@Saliva123:
Den här gången kände jag sammandragningar några veckor innan RUL:et i vecka 18, men de gör aldrig ont, utan det är mer att det är ganska ofta. Antar det är därför som BM tycker jag ska ta det lugnt, fast jag funderar på om det egentligen kan vara så farligt med sammandragningar så länge de inte gör ont(?) Det är väl mest om de börjar påverka tappen.
När jag väntade sonen skickade BM mig till läkaren för extrakoll i vecka 30 nånting, för att jag hade så mycket SD, Han var rätt hårdhänt, sa att det var mjukt och att jag var öppen 1 cm. Märkligt! Han sa att det kunde vara så illa att jag kunde föda när som helst, men nån sjukskrivning blev det inte och jag tog det inte nämnvärt lugnt heller. Sonen kom 2 dgr före BF, utan kraftiga förvärkar lång tid innan. Jag menar, sammandragningar är ju ändå ett sätt för livmodern att träna sig.
Känns lugnande att läsa att magen inte behöver bli enorm bara för att den växt så fort nu. Man börjar ju annars fundera på hur man skulle se ut sådär när det börja närma sig jul.
Min BM verkade inte alls gilla BF-datumet då hon tyckte det vore synd om bebisen föddes på julafton och inte fick en egen dag, så hon har redan nu föreslagit hinnsvepning kring Lucia nån gång. Men jag är skeptisk. Jag vill inte forcera fram en förlossning utan vill, så länge det går, lita på att min kropp fixar det själv när den och bebisen är redo. Jag kan förstå det i lägen då man går på övertid eller kanske har en jobbig graviditet, men långt innan tycker jag känns skumt, även om bebisen anses ha växt färdigt i vecka 38. Hur ser ni på hinnsvepning?
@Emelle:
Ja, det stämmer... jag är från Västervik, eller Västervikstrakten, ska jag väl skriva. Bodde i stan när jag läste på gymnasiet, men är ursprungligen "lantis" från Överum
Hamnade dock i Karlskrona för 13 år sen, där jag träffade min nuvarande sambo (för 12 år sen) och blev sen fast här.
@Sandragumman:
Jag ska oxå börja på gravid-sim nån gång i september. Har en kompis, som födde barn på Juldagen, och hon gick varje söndag. Hon sa att det var helt underbart på slutet när man började känna sig tung. Ser fram emot det.