• Kakmonster

Har ni barnförsäkring?

Hej!

Sitter och spanar på försäkringar på nätet och undrar lite hur ni har det...
    Skriv gärna vilket bolag ni tecknat hos om ni har försäkring. Har någon av er behövt "använda den" nån gång och var det då krångligt att få ut nåt då?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 15:44
    Hej!
    Kul att höra vad alla ni säger! Kan hälsa att jag fixade försäkring hos TryggHansa igår kväll. Känns bra.
    Hejs!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har ni barnförsäkring?
  • annca

Har alla personförsäkringar hos Trygg. Var den bästa när vi teckande.

Båda våra har fötts för tidigt och legat på neo, men eftersom jag är typ1-diabetiker har jag inte fått teckna någon vidare effektiv graviditetsförsäkring, så för neo-tiden har vi inte fått nånting...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Billabong
    SaramedM skrev 2010-04-08 14:09:55 följande:
    byta ska man aldrig göra, just för att då kan hävda att sjukdomen uppstått innan ni tecknade försäkringen
    Hur tänker du nu?

Man säger ju inte upp den förra innan den andra blivit godkänd...
  • Manchester
    Kyanita skrev 2010-04-08 13:51:22 följande:
    Tänk på att de flesta medlemsförsäkringar tar 6 månader innan de börjar gälla.
    Det måste vara något som tillkommit på senare tid i så fall. Jag är nästan säker på att fackets försäkring började gälla omgående när vi tecknade den. Fast det är ju sex år sedan, så det kan ha hänt en del sedan dess.
  • JWM

barnen försäkrade

vi har använt försäkringen och det har fungerat bra
    har trygg hansa, trygga barn plus

• Kyanita
    Manchester skrev 2010-04-08 14:24:13 följande:
    Det måste vara något som tillkommit på senare tid i så fall. Jag är nästan säker på att fackets försäkring började gälla omgående när vi tecknade den. Fast det är ju sex år sedan, så det kan ha hänt en del sedan dess.
    Min väninna råkade riktigt illa ut när hennes son dog. Hon hade "bara" haft försäkringen i 4 månader. Vet ej riktigt när de införde 6 månader men det kan ju vara viktigt att veta!
  • April Mamma

Ja,självklart.......

Trygghansas försäkringar med lite tillval osv..

• pcalma

Vi har Folksam till alla barnen o den täcker även neuropsykiatriska funktionshinder vilket vi fått ersättning för.
    NPF barnen är 13, 6 o 4 år gamla

• April Mamma
    pcalma skrev 2010-04-08 14:44:37 följande:
    Vi har Folksam till alla barnen o den täcker även neuropsykiatriska funktionshinder vilket vi fått ersättning för. NPF barnen är 13, 6 o 4 år gamla
    Vad innebär Neuropsykiatriska funktionshinder? hoppas att det är ok att jag frågar...
  • Manchester
    Kyanita skrev 2010-04-08 14:29:37 följande:
    Min väninna råkade riktigt illa ut när hennes son dog. Hon hade "bara" haft försäkringen i 4 månader. Vet ej riktigt när de införde 6 månader men det kan ju vara viktigt att veta!
    Absolut! Man ska veta vad man väljer. Men ibland har man ju tyvärr inte så många alternativ. I vårt fall var det adoptionen och hjärtfelet som gjorde att även en försäkring med sex månaders karenstid antagligen fått bli vårt förstahandsval. Ingen annan ville ju försäkra henne över huvud taget. När sedan sonen föddes (vårt biologiska barn) så hade jag haft en rätt riskfylld graviditet, som slutade med prematur födsel. Inte heller så poppis hos försäkringsbolagen. Alltså fick han helt enkelt ingå i samma försäkring som dottern. Den heter något i stil med "alla barn i familjen" och gäller både egna barn - biologiska eller adopterade - och andras barn man har hos sig, tex familjehemsplacerade. På så sätt passar den bra för alla med barn som har svårt att få försäkring.
  • Manchester

Var tvungen att kolla vilken karens som gäller för vår fackliga försäkring. Så här står det:
    "Vid sjukdom gäller försäkringen de första sex månaderna bara för läkekostnader, resekostnader och kostnader för krisbehandling. Har försäkringen tecknats efter fyllda sex år gäller försäkringen inte för neuropsykiatrisk störning, oavsett när symtomen visade sig. För vissa i villkoren uppräknade sjukdomar (t. ex. blödarsjuka, cystisk fibros och epilepsi) begränsas rätten till ersättning helt eller delvis."
    Som jag tolkar det får man alltså ersättning för skador i samband med olycksfall även under de första sex månaderna. Gäller det däremot sjukdom får man inget annat än för de akuta kostnaderna just då, tex resor till och från sjukhus. Ingen ersättning för invaliditet i samband med sjukdom förrän barnet varit försäkrat minst sex månader alltså.

Neuropsykiatriska funktionshinder ger tydligen inget om barnet är över sex år när man tecknar försäkringen. En ren gissning är att det kan bero på att många använder denna försäkring till familjehemsplacerade barn. Dessa har nog inte alltid haft någon försäkring så länge de bott med sina biologiska föräldrar, de är ofta över sex år när placeringen påbörjas och de är klart överrepresenterade när det gäller neuropsykiatriska diagnoser.

Svar på tråden Har ni barnförsäkring?