Annnika skrev 2011-05-04 16:48:11 följande:
hej allihop! har inte skrivit här på ett tag nu men tänkte fråga er om övergången från amning till mat.. problemet är att elvin somnar bara vid tutten eller om man bär på honom och jag har extremt stora problem med ryggen så jag orkar inte bära honom mer än ca 2-3 minuter.. nu när han har börjat äta mat (ca 2 veckor) så vill jag ju såklart trappa ner på amningen för att sedan (förhoppningsvis snart) sluta helt.. men det går ju inte då han måste ha tutten för att sova.. jag kan alltså inte lägga honom ner och förvänta mig att han ska sova.. det har aldrig någonsin fungerat.. då skriker han så han knappt får luft tillslut.. (han tar varken napp eller flaska, testade med flaska senast idag för att prova igen) dessutom blir ju hans mage proppfull då han både äter en halv barnmatsburk och en halvtimme senare ska amma sig till sömns.. gud jag tycker detta verkligen e skitjobbigt!! ska ta upp detta med bm på måndag men tänkte höra med er också ifall ni hade nåt förslag :) för ska det fortsätta såhär så kommer jag ju aldrig kunna sluta amma.. om jag inte kör på den hemska 5minutersmetoden.. känns ju för jävligt att låta honom skrika sig till sömns.. =/
vet inte hur gammal dinn lille är nu me vi har tidigare i tråden pratat om utvecklingsfaserna som flera i tråden har upplevt. mellan 14-19 veckor pågår en fas som kalas språng 4 och det är inga bra veckor att göra stora förändringar skulle jag tänka mig. i mitt och min dotters fall så har det vart mycket problem med framförallt flaskan och den har hon ju tatt sen 1 månads ålder. för det första så är tex vardagsrum förknippat md liv och rörelse. i denna perioen ärdet mycket intryck och utveckling så dom (iaf ronja)behöver lugn och ro när hon äter. hos oss har det blivit sovrummet. sen har hon i denna fasen inte ätit när hon vart trött. hon har vaknat mer på nätterna och vart lite mer klängig o grinig. nu börjar det ge sig.
ang. sömn.. ja alla e ju olika och vill ha det på olika sätt. jag har provat massa metoder men det som slutligen varit det bästa var att hon fick flytta in i sitt eget rum. vi sitter bredvid hennes säng till hon somnar. lägger henne när hon är glad. hon får flaskan i sängen. sen leker hon med nappen en stund. håller i våra fingrar, snuttar med snuttisen som luktar mamma :) vi klapar henne på kinden och över huvudet. hon tar napen sppttar ut den om vartannat. grejar å bökar med händerna.. in med napp igen och så håller det på.. men eftersom vi la henne glad så hinner hon inte bli grinig förän hon till slut somnar. brukar somna på 15-45 min. känner att det gör inget hur lång tid det tar bara hon somnar lycklig :)
välkommna nya mammor :)
Stronza simpatica skrev 2011-05-04 17:13:51 följande:
Hej får man vara med?:)
Min son oliver föddes 3 dec med 7 ve försprång. Jag kommer fr Göteborg men bor i Rom med min italienske sambo, är nu 34 men var förra året 33 om det har ngn betydelse:)?
Rom låter romantiskt.. sambon hr vart där inte jag. 7 veckors försprång.. var det havandeskaps förgiftning eller nåt? jag är själv 30 i år