- 

- 

Hejsan!
Har inte varit med här innan men hoppar gärna in här också :) Verkar vara lite mer fart i denna tråden än övriga december trådar ja är med i!
Jag har BF den 4 december, första barnet, bor i skåne. Känner igen en del av er så ja misstänker att någon mer är med i någon av de andra trådarna också! :)
Vi ska på RUL nästa onsdag och i tisdags var vi hos BM och fick höra på hjärtat :) Underbart :)
Jag har inte mått illa innan under graviditeten... men mår desto sämre nu! :( Innan var ja mest super trött men nu är ja piggare och mår desto sämre :( Första tiden av graviditeten gick ja ner i vikt pga att ja hade svårt att äta! Så visst mådde ja dåligt men ja spydde aldrig! NU är ja jätte äcklad av allt och kan ställa mig o spy i en buske när ja e ute o rastar hundarna och de skiter! :( Har aldrig haft problem med det innan!
Sen tycker ja att ja känner mig mer glamsk än vanligt! Är de normalt? Är det någon mer som känner det? Jag har alltid varit jätte noga med att betala räkningar och sånt men nu har de hänt att ja glömt nån räkning och fått påminnelse och sån skit! Kan ja skylla på graviditeten eller är det något annat tro? - 

Jag är också negativ!Smurfen83 skrev 2010-06-28 09:40:48 följande:Ja har me gjort 2 st.... 1a va i vecka 5... Då hade ja både Urinvägsinfektion och Svampinfektion så ja å killen åkte till BM så ja fick en tid hos läkaren + en sjukskrivning för ja hade så ont å va sängliggande.... Sen gjorde ja Kubben i veckan 13 å nu så går ja in i 17 (16+0) å så har ja RUL nästa måndag me....
Är det nån mer än jag som är negativ??
Asså min BM sa att man både kunde vara neg å pos.... nu e de så att ja e Neg.... så nu vet ja inte vad som händer... ja fick reda på de för 2 veckor sen å då bubbla läkaren någe om att ja skulle få en spruta vid förlossningen så att ja inte skulle stöta bort barnet...
jag fatta NOLL finns de nån som kan hjälpa mig att förstå???
Fatta inte heller riktigt... men förstod så mycket som att om barnet är possitivt så får jag lite possitivt i mitt blod så efter förlossning så ska ja få en spruta för attt neutralisera igen för annars kan ja få problem att skaffa barn i framtiden....
lite osäker så om någon vet mer så är jag intresserad av att höra :) - 

Tack så mycket för dig beskrivning :) Känner mig mycket klokare nu :)Småstadsbönan skrev 2010-06-28 10:54:08 följande:När man är neg så får man inom 72 timmar efter förlossningen en spruta med anti-d om barnet är pos. på vissa MVC så får man den redan under graviditeten oxå, För det kan hända att lite av barnets blod passeras över till mammans under förlossningen och mammans blod börjar att bilda antikroppar, så vid en eventuell senare graviditet om det barnet är pos så kan mammans blod försöka stöta bort barnets blodkroppar och barnet kan få blodbrist och man kan i värsta fall så får dom får göra en blodtranflustion, stavas? redan i magen. Det är väldig sällan att man får en immunisering, jag hade oturen att få det men inte av anti-d som man får efter förlossningen utan av anti-e men än så länge ligger mina världen lågt.
Ni behöver inte vara oroliga för det är så få som får det och är det första barnet behöver man inte vara orolig alls.
Hoppas jag svara på din fråga. - 

Titta vad jag hitta :)
sv.wikipedia.org/wiki/Blodgrupp
Där finns en bra förklaring till det här med negativ och gravid :) - 

Hej Hej :)
Var på UL igår :) Men barnmorskan kunde inte utföra undersökningen så noga som hon ville för bebben låg lite gömd bakom moderkakan... vi försökte att skaka fram den men lyckades inte... hon sa att det var en bekväm individ! hahaha
Så hon tyckte den kunde växa till sig ett par veckor så skulle vi komma tillbaka igen! :D
Så den 12/7 ska vi på UL igen :) Fick inte heller veta kön nu... hon sa att de var omöjligt att se det när den låg så dumt till! Så hoppas hoppas att det går det 12:e!! Då är jag ju i vecka 19+1. - 

Jag är som dig... redan i tonåren blev jag polkagris på hela kroppen... ändå var jag inte överviktig eller så... växte väl bara fort. Tyckte det var jätte jobbigt... men de har ju bleknat och syns inte så mycket mer... räknar med att min mage kommer att bli polkagris under graviditeten... tror att ja också har rätt dålig hud eller något :(Karttikeya skrev 2010-07-03 15:32:18 följande:Vi får väl se helt enkelt. Vi kanske kan ha en tävling lite senare; "Vem har snyggast bristningar?" ^^
Jag har också gamla bristningar, som inte kommit bara från senaste två åren. Antar att jag har "dåligt skinn" eftersom jag får det så lätt.. När jag var i tonåren till exempel och växte jättefort. Så höfter, lår, mage, knäveck, armar.. Ja alla tänkbara ställen där huden brukar tänjas ut ^^
Men jag är så van vid bristningar så det kommer nog inte göra mig så mycket... tror ni andra som inte är vana kommer att vänja er ganska fort när ni har er lilla i famnen... då försvinner allt annat :D - 

Hej alla :)
Någon sa till mig att man inte fick färga håret när man är gravid!
Får man inte det? Det har ja ju gjort!
 - 

Jag brukar färga håret hemma och har börjat använda de här 10 minuters hårfärgen... luktar inte alls lika skarpt som de andra tycker jag...3 barns mamma84 skrev 2010-07-05 20:12:39 följande:Man får men man ska vara försiktig vad det är för ämne i hårfärgen.
Därför ska man alltid säga till Frisören att man är gravid.
Vissa ämnen i fårfärgen är snällare mot kroppen och vissa inte det är olika.
Men det flesta hårfärger som finns i affärer är lämpliga mot oss gravida.
sökte på google och det är tydligen många som undrat innan mig... och verkar helt ok att färga håret...
sååå skönt att kunna motbevisa den som sa det... för hon är en sån som vet och kan allt bäst! Retar mig lite... - 

Vad kul med välkomstpresent :) finns det inte mer sånt? Har hört att man kan få en massa saker när man är gravid och har en nyfödd! Någon som vet var man mer kan registrera att man är gravid o få prov paket o sånt? Vet att man på babyland får en blöjhink eller nåt om man är gravid :)