Inlägg från: Ocikatten |Visa alla inlägg
  • Ocikatten

Vi som shoppar danska barnkläder del 17

Mamma till Simon skrev 2011-02-09 09:20:21 följande:

Ocikatten: Grattis till din 4-åring!!!

Tackar - tiden den bara flyger iväg...
  • Ocikatten
    Pepper79 skrev 2011-02-09 10:23:15 följande:
    Så fina killar i bt . Grattis till 4-åringen!
    Hjärtligt tack!
    De är lite snuviga båda två men det finns ju även fina myskläder.
  • Ocikatten
    Buttelina skrev 2011-02-09 11:24:19 följande:
    grattis så fina dom är Hjärta
    Tackar!!

SmillaMilla skrev 2011-02-09 11:34:22 följande:
    GRATTIS till 4-åringen!
    Långväga hälsningar! Vi bugar o bockar!
  • Ocikatten

Mja, jag blev inte så Katvig-kär, gillar inte ljusare färger. Fast sen har jag ju bara grabbar!
    Och de är ju sååååå smååååå i storlekarna! Marcus 116 börjar sitta tight och korta i ärmarna.

• Ocikatten
    Duntoffla skrev 2011-02-10 21:38:31 följande:
    Ser att ni pratar blöja. Här är en som fortfarande har blöja. Noel kan gå utan hemma på dagen. Ibland kissar han på sig men oftast funkar det. Bajsa går icke utom i blöja. På dagis däremot funkar det inte alls. Då kissar han på sig och vill inte gå på potta eller toalett. Känns så inkonsekvent att vi kör blöjfritt hemma och så har han det där. Men samtidigt kan man ju inte tvinga honom på pottan heller.  Han är ju snart 3,5 år och man tycker att han borde kunna sluta. Frågar vi om han är kissnödig så säger han nej och 5 min kissar han. Så nu har vi slutat fråga och sätter honom istället på toa/potta och då kissar han. Nu kan han tom säga att han är kissnödig. (det har alltid funkat på kvällarna för uppe vill man ju vara istället för att sova )

Ofta på morgonen är han helt torr dock och kissar då mycket i pottan.

Har ni några bra tips för att få honom blöjfri på dagis? 

Nu har han vaknat igen och säger att han har en tiger vid sitt ansikte så det är bäst att jag går. Vilken fantasi! Flört 
    Marcus fyllde just fyra år och blev blöjfri på dagen nu i höstas. Han vägrade konstant kissa på toaletten/pottan, skrek o vägrade så vi försökte inte ens. Sen kom han en dag och begärde själv att få kalsonger på sig, sen var han torr. Har bara haft en olycka på julafton då det var lite väl mycket som distraherade...
    Bajsar gör han dock fortfarande i blöjan, går t o m och tar på sig en själv när det är dax. Men det kommer väl det med... Vi har glömt blöjan någon natt och vaknat med blöt säng = fortsätter ett tag till på natten!
    Det är inte alls säkert att Noel känner om han är kissnödig. Marcus verkade inte alls få ihop begreppen när vi provade utan blöja tidigare och sen klick bara satt allt på plats.
  • Ocikatten
    1 och 1 är 3 skrev 2011-02-10 19:56:42 följande:
    Gokväll brudar!

Vad händer här?

Jag har nu jobbat 4 av 5 dagar... brukar man bara jobba 2,5 dag i veckan så känns detta... inte bara hos mammam utan även hos T och hennes humör. Hon är världens goaste på dagis och rent ut sagt hemskt här hemma.... Varför e de så? Känner mej som världens sämsta mamma ju... Ingenting är bra, hon är hopplös! Skönt att det bara är en dag kvar sen helg och hennes pappa kommer hem. Denna mammam ska VILA!!!!!!!
    Våra grabbar är små änglar hos dagmmaman sen kommer de hem och ligger vrålskrikandes på golvet... Ibland orkar man och ibland inte... Förstår att det är tufft att vara själv, vi försöker turas om att ha dåligt humör på barnen så de har nån att ty sig till...

Du är verkligen värd lite egentid i helgen!!
  • Ocikatten
    Duntoffla skrev 2011-02-10 22:00:32 följande:
    Tror inte det funkar då han ser andra barn med blöja. Sen vill han verkligen inte gå på toaletten där.
    Everlonn skrev 2011-02-10 21:51:00 följande:
    Niclas var likadan Inte så kul just då men..

Så här gjorde vi:

När man ser att de är kissnödiga så säger man "din näsa lyser" Diskussionen bli väldigt intressant Näsan lyser för att barnet behöver kissa! Bara stora (vuxna) kan se att näsan lyser När näsan lyser måste man springa på pottan/toaletten! För annars slutar ju inte näsan att lysa

Det var huuur kul som helst att se andra vuxnas reaktion när man sa till Niclas att hans näsa lyste och han pinnar till toaletten

Men att säga "är du kissnödig?" "Jag ser att du behöver kissa" osv funkade inte alls!  Ibland försa man sig.."är du kissnödig?" Svaret blev nej och 5 sekunder senare kissade han ner sig!

Näsan lyser funkar superbra  
    Haha..vilket trick! 

Nej, nämna ordet kissa funkar inte här. Mer att "nu går vi på toaletten". Bajsa säger han att han inte KAN.
    Som sagt så funkar det bättre hemma med kissandet men inte på dagis. Jag är rädd att eftersom det blir mer och mer att han har blöja där då han kissar ner sig (inte så kul med alla barnen) så blir det väl att han vägrar här hemma snart också"Skönt" att höra att han inte är ensam om att vara så pass "gammal". Jag tror att N börjar känna av det för senaste gångerna hemma så har han kommit och sagt att han vill kissa och då har det kommit en droppe i kallingarna först. Sen har han satt sig och tokkissat.

Hmm...vi får fortsätta här hemma och se hur det går så kanske det ger sig på dagis sen. Jag har sagt till honom att han får säga till när han ska bajsa så får han en blöja men det har väl funkat sådär.

Vet att dagmamman o farmor/farfar "fuskade" lite i början och hade blöja på mer än det behövdes men det redde Marcus ut ändå. Han sa ju själv till när han ville bli av med blöjan så då tror jag de är ganska medvetna om situationen. Dock är de lite lata ibland, t ex när vi tagit på nattblöjan kan han fråga "har jag blöja på?" men då sätter vi stopp för en kiss i blöjan medvetet och säger -kissa på toaletten!!
  • Ocikatten
    Tjollabolla skrev 2011-02-11 09:02:19 följande:
    Måste göra ett inlägg i blöjor diskusionen ni hade igår, läste från mobilen och orkade inte svara.

Milo blev av med sig blöja på dagen när han var lite drygt 2,5. Vi hade testat några månader innan och det gick inte, tillsist vägrade han vara utan blöja. En dag kom han bara och sa att han ville ha kalsonger och sen var det bra med det. Knappt hänt några olyckor alls, inte ens på dagis första tiden.
    På natten blev han av med den för knappt ett år sen, I april förra året tror jag det var. Gick hur bra som helst, har hänt en del olyckor på natten, men inte så farligt.

Men bajseriet. Håhåjaja! Han bajsa i blöja fram tills i september, då var han ju 3,5 och dessutom hade han varkens blöja på dagen eller natten. Redan från början har han vägrat bajsa på toa. I början kom det ju i kalsongerna, sen lärde han sig be om en blöja att bajsa i. Åh ja gud, vi testade ALLT. Sitta med honom på toaletten, låta honom ha leksaker på toaletten, muta med leksaker. Han blev tokig, fick panik. Det kändes ju väldigt onödigt att köpa blöjor så han kunde bajsa i dom i 5 minuter! Men så i höstas så började han att bajsa några pluttar varje gång han kissade, precis som han testade. Sen ville han ändå ha blöjan. Vi lät honom hållas och efter kanske 2 månader vågade han bajsa riktigt på toaletten. Då körde vi med klistermärken, han skulle ha bajsat 12 ggr, fått 12 klistermärken, innan han fick välja en leksak. Då äntligen blev vi av med blöjan helt.

Så ge inte upp, men jag tror inte man ska tjata för mycket. Att barn inte vill bajsa på toa är väldigt vanligt, men ingen pratar ju om det. När vi hade folk här och han ville bajsa så var det mååånga som rynkade på ögonbrynen och tyckte det var väldigt konsitgt att han ville ha en blöja och bajsa i. Egentligen är det så lätt som att det går inte förrän barnet själv vill, man kan inte tvinga fram en sån sak. Så håll ut!

Oj då, ingen orkade nog läsa det
    Jodå, jag läste och nickade igenkännande!
  • Ocikatten
    Tjollabolla skrev 2011-02-11 13:10:47 följande:
    Jaaa! Vad trög jag är! Inte förrän nu kom jag på att jag kunde beställa safari påslakanen på B&R ju! Jag som var på väg igår. Åh vad glad jag blev, blev ändå 100 kr rabatt Dom ska Milo få i födelsepresent!
    Jag delar inte Choklads åsikt!
    Har precis fått hem dem och de är lovely!! Även om printet är större så tycker jag inte det är så pixligt och de är mjukare än jag förväntade mig. Marcus ÄLSKAR det! Hjärta
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17