• Caeruleus

Mina bästa tips inför förlossningen!

I fredags föddes vår andra son och denna förlossning var totalt annorlunda än den första. Är kvar på BB och tänkte att nu när jag har allt färskt i minnet skall jag skriva ner mina bästa konkreta tips till er andra som har det framför er.

Lustgas
    Fick det inte att fungera alls under första förlossningen utan vi missade oftast värkarna till stor del. Denna gången så fick vi till det och den minskade säkert smärtan med 40%. Det som gjorde skillnade var att min man insåg att kurvan på CTG maskinen inte är absoluta tal utan olika beroende på hur jag satt eller stod. Dvs en sammandragning sittandes kunde börja på 35 medans om jag stod upp kunde den börja på 70. Iom att han förstod detta så kunde han hjälpa mig att ta gasen i tid så att jag hade "full gas" i toppen och sen minskade ruset alltsom värken avtop. KALASBRA! Det kändes mentalt otroligt bra att känna hur värken avtog och inte vara helt groggy då.

Be barnmorskan att du skall svara på direktiv
    Förra förlossningen så missade jag mycket info iom att jag var "i min bubbla" och hörde henne inte. Denna gången bad jag henne att kräva ett svar av mig. På det sättet så säkerställde vi att jag åtminstonde hört henne och sen kunde välja att göra enligt hennes förslag eller inte.

Kissa
    Be pappan att påminna er att kissa. Vi glömde bort det och helt plötsligt så tog allt snabbt fart och då märkte BM att jag hade helt full urinblåsa som hon fick tappa. Sekunder efter  att den var tömd så kom krystvärkarna i en rasande fart. Helt onödigt att ha en full urinblåsa i vägen för den gjorde ONT. Vilket jag först märkte när den väl var tömd.

Hoppas andra vill fylla på med era bästa tips!

• Svar på tråden Mina bästa tips inför förlossningen!
  • Mimmi P

Jag tror det är bra att vara påläst men vara beredd på att det som står i böckerna är oftast en "standard"förlossning. Var öppen och beredd på att vad som helst kan hända. Det är tex inte alltid man får värkvila och min bm hade sagt att man aldrig behövde ha krystvärkar mer än en timme utan då blev det sugklocka el snitt el så. Jag hade krystvärkar i tre timmar innan sonen sjönk ner så jag kunde krysta, sen tog det nästan en halvtimme till innan han var ute.

Fundera igenom innan hur du skulle vilja ha det men lås dig inte vid nåt utan häng med i hur det känns just då!  När du väl är där kanske du inte alls vill ha massage och lyssna på delfiner som du tänkt innan utan då kanske du vill ha den där edan och lustgas, ta det då!
    Min man höll koll på att jag kissade med jämna mellanrum och erbjöd vatten, saft och resorb mer el mindre mellan varje värk. Jättebra! Speciellt eftersom jag nästan inte åt nåt på ung 24 timmar och jag förlorade 2 liter blod och var rejält uttorkad efteråt.
    Läs även lite om hur det är efteråt, många blir överraskade över avslag och att det kan göra ont att sitta osv.
    OM det inte känns bra efteråt, ta upp det redan på bb så du kan få hjälp att bearbeta det på en gång!
  • mammageno
    Mimmi P skrev 2010-04-14 10:52:56 följande:
    Jag tror det är bra att vara påläst men vara beredd på att det som står i böckerna är oftast en "standard"förlossning. Var öppen och beredd på att vad som helst kan hända. Det är tex inte alltid man får värkvila och min bm hade sagt att man aldrig behövde ha krystvärkar mer än en timme utan då blev det sugklocka el snitt el så. Jag hade krystvärkar i tre timmar innan sonen sjönk ner så jag kunde krysta, sen tog det nästan en halvtimme till innan han var ute. Fundera igenom innan hur du skulle vilja ha det men lås dig inte vid nåt utan häng med i hur det känns just då!  När du väl är där kanske du inte alls vill ha massage och lyssna på delfiner som du tänkt innan utan då kanske du vill ha den där edan och lustgas, ta det då! Min man höll koll på att jag kissade med jämna mellanrum och erbjöd vatten, saft och resorb mer el mindre mellan varje värk. Jättebra! Speciellt eftersom jag nästan inte åt nåt på ung 24 timmar och jag förlorade 2 liter blod och var rejält uttorkad efteråt. Läs även lite om hur det är efteråt, många blir överraskade över avslag och att det kan göra ont att sitta osv. OM det inte känns bra efteråt, ta upp det redan på bb så du kan få hjälp att bearbeta det på en gång!
    Jag har läst MYCKET böcker och i ALLA står det att det alltid blir värkpauser, det hände inte mig, tråkigt...

Sedan finns det studier som visar att många läser och går kurser men som har gjort födandet till ett projekt.
    Faktiskt visade det sig att ofta var det förstföderskor som karriärmedvetna och behov att lyckas med projektet går hand i hand med att känna sig misslyckad om det inte blir som det var tänkt.

Sedan håller jag delvis med, delvis inte, för jag har läst och förberett mig (detta med utgångspunkt från mig själv, jag vet) men varit noga med att förankra  detta både i kroppen (via yoga eller vad det kan vara) och genom känslor. Så jag tror inte detta gäller riktigt generellt...det beror SÅ mycket på inställning! 

Känslomässigt tyckte jag det var svårt att föreställa mig när jag skulle föda min dotter, men nu är det lättare, jag har inga föreställningar som jag hade då om att allt skulle nog gå.

nu är jag lite mer öppen och vågar varken se det varken svart eller vitt.

Fler tips!
    Kom i håg att just ditt tips kan vara "livsavgörande om det är någon som plötsligt minns en liten detalj härifrån på sin förlossning!!!

En sak jag tagit till vara på som jag vet att min man hade glömt är mat till sig själv som inte luktar! 
    Jag tål inte lukt när jag skall koncentera mig, jag kan bli helt lipig tom. (behöver jag säga att jag har supernäsa och skulle antaligen bli en super bra näsa, som det heter i parfymbranchen eller liknande) 

• mammageno

mitt sista tips som jag kan komma på är att Ha det mörkt om det går trögt med öppningsstadiet, det är tydliigen väldigt effektivt!

• Toka2

Mitt bästa tips: Ha med något att läsa/lösa, en bok eller en korsordstidning. För om man måste vänta och vänta och vänta på att få åka hem när bebis väl är ute så kan timmarna gå väääääldiiiiiigt låååååångsaaaaamt..

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • mammageno
    Toka2 skrev 2010-04-15 12:50:03 följande:
    Mitt bästa tips: Ha med något att läsa/lösa, en bok eller en korsordstidning. För om man måste vänta och vänta och vänta på att få åka hem när bebis väl är ute så kan timmarna gå väääääldiiiiiigt låååååångsaaaaamt..
    bra tips!
  • Juppepuppe
    Toka2 skrev 2010-04-15 12:50:03 följande:
    Haha! Ja, det tipset fick jag till förra gången och lassade upp med böcker. Öppnade inte en enda. Låg kvar i två dygn, men kunde inte få ro attläsa. Låg bara och tittade på min dotter.
    Men det stämmer säkert för en del. Vissa tips här passar en del och andra inte.

Superbra tråd!
  • kalkprinsessan

Mina tips utöver dom som redan tagits upp.

Vattenflaska  enkelt sätt att få i sig vätska på, dessutom är iaf inte vattnet på vårat sjukhus inte så gott och det är viktigt att man dricker bra.

Få partnen att säga vad du känner - det är inte så lätt att prata alla gånger, så då är det bra om partnen är vaken på att föra din talan, för trots allt känner han dig bäst.

Be en usk eller liknade som finns i rummet att ta kort så fort bebisen är ute så ni finns med alla tre. Dom korten är oslagbara.

• Toka2

Juppepuppe: Grejen är att när Alvin föddes 2007 så hade jag en bok med utifallatt, men den behövdes aldrig. Så till Rasmus ankomst 2008 så hade jag inte med någit. Ack vad jag ångrade mig när jag satt och inväntade först barnläkartid och sedan makens ankomst, sittandes på ett förlossningsrum och allt som fanns att läsa var en Allers som jag redan hade läst mina två tidigare besök på Förlossningen {#lang_emotions_yell}. Så hellre något läsbart med i onödan, än att sitta och ha långtråkigt. Även om sovande bebisar är söta .

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • Juppepuppe
    Toka2 skrev 2010-04-15 13:15:48 följande:
    Juppepuppe: Grejen är att när Alvin föddes 2007 så hade jag en bok med utifallatt, men den behövdes aldrig. Så till Rasmus ankomst 2008 så hade jag inte med någit. Ack vad jag ångrade mig när jag satt och inväntade först barnläkartid och sedan makens ankomst, sittandes på ett förlossningsrum och allt som fanns att läsa var en Allers som jag redan hade läst mina två tidigare besök på Förlossningen . Så hellre något läsbart med i onödan, än att sitta och ha långtråkigt. Även om sovande bebisar är söta .
    Sant. Har redan packat en bok i BB-väskan för säkerhetsskull, men misstänker att jag inte kommer öppna den. Men man vet aldrig, som sagt.
  • hasseldorf

Tips på annan underhållning som passade oss perfekt: Bärbar DVD, alltså en sån liten man tex kan ha i bilen. Hade med den och massa frasieravsnitt + en del mer lättsmält typ komedier. Var räddningen när det drog ut på tiden och även sedan i tre dagar på BB. Funkade även bra att spela musik i vår spelare så jag flåsade till Lasse Winnerbäck

Svar på tråden Mina bästa tips inför förlossningen!