Inlägg från: skogsbollen |Visa alla inlägg
  • skogsbollen

December Bebis 2010 :)

Åh hjälp! Nu blir jag nästan stressad när jag läser hur mycket alla pysslar och handlar och planerar. Fast det är klart. Var ju knappt två år sen som vi hade en liten bebis, så det mesta finns faktiskt. Lite nya kläder ska vi såklart köpa, men det får vänta ett tag till.
    Vi var rätt sent ute med inköp vad det gällde sonen oxå. Hade faktiskt inte ens BB-väskan helt färdigpackad när det var dax att åka iväg (2 dagar före BF). Vi är lixom inte kända för framförhållning :) Men det löste sig fint ändå.

Dock har jag oxå vagndilemma, precis som MFJG. Alvin blir 2 år och 3 mån när bebisen kommer och jag velar hit och dit, syskonvagn/ståbräda. Mitt i vintern dessutom... blir det mycket snö så kanske det inte ens funkar med ståbräda. Hur resonerar du, MFJG. Hur gamla barn?

• skogsbollen

Jättesvårt med namn. Jag har fått för mig att vi väntar en flicka och då vill man gärna ha ett namn som passar ihop med Alvin. Alva blir för fånigt. Bör ändå vara nåt som låter snällt och utan bokstaven 'r' eftersom folk här där jag bor inte kan säga den bokstaven :)
    Leia, gillar jag.... och Olivia...

Killnamn som jag gillar är Sigge och Abbe, alltså inte Sigvard eller Albert, utan kort och gott Sigge och Abbe. Dock skulle det låta lite för kaxigt ihop med snälla 'Alvin', så vi får nog välja nåt frommare om det blir en grabb.

Milton döpte en av mina "septemer-08"-tråds-mammor sin pojke till. Jättefint, tycker jag.... fast jag associerar till Milton Security (Män som hatar kvinnor, ni vet) :)

• skogsbollen

Hej tjejer!
    Evigheter sen jag var inne här... är nog inte ens ihågkommen :) Men gravid är jag, med BF 23:e december. Kan omöjligt läsa ikapp nu, men vore kul att veta hur ni har det. Så jag ställer en generell fråga, så får ni svara om ni vill. Hur är det med er och vilken vecka är ni i nu?

Själv har jag snart gått 24 hela veckor och jag mår helt ok. Vi väntar andra barnet och jag måste säga att första graviditeten var ändå en barnlek jämfört med denna, eller snarare var det så att den var oförskämt enkel. Jag kände knappt igen några av alla krämpor och symptom som många FL-tjejer diskuterade, förutom det tidiga illamåendet och tröttheten. Men den här gången är jag verkligen jättegravid. Inte för att jag tror jag har mer symptom eller krämpor än nån annan, utan det är snarare det nomala, men den här gången är de kännbara och det är ovant. Andfåddhet, foglossningskänningar, halsbränna mm. Dessutom känner jag mig gravidare än jag nånsin gjort. Inte ens dagen före sonens förlossning kände jag mig så här gravid, och då är jag bara i vecka 24 ännu. Huhu!

@Er som inte väntar första barnet:
    Känner ni igen er i att allt går så mycket fortare den här gången? Man blir bredare fortare, magen växer fortare osv? Kroppen hinner lixom inte med? 

• skogsbollen

Just det ja... är det många av er som har mycket sammandragningar?
    Jag har det och jag hade det med sonen oxå, men den här gången är de kraftigare och kommer oxå oftare. Räcker med lite kissnödighet, för snabba steg när jag går osv. Hade önskat jag kunnat hålla igång konditionen med lite promenader, men min BM har sagt åt mig att ta det lugnt. Frustrerande! 

• skogsbollen

Vi har en tripptrapp-stol, en Stokke, som vi köpte begagnat på nätet, men den första tiden körde vi med IKEA's  ANTILOP till sonen. Fast tripptrapp-stolarna kan de ju ha från början oxå. De kan hänga med länge.

• skogsbollen

@Saliva123:
    Den här gången kände jag sammandragningar några veckor innan RUL:et i vecka 18, men de gör aldrig ont, utan det är mer att det är ganska ofta. Antar det är därför som BM tycker jag ska ta det lugnt, fast jag funderar på om det egentligen kan vara så farligt med sammandragningar så länge de inte gör ont(?) Det är väl mest om de börjar påverka tappen.
    När jag väntade sonen skickade BM mig till läkaren för extrakoll i vecka 30 nånting, för att jag hade så mycket SD, Han var rätt hårdhänt, sa att det var mjukt och att jag var öppen 1 cm. Märkligt! Han sa att det kunde vara så illa att jag kunde föda när som helst, men nån sjukskrivning blev det inte och jag tog det inte nämnvärt lugnt heller. Sonen kom 2 dgr före BF, utan kraftiga förvärkar lång tid innan. Jag menar, sammandragningar är ju ändå ett sätt för livmodern att träna sig.

Känns lugnande att läsa att magen inte behöver bli enorm bara för att den växt så fort nu. Man börjar ju annars fundera på hur man skulle se ut sådär när det börja närma sig jul.

Min BM verkade inte alls gilla BF-datumet då hon tyckte det vore synd om bebisen föddes på julafton och inte fick en egen dag, så hon har redan nu föreslagit hinnsvepning kring Lucia nån gång. Men jag är skeptisk. Jag vill inte forcera fram en förlossning utan vill, så länge det går, lita på att min kropp fixar det själv när den och bebisen är redo. Jag kan förstå det i lägen då man går på övertid eller kanske har en jobbig graviditet, men långt innan tycker jag känns skumt, även om bebisen anses ha växt färdigt i vecka 38. Hur ser ni på hinnsvepning? 

@Emelle:
    Ja, det stämmer... jag är från Västervik, eller Västervikstrakten, ska jag väl skriva. Bodde i stan när jag läste på gymnasiet, men är ursprungligen "lantis" från Överum Hamnade dock i Karlskrona för 13 år sen, där jag träffade min nuvarande sambo (för 12 år sen) och blev sen fast här.

@Sandragumman:
    Jag ska oxå börja på gravid-sim nån gång i september. Har en kompis, som födde barn på Juldagen, och hon gick varje söndag. Hon sa att det var helt underbart på slutet när man började känna sig tung. Ser fram emot det. 

• skogsbollen

@Smurfen83:
    Vi har TryggHansa, den som inte är gratis utan som kostar runt en tusenlapp.

• skogsbollen

@Momalicious:
    Vi valde oxå TryggHansas VäntaBarn-försäkring för 1050 kr istället för gratisförsäkringen MammaBarn, då den täcker så mycket mer.

• skogsbollen

@Lillkillen:
    Vad kul att läsa din kommentar till Moma. Jag var nämligen precis likadan som ni. Jag var oxå påläst om precis allt i graviditeten och gjorde, precis som du, likadant med min BM. Ställde frågor som jag redan visste svaret på, för att kolla om hon var med i matchen eller för att själv få det bekräftat. Vad jag däremot var sämre på var att läsa på om livet med en nyfödd, om allt EFTER förlossningen. Förlossningens alla faser hade jag såklart järnkoll på :)
    Men nu, med en 2-åring hemma, så finns det varken tid eller ork att sätta sig in i allt, så jag flyter oxå bara med. I början hade jag lite dåligt samvete för det, dåligt samvete för att inte engagera mig lika mycket i bebisen i magen som jag gjorde med sonen, men nu känner jag det mer relevant att lägga energin på den lille krabaten utanför magen.

• skogsbollen

Ja precis, man oroar sig inte alls lika mycket den här gången, utan tar det hela lite mer med ro. Vår grabb blir 2 i september och har börjat "trotsa" rejält. "INTE" är favoritordet och allt ska han göra själv. Fullt upp här oxå :)

Vi bor i Karlskrona. Var bor ni? 

Svar på tråden December Bebis 2010 :)