• Caeruleus

Mina bästa tips inför förlossningen!

I fredags föddes vår andra son och denna förlossning var totalt annorlunda än den första. Är kvar på BB och tänkte att nu när jag har allt färskt i minnet skall jag skriva ner mina bästa konkreta tips till er andra som har det framför er.

Lustgas
    Fick det inte att fungera alls under första förlossningen utan vi missade oftast värkarna till stor del. Denna gången så fick vi till det och den minskade säkert smärtan med 40%. Det som gjorde skillnade var att min man insåg att kurvan på CTG maskinen inte är absoluta tal utan olika beroende på hur jag satt eller stod. Dvs en sammandragning sittandes kunde börja på 35 medans om jag stod upp kunde den börja på 70. Iom att han förstod detta så kunde han hjälpa mig att ta gasen i tid så att jag hade "full gas" i toppen och sen minskade ruset alltsom värken avtop. KALASBRA! Det kändes mentalt otroligt bra att känna hur värken avtog och inte vara helt groggy då.

Be barnmorskan att du skall svara på direktiv
    Förra förlossningen så missade jag mycket info iom att jag var "i min bubbla" och hörde henne inte. Denna gången bad jag henne att kräva ett svar av mig. På det sättet så säkerställde vi att jag åtminstonde hört henne och sen kunde välja att göra enligt hennes förslag eller inte.

Kissa
    Be pappan att påminna er att kissa. Vi glömde bort det och helt plötsligt så tog allt snabbt fart och då märkte BM att jag hade helt full urinblåsa som hon fick tappa. Sekunder efter  att den var tömd så kom krystvärkarna i en rasande fart. Helt onödigt att ha en full urinblåsa i vägen för den gjorde ONT. Vilket jag först märkte när den väl var tömd.

Hoppas andra vill fylla på med era bästa tips!

• Svar på tråden Mina bästa tips inför förlossningen!
  • Lindizzzen
    mer tips inkommande:

dyktekniken: googla, läs läs läs. helt underbart om man får det att fungera.

läs på vad som händer både innan, under och efter fl, även fast det inte alltid stämmer så vet man ungefär vad det är som sker i kroppen när fl startar och under fl. sen det som händer efter fl tex: avslag, ev stygn/bristningar, eftervärkar, amning.

om inte lustgasen fungerar så är masken jätte bra att "bröla" i när man känner för det (den ljuddämpar, plus att man har nått att ta till när trycket nedåt blir för stort)

Som någon/några skrev: Be sambon skriva upp vad som sägs och görs och vilka tider, man hamnar lätt i sin egna lilla värld (sånt kan vara kul och ha då man efteråt inte minns något eftersom man var så upptagen i sitt egna)

glöm inte och andas och kissa! (inge kul att ha ont i flera veckor efter en kateter)

laptop med trådlöst internet. (räddningen om fl blir långvarig och underbar om man stannar länge på bb, glöm inte filmer eller serier om ni inte har tillgång till internet.)

var inte rädd för att stå upp för dig själv när det gäller ammningen, vill du inte så ska dom respektera det. (det råder ju oftast amningshysteri på sjukhusen.)

ta all hjälp du kan få på bb, ring på kl så ofta du behöver, dom är där för dig. (önskar jag gjort detta)

låt inte bb personalen springa in på rummet och rycka tag i tutten det första dom gör! dem får faktiskt inte göra det, men som sagt: sjukhusen har oftast amningshysteri. (dessutom så klarar sig barnet utmärkt utan föda dom 24 första timmarna, så ta ammningen med lugn och ro. När du behöver hjälp så fråga så kan dom förklara muntligt eller med ditt tycke: hjälpa till.)

införskaffa en bra bröstbump, inge kul alls när mjölken rinner till, bra och ha för att lätta på trycket när barnet inte suger. 

många får skavsår i ljumskarna av sjukhusets bindor (ehm "blöjor"), så egna tex: always nattbindor eller liknande kan vara att föredra.

mina bästa tips:  

borste och massor med balsam!! (inge kul och reda ut "knullrufset" om man blir sängliggande under fl.)

planera inte fl, ta allt med en nypa salt och våga tänka tanken: det blir ändå inte som jag tänkt. (jag själv skrev inte någon fl-plan och var helt öppen för att allt kunde hända, och allt slutade jätte bra.)

kommer inte på något mera just nu... men puffar för mera tips, kul och läsa andras erfarenheter
  • Lindreas

Det där med lustgasen tog ett tag innan jag fick kläm på. Maken räknade sekunder och sa till när det var dags för en ny värk, de kom med exakta mellanrum. I början väntade jag tills jag kände av värken innan jag började andas lustgas, men då hjälpte den ju inte så bra. Så börja suga i dig när du VET att en värk på gång, eller när ANAR att det är det! Lustgasen är ju inte farligt på något vis, så sug i er bara! (Men det finns ingen anledning att försöka förklara för barnmorskan hur det känns, hon eller han har faktiskt redan koll på det. )

FILMA. Vi ställde upp kameran i ett fönster, riktad mot sängen. Sen fick den stå där och göra sitt. Efteråt har man ingen tidsuppfattning, och det är häftigt att se hur allting var, för när man föder är man i sin lilla bubbla och har noll koll. Vi har inga close-ups, allting är filmat från håll, men klockan på väggen är med, och hela den yta som vi befann oss på under förlossningen och det är SÅ himla coolt att ha allt på film! Tyvärr tog minnet slut en halvtimme innan sonen föddes, se till att ha med er extra minneskort att byta till, och sätt larm på mobilen när det är dags att byta!

Be personalen att fotografera när det hela är klart, det är kul att ha bild på den pinfärska familjen! Det missade vi, men vi har flera bilder på moderkakan!

Innan förlossningen drar igång, vila så mycket det går! Dagen innan allt startade var jag ute och gick i skogen i flera timmar, kom hem sent, somnade ännu senare och tidigt på morgonen satte allt igång. Att krysta ut en bebis när man inte sovit på 34 timmar är ingen höjdare...

Om saker och ting känns konstigt efter förlossningen, om det är ett enda stygn som skaver till exempel, så ring tillbaka till förlossningen och be om råd! Hade jag varit lite snabbare med att höra av mig så hade jag förmodligen sluppit både njurbäckeninflammation (på grund av katetern) och smärtsam granulationsvävnad som upptäcktes efter sex veckor... Be att få komma och undersökas så det inte är något som behöver åtgärdas!

Xylocainsalva eller Emla-kräm. Se till att det finns hemma, det är guld värt! Likaså värktabletter. Och stanna hemma de första dagarna, ge er inte ut på några promenader, låt underlivet läka ifred!

I övrigt. Försök släppa kontrollen, lita på att personalen gör sitt bästa, men om det inte känns bra så be att få byta!

• Vintergäck
    Lindreas skrev 2011-01-04 01:11:04 följande:
    Det där med lustgasen tog ett tag innan jag fick kläm på. Maken räknade sekunder och sa till när det var dags för en ny värk, de kom med exakta mellanrum. I början väntade jag tills jag kände av värken innan jag började andas lustgas, men då hjälpte den ju inte så bra. Så börja suga i dig när du VET att en värk på gång, eller när ANAR att det är det! Lustgasen är ju inte farligt på något vis, så sug i er bara! (Men det finns ingen anledning att försöka förklara för barnmorskan hur det känns, hon eller han har faktiskt redan koll på det. )

FILMA. Vi ställde upp kameran i ett fönster, riktad mot sängen. Sen fick den stå där och göra sitt. Efteråt har man ingen tidsuppfattning, och det är häftigt att se hur allting var, för när man föder är man i sin lilla bubbla och har noll koll. Vi har inga close-ups, allting är filmat från håll, men klockan på väggen är med, och hela den yta som vi befann oss på under förlossningen och det är SÅ himla coolt att ha allt på film! Tyvärr tog minnet slut en halvtimme innan sonen föddes, se till att ha med er extra minneskort att byta till, och sätt larm på mobilen när det är dags att byta!

Be personalen att fotografera när det hela är klart, det är kul att ha bild på den pinfärska familjen! Det missade vi, men vi har flera bilder på moderkakan!

Innan förlossningen drar igång, vila så mycket det går! Dagen innan allt startade var jag ute och gick i skogen i flera timmar, kom hem sent, somnade ännu senare och tidigt på morgonen satte allt igång. Att krysta ut en bebis när man inte sovit på 34 timmar är ingen höjdare...

Om saker och ting känns konstigt efter förlossningen, om det är ett enda stygn som skaver till exempel, så ring tillbaka till förlossningen och be om råd! Hade jag varit lite snabbare med att höra av mig så hade jag förmodligen sluppit både njurbäckeninflammation (på grund av katetern) och smärtsam granulationsvävnad som upptäcktes efter sex veckor... Be att få komma och undersökas så det inte är något som behöver åtgärdas!

Xylocainsalva eller Emla-kräm. Se till att det finns hemma, det är guld värt! Likaså värktabletter. Och stanna hemma de första dagarna, ge er inte ut på några promenader, låt underlivet läka ifred!

I övrigt. Försök släppa kontrollen, lita på att personalen gör sitt bästa, men om det inte känns bra så be att få byta!
    Haha så du tror inte BM undrar hur det känns med lustgasen.Flört

Vad ska man ha xylocaisalvan till? Underlivet? Finns det receptfritt?
  • Lindreas
    Elsinore skrev 2011-01-04 19:22:32 följande:
    Haha så du tror inte BM undrar hur det känns med lustgasen.Flört

Vad ska man ha xylocaisalvan till? Underlivet? Finns det receptfritt?
    Under förlossningen var jag helt säker på att hon undrade hur det kändes, så jag berättade ingående mellan värkarna.

Jepp, Xylocainsalvan är lokalbedövande och är underbar att smörja in underlivet med innan man går på toaletten till exempel. Men även om man har några stygn som gör ont. Det finns receptfritt på apoteket.

(Den funkar kanon på ömma bröstvårtor också, men man måste tvätta bort den innan man ammar!)
  • Vintergäck
    Lindreas skrev 2011-01-04 20:44:28 följande:
    Under förlossningen var jag helt säker på att hon undrade hur det kändes, så jag berättade ingående mellan värkarna.

Jepp, Xylocainsalvan är lokalbedövande och är underbar att smörja in underlivet med innan man går på toaletten till exempel. Men även om man har några stygn som gör ont. Det finns receptfritt på apoteket.

(Den funkar kanon på ömma bröstvårtor också, men man måste tvätta bort den innan man ammar!)
    Haha jag kan tro det :=)

Salva inköps imorgon!! Låter väldans bra! (BF den 14e så nu laddas det!)
  • gammeltacka

Fick en flicka i förrgår och bästa grejen efteråt: Microlax för första toabesöket. Att vara trög i magen och ha babianrumpa är ingen bra kombo. Taskiga associationer av att krysta dessutom.

• Vintergäck
    gammeltacka skrev 2011-01-07 11:11:39 följande:

Fick en flicka i förrgår och bästa grejen efteråt: Microlax för första toabesöket. Att vara trög i magen och ha babianrumpa är ingen bra kombo. Taskiga associationer av att krysta dessutom.

Grattis! :=)

Bra tips! Jag har packat ner laxoberaldroppar. Lite samma effekt!:)
  • Minnie Mouse

Använd lust gas, lyssna på personal och ha bra kontakt med partner.

Det här med vad man ska ta med sig hi hi :)
    Vi var på väg bara för att kontrollera om allt var bra för jag började blöda. Inga värkar inget, bara blod. Vi fick stanna och inte alls hämta väskan med allt som jag packade. Ingen kamera, inga extra kläder ingenting. Efter 7 timmar gick min man/pappa för att hämta väskan och kläder till sin dotter och kamera för att ta kort på en familj :)
    Så planera vad man ska ta med sig, det kan man, men frågan är om allt blir som man tänkt sig. Så är det med förlossningen oskså. Ja man måste ha en A och B och C tom D plan som någon här i tråden skrev.
    Till alla blivande lycka till, det kommer att gå bra på något sätt, för att bebisen kommer alltid ut!

• Kallebus

Glöm bindor!

Tena inkontinensskydd Skrattande
    Stora, bekväma och sitter bra oavsett hur du snurrar i sängen.
    Mycket skönare än dom du får på bb.
    Även kanon om vattnet gått och du ska ta dig in till förlossningen.

Isbindor (vanlig binda indränkt i vatten och lagd i frysen) lindrar mycket i ett ömt underliv.

• Charmeuse

Få en tandinfektion innan du föder så kommer förlossningen vara som ett myggbett i jämförelse smärtmässigt...

• Freijah
    Spexig skrev 2010-04-11 20:02:03 följande:
    Annars är mitt absolut bästa tips inför fölossningen att läsa på, fråga så mycket man vill, skapa sig en målbild, men HÅLLA SIG SÅ ÖPPEN SOM MÖJLIGT. Man KAN INTE veta hur det kommer bli, hur man kommer må, hur lång tid det tar, vilken grad av smärtlindring man kan behöva, hur bebisen mår, vilken bm man får, om det är en stressig dag på förlosnnningen, hur du kommer uppleva smärtan, etc, etc, etc...

Ju öppnare inställning man har, desto större chans att man slipper känslan att "det inte blev som det skulle/jag ville/jag föreställt mig/jag skrivit i mitt förlossningsbrev..."
    kunde inte sagt det bättre själv!
  • LittleJunia

Köp med Gainomax!!
    Hade fått tips om detta och köpte med två paket.. slukade dom i ett nafs! Smakade så himla gott och gav mig extra energi!
    Nästa gång lär jag köpa med fler!!

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)Älskade Ludvig 080404 och liten i magen BF 110401(¯`°?.¸ ღ♥ ♥+
  • Renesmee
    Lindizzzen skrev 2011-01-04 00:55:18 följande:
    mer tips inkommande:

dyktekniken: googla, läs läs läs. helt underbart om man får det att fungera.

läs på vad som händer både innan, under och efter fl, även fast det inte alltid stämmer så vet man ungefär vad det är som sker i kroppen när fl startar och under fl. sen det som händer efter fl tex: avslag, ev stygn/bristningar, eftervärkar, amning.

om inte lustgasen fungerar så är masken jätte bra att "bröla" i när man känner för det (den ljuddämpar, plus att man har nått att ta till när trycket nedåt blir för stort)

Som någon/några skrev: Be sambon skriva upp vad som sägs och görs och vilka tider, man hamnar lätt i sin egna lilla värld (sånt kan vara kul och ha då man efteråt inte minns något eftersom man var så upptagen i sitt egna)

glöm inte och andas och kissa! (inge kul att ha ont i flera veckor efter en kateter)

laptop med trådlöst internet. (räddningen om fl blir långvarig och underbar om man stannar länge på bb, glöm inte filmer eller serier om ni inte har tillgång till internet.)

var inte rädd för att stå upp för dig själv när det gäller ammningen, vill du inte så ska dom respektera det. (det råder ju oftast amningshysteri på sjukhusen.)

ta all hjälp du kan få på bb, ring på kl så ofta du behöver, dom är där för dig. (önskar jag gjort detta)

låt inte bb personalen springa in på rummet och rycka tag i tutten det första dom gör! dem får faktiskt inte göra det, men som sagt: sjukhusen har oftast amningshysteri. (dessutom så klarar sig barnet utmärkt utan föda dom 24 första timmarna, så ta ammningen med lugn och ro. När du behöver hjälp så fråga så kan dom förklara muntligt eller med ditt tycke: hjälpa till.)

införskaffa en bra bröstbump, inge kul alls när mjölken rinner till, bra och ha för att lätta på trycket när barnet inte suger. 

många får skavsår i ljumskarna av sjukhusets bindor (ehm "blöjor"), så egna tex: always nattbindor eller liknande kan vara att föredra.

mina bästa tips:  

borste och massor med balsam!! (inge kul och reda ut "knullrufset" om man blir sängliggande under fl.)

planera inte fl, ta allt med en nypa salt och våga tänka tanken: det blir ändå inte som jag tänkt. (jag själv skrev inte någon fl-plan och var helt öppen för att allt kunde hända, och allt slutade jätte bra.)

kommer inte på något mera just nu... men puffar för mera tips, kul och läsa andras erfarenheter
    förlåt mrn helt JÄVLA chockad...barnet klara sih utan man i bla bla timmar??!?!!
    AMNINGEN är blan dedet viktigaste för ett alldelse nyfött barn...att komma nära bröstet och verkligen äta på och av sin mamma..och all hudkontakt!! Detta lägger ju för tusan grunder för hela livet.
    Dom 24 första timmarna är ju för i helvet bland dom abolut viktigaste i banrets liv....CHOCKAD...
    ta och läs " Närhetens Hormon" av Kesrtin Uvnäs Moberg så kommer du fatta vad jag menar.
    MEn HERRE GUD.....
    AMMA ERNA BARN;; ha dom as när ( ja om det inte finns några komplikationer) var ifrån dom så lite som möjligt..detta lägger GRUNDEN för all framtida kontakt och psykiska välbefinnade. Ni som säger annat..LÄS BOKEN så kommer ni FATTA.
  • Susyloo
    Renesmee skrev 2011-01-22 22:06:41 följande:
    förlåt mrn helt JÄVLA chockad...barnet klara sih utan man i bla bla timmar??!?!!
    AMNINGEN är blan dedet viktigaste för ett alldelse nyfött barn...att komma nära bröstet och verkligen äta på och av sin mamma..och all hudkontakt!! Detta lägger ju för tusan grunder för hela livet.
    Dom 24 första timmarna är ju för i helvet bland dom abolut viktigaste i banrets liv....CHOCKAD...
    ta och läs " Närhetens Hormon" av Kesrtin Uvnäs Moberg så kommer du fatta vad jag menar.
    MEn HERRE GUD.....
    AMMA ERNA BARN;; ha dom as när ( ja om det inte finns några komplikationer) var ifrån dom så lite som möjligt..detta lägger GRUNDEN för all framtida kontakt och psykiska välbefinnade. Ni som säger annat..LÄS BOKEN så kommer ni FATTA.
    Jösses! Lugna ner dig! Hon delade med sig av SITT tips. Det var hennes erfarenhet hon skrev om.

Undrar lite hur du skulle reagera om någon verkligen misskötte sitt barn när du reagerar såhär på att hon säger att man kan ta det lungt och inte stressa med amningen.
  • MariaM78a

Mitt bästa tips är att försöka vara här och nu. Om du blir rädd, det för för ont, du oroar dig för hur det ska bli senare i skedet. Tänk att just nu är jag här, och tar det som det kommer.
    Så tänkte jag i badet när jag precis kommit in ( 3 cm) och sen gick resten hur bra som helst. Var bara rädd den enda gången.

• Lindizzzen
    Renesmee skrev 2011-01-22 22:06:41 följande:
    MEn HERRE GUD.....
    Hahaha.. ursäkta att jag skrattar, men du missuppfattade nog helt vad jag skrev.

Klart att barnen ska vara nära, men om amningen inte fungerar dom första 24 timmarna så är det ingen stor grej (detta hört av bb personalen när jag var orolig över att han inte fick i sig mat)
    Barnen har nämligen samlat på sig massor under sista veckorna i magen och klarar sig utan mat i ca 24 timmar efter FL.
    Men självklart ska barnet vara nära. Närheten betyder ju allt.
  • Sol

Träna på att slappna av innan förlossningen! Värkarna gör så mycket mindre ont om du slappnar istället för att spänna dig! Men det var ingen som sagt till mig så mina första två förlossningar gjorde ondare än dom hade behövt. Den tredje blev perfekt! När värkarna blev rikigt intensiva det sista började jag profylaxandas! Skitbra, för mig som hatar lustgas!

Ta med egna kläder till bb, man känner sig "friskare" om man inte går runt i urtvättade sjukhuskläder. Mamma kläder får funka ett tag till, det är inget skönt att klämma ihop en nyförlöst mage i ett par tajata byxor.

Mamma till Leo januari 06, Sam april 08 och Bella mars 10.
  • Ingiz

oh, kom på ett tips nu. Fast det är kanske mer tills när man kommer hem.

Jag syddes bara med några få stygn invändigt men trots det så var det jätteskönt att slippa torka sig med papper hemma. Jag hade köpt 2 paket tvättlappar från IKEA som jag använde att torka mig med. Sedan kan man slänga dem eller köra de i 95 grader i tvättmaskinen.

En rulle hushållspapper eller egna tvättlappar till BB så du kan använda dem på bebisen. Där jag låg hade de bara ett styvt otäcktpapper eller toapapper som gick sönder bara man tittade på det.

• Eena

Gravidyoga! Inte för själva träningen utan för andningstekniken. Tyckte det var toppen med något att fokusera på och som även hjälpte till för att slappna av och möta värkarna bättre. Med hjälp av det fokus det gav klarade jag förlossning nummer två med bara lustgas.

Svar på tråden Mina bästa tips inför förlossningen!