• 060810

    Hyperemesis del 4

    Här fortsätter vi stackare som är drabbade av Hyperemesis Gravidarum (HG) att klaga vidare och tipsa varandra och dela glädje och sorg.

    Välkomna! :)

  • Svar på tråden Hyperemesis del 4
  • skruttibangbang79

    Hej på er! Har aldrig skrivit i denna tråd, men önskar att jag hittat hit i våras. Jag fick hyperemesis i v 5 o kräktes o mådde illa konstant. Levde i min lilla bubbla fem meter runt toaletten hela tiden. Åt 5 LC per dag för att åtminstone kunna behålla lite gurka, citron o vatten. Var övertygad om attt det skulle fortsätta hela graviditeten...men så i v 20 kom en liten minskning, som blev ännu större i v 21. Nu är jag i v 29 o mår knappt illa alls. Jag kan äta det mesta (även om jag äter mkt gaviscon o omeprazol för halsbränna + sånt illamående av det nu). Äter kanske LC en gång per vecka nu när jag får lite illamående igen. Så STOR skillnad. När jag blev bättre i v 21 förstod jag ingenting...alla hade sagt v 13 eller "hela tiden" så att det kunde sluta då tog jag som ngt negativt (även om det låter galet ;)). Ser att ngn mer skrivit samma tidpunkt...så jag tänkte bara inbringa lite hopp i er som har det jobbigt. Det kan ta slut snart...behöver inte hålla på hela graviditeten. Lycka till!

  • Emmille

    Det fortsätter att gå åt rätt håll för mig också. Har jobbat en hel vecka, 46 timmar, för första gången sedan 13 veckors sjukskrivning. Mot slutet fick jag springa ifrån och kräkas, förmodligen för att jag var så trött, det var kämpigt att jobba så många timmar. Men jag stod ut, och en välbehövlig sovmorgon fick mig att må bättre igen. Nästa vecka kommer jag inte jobba så många timmar, ska bli skönt...

    I övrigt äter jag fortfarande primperan, 3 om dagen, och knaprar novalucol mot halsbrännan. Halsbrännan är inte så intensiv, så novalucolet räcker än så länge.

    Har varit på ultraljud och blev framflyttad några dagar, så nu är det den 11e november som gäller. Vi är snart halvvägs!!

  • skullevakul
    MeandHim skrev 2010-06-06 22:17:10 följande:
    Jag hoppas kunna få bli fortsatt sjukskriven men känner mig faktiskt oförskämt pigg, kan fatiskt åka ut och shoppa, vara med på fester osv men blir väldigt fort trött.
    Så jag hoppas hon sjukskriver mig (måste ringa för den går ut imorrn) då får sonen vara på dagis som han ääääälskar, har jag honom hemma 2 timmar är jag helt slut och jag kan ju inte låta stackarn se på film hela dagen.
    Jag går sakta upp i vikt och har gått upp 3 kilo av dom tio tappade. Magen växer så det knakar.

    Vilken vecka är du i nu? (skullevakul)
    Förstår hur du känner, jag tyckte det kändes som att jag hade en ätstörning o inte va gravid....förrän magen bärjade synas.

    Hoppas du slipper spy nu. Jag gjorde en monsterspya igår. Fick nån slags kräkattack och spydde som en fontän!! Uhhhh.
    Vecka 16, mår jättemycket bättre, kräks inte längre :))
    Vill helst inte så långt hemifrån, för där vet jag att det finns saker jag kan äta … Äter varannan timme, sött är så läskigt o allt måste fortfarande vara kallt. Dränkte nyss en sallad i citronsaft o den smakade inte ett dugg konstigt som så mycket annat gör! Det godaste jag ätit det här året!
    Känns nästan som om jag går på diet eftersom det bara är supernyttig fiberrik mat jag vill ha, fast å andra sidan äter jag hela tiden ;)
    Har stor mage men känns som den mest är trög o svullen ;)

    Kräks du fortfarande?
    Blev så förvånad sist jag spydde (hade inte kräkts på två dagar så jag trodde det var över …) att det är sådan kraft i den. Kramperna bara fortsätter o fortsätter fast man inget har kvar att kräkas.
    För mig var det kaliumbrist som gjorde att jag fortfarande kräktes fast den delen egentligen var över.

    Kul att du känner dig piggare :) Bra att du fortsätter ta hand om dig!
    Hur är ditt järnvärde? 
  • skullevakul
    Emmille skrev 2010-06-13 09:21:21 följande:
    Det fortsätter att gå åt rätt håll för mig också. Har jobbat en hel vecka, 46 timmar, för första gången sedan 13 veckors sjukskrivning. Mot slutet fick jag springa ifrån och kräkas, förmodligen för att jag var så trött, det var kämpigt att jobba så många timmar. Men jag stod ut, och en välbehövlig sovmorgon fick mig att må bättre igen. Nästa vecka kommer jag inte jobba så många timmar, ska bli skönt...

    I övrigt äter jag fortfarande primperan, 3 om dagen, och knaprar novalucol mot halsbrännan. Halsbrännan är inte så intensiv, så novalucolet räcker än så länge.

    Har varit på ultraljud och blev framflyttad några dagar, så nu är det den 11e november som gäller. Vi är snart halvvägs!!
    Oj, vad du satte igång ordentligt! Hoppas du kan ta det lugnare nu!!

    Skönt att du slipper Losec/Omeprazol. När kunde du sluta med den?
    Tar Zantac o den gör oxå att järn tas upp sämre. Jag är inte jätteglad över mitt HB, har inte kommit på något bra c-vitaminrikt till maten som funkar för halsbrännan. Men i dag tog jag c-vitamin brus till maten o färskpressad citron i.
    Läste att man kunde svälja Novalucol så slapp man skummet i munnen eller om man slapp tugga bara, har du testat?
    Tar havregrynsgröt m lingonsylt på kvällen o sedan några klunkar youghurt lite senare, minskar halsbrännan. 

    Grattis till nästan halvvägs Glad 
  • skullevakul
    060810 skrev 2010-06-07 10:52:23 följande:
    Hej på er kämpar!!
    Jag har inte varit inne här på ett tag. Men jag mår så bra att jag inte vågar. Visst vissa dagar sämre än andra, men jag känner ändå att jag  har läget under kontroll och kräks inte längre.
    V.20 som någon skrev om blev en magisk gräns för mig denna gången, då började det bli bättre och nu i v. 28 kan jag i stort sett leva som vanligt med undantag för vissa smaker och lukter.
    Kan t o m äta lite godis nu! :) *gott det lilla jag trycker i mig*

    Hoppas ni andra får må bättre snart med!!
    Värmen som var tyckte jag var jobbig och illamåendet kom tillbaka när den kom, men jag kräkte ändå inte.
    Kramar!!
    Mår oxå rätt bra :) Är fortfarande helt överlycklig över att kunna dricka hur mycket som helst – fast om jag lägger mig ner rinner det tillbaks upp i munnen … O jag kan gå ut, men blir fort trött så tar det lugnt. O varje sekund är inte ett helvete längre. Har inte fattat att jag är gravid än, just nu är det skönt att bara vara.

    Har du bra järnvärde eller HB? Har du fått din vagn nu?
    Kul att du nästan är normal :) 
  • Emmille
    skullevakul skrev 2010-06-16 17:34:26 följande:
    Oj, vad du satte igång ordentligt! Hoppas du kan ta det lugnare nu!!

    Skönt att du slipper Losec/Omeprazol. När kunde du sluta med den?
    Tar Zantac o den gör oxå att järn tas upp sämre. Jag är inte jätteglad över mitt HB, har inte kommit på något bra c-vitaminrikt till maten som funkar för halsbrännan. Men i dag tog jag c-vitamin brus till maten o färskpressad citron i.
    Läste att man kunde svälja Novalucol så slapp man skummet i munnen eller om man slapp tugga bara, har du testat?
    Tar havregrynsgröt m lingonsylt på kvällen o sedan några klunkar youghurt lite senare, minskar halsbrännan. 

    Grattis till nästan halvvägs Glad 
    Jag har inga problem med novalucolet, jag tycker de är lite goda att tugga på. Tyckte det tog för lång tid för losecen att verka, så jag kände mig aldrig hjälpt av den. Tack för tipsen mot halsbränna! Ska testa.

    Det känns fortfarande tufft att jobba. Jag har mått riktigt dåligt de senaste två veckorna. Funderar på att försöka sjukskriva mig igen... Jag har kräkts så mycket de senaste dagarna, inte som förr, men det blir ett par, tre gånger varje dag. Innan jag började jobba hade jag inte kräkts på en hel vecka. Ska det aldrig bli bättre?
  • skullevakul
    skruttibangbang79 skrev 2010-06-11 10:07:57 följande:
    Hej på er! Har aldrig skrivit i denna tråd, men önskar att jag hittat hit i våras. Jag fick hyperemesis i v 5 o kräktes o mådde illa konstant. Levde i min lilla bubbla fem meter runt toaletten hela tiden. Åt 5 LC per dag för att åtminstone kunna behålla lite gurka, citron o vatten. Var övertygad om attt det skulle fortsätta hela graviditeten...men så i v 20 kom en liten minskning, som blev ännu större i v 21. Nu är jag i v 29 o mår knappt illa alls. Jag kan äta det mesta (även om jag äter mkt gaviscon o omeprazol för halsbränna + sånt illamående av det nu). Äter kanske LC en gång per vecka nu när jag får lite illamående igen. Så STOR skillnad. När jag blev bättre i v 21 förstod jag ingenting...alla hade sagt v 13 eller "hela tiden" så att det kunde sluta då tog jag som ngt negativt (även om det låter galet ;)). Ser att ngn mer skrivit samma tidpunkt...så jag tänkte bara inbringa lite hopp i er som har det jobbigt. Det kan ta slut snart...behöver inte hålla på hela graviditeten. Lycka till!
    Mår du illa av halsbrännan nu? Tyckte att halsbrännemediciner hjälpte jättemycket mot illamåendet. Däremot så mådde jag illa i två timmar efter Omeprazolen, fast sedan var den bra ;)
    Hur funkar det med ditt järnvärde att äta Omeprazol? Nu äter jag Zantac som oxå ska göra det svårare att ta upp järn, vill verkligen inte äta järntabletter. Försöker förebygga, har ju levt på reserverna ett bra tag när man inte fick något i sig.

    Kul att du mår bättre nu :)) 
  • skullevakul
    Emmille skrev 2010-06-18 13:43:32 följande:
    Jag har inga problem med novalucolet, jag tycker de är lite goda att tugga på. Tyckte det tog för lång tid för losecen att verka, så jag kände mig aldrig hjälpt av den. Tack för tipsen mot halsbränna! Ska testa.

    Det känns fortfarande tufft att jobba. Jag har mått riktigt dåligt de senaste två veckorna. Funderar på att försöka sjukskriva mig igen... Jag har kräkts så mycket de senaste dagarna, inte som förr, men det blir ett par, tre gånger varje dag. Innan jag började jobba hade jag inte kräkts på en hel vecka. Ska det aldrig bli bättre?
    Tycker absolut du ska sjukskriva dig! Usch för att börja kräkas igen, för mig är det två veckor sedan o det känns som två år sedan :))
    Läskigt att förlora vätska, sedan vet jag inte om du har de där hemska kramperna som aldrig slutar – då måste man ju ta det lite lugnt efteråt.. Oavsett kan man ju bli matt.
    Känner nog av illamåendet mer när jag är trött så ta det så lugnt du kan!

    Är inte så bra på halsbränna, läste precis att magsyran ökar på natten. Funderat på att ringa Eniro o beställa telefonkataloger att ställa under huvudändan på sängen. Iaf när jag slutar med Zantac. Om jag slutar … Känner att det bränner liiite i  bröstet nästan hela tiden. Måste nog börja med mer gröt. Just det, läste ett ovanligt tips att lite grädde, ovispad, var en höjdare att dricka.
    Vill gärna sluta med medicinen för att lättare kunna ta upp järn. Var på Apoteket o köpte järnbrus Fexim som jag läst om skulle vara så snäll …  vanliga biverkningar: magsmärtor, halsbränna, kräkningar, diarré, förstoppning. Jag vägrar testa skiten!

    Konstigt att inte Losec hjälpte. Jag tog en Omeprazol varje morgon o det bildades knappt någon magsyra, kände aldrig någon när jag kräktes. 
  • Emmille

    skullevakul: Jag får nog ge Losecen en chans till, halsbrännan börjar bli värre nu. Har du dåliga järnvärden? Eller är det bara i förebyggande syfte?

    Ska till läkare imorgon ang kräkningarna som bara fortsätter. Går in i vecka 21 imorgon, så jag antar att min hyperemesis inte gav med sig i v. 20 som jag hoppats. Undrar om jag ska må så här dåligt hela graviditeten? Igår kräktes jag fyra gånger, vilket inte är något alls jämfört med att kräkas en gång i halvtimmen som jag gjorde för ett par månader sedan - men det är fortfarande mycket. Läste någonstans att man kan må sämre av stress, så jag har mina misstankar om att det är flytten som stressar upp mig. Vi får se om det blir bättre när vi har flyttat till den nya lägenheten...

  • skullevakul
    Emmille skrev 2010-06-23 08:29:08 följande:
    skullevakul: Jag får nog ge Losecen en chans till, halsbrännan börjar bli värre nu. Har du dåliga järnvärden? Eller är det bara i förebyggande syfte?

    Ska till läkare imorgon ang kräkningarna som bara fortsätter. Går in i vecka 21 imorgon, så jag antar att min hyperemesis inte gav med sig i v. 20 som jag hoppats. Undrar om jag ska må så här dåligt hela graviditeten? Igår kräktes jag fyra gånger, vilket inte är något alls jämfört med att kräkas en gång i halvtimmen som jag gjorde för ett par månader sedan - men det är fortfarande mycket. Läste någonstans att man kan må sämre av stress, så jag har mina misstankar om att det är flytten som stressar upp mig. Vi får se om det blir bättre när vi har flyttat till den nya lägenheten...
    Ja stress vill man inte ha :( Du mår säkert tusen gånger bättre bara du får ta det lugnt! 
    Ta kaliumvärde i morgon, kan vara skönt att få upp det även om det bara är lite lågt.

    Ett tips mot halsbrännan jag läste var att tugga på torra havregryn, musli med youghurt hjälper bra. Den blir värre om man ätit alldeles för mycket tidigare på dagen o när magen är trög (fast funkar suveränt nu med massa Visiblin :))) så det trycker på uppåt.

    HB:t är inte så jättebra, men har inte behövt tabletter – de skrämmer mig när magen är seg som det är. Dessutom verkar man få halsbränna o mår illa av dem :(
    Hade bra förråd sist men försöker förebygga så jag slipper tabletterna.

    Ta hand om dig! 
Svar på tråden Hyperemesis del 4