• anebettan

Ska inte få fira min sons födelsedag

Jag har 2 barn sedan tidigare och lever nu i ett nytt förhållande. Är gift med min man och har även 2 bonus barn. Mannen som är pappa till mina barn lever också med en ny kvinna (särbos) hon har inga barn. Vår relation kring barnen har alltid fungerat klockrent. Lite små gnabb men inget som inte gått att lösa. Barnen bor varannan vecka hos oss. Barnens födelsedagar har vi firat tillsammans hos den förälder där barnen är då och mor/far föräldrar, mostrar/fastrar har alltid varit välkomna. Nästa vecka fyller sonen år och är hos sin pappa. Sonen har frågat att visst kommer du på mitt vuxen kalas, mamma! Självklart har jag svarat. Men i år var det inte självklart. Exet frågade hur vi ska göra med födelsedagen, jag svarar att vi kommer. Han undrar då om vi inte kan fira hemma hos oss när sonen kommer till mig. Frågar förvånat varför? Jo det blir så märkligt om vi ska komma hem till dom. För hans nya kommer ju att vara där och hennes föräldrar vill ju självklart komma. ?????????????? Så jag som mamma ska inte få komma till min son när han fyller år. Vi biologiska släktingar ska stå tillbaka för de nya. Det känns mer märkligt än att vi träffas och firar han födelsedag! Hur ska jag förklara för en 5 åring varför vi inte kommer på hans kalas? Problemet ligger hos hans nya tydligen. Kan till viss del förstå att hon kan tycka att det är jobbigt. Men 1-2 dagar om året måste man väl kunna bita ihop för barnens skull. Det är ju deras dag! Går man in i ett förhållande med en man med barn så får man inte bara barnen på köpet utan även deras mamma med familj. Med barnens bästa för ögonen, lite god vilja och kommunikation ska det inte vara några problem. Eller?????? Jag är en bio mamma som uppmuntarar mina barn kring bonusmamman. Berömer henne, säger att det var snällt osv. när det berättar att hon gjort något för eller med barnen. Allt för att barnen ska känna att det är ok med pappas nya. Vi har pratat mycket om att man kan tycka om flera personer osv. Och så kommer det här!!
    Vad ska jag göra?????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 16:29
    Tack för alla kloka åsikter i frågan. Vi har pratat i dag igen och i år kör vi som vanligt. För att sedan ta ett nytt resonemang om hur vi kommer att göra kommande år. I grund och botten ser vi lika på detta och till mångt och mycket är det ett vuxenproblem. Vi bor på en liten ort där alla känner alla och bonus mamman är en gammal klass kompis till mig. Det känns som det handlar om att vi vuxna ska falla till ro och hitta naturliga sätt att umgås på för barnens skull. Jag kan se på barnen att de slappnat av avsevärt sedan de fått bekräftelse från oss föräldrar att det är ok med de nya. I ett gott samarbete har vi alla så mycket att vinna i denna nya situation. Här om dagen var bonus mamman och handlade ytterkläder till barnen och ringde mig och rådfrågade. vilket jag tyckte var underbart. Men ibland känns det som jag och min nuvarande man ser så naturligt på detta. Mycket kanske pga att det inte finns några konflikter mellan oss inblandade. Jag är inte ute efter att vi ska äta söndags middag tillsammans men att vi ska kunna fira födelsedagar, examen, konfirmationer osv tillsammans. Att vi alla kan gå på barnens aktiviteter (om man vill).

• Svar på tråden Ska inte få fira min sons födelsedag
  • Ess

Pappans nya måste ha kommit med ett bra argument som han köpt eftersom han går med på hennes förslag.
    Sen vet man ju inte om han någonsin tyckt om att fira ihop med exet, eller om han hållt god min för "husfridens skull" och nu tar chansen till förändring, för nu behöver han inte stå ensam med skulden. Alla inlägg här är ju utav den åsikten att det är hennes fel, så han framstår som den snälle och hon som subban som inte accepterar hans barn osv.

• Nixx

Tycker det låter mer ovanligt än vanligt att fira barnets födelsedag tillsammans när man är separerade och har nya familjer.

Syftet är väl ändå att fira barnet, inte att skapa en dålig stämning genom att blanda vuxna som inte vill umgås?

• Anonym
    Anonym (biobonus) skrev 2010-04-08 22:19:01 följande:
    Det är bara att bita ihop, le och se glad ut! Allesammans! Barn vill att alla de tycker om ska komma överens och tycka om varandra - och kan man inte göra det så får man åtminstone försöka under de få timmar ett kalas pågår. Kämpar man på så kan det ju bli sant så småningom!
    eller så är det bara för ts att acceptera att när barnet är hos pappan bestämmer han. hon kan fira födelsedagen när det är hennes vecka.

barn får inte alltid sin vilja igenom. alla gillar inte varandra och vill inte träffas, det är någonting även barn lär sig.
  • Anonym

Kan ju faktiskt vara så att de är pappan själv som vill ha ett "eget" kalas med sin nya och hennes familj. Han vill förändra och låta sin familj ha kalas själva och sen kan din familj ha kalas själva, Barnet borde ju bara bli glad över att få ha två kalas.

• NadiaMi

Angående varför föräldrarna till pappans nya vill vara med och fira så finns det ett flertal exempel på "bonus-mor/farföräldrar" som välkomnar sina bonus-barnbarn och ser dem som en del av familjen. Inget ovanligt alltså.
    Men visst känns det lite tråkigt att sonens egna förväntningar ska sättas på undantag, med tanke på att sonen själv har frågat om alla kommer dit 'som vanligt'.

Ska det ordnas på ett annat sätt så bör ju iallafall födelsedagsbarnet själv vara införstådd med att det blir annorlunda än vad det brukar vara.

• Anonym (?)

Vi har alltid firat min borsdotter där hon bor för tilfället. Trots att det varit jobbiga slitningar mellan min bror och hans ex. Vi har nog resonerat som så att det är ju dottern som fyller år och henne vi firar och är man inte vuxen nog att kunna uppföra sig under några timmar så är det fel någon annanstans.

Så TS, jag håller med dig till fullo och tycker att du bör tala med pappan men ändå respektera deras beslut trots att det är galet.
    Det viktigaste måste ändå vara att ha en god relation även om man får ge efter väldigt mycket.
  • Celindan

Jag tycker inte att man får "mamman med familj" på köpet när man går in i ett förhållande där det finns barn sen innan. Barnen är på köpet ja, men inte expartnern.

Ha två kalas istället, och fira på era respektive veckor. Gör ni likadant på julen annars? Firar ihop?
    Du o mannen lever ju inte ihop längre o det vet ju barnet. O dessutom betyder det nog mer att få bli firad två ggr än att alla måste komma på samma gång.

• Anna Karin81

Jag tycker inte att det är en självklarhet att biomamman ska komma på kalas till sonen hos biopappan. Och det är då inte upp till biomamman att bestämma, utan biopappan (och då ev. i samråd med sin nya familj, eller?) Herregud, ser inte riktigt problemet... är man separerad så är man. Man får väl ha två kalas, helt enkelt. Du borde väl uppskatta att pappans nya familj vill engagera sig - tänk så ofta det är precis tvärtom. Och då är det riktigt trist.

• Lejonets unge

Man är helt klart olika känslig för sånt här. Jag har i egenskap av bonusmamma blivit portad från barnets kalas av biomamman. Jag håller med dig i allt du skriver - att det handlar om en dag, att vi är vuxna människor, att det går att bita ihop och göra det bästa av situationen för barnets skull - min mitt bonusbarns mamma tycker att hennes känslor och hennes förstatjing på barnet ska gå först. Min sambo hamnar i kläm när både jag och biomamman blir vansinnig. Naturligtvis är det jag som får hålla mig borta - jag är ju trots allt inte barnets mamma. Men det gynnar ju inte vuxenrelationerna direkt. Jag är dessutom helt säker på att barnet (i mitt fall och säkert i de flesta fall) vill att alla ska vara med och att alla ska vara glada.

Jag tror i alla fall att man måste vara beredd att omvärdera "gamla vanor" när en ny partner kommer in i bilden. Om hela familjenätverket ska fungera smidigt (och DET tjänar barnen på) så måste alla må någorlunda bra och känna sig någorlunda respekterade. Det går lika lite att totalt köra över en ny partner som en biologisk förälder - båda delarna förstör relationerna och försämrar för barnen.

Dessutom är det ju rent principiellt så att på pappans veckor bestämmer pappan.

Det kan dessutom tolkas mkt positivt att bonusmamman vill fira barnet och dessutom ta med sin egen familj.

Jag skulle ha ansträngt mig för att inte ta strid, under förutsättning att jag var säker på att det också var det bästa för barnet.

• NadiaMi
    anebettan skrev 2010-04-08 13:57:59 följande:
    Nästa vecka fyller sonen år och är hos sin pappa. Sonen har frågat att visst kommer du på mitt vuxen kalas, mamma! Självklart har jag svarat.

Men i år var det inte självklart. Exet frågade hur vi ska göra med födelsedagen, jag svarar att vi kommer. Han undrar då om vi inte kan fira hemma hos oss när sonen kommer till mig. Frågar förvånat varför? Jo det blir så märkligt om vi ska komma hem till dom. För hans nya kommer ju att vara där och hennes föräldrar vill ju självklart komma.
    Detta är vad jag reagerar på i trådstarten.

Sonen har SJÄLV frågat om mamma kommer på vuxenkalaset (vilket antyder att det redan blir mer än ett kalas, ett med vuxna och ett med vännerna) så tydligen har han antagit att det blir som vanligt.
    Det är dessutom ganska kort varsel att ändra en sådan sak, så även om pappan och hans nya har pratat ihop sig så bör de ju också ta hänsyn till vad sonen själv vill, och han ser ju uppenbarligen fram emot att ha sin mamma och hennes nya på vuxenkalaset.

Kommunikationsmiss? Absolut.
    Men den som riskerar att komma i kläm (även om det blir fler kalas i slutändan) är ju faktiskt sonen som är inställd på att mamma och morföräldrar kommer hem till pappan i vanlig ordning.

Nyordning kan de väl iallafall ha den goda smaken att börja med efter att ha förvarnat sonen...
Svar på tråden Ska inte få fira min sons födelsedag