SmillaK skrev 2011-04-25 21:58:26 följande:
Hej!
Jag har haft en alldeles underbar påskhelg i solen på landet utan vare sig stress eller internet.
TB1: Ja verkligen skönt med så proffesionella och medkännande personer. Vi fick inte träffa någon kurator nu, och det var detta som gjorde mig lite stressad. Men barnmorskan tipsade om hur vi kunde få en tid så snabbt som möjligt, och trodde absolut att det skulle kunna bli innom en månad. Vi ska ringa och ligga på

Efter kuratorssamtalet ska de ta ett beslut om vi får använda oss av donation eller inte. Det gör det tydligen på torsdagar (men de skulle inte ha något sådant möte v. 21)
Denna cykel kommer vi ju inte hinna med, men nästa igen är det vi satsar på. Jag bör få mens kring den 21 maj. Fem dagar in i cykeln ska jag äta hormontabletter och runt femte juni bör jag få ägglossning och förhoppningsvis första inseminationen. Inte mycket tid att spela på altså. För till midsommar stänger de för sommaren så det är där i början av juni som det möjligtvis skulle kunna gå om allt klaffar.
Läkaren sa inte så mycket nytt och inget krångligt. Hon hintade att det kunde vara bra att tänka igenom när och hur man har tänkt att berätta för det eventuella barnet hur det blev till tills kuratorssamtalet. Hon berättade lite kring hur donatorernas process ser ut och att de avvisar personer som de anser inte riktigt passar att "avla" på beroende på sjukdomshistoria och allmänt psyke. Fast det var inte ofta de behövde göra det.
Vi frågade lite kring detta så det var nog därför det blev en del kring det.
Vi undrade också hur det blir med officiella papper och om det finns någon notering om att det är ett donatorsbarn. men det är det inte. Vi frågade om de gjorde inseminationer under helger och de gör de, så man slipper avbryta en insemination på grund av det. Läkaren berättade också att om det såg ut som om fler än två ägg släppt (p.g.a hormonerna) på ultraljudet så blir det ingen insemination.
Jag hoppas att det jag skrivit får dig TB1 att komma på något mer du undrar och hur det är på din klinik. Jag vet ju inte exakt vad du vet och vad du undrar så det är svårt att hjälpa dig med frågot. Men genom att berätta vika frågor vi ställde kanske du börjar undra lite hur det fungerar i ditt landsting.
jag hoppas verkligen att vi får fortsätta följas åt och då med våra graviditeter och bebisar.
Memphis: Ja det är nog troligt att ni kommer igång till hösten. Troligtvis kommer de ju göra en utredning på dig, där de kollar blodprov, hur det ser ut med ultraljud och äggledarspolning innan ni får sätta igång. De vill ju vara säkra på att förutsättningarna ser bra ut innan de använder de värdefulla små. Men det borde inte ta så lång tid, högdt ett par månader. Och förhoppnningsvis kommer ju en del göras redan i vår.
Kram SmillaK
Vilken härlig helg du verkar ha haft :) Vet du hur dem beslutar om man får använda sig av donator? vad är det dem går efter då? Kör dom stimulerade inseminationer? Och är det via tabl form då?
Vad bra att ni frågade om det där med papper omd et kommer stå att det är ett donatorbarn, den frågan hade jag nog glömt :-P
Ja precis, allt det du skriver hjälper :)
Kram