December Bebis 2010 :)
Är du inte rädd för infektioner när du är där och petar?

Hoppas din väntan inte blir för dryg nu!

Vad roligt att några har fött barn i alla fall. Själv går jag i väntans tider utan att något händer. Det trycker neråt hela tiden och det gör ont. Men jag försöker ta dagarna som de kommer och planera in saker. Inget är värre än att gå och vänta. 4 dagar kvar till bf.
Har haft jobbigt ont i magen sen igår och nu värker det även i ryggslutet. Det känns som att jag behöver göra både A och B på toaletten men varje gång jag går så händer ingenting. Jag kan inte kissa, det bara droppar. Jag har inte varit torr i trosorna någon gång sen tidigt i morse. Men hade det varit fostervatten så hade det kommit mer. Gick på toaletten för att jag var kissnödig men inget urin kommer, då känner jag hur det rinner till från andra hålet :) Det fortsätter att droppa och är alldeles klart i färgen. Har ont i magen. Så jag får avvakta och se om något mer händer under dagen.
Vaknade i natt med kraftig mensvärk, magen var hel spänd hela tiden. Började känna samma smärta som när jag skulle föda mitt första barn. Men efter ca 1 timma avtog det, tröttsamt. Har inte känt något alls nu på dagen och bebisen är väldigt lugn. Har lossnat mycket slemmiga klumpar, vissa har varit lite mörkbruna/blodiga. Imorgon ska vi till barnmorskan så förhoppningsvis kan vi komma fram till något. Händer inget under helgen så vill jag bli igångsatt nästa vecka.
Kl. 11.00 idag blir det besök hos barnmorskan. Varken hon eller jag trodde att jag skulle gå såhär länge men så har det blivit. Jag har haft molande värk i magen sen igår kväll och på morgonen trodde jag att vattnet började sippra, men det var bara en jäkla massa slem som hade runnit ur mig. Det var nog slemproppen.. IGEN! Jag ska be om en hinnsvepning idag för nu ska bebisen ut. Har sovit dåligt två nätter i rad nu och det gör ont att vara öppen utan att något mer händer.
Slemproppen återbildas ju hela tiden så därför har den gått flera gånger. Jag vill ju att det ska komma igång nu när jag har gått öppen så länge, över två veckor är det nu. Så trött på dessa falska alarm, det får allt hända på riktigt nu. Jag längtar verkligen efter att ligga där i förlossningsrummet med hemska värkar, att föda barn är helt underbart. Klart att det gör förbannat ont men när bebisen är ute har man glömt hur ont det gjorde, smärtan är värd allting.

Var hos bm tidigare idag och allt var bra med både mig och bebisen. Har gått upp 7 kilo totalt och är i vecka 39+5. Bebisens hjärtljud ligger mellan 126-130 ungefär. Sf-mått 36 cm. Bm kände om det hade skett någon förändring på livmodertappen men det hade det inte. Hon sa iofs att den kan utplånas först vid förlossningen så det kändes bra att få höra det. Har haft lite mer värk sen besöket och det ser ut som att magen är väldigt långt ner. Ikväll ska vi försöka vräka ut bebisen, även om det kanske inte ger resultat det första dygnet. Men det är värt ett försök. Ingen hinnsvepning eller prat om igångsättning. Bebisen kommer när den kommer och det är lika bra att acceptera. Sen skadar det ju inte att testa färdknäppen, det är ju mysigt ändå :)
Då är man i vecka 40+1 och bebisen vill inte komma än. Jag har haft onda sammandragningar och molande värk hela helgen. Inatt hade jag pinvärkar som först kom varannan minut kanske, sen avtog de och höll sig borta i 20-30 minuter. Sen kom de igen men med knappt en minut mellan varje sammandragning/värk. Men de avtog såklart också efter en stund. Under dagen har jag haft sammandragningar lite då och då som verkligen känns, Jag har dessutom varit på toaletten två gånger och varit lös i magen. Jag är så trött på dessa känningar när inget mer händer. Vi får nog färdknäppa ikväll :) Vi gjorde ett försök i lördags morse och det hjälpte iofs lite då jag har haft mer molande värk och onda sammandragningar sen dess. Nu är frågan hur länge det ska dröja.
Kl. 19.00 har jag en tid på Näl för kontroll av fostervatten. När jag var på toaletten tidigare idag för att jag blev så extremt skitnödig så kom det ungefär ett dricksglas med slemmigt vatten. Det har inte fortsatt komma någonting direkt men jag vill kolla upp det ändå. Så kan jag slappna av sen när jag vet till 100 procent. Min ena svägerska var med om samma sak när hon väntade sitt andra barn och de på förlossningen sa att hon skulle gå omkring med en binda i några timmar men det kom inget mer på henne. Men hon åkte in för en koll och då var det fostervatten som hade runnit. Vattnet gick med mitt första barn också och då fortsatte det inte heller att rinna mer. Det forsade en gång och sen inget mer. Så vi får väl se vad undersökningen visar. Just nu är jag lite orolig över att barnet inte rör på sig, det reagerar inte ens när jag knuffar på den.
Äh, det var inte vattnet som hade gått igår. Nu är jag trött på att min kropp hela tiden lurar mig, jag litar inte på den längre. Så jag tror jag får föda hemma i värsta fall för nu åker jag inte in fler gånger, om inte vattnet går på riktigt såklart. Det var mycket lättare med första barnet då allt vatten verkligen forsade och jag visste att det var fostervatten, värkarna kom igång 15 minuter senare. Men nu vet jag inte hur denna förlossningen kommer att starta. Så tröttsamt när kroppen spökar så. Fast det är ju dagarna efter bf som är värst, för man går och väntar hela tiden. Har känningar varje dag men det blir inte mera. Så nu överger jag familjeliv ett litet tag, tills bebisen är ute.
Fy fan, nu är jag irriterad. Jag har haft sammandragningar till och från hela dagen, flera i timmen. Men de kommer inte tillräckligt tätt. Men det verkar som att de blir starkare och starkare. Om det slutar sen så vet jag inte vad jag gör, jag sliter nog av mig håret. Nu får det bannemej komma igång. Idag har varit mer än någonsin. Det får bli färdknäppen ikväll om det inte händer mer och om jag inte har för ont.
Jag har börjar skriva upp klockslagen på mina sammandragningar som jag har haft till och från hela dagen. Kl. 16:32, 16:36, 16:49, 16:58 än så länge. Bebisen trycker på också och ibland smätter det till liksom i underlivet. Jag hoppas att bebisen trycker så mycket att fosterhinnan brister. Aj, nu kom en värk som gjorde ont kl 17:05. Men jag vill ha mer :)
ÄNTLIGEN är väntan över för min del. I onsdags kl. 21:35 födde jag en pojke på 52 cm och 4380 g. Han ska heta Alexander och är världens sötaste pojke.
Denna krabat kom ut efter 1 tim och 20 min från ankomst till förlossningen. Sicken tur att jag valde att åka in. Jag fick dock föda ensam då sambon var tvungen att åka hem med dottern för att invänta barnvakt. Han kom precis när sonen var ute.