December Bebis 2010 :)

Här smörjer vi in Mileon ibland, vi försöker vistas så mycket i skuggan som möjligt och har kläder o mössa som skyddar. Men när jag vet med mig att det kommer bli svårt att hålla han undan för solen (han avskyr att åka vagn vaken, får oftast bära honom) så smörjs han in på de delar som behövs. 
Även här har jag rådfrågat och hans läkare på barnkliniken svarade samma sak som Momalicious.
Här funderar vi på att sticka till Turkiet om drygt två veckor, snabba ryck då vi måste hinna fixa pass till lillemannen med. Har inte fått tummen ur o fixat sådant innan, fast vi tänkt länge på att åka nu på våren/försommaren.
ingen höjdare att inte få sova, här går det i perioder då Mileon får för sig att vakna miljoner gånger på natten. Styrkekram till er som kämpar på!
Jenni78: haham spontanshoppat! grattis till den nya lyan 
 Ska bara ehm... röja lite först. Hur går det med renoveringen själva? Och hur gick det med vaccineringen? Här hemma har vi en liten som TESTAR RÖSTEN! 
 Så vi flyttar nog grejerna senare och bor hos mina föräldrar över sommaren. De är i stugan och vi har gångavstånd till renoveringsobjektet. Så när du ligger på playan och svettas så står väl jag och målar tak och svettas. 
Vi varvar ner och gör lite "nattrutiner" som att ta en genomgång på skötbordet, tvättar av honom - om han nu inte har badat, det brukat vi göra isåfall timmen innan vi tar och lägger honom. Sedan kan det smörjas in, topsa öron, klippa/fila naglar, massera osv. Lite olika varje gång. Nattblöja och pyjamas på, gos med andra föräldern i famnen medans man gör iordning kvällsflaskan. Vid 19-19.30 går vi upp till vårat rum (han sover i egen säng i det rummet) - matar han, rapas och sedan lägger vi bara ner honom i hans säng. Ibland slocknar han på en gång, ibland ligger han o bökar lite. Börjar han gråta så buffar vi honom och är alltid där, tar max 5-10 minuter isåfall. Hysteriskt gråt buffar vi inte, då tar vi upp honom och så får han komma till ro i någon famn innan vi försöker igen med hans säng - vilket alla gånger har gått bra. Som om han velat haft närhet vissa gånger och nöjd sedan.
Mileon sover lite olika numer, han vaknar allt mellan 5-8. Vaknar han 8 vill han kliva upp, annars brukar vi mata om honom med en ny flaska och han slocknar igen.
Inga direkta fasta tider för sömn, tror det kommer lite senare här. Man märker på honom när det är nog och det ska vilas en halvtimme-timme, för längre stunder sover han inte dagtid. Vanligast är 30 minuter, som en klocka! Han sover ungefär tre små sovpass/dag.
Jodå, vi har betat igenom potatis, morot, palsternacka, majspuré, ärtor, banan. Har gjort storkok så har i frysen även broccoli, blomkål. Ska även ge avokado. Och lite fruktsmakisar med utöver banan, men dem är inte lika prio - de brukar vara säkra kort ändå. Snart är det dags att börja blanda ihop smakisarna med, och även införa protein - spännande och roligt för en annan som älskar matlagning. Snart kan vi äta likadan mat  

Gröt kör vi också, nu äter han en hel portion en gång om dagen. Banangröt för magens skull, ska även införa havregrynsgröt också.
Här har vi en som inte tar napp! Just nu är han i en jättejobbig period då det bökas ordentligt när han börjar bli trött om dagarna, han vill INTE sova! Vi söver honom i någon av sofforna på nedervåningen, han ligger mot våran axel och en o annan buff i rumpan blir det tills han börjar få lite ro i kroppen (just nu i denna period skriker han öronen av oss...) - då lägger vi ner han i soffan och buffar lite till och han somnar.  
Försöker successivt lägga ner honom tidigare o tidigare, så han vänjer sig att när man blir nerlagd och buffas lite i rumpan så är det sovdags.
Jag bär han helst inte i onödan så vi har aldrig sövt honom gåendes, var bara när han hade kolik vi bumbade runt på honom i tid och otid med han på armen. 
Storkok hinner man, det går ju undan. Brukar ta det i samband jag lagar egen mat, momenten tar ju inte lång tid så. Burkmat för mig är något som är smidigt när man är iväg, hemma vill jag ha hemlagat i största möjliga mån. Lagar mat från grunden, godast så!