Inlägg från: Momalicious |Visa alla inlägg
  • Momalicious

December Bebis 2010 :)

Jag tror förresten att mina järntabletter haft en underbar verkan på mig och gjort så att jag inte längre är hård i magen. Ursäkta för äcklig info, men tror jag bajsat typ 3 kilo idag. Himmelskt!
    Tar inte ut nåt i förskott, men skönt var det i alla fall Solig 

Någon som funderat på förlossningsplan/brev? Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det på bästa sätt. Hittills har jag bara skrivit en del punkter.
    Några tips?

Nu ska jag sova, är helt död. 

• Momalicious

Ondar: nej det måste man inte, men jag har vissa rädslor och krav och önskemål som jag vill få med. Tänker att jag kanske inte är hundra procent med hela tiden och då är det bra för alla att vet att jag t.ex. Vill ha sen avnavling och att jag är rädd för att spricka. :)

• Momalicious
    ondar skrev 2010-08-13 06:19:46 följande:
    Nämen wow! Jag trodde att järntabletter hade motsatt effekt men icke alltså:). Va skönt för dig!

Måste man skriva förlossningsbrev eller är det något frivilligt? Min svägerska gjorde det inte vet jag och hon födde också på NÄL.
    Glömde förresten skriva att min bm sa att de kan göra så att man antingen blir hård i magen eller att man blir lite mer lös i magen. Och eftersom jag var hård i magen från början antar jag att det hade den lösgörande effekten hos mig. Inte fel!
    Ninnie81 skrev 2010-08-13 08:31:18 följande:
    i morse när ja och ungarna vaknade fick Melwin både se och känna bebisen för första gången. han vart helt lyrisk. sa även " mamma när ja var bebis och låg i din mage sparkade ja dig oxå" skön ungen min

gällande namn så älskar ja Melwin och Malcom så klart men även:

Milo, Milton, Vincent, Niko, Zeb, Mio, Elvis

Leya, Meja- Lee, Enya, Jolina, Cindy, Melissa, My, Vilja

vi har inte kollat på nå namn alls denna gång. Får bli i slutet, men ja har lite favoriter. Vill ju att de ska passa till Melwin och Malcom oxå.
    Så jäkla mysigt! :) Hur gammal är Melwin? :)
    Emelle skrev 2010-08-13 12:04:56 följande:
    Vi ska ha svart m. svart chassi! Ska beställa i september.
    Låter så jäkla snyggt! Jag har typ glömt hur våran vagn ser ut för jag har inte sett den sen i maj/juni typ...
    Utomlands skrev 2010-08-13 12:33:58 följande:
    tjabus allihopa!
    har inte skrivit pâ jätte länge pga resor och mkt pluggande, men jag har koll pâ vad som hánder till och frân

eftersom jag bor i spanien sâ vet nog ingen vad vagnen Jane Matrix e för nâgot, men i alla fall sâ beställde vi den förra veckan. om man googlar den sâ kommer de mânga bilder.

är det nâgon som vet om homologerad liggvagn är lagligt att sätt i bilen i sverige? detta i stället för bilbarnstol de första 9 mânaderna. hoppas nämligen kunna komma hem och visa upp den lill* vid typ 4-5 mânaders âlder.

jag kan tyvärr säga att jag nog ocksâ har foglossningar :( ska till doctorn pâ tisdag och nu i veckan ska jag även fâ dricka glukos för att se sâ att jag inte har fâtt gravid diabetes. gör man detta i svea oxâ???

Namn namn och âter namn... Vi har tjej namn om de blir en kicka, Linnéa Maria, och om de e pojk, uy vad svârt!!! Alexandro (mix mellan spansk och svensk stavning), Elias gillar jag men inte min sambo, Pablo e ok, Tomas är oxâ bra men mest för sambons farfar hette sâ... oj vilket sjâ...
    Jag har ingen aaaaning, vet inte ens vad en homologerad liggvagn är haha. Borde väl gå att googla misstänker jag.
    Jag tror man gör glukos belastning i sverige, inte säker. Men tror bara det är om man misstänker grav diabetes? Kan ha fel här. Jag har inte gjort det (än) iaf utan min bm har bara tagit mitt blodsocker.

Tomas heter min sambo haha, fast det är bara en annan stavning på thomas. Det kanske eran Tomas är också?
    ansi skrev 2010-08-13 13:05:05 följande:
    Jag gillar korta, enkla namn och har en lista att plocka flicknanam från; britta, ellen, beata, märta, klara m.fl. Pojknamn är mycket svårare och än så länge är lista inte mycket längre än emil.
    Gillar också korta namn även om just det där namnen inte är några vi funderar på.
    Här är det typ Ella, Stella, Lily, Nova (favoriten är Ella) och Loke, Elliot, Milo, Dylan, Viggo osv. 
  • Momalicious
    ondar skrev 2010-08-13 21:07:14 följande:
    Aha:). Har du lust o förklara det här med sen avnavling för mig? Jag googlade för ett tag sen o läste o sådär men tror inte att ja nånsin riktigt fattade, eller så minns ja bara dåligt:).

Är det mest för deras förståelse eller kan de på något vis hjälpa en med det här med sprickning? Är själv rätt nojjig över det, främst för att jag är skeptisk mot att bli sydd där nere sen, även om de flesta säger att det är något man oftast inte känner.
    Kanske kan vara en god ide att skriva ett sånt där brev då:). Tack för tipset{#emotions_dlg.flower}
    Sen avnavling är när man klampar och klipper navelsträngen efter den slutat pulsera. Klipper man tidigt, som av någon konstig anledning är väldigt vanligt i sverige, kan barnet få anemi och upp till halva barnets blodvolym kan stanna i moderkakan. Så det är väl det jag vill undvika.

Det jag skrivit hittills med sprickning så är det att jag dels är väldigt rädd för det. Så skrev jag även att jag vill ha perinealskydd (när bm håller emot där nere för att undvika att man spricker), använda ställningar som minskar risken för att spricka och ha bra vägledning när det gäller krysta; när jag ska krysta och när jag ska låta bli!

Det jag skrivit hittills:

Sen avnavling - VIKTIGT Inte klippas Inte sugklocka Rädd för att spricka – VÄLDIGT Lugn och mörk miljö så mycket som möjligt Öppen för det mesta vad gäller smärtlindring Kommer förmodligen vilja ha EDA Vill kunna bada Vill testa ställningar som minskar risken att spricka, t.ex. sidliggande. Vill ha uppmuntran och stöd Vill gärna ha lavemang Studenter får gärna vara med, men vill undvika  att bli utsatt för onödigt många undersökningar. Vill INTE att studenter syr mig om det skulle vara nödvändigt att sys Vill inte att beslut fattas över huvudet på mig, utan jag vill vara delaktig i allt. Vill undvika oxytocin så långt det går. Inte negativ till snitt, men rädd för att sövas. Är rädd för axeldystoci. Vill ha perinealskydd Vill gärna få titta och känna när bebisens huvud är ute/nästan ute. Kanske tackar nej ändå, men vill få erbjudandet. Vill ha hjälp med när jag ska krysta när jag ska hålla emot och få hjälp med att hålla emot, allt för att motverka sprickor. Detta är dock bara en mall jag gjort, ska lägga upp det bättre sen Men ja, jag har en del önskemål kan man väl säga

• Momalicious

Vecka 21 idag, eller egentligen igår eftersom klockan är över midnatt!
    Vad tiden gåååår!

Har de senaste tre kvällarna fått så fruktansvärt ont i ryggen på kvällen, runt 20-tiden kommer det. Känns som jag ska dö av smärta. När jag vaknar är det helt ok och blir bättre och sen kommer det på kvällen igen. Är det bara ryggvärk eller kan det vara foglossning på g? Har även ont i höfterna och ljumskarna om jag gör vissa rörelser.

Idag har jag inte känt bebis nästan alls. Tror jag fick en svag spark förut Blir så orolig! Vet ju att det kan dröja till vecka 24 eller nåt innan man känner den varje dag men kan inte låta bli att oroa mig ändå!

Är det bara vi som ska göra 3D ultraljud? Om nån annan ska göra det, vilken vecka kommer ni vara i då?

Nu ska jag lägga mig i sängen och försöka sova med min stackars rygg. Blä. 

• Momalicious
    Mrs TH skrev 2010-08-14 00:15:48 följande:
    Momalicious:
    Vilka bra punkter du tagit upp!
    Tack!
    linn78 skrev 2010-08-14 07:26:02 följande:
    Jag lät mitt förlossnngsbrev vara skrivet i punkter. Jag tänkte att det är lättare att läsa och komma ihåg än alltihop tillsammans. Jag har den sparad och tänker ta med den denna gång också.
    Om du är rädd för att spricka, är det inte bättre då att ha möjligheten att bli klippt?
    Jo men jag tänkte att jag skulle göra rubriker osv så det är lättare att läsa.
    Jag vill hellre spricka naturligt än att bli klippt. Men också för att klipp används för snabbt inom svensk förlossningsvård, så vill att de inte gör det förrän det är absolut nödvändigt om det blir så.
    Men såklart blir jag hellre klippt lite än får en sfinkerruptur eller så.
    Stoce skrev 2010-08-14 09:09:33 följande:

Kände första buffen på utsidan igår, såå mysigt! Sambon lade handen på magen och den fortsatte att röra sig därinne, men inte lika kraftigt. Nu bör det inte vara långt ifrån att han också får känna i alla fall. Underbart

Ska idag på tvåårskalas till sambons brors barn. De ville, hör och häpna, att vi skulle grilla med dem ikväll också. Gick med på det, men ska inte prata om bebis... få se hur det går.

Nu är det "bara" 121 dagar kvar till förlossning. Har faktiskt börjat läsa lite om det nu, och börjat fundera på det. Känner mig rätt lugn inför det, och intalar mig att kroppen vet vad den ska göra, och den klarar av det. Tränar avslappning och ska köra igång med gravidyoga också, så man kan slappna av ordentligt. Sen kanske det inte alls blir som man tänker sig, att man blir helt hysterisk, men vill i alla fall gå in med bilden att man klarar det.

Åh vad mysigt! Sambon blev helt salig när han fick känna första gången! Och du, lycka till på kalaset! håller tummarna att hon kan hålla sig i skinnet!

Ja, jag känner mig faktiskt också lugn över förlossningen. Min inställning är typ "det kommer göra skitont, men kvinnor är gjorda för att föda barn så jag kommer med klara det". Just nu är jag öppen för allt inom bedövning i princip, men ska läsa på ännu mer. T.ex. västerviksmetoden tycker jag verkar dum om det gör så man får sämre krystreflexer osv.
  • Momalicious

Fan vad irriterande! Jag blir aldrig frisk! Den där förkylningsgrejen jag drog på mig för ett par veckor sedan sitter fortfarande i, och det blir inte bättre heller vad jag märker.
    Har fortfarande ont i halsen på natten/morgonen, har fortfarande snuva, är fortfarande döv (och det blir sämre)... Fan vad sur jag blir! Känns inte som det är någon idé att gå till doktorn heller för vad ska dom göra? Säga att det är en envis infektion som kommer bli bra av sig själv? Allt hade varit okej om jag kunde få HÖRA som normalt folk.

Är sjukt irriterad!  

• Momalicious

23+4 om vi går dit den 7 september och 25+3 om vi går dit den 20 september. Bokade båda för att det är så svårt att få tid så bättre att boka två tider om en inte skulle passa sen ;) Är lite kluven! Vill veta könet så fort som möjligt, men det sägs att det blir bäst bilder vecka 26-29... 

Men tror vi tar den första tiden. Vi har ändå tänkt att komma tillbaka senare i grav och gör det stora 3D ultraljudet, kostar 1700 visserligen men då får man hela undersökningen på dvd också! Kanske gör den i v28-29 istället.

Vi får se :)

Karttikeya skrev 2010-08-14 11:17:59 följande:
    Moma: Står ju att läsa att gravida ofta får sämre immunförsvar, så du kanske "läker dåligt" helt enkelt.

Jag har själv dragit på mig en hejdundrande förkylning, känns som om jag har en svidande slemboll "bakom näsan vid halsen", haha. Sjukt irriterande och sjukt jobbigt. Vill bara sitta i ett hörn och äta choklad.
    Jo jag antar det med, men jag har dåligt immunförsvar sedan innan så tycker inte det behöver bli ännu sämre. Lär ju fortfarande vara sjuk när bebis kommer isf haha. Allt är hanterbart förutom dövheten. Den suger!

• Momalicious
    MFJG skrev 2010-08-14 14:37:26 följande:
    VI ska antagligen gå på 3D/4D men inte förens jag är i vecka 26+0 för att få så bra bilder som möjligt! =)
    Det är det jag tänker på med. Men det känns nästan onödigt att göra ett vanligt 2D könsbestämmande eftersom det bara är 300 kronor billigare (700 vs 1000 spänn). Kanske är värt de där extra trehundra även om bilderna blir si sådär. En kompis gjorde i vecka 22+5 och hennes bilder blev hyffsade. Men ska tänka över det, prata med sambon om det också.
    Vill ju göra ett till 3D som bara är ett vanligt UL liksom, och då kan man ju göra det senare, typ v 28. 
  • Momalicious
    MFJG skrev 2010-08-14 16:17:33 följande:
    3D är underbart att göra.. Men vi vet ju reda kön ;) Så vi kör på det dyra 3D för att få DVDn också..Så att vi har film på båda barnen ;)
    Vi ska göra det dyra också, bara för att vi vill ha filmen haha. Hade nog gjort bara det om det var garanti på att få veta könet då, men det är det ju inte, så det känns ju surt om man förväntar sig det och så får man inte veta för att barnet ligger fel. Med könsultraljudet så får man ju komma tillbaka kostnadsfritt om man inte kan se könet.

Alltså ååååh, känns så jääkla onödigt att man ska behöva betala massa pengar för att få reda på könet när bebis låg JÄTTEBRA på RUL:et. Fattar dom inte att om folk nu ändå ska göra olagliga aborter pga könet så lär de ju ta reda på könet med ett könsbestämmande ändå. Bajsigt. Men men, vi får se bebis igen <3 
Svar på tråden December Bebis 2010 :)