December Bebis 2010 :)
Nu ser jag... ni bor i Stockholm.
Nu ser jag... ni bor i Stockholm.
@Emelle:
Spännande! Var det mysigt?
Kollade lite i din blogg. Är Anna Ankas bok bra? Bläddrade lite i den, och tyckte det var lite skojigt att Anna inte hade nån gravidmage på bilderna, vilket såklart kan kvitta :) Jag köpte nån "Pilates för gravida" istället, samt nåt gummiband, men är dåligt motiverad. Peppa mig, äru hygglig! :)
@TvåBlir3:
Har fått tips om PoP's vinterfleece-overall. Oftast ligger ju bebisen nerbäddad i åkpåse i vagnen, så jag vet inte om det behövs så mycket tjockare overaller. Tror det lätt blir att man klär dem för varmt än för kallt.
VINDFleece, skulle det vara =)
@Cissi7006:
Välkommen hit! Jag har BF 23:e dec, så vi är nästan lika långt gångna :)
@"alla vetgiriga":
Som skrivet innan... jag hör normalt sett oxå till de vetgiriga och när jag väntade sonen läste jag på om allt. Jag läste Gudrun Abascal's bok "Att föda" och jag vill gärna tro att jag fick lite hjälp av den under förlossningen. Jag visste vad som gällde i de olika faserna av förlossningen, att jag skulle vara upprätt i den mån det gick osv. Däremot hoppade jag över kapitlet om just komplikationer, då jag tyckte det var onödigt ge mig själv en massa farhågor. Allt är ju så ovisst ändå lixom.
BM-besök idag och nu är mätningarna igång. Lite kul att det idag är v. 24+3, exakt lika långt in i graviditeten som när första mätningen gjordes med sonen. Kan inte låta bli att jämföra ju. Allt såg bra ut, en livlig och lite ettrig krabat i magen som buffade och sparkade tillbaka när BM klämde på honom/henne.
Blodtryck: 130/70
SF: 23,5
Fosterljud: 146
@jenny1217:
Vad kul att ni oxå ska ha den 23:e. Det är samma här. Jag har en son sen innan (han blir 2 om några veckor) och när jag väntade honom var jag oxå väldigt liten. Jag var vältränad innan jag blev gravid den gången och magmusklerna höll in magen ganska länge. Igår mötte jag en tjej som jag inte träffat sen strax innan jag födde sonen och hennes kommentar var "oj, den här gången syns det ju mycket på dej... förra gången var du väl ungefär lika stor som du är nu precis när du skulle till att föda". Nu har jag fått svart på vitt att så inte alls var fallet :)
Det där med svullet underliv känner jag verkligen igen, i synnerhet venusberget. Ser enormt ut, tycker jag. När jag just gått ur sängen på mornarna så är det som om allt blod rusar dit och det lixom spänner och kittlas ett tag.
Pratade med min BM idag om det där med att föda stora barn. Hon sa att oftast anpassar sig ju barnet efter mammans storlek och sen menade hon på att det inte alls behöver vara jobbigt att föda ett stort barn. Jag har inte en susning. Sonen vägde strax under 3 kg. Men BM berättade om en vän till henne som fött 3 barn. Första vägde 3,5 kg och var jättebesvärlig att få ut, andra vägde 4,8 kg och kom som en raket. Till tredje barnet hade hon börjat läsa till BM och var alldeles för påläst och därmed orolig och otrygg under förlossningen, vilket gjorde att den drog ut på tiden och blev jättejobbig, trots att bebisen bara vägde 3,4 kg. Så stor bebis behöver inte betyda jobbig förlossning :)
@Ninnie:
Usch vad jobbigt, men skönt att du får kolla upp det. Får hoppas att det inte är nån fara eller att det påverkat för mycket. Håller tummar!
Min lill* krabat i magen kan inte riktigt bestämma sig var h*n ska ligga utan det är akrobatiska konster hela tiden
Angående bristningar så har jag hört att om man har lite underhudsfett så minskar risken för bristningar, men jag har oxå hört att det är rent hormonellt.
Jag smörjer mage och bröst med mandelolja från apoteket. Jag gjorde det förra graviditeten oxå och klarade mig utan bristningar, men tror faktiskt inte alls att det var därför. Fast smörja kan man ju göra ändå, dels för att hålla huden mjuk, dels för att ge bebben lite massage :)
@NhjärtaD:
Hmm, researchen? :)
Som skrivet, jag tror faktiskt inte heller att bristningar motverkas av att man smörjer, men jag smörjer ändå... eller jag har egentligen alltid smörjt hela kroppen dagligen eftersom jag sen födseln är en "torris" och får eksem om jag inte håller efter huden.
Har oxå svårt att tänka mig att mängden underhudsfett påverkar, utan det är bara vad jag har hört. Tror nog mer på att det är hormonellt isf.
MEN egentligen tycker jag inte att det spelar nån roll alls. Kroppen förändras ju när man väntar barn och när man blivit mamma, så är det bara... och med tanke på vad man får i slutändan, den lill* bebisen, så känns det som det kan kvitta. Huvudsaken är att man mår bra ju.... Fast sen kan det såklart vara så att en del mår mindre bra av att kroppen förändras.
Innan jag var gravid med sonen så var jag en riktig tunnis, spinkiga armar, platt mage, dock lite hull på lår och rumpa. Efter att jag fött sonen har jag fått mycket rundare former och min sambo har till och med, så här i efterhand, vågat säga att han tycker jag är mycket snyggare nu, mycket kvinnligare. "Innan såg du ut som du blivit överkörd av en ångvält", säger han
Har stickat en overall till bebis, tyvärr kommer den nog vara i svalaste laget men påbörjade den då vi började planera för barn och det tog ju sig ett tag innan det blev något. Någon gång kan man säkert använda den i alla fall.
Har också virkat en filt av en massa restgarner då jag tidigare stickat till kompisars och släktingars barn. Nu har vår bebis en alldeles egen filt, hopvirkad av våra närmaste. Mysigt ![]()