Inlägg från: Mysmamma70 |Visa alla inlägg
  • Mysmamma70

December Bebis 2010 :)

Willes mamma - TUL är ju ingen exakt vetenskap heller tyvärr, min son som föddes för ett år sen uppskattades till 3,6 kg fullgången och vägde 4,2. TULet gjordes i v 32.

Den här gången ska vi göra ett extra TUL då en läkare tycker att bebisen ser liten ut efter hastig koll på UL i v 36. Det ska vi göra imorgon. Vid TUL i v 32 var hon normalstor.

Olika landsting har olika rutiner för igångsättning så du får höra imorgon med BM.

Jag blev igångsatt förra året pga min HF i 40+0 och det var ingen höjdare. Många timmar av smärtsamma pinvärkar som inte gjorde ngn nytta innan det kom igång.

Så det vill jag slippa denna gång!

Din BM kanske kan göra en hinnsvepning på dig imorgon ?

• Mysmamma70

Grattis wildahallon, vilken pärs med 30 timmar!!!

• Mysmamma70
    AnnaCL skrev 2010-12-12 12:01:28 följande:
    här har det kommit en liten elsa på 3200gram som verkar må toppen. hurra!
    Grattis!!! {#emotions_dlg.flower}
    ~*~♥~*~ dotter -96, son -97, son -09, dotter BF 101225 ~*~♥~*~
  • Mysmamma70
    Momalicious skrev 2010-12-12 11:17:10 följande:
    Grattis till alla nya bebisar! Vilken tur att ni åkte in då, mfjg!

Willesmamma: jag delar din skräck för ett stort. Är livrädd! Försöker att inte tänka på det så mycket för lär ju inte direkt bli igångsatt tidigare pga det. Min BM uppskattade bebisens vikt till 3-3,5 kg vid bf. 3 låter bra, 3,5 låter hemskt. Vet att det är normalt men ändå. Inte logisk rädsla what so ever. Har inte sagt nåt till min BM för hon skiter bara i vad jag säger ändå.
    Det värsta är ju att här får man gå över till 43+0 om allt ser bra ut. Då kommer ju bebisen ha hunnit smacka på sig massor med vikt! :(
    Vikten är ju ändå inte det som har störst betydelse, utan det är huvudets omfång och axlarnas bredd som är avgörande för hur trångt det blir.

Dessutom är det inte säkert att bebisen växer så mycket till om man går över tiden eftersom moderkakans funktion normalt sett försämras redan före v 40.

Nu är det ju olika för alla, men under mina tre förlossningar så har öppningsskedet varit bra mycket jobbigare än utdrivningsskedet, då man äntligen får göra något aktivt och vikten på bebisarna - 3310, 4010 och 4170 har inte varit någon skillnad. Ettan var jobbigast ändå och enda gången jag spruckit...
  • Mysmamma70
    Momalicious skrev 2010-12-12 12:42:37 följande:
    Vet allt det men som vilken fobi som helst så är det inte logiskt.
    Nej, jag förstår det om det är en fobi, då hjälper inga logiska argument.

Har du inte fått någon hjälp om rädslan är så djup?
  • Mysmamma70

Ja, det är viktigt att lyssna på BM när man ska krysta. Men ibland är det svårt att höra om man är väldigt fokuserad eller smärtpåverkad eller har lustgasen susande. Då kan det vara bra att be sin partner, som står uppe vid ditt huvud och stöttar, att återupprepa vad BM säger "därnere".

I Lund har de väldigt hög statistik på bristningar visades på nyheterna i förra veckan. Det ville de förklara med att mammorna blir allt äldre och föder allt större barn...

• Mysmamma70

Ondar - min första sov hela nätterna fr.o.m. tre veckors ålder, men då låg hon istället och tankade hela kvällarna fram till 23

Tvåan skulle ha mat var och varannan timme dygnet runt. Började med tillägg vid två mån ålder och då började han sova mkt bättre och sov hela nätter vid tre mån.

Trean åt två nattmål tills han var två mån, sen ett nattmål tills han var fyra mån då han ville äta varje timme dygnet runt och fick få gröt på kvällen. Sov hela nätterna när han var fem mån.

Alla bebisar är olika

• Mysmamma70

Pickaboo - jag har det precis som du. Förvärkarna har gått över i stort sett och en busig ettåring som inte uppskattar en vilande mamma :-/

• Mysmamma70

Ondar - ok, räkna med att få olika råd av olika personer lycka till med amningen!

Svar på tråden December Bebis 2010 :)