Inlägg från: Momalicious |Visa alla inlägg
  • Momalicious

December Bebis 2010 :)

Fotograf är ett extremt krävande jobb och inte speciellt bra betalt om man inte "lyckas".
    Det är visserligen roligt, men tidskrävande.

• Momalicious

Okej. Är det lätt att komma in eller? Vet kompisar som sökt här (gick media i gymnasiet) och det var skitsvårt! Man skulle ha mediautbildning och gärna erfarenhet av yrket med.

Utrustningen är ju inte direkt billig heller. :p vad har du för grejer?

• Momalicious

Man får ju ha en del, beror ju på vilken slags fotograf man är med. Ska du iväg och fota mycket eller köra studio. Du behöver iaf en bra kamera, 5-6 siffrigt går en bra yrkeskamera på. Du behöver minst ett kamerahus extra, ifall det primära kamerahuset går sönder. Några olika objektiv, externa blixtar, stativ, studioutrustning (om du ska syssla med det), dvs fondväggar, blixtar, lampor och sådär.

En bra dator att göra redigering på, photoshop, en bra fotoskrivare.

Nu vet jag inte hur det funkar i danmark men ska du sälja mer än enstaka bilder till vänner vilket jag antar, så behöver du säkert registrera en firma och därmed betala skatt/moms, men det vet jag inte hur det funkar i Danmark.

Du behöver en hemsida, logga och det är väl inga pengar om du gör allt själv.

Ja, nu har jag räknat upp en del. För att det ska vara lönsamt behöver man nog ha det som ett vanligt jobb än en hobby, om man inte är skitrik. Betalar man för en tjänst vill man ju såklart ha det bästa och man kanske inte har råd att lägga så mycket pengar på en hobby, och kommer man med bara en vanlig systemkamera lär man ha svårt att hitta jobb.

Vill bara "varna" dig lite, så du inte tror det är superlätt. Kraven på fotografer är högt.

Vet inte heller vad de har för antagnigskrav på den utbildningen, men är det en "högre" utbildning så är det ofta krav att man har tidigare fotoutbildning och/eller yrkeserfarenhet.

• Momalicious

Kan ta som exempel mammas kompis som är fotograf. Han har 3 kamerahus, det billigaste kostade 35 000 kronor och det dyraste över 100 000. Nu är han väldigt duktig och välkänd och tjänar mellan 300 000-1 000 000 000 per bild, beroende på vad de används till. Han har hållit på sen han var 16 och han är 60 nu.

• Momalicious

Haha, vad gulliga uttryck. :)

Jag kan inte sova. Åh mitt stackars underliv! Är tusen gånger hellre mörbultad av en förlossning där nere än det här. Får väl hoppas att det lugnar ner sig snart så jag kan få sova. Vidrigt!

• Momalicious

Haligh: ja det la sig till slut, vid halv fyra kunde jag lägga mig. Skönt att sambon har semester nu, annars hade det varit jobbigt idag men jag sov till 12 så jag är pigg!

• Momalicious

Åh, jag sitter som på nålar! Svägerskan som hade bf förra lördagen åkte in för 1,5 timme sedan, hon hade börjat känna lite smått igår och sen tilltog det idag. Sååå nyfiken på vad det blir, hon har växlat friskt hela graviditeten. Förra barnet kallade de Gustav i magen, var helt säkra på en pojke. Ut kom Vera ;) hoppas på ett underbart sms innan vi lägger oss!

Svar på tråden December Bebis 2010 :)