Inlägg från: Little Ms Chatterbox |Visa alla inlägg
  • Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Hj8002 skrev 2013-08-07 09:45:43 följande:
    Kan man ge MorEpa Smart Fats till en 4,5 åring?!

Ja det kan du. Men det är rätt så stora kapslar, de är inte smaksatta. Om han inte kan svälja dom hela kan han antingen tugga på dom tills de spricker och bara spotta ut själva kapselskalet eller stick hål med en nål och kläm ut över mat eller ge på sked tillsammans med tex yoghurt. Vad är den främsta effekten du vill ha, har ditt barn några speciella saker som du vill behandla eller är det att ni inte äter tillräckligt mycket fisk?
  • Little Ms Chatterbox
    mammath skrev 2013-08-07 19:14:44 följande:
    Tack! En kollega på jobbet rekommenderade Omega Lin för att det innehöll omega -9 vad säger ni om det?
    Jag kan inte så mycket om Omega-9. Det jag vet att det är en "hud olja" dvs, som Omega-6, bra för huden. Ibland är den tillsammans med Omega-7 som är bra för slemhinnorna och de två olika Omegorna brukar vara med i tillskott till kvinna55+. Omega-7 kan jag ännu mindre om. 
  • Little Ms Chatterbox
    enzosmamma skrev 2013-08-07 19:38:41 följande:
    Åh! Jag skrev ett inlägg men kanske råkade bli i en av dom andra trådarna... Ser du det ändå och kam svara? :P Annars får jag fråga igen men kortfattat, finns plusepa i samma smak som morepa? Hade även skrivit angående min sons trötthet.. Men det var rätt långt och orkar inte skriva allt igen..;)
    PlusEPA finns inte med någon smak. Men man kan ta en PlusEPA och en MorEPA, kanske varannan dag om det inte blir för sällan. Om det går att kombinera det för att det ska vara lättare att få ner. Vilken tråd var det så kan jag gå dit och läsa och svara. Du behöver inte avslöja det om det är en anonym tråd! Eller bara kopiera texten och klistra in den här.
    ( Ctrl + c och Ctrl + v )

Mot trötthet... Jaaa-aa... Man blir ju piggare och mer eller, bättre koncentration med Omega-3 och Omega-6 i kombination som i Eye Q, eskimo kids och MorEPA mini tex. Vet ni vad som skulle kunna utlösa tröttheten?
  • Little Ms Chatterbox

För att komma upp i samma nivå med EPA i Eye Q som det är i PlusEPA måste man ta 6 st Eye Q om dagen så du får antingen öka upp till det eller lägga till PlusEPA till det du ger nu för att få mer effekt av Omegan, främst för att få bort lättirritationen och det grova språket. Det är inte säkert att han kommer bli en liten ängel, men förhoppningsvis bättre än vad det är nu.
    Hur länge hat han ätit Eye Q nu?

dettor skrev 2013-08-12 12:19:45 följande:
    Min son har nu en tid ätit eyeQ tuggisar ett tag och märker inte å stor skillnad. Han får två kapslar till maten. Ska man testa att han tar fler? Han är så fruktansvärt lätt irriterad och ordförrådet ska vi inta tala om. Har funderingar om man ska höja eller köpa plusEPA el morepa och lägga till tillsammans med eyeQ. Vad tror ni här inne, med erfarenhet?

• Little Ms Chatterbox
    Mystica 1 skrev 2013-08-22 15:33:00 följande:
    Hej jag tänkte fråga er som kan jag äter inte omega i vanliga fall då vi äter mycket fisk, nu är jag gravid och vill göra det bästa för mitt lilla hjärta så nu hör jag med er bör jag äta omega
    Fram till för rätt så nyligen var det helt ok med Omega-3 till gravida men för bara ett litet tag sen så kom det någon rapport om att just Omega-3 skulle ha varit en av orsakerna till att en del barn senare ha utvecklat allergier när mamman hade ätit Omega-3 under graviditeten eller om det var allmänt i de familjer som man åt mycket fisk i. Men vet inte vad forskningen sa om Omega-6 som inte kommer från fisk. Sen vet jag inte om det är mer än en forskargrupp som har kommit fram till samma resultat. Och tror att det var något mer med den här resultatet, fisk var bra och Omega är också bra för hjärnans uppbyggnad men de visste inte vad det var för något som orsakade den högre allergirisken.

Om du äter mycket fisk, och framför allt fet fisk så får borde du få i dig tillräckligt med Omega-3, om man går efter rekommendationerna från livsmedelsverket. Jag känner att jag inte kan rekommendera dig varken att äta mer eller att avstå Omega när den här forskningen har framkommit men samtidigt så vill jag nog ha det bekräftat från mer än ett håll också. Men vill ju inte att det är jag som skulle vara orsaken till att ditt barn i framtiden får allergier, dilemma!
    Omega-6 har jag däremot inte sett något om nu så det skulle du ju kunna ta om det är så att du vill ta något kosttillskott. 

• Little Ms Chatterbox
    10mars skrev 2013-08-15 09:44:30 följande:
    HEj

Undrar om ni kan hjälpa mig med doseing för omega 3

jag har en kille på 9 år som är aktiv, lite svårt att sitta still och väldigt impulsiv.

jag har en 5 åring som är trotsig som attan och väldig intensiv.

och så har jag en glad och aktiv 3 årig tjej.

köpte igår hem morepa samt plus epa. läser jag på askarna så får jag det till att ge följande

9 åring. morgon 1 morepa samt 1 plusepa   kväll 1 morepa

5 åring likandant.

3 åring morgon 1 morepa samt kväll 1 morepa.

Ni som kan . Är det så här man ska dosera ??

om jag som vuxen även vill börja med detta. vad ska jag / vi ta ? och hur myckte.

Jättetacksam för svar !!                             
    Det låter som ett bra förslag. Efter ett tag kan du testa att dra ner på MorEPA mini till en kapsel om dagen till killarna om du vill spara lite pengar, det kan hända att det går bra även med den doseringen. 
    Till dig själv så kan du ta antingen PlusEPA eller MorEPA mini, om du inte har liknande som dina söner i temperamentet
    Nu är det några dagar sen du skrev och jag ber om ursäkt för att jag inte har svarat förrän nu. Skriv gärna och berätta hur det har gått för er att ta Omega och om du ser något resultat.
  • Little Ms Chatterbox
    dettor skrev 2013-08-12 22:24:14 följande:

Han har ätit det kanske i ca 2månader. Hur många av vardera bör han ta, typ två två? Tack för ditt svar och din kunskap. Plusepa var inte billigt men helt klart värt att pröva, eftersom adhd medicinen fungerar sådär.
    1 PlusEPA och 2 Eye Q. 
  • Little Ms Chatterbox
    leyley skrev 2013-09-06 09:30:13 följande:
    Vad bra att jag hittade denna tråd! Min son har ätit eye q i ca 10 månader. Vi märker helt klart en skillnad. Nu har jag dock börjat känna igen det gamla beteendet och det har visat sig att han har fått ett avbrott med tabletterna på flera dagar hos sin pappa. Nu har ju skolan börjat igen och koncentrationen är inte den bästa fick jag precis veta. Jag antar att det har med avbrottet att göra!? Jag undrar om jag/vi ska börja om med 6 tabletter om dagen igen eller bara fortsätta att ge 2 om dagen? Tacksam för svar!
    Om det bara är ett par dagar som det har varit ett avbrott så behöver ni inte ta någon högre dos. 
    Tycker ni att det har tillräckligt bra effekt av den dosen som ni ger? En del kan behöva mer alltid. Tex 3-4 kapslar om dagen för att få bäst effekt.  
  • Little Ms Chatterbox
    dettor skrev 2013-09-10 09:48:40 följande:
    Little MS Chatterbox- vet du hur snabbt plusepa kan ha effekt? Vet att det är olika, men kan det ge effekt på mindre än en månad? Vi började igår, och ska höja hans medicin på lör, det är därför jag frågar. Hoppas på effekt snabbt, så att man vet vad som är vad.
    Den effekten jag ser på mina barn så är det direkt, har inte sonen tagit det på morgonen så märker man det direkt, redan efter någon timma kan man se att han inte har tagit det. Och det är samma när man märker att han har tagit den, efter 1 timma blir han lugnare i sitt temperament och mer fokuserad.
    Nu vet jag ju inte om det är så för alla, man kan ju hoppas att det går lika fort för er son för då borde du se skillnad redan innan lördag.
    Håller tummarna för det  
  • Little Ms Chatterbox
    dettor skrev 2013-09-10 11:56:00 följande:

Okej, då hoppas jag det. Är det bättre att ge den på morgonen? Håller den sig hela dagen och kvällen? Vi gav efter kvällsmaten igår och mormor som var barnvakt sa att det inte hade varit någe bråk mellan bröderna. Så hoppas hoppas, då kanske vi inte behöver höja dosen. Plusepa har väll effekt på koncentrationen oxå?
    En kapsel "ska" ju räcka ett dygn men jag gissar ju nettoeffekten avtar alt efter som så vill man att det garanterat ska hålla hela dygnet så kanske bäst att antingen ge både morgon och kväll eller så ge på morgonen och se hur länge det sitter i och hoppas på det bästa, att det räcker dygnet runt.
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)