• MajMamman08

December Bebis 2010 :)

Här e alla välkomna som plussat och ska ha bebis i December

Hoppas vi kan följas åt i den långa resan som gravida och prata om allt mellan himmel och jord!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-06 18:41
    BF-lista för December bebisar

www.familjeliv.se/Forum-11-233/m51802861.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-13 10:56
    Här kan vi presentera oss lite mer om vi vill
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m51935009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-24 19:12
    HÄR KAN VI LÄGGA IN BILDER PÅ VÅRA FINA GRAVIDMAGAR!
    www.familjeliv.se/Forum-2-297/m52702886-3.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-26 22:27
    Gissnings tråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-11-233/m53225868.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-26 10:56
    BF-lista
    2/12 Lallan (32år) 3:e och 4:e barnet, Uppsala
    3/12 Jenni78 (32 år) första barnet, Gävle
    5/12 Utomlands (32 âr) första barnet, España (men skâne tös)
    6/12 NhjärtaD (25år) tredjebarnet, Småland
    6/12 linn78 (32år) andra barnet (son-08) Skåne
    7/12 ÄlskarNova (25år) 2barnet (dotter-04), Småland
    7/12 linasmamma (21 år) andra barnet (05) Falun
    9/12 mamma smurfen (37år) 3e barnet(99-01), Göteborg
    9/12 LillSnurr82 (28år) första barnet, Linköping
    12/12 delifi2 (35 år) 5 barnet,Skåne/Trelleborg
    12/12 Willes Mamma 08 (27år) andra barnet son-08, Småland
    14/12 ullabella sekreterare (28 år) första barnet, Skåne
    17/12 Sandragumman (24år) Andra barnet (son-07) Boden
    17/12 Bippa (28år) andra barnet dotter-07) utanför Örebro
    18/12 Saliva123 (31 år) andra barnet (dotter -08) Stockholm
    19/12 Jaya (22 år) första barnet, Blekinge
    20/12 MFJG (25 år) andra barnet (09:a) Malmö
    20/12 malinsmurfan (32år) 3:e barnet (00 och 03), sörmland
    20/12 AnnaCL (27 år) första barnet, Uppsala
    21/12 2 barns mamma84 (26år) tredje barnet (05-08), Danmark Riktiga datumet kommer 30 nov
    23/12 Emelle (30) fjärde barnet (-99, -02, -06) Småland
    24/12 Emynem (24år) Andra barnet (Son-07), Borlänge
    25/12 Cissi7006 (40år) fjärde barnet (96-97 och 09), skåne
    25/12 Haligh (31 år) första barnet, Stockholm
    27/12 Småstadsbönan (25 år) tredje barnet (06, 09), Frillesås
    28/12 Majorima (22 år) första barnet, Kungälv
    28/12 Stefanie (23 år) Första barnet, Stockholm
    30/12 Momalicious (20 år) första barnet, Orust/Bohuslän
    1/1 Ludicrous (22år) andra barnet dotter-06, Småland
    5/1 alberta77(33år) fjärde barnet, Borås
  • Svar på tråden December Bebis 2010 :)
  • Stefanie
    Jejja82 skrev 2010-12-07 12:00:44 följande:
    God Morgon!
    Låg i badet i två timmar ungefär, värkarna fortsatte men det kändes ändå skönare.
    Lyckades inte somna utan har legat i sängen med regelbundna värkar hela morgonen.
    Min stackars sambo gick upp vid 4 utan att ha fått sova mycket i natt, så han stannade också hemma från jobbet.
    Skall ta och ringa in til förlossningen och höra vad dom tycker.
    Men det borde väl göra riktigt jäkla ont tycker jag:)
    Skvallra när du har ringt så jag för höra vad de säger. Nu när jag varit vaken en stund märker jag att värkarna är mindre täta igen, men de har inte slutat.

Jobbigt att du inte fått sova. Jag har inte sovit bra, men i alla fall en del. Tror jag behövde det, var helt död redan i går tidig kväll...

Äta och vila tänker jag göra i dag. 
  • Jenni78

Jaha, vad har hänt här då? Några fler bebisar? Hinner inte läsa nu... Men tack för gratulationerna!

Måste ju skriva lite om mitt underverk som kom den 3 december. Punktlig som mor(?) och far.

Värkarna började natten till torsdagen. Mellan 10 och 20 minuter mellan. Sen avtog dem på dagen. På fredag natt kom de tätare och var mer kraftfulla och fortsatte på morgonen. Jag tyckte dock inte de var så regelbundna men aj, aj, aj vad ont det gjorde. Andades genom dem och pratade med min syster som är förlossningsläkare. Hon tyckte jag kunde ringa in när det var 6 minuter mellan värkarna. Jag lade mig i badet och där gick vattnet (runt 12.30). Gick upp och slemproppen lossade. Vid följande två värkar kom mer fostervatten. Ringde förlossningen som tyckte att det väl inte var dax men att jag ändå måste komma in för kontroll (för att vattnet gått). BM tyckte jag skulle äta något och ta det lugnt. Jag ringde min man på jobbet och sa att det är dax. Som tur är hörde han nog på min röst att jag hade väldigt ont och att det var bråttom så han var snabbt hemma. Körde som en galning till förlossningen, tutade på gamla gubbar som inte verkar förstå att det kan vara bra att hålla sig åt sidan där det kommer en bil som tutar och vill om alldeles vid akutmottagningen. Ja, ja... Kom in på förlossningen 13.40. BM undersökte mig och konstaterade att jag var öppen 7 cm. Och jag som ville ha EDA. När EDA skulle ha varit möjlig att lägga var jag öppen 9 cm. Tyvärr blir det ingen EDA, konstaterade BM. Jag fick lustgas vilket jag inte tyckte hjälpte särskilt mycket heller, men det dröjde ju inte särskilt länge förrän värkarna gick över till krystvärkar och då får man ingen lustgas. Lite panikkänsla när lustgasen (min kompis) togs bort från mig. Den var trots allt det ända jag hade förutom min mans stackars ihjälkramade hand. Efter några krystvärkar och några "det-här-går-aldrig-jag-kommer-spricka-till-helvetet-tankar" tal om tänger kom några krafter jag aldrig trodde fanns: "Det här ska fanimej gå!" Och ut kom hon. Värkarna totalt borta och vi var föräldrar. Vi fick veta att vår dotter hade haft navelsträngen runt kroppen och hårt runt halsen. Huvaligen.

Summa summarum: Vill du ha EDA - var inte så jävla duktig flicka som jag och åk in i tid. Förutom smärtupplevelsen (om man nu kan tänka bort den) var det faktiskt en bra förlossningsupplevelse. 

På BB stannade vi två nätter. Andra natten var jobbig. Det gör ont att amma och det var svårt att få till tekniken i början. Eftersom att hon bara vägde 2778 g så var jag tvungen att amma ofta och måste det fortfarande. Jag började med ammingsskydd och napp i natt då min man tyckte jag skulle behöva sova någon timme i alla fall. He, he. Känns mycket bättre redan även om brösten är modell Dolly Parton och jag gärna skulle vilja ha tillbaka mina egna. Annars är vår älskade Vanja finast i världen och väldigt lugn och tillfreds för det mesta. Mamma och pappa är så lyckliga.  Hjärta

• luvpillow

Jenni78:

Grattis! Vilken kämpe du är! Skrattande Härligt att flickan mår bra. Men varför måste du amma mycket pga vikten? Hon är ju normalstor? Eller var det pga amningen? Min dotter var ca 2.8 kg när hon föddes och gick upp i vikt efter direkt.. men de var aldrig oroliga för vikten tror jag..

• Willes Mamma 08
    ludicrous skrev 2010-12-07 11:43:44 följande:
    Jo han måste ju det. dom har gjort om massa på hans jobb, han jobbar på posten, men det funkar inte riktigt så alla jobbar över, och julkorten har fan inte ens kommit än. Jag vet att efter den 16de december o fram till jul ser jag honom knappast, så hur fan ska det bli nu, när det är så innan julkorten...
    Jag orkar inte tjaffsa mer för vi kommer ingenstans med det. jag flyttar ett tag istället så får han se hur bortskämd han är. Jag går upp och gör frukost åt honom som han kan ta med, går ut, skottar fram bilen o skrapar rutorna så han kan komma iväg snabbt. Ser till att allt e fixat här hemma och har maten klar och värmd när han kliver innanför dörren..
    Dottern lägger sig efter barnprogrammen på kvällen, så han träffar henne kanske 30 min högst varje dag, å dom 30 min klagar han över att han inte kan få ha det lugnt när han kommer hem i från jobbet.
    Men usch gumman, så jobbigt o ha de så:( Ok att karlar ibland e lite tröga Min kan me va de,men då säger ja fan till han på skarpen.
    Jag brukar alltid städa här hemma, han lagar mat. Men nu orkar ja inte damsuga då ja får så ont,så ja får säga till han,att nu måste du damsuga,då kan kan bli skit sur o säga att men sluta tjata! Hahaha!
    Ne men ja ska inte klaga, han gör verkligen faktiskt typ allt för mig. Men man kanske e extra käsnlig som gravid o verkligen vill bli omhändertagen

Men förstår dig,måste va sjukt jobbigt. Men sluta upp o ha maten varm när han kommer hem o skrapa bil med,hihi så får vi se hur kul han tycker de e
    Mamma till William 080419 ♥
  • Willes Mamma 08

Jenni: Stort grattis igen TRist de där med EDA:n bara. Men varför fick du inte ha lustgasen när du hade krystvärkar??? Har jag aldrig hört innan. Jag fick ha de när ja födde William. Fick ta de emellan krystvärkarna, när man sedan krystar ska man ju inte ta,men de e ju en annan sak mot att inte få ta något alls?!

Mamma till William 080419 ♥
Svar på tråden December Bebis 2010 :)