• Caeruleus

Mina bästa tips inför förlossningen!

I fredags föddes vår andra son och denna förlossning var totalt annorlunda än den första. Är kvar på BB och tänkte att nu när jag har allt färskt i minnet skall jag skriva ner mina bästa konkreta tips till er andra som har det framför er.

Lustgas
    Fick det inte att fungera alls under första förlossningen utan vi missade oftast värkarna till stor del. Denna gången så fick vi till det och den minskade säkert smärtan med 40%. Det som gjorde skillnade var att min man insåg att kurvan på CTG maskinen inte är absoluta tal utan olika beroende på hur jag satt eller stod. Dvs en sammandragning sittandes kunde börja på 35 medans om jag stod upp kunde den börja på 70. Iom att han förstod detta så kunde han hjälpa mig att ta gasen i tid så att jag hade "full gas" i toppen och sen minskade ruset alltsom värken avtop. KALASBRA! Det kändes mentalt otroligt bra att känna hur värken avtog och inte vara helt groggy då.

Be barnmorskan att du skall svara på direktiv
    Förra förlossningen så missade jag mycket info iom att jag var "i min bubbla" och hörde henne inte. Denna gången bad jag henne att kräva ett svar av mig. På det sättet så säkerställde vi att jag åtminstonde hört henne och sen kunde välja att göra enligt hennes förslag eller inte.

Kissa
    Be pappan att påminna er att kissa. Vi glömde bort det och helt plötsligt så tog allt snabbt fart och då märkte BM att jag hade helt full urinblåsa som hon fick tappa. Sekunder efter  att den var tömd så kom krystvärkarna i en rasande fart. Helt onödigt att ha en full urinblåsa i vägen för den gjorde ONT. Vilket jag först märkte när den väl var tömd.

Hoppas andra vill fylla på med era bästa tips!

• Svar på tråden Mina bästa tips inför förlossningen!
  • Charmeuse
    JochG skrev 2010-08-19 01:46:32 följande:
    behöver man införskaffa stora bindor själv eller får man det på bb?
    Man får det på BB. Sen kan det va bra att sno hem några också. Finns ingen binda i världen som man kan köpa som räcker till annars Efter några dagar går det dock bra med vanlig.
  • Lindreas

Jag lägger till i favoriter och suger i mig! Första barnet beräknas anlända (om den behagar vara punktlig) den 12 september. Jag behöver alla tips och råd jag kan få.

• robinsmamm

Bra tråd.. Jag hoppar in med ett litet tips som är viktigt för mig iaf.. Godis, nyponsoppa el något annat gott när det e dags
    Har bf om 2 dagar  (2,a barnet) o bara väntar nu... spännande

• Tiger76
    www.fodautanradsla.se den här kursen har jag gått och boken har jag läst.

Gick Annas profylax förra gången och det är lite annat tänk i detta, inspirerat av dyktekniken, så det ska bli spännande att se hur den här förlossningen blir i jämförelse med förra. Har bf den 21/10.
  • PrimaBrima

Mitt tips är att ta med frukt, Juice, drickyoghurt eller liknande till pappan. Vi hade riktat in oss på frysmat (inte läge under förlossningen) och godis. Godis bar han inte sugen på alls så där mitt i natten.

• Ingiz

Ang. smärtlindring: Sterila kvaddlar gör inte alls så ont som alla säger. På mig la de dem under en värk när jag snusade lustgas (vilket jag iof slutade med mitt i värken för jag tyckte inte det hjälpte). Jag fick 30 stycken i ryggen på en gång - känndes knappt alls. Det som var tråkigt var att det visade sig vara i min första krystvärk de la dem så de hjälpte inte ett skvatt.

Lustgasen var lurig eller tja det var nog mest jag som var dum. Jag skulle av någon outsäglig anledning vara helt säker på att det var en värk innan jag började andas - istället för, som jag visste, andas lustgas så fort jag kände något som kunde vara en värk. Mina värkar gick inte att se på CTG så där hade jag ingen hjälp heller. Jag blev kall om händer, fötter och ansikte när jag började andas in lustgasen och det tyckte jag var otäckt.

Dusch vs bad: underbart i början men jag hade så här i efterhand hellre badat - för det får man ju inte göra på ca 6-8 veckor sedan.

Petedin: Jag ville inte ha morfin alls men eftersom barents huvud låg så långt ner och tryckte mot ryggen så kunde jag inte slappna av ens mellan värkarna eftersom det onda i ryggen stannade kvar som en spöksmärta. Hjälpte mig att slappna av vilket gjorde att barnet inte blev så stressat. Hade dessutom ett sanslöst högt blodtryck - både övre och undre - trots dubbel blodtryckssänkande medicinering, så petedin var otroligt skönt.

Att föda i gyn.ställning: Jag ville egentligen föda ståendes på knä eller liggandes på sida. De provade att jag fick ligga på sida men bebisens hjärtljud sjönk så dramatiskt så jag fick lägga mig på rygg och ha en läkare och en BM som tryckte ut bebisen samtidigt som jag krystade. Jag krystade i 30 min ungefär.

Mitt bästa råd är att vara förberedd på att ingenting behöver gå som man trott eller önskat. Med andra ord är det bra om man har en plan B, C och D som både du och maken känner till. När jag började krysta så försvinner helt mitt minne - jag vet inte att bebisen mår dåligt tex. eller att jag förbereds för snitt TROTS att jag svarar på tilltal, frågor och gör som de säger till mig. Ska bli så roligt att få gå igenom min journal i slutet av månaden.

Personalen är otroligt viktig! Om du inet är nöjd med din BM byt så du känner dig trygg. Jag kände mig otroligt trygg med min och det gjorde att allt gick så lätt ändå.

• lightfish
    Ingiz skrev 2010-11-03 14:51:29 följande:
    Mitt bästa råd är att vara förberedd på att ingenting behöver gå som man trott eller önskat. Med andra ord är det bra om man har en plan B, C och D som både du och maken känner till. När jag började krysta så försvinner helt mitt minne - jag vet inte att bebisen mår dåligt tex. eller att jag förbereds för snitt TROTS att jag svarar på tilltal, frågor och gör som de säger till mig. Ska bli så roligt att få gå igenom min journal i slutet av månaden.

Personalen är otroligt viktig! Om du inet är nöjd med din BM byt så du känner dig trygg. Jag kände mig otroligt trygg med min och det gjorde att allt gick så lätt ändå.
    Kan inte mer än hålla med!
  • LadyWeaver

Puffar lite då det känns som en så bra tråd. Någon med fler tips?

Svar på tråden Mina bästa tips inför förlossningen!