hur det går efter en liten stund. Men det är bara att stå på sig, gå dit regelbundet. Men ja det är tufft som mamma när barnen inte vill gå till dagis. Men det går över.
Lycka till och en stor kram!