• Caeruleus

Mina bästa tips inför förlossningen!

I fredags föddes vår andra son och denna förlossning var totalt annorlunda än den första. Är kvar på BB och tänkte att nu när jag har allt färskt i minnet skall jag skriva ner mina bästa konkreta tips till er andra som har det framför er.

Lustgas
    Fick det inte att fungera alls under första förlossningen utan vi missade oftast värkarna till stor del. Denna gången så fick vi till det och den minskade säkert smärtan med 40%. Det som gjorde skillnade var att min man insåg att kurvan på CTG maskinen inte är absoluta tal utan olika beroende på hur jag satt eller stod. Dvs en sammandragning sittandes kunde börja på 35 medans om jag stod upp kunde den börja på 70. Iom att han förstod detta så kunde han hjälpa mig att ta gasen i tid så att jag hade "full gas" i toppen och sen minskade ruset alltsom värken avtop. KALASBRA! Det kändes mentalt otroligt bra att känna hur värken avtog och inte vara helt groggy då.

Be barnmorskan att du skall svara på direktiv
    Förra förlossningen så missade jag mycket info iom att jag var "i min bubbla" och hörde henne inte. Denna gången bad jag henne att kräva ett svar av mig. På det sättet så säkerställde vi att jag åtminstonde hört henne och sen kunde välja att göra enligt hennes förslag eller inte.

Kissa
    Be pappan att påminna er att kissa. Vi glömde bort det och helt plötsligt så tog allt snabbt fart och då märkte BM att jag hade helt full urinblåsa som hon fick tappa. Sekunder efter  att den var tömd så kom krystvärkarna i en rasande fart. Helt onödigt att ha en full urinblåsa i vägen för den gjorde ONT. Vilket jag först märkte när den väl var tömd.

Hoppas andra vill fylla på med era bästa tips!

• Svar på tråden Mina bästa tips inför förlossningen!
  • Puff Mummy

Någon kanske har skrivit det redan, men jag var grymt hjälpt av min vattenflaska med sportpip. Svettades floder och den var lätt att dricka ur från alla lägen utan att spilla ner sig helt.....

En annan grej som jag råkade ut för nu under min sista förlossning (en dryg vecka sedan): Lustgasen var inte på, kom de på efteråt Nu gick det så väldigt snabbt så det funkade ändå, men ni kan ju dubbelkolla med BM för det är inte kul att ha ont om man kan få hjälp. 
  • Mumin80

Värkarna följer inte alltid standardmallen! (vad är värkvila förresten...? )

Jag öppnade mig till 3-4 cm utan några värkar alls och till 10 cm med värkar i kanske 3 timmar. 30 sek-1 minut långa värkar med 2-3 minuters mellanrum. Jag var helt öppen när jag släpptes in på förlossningen och äntligen fick lustgas, men det tog ytterligare 2 timmar innan vattnet gick.

Så mitt råd: Om värkarna kommer med 2 minuters mellanrum och varar 1 minut, då hinner du inte andas syre emellan (eftersom man ju ska andas in gasen minst sisådär 30 sek innan värken kommer). Så slappna av och andas bara gas, gör inga "syrepauser" emellan. Vad BM än säger {#lang_emotions_tongue_out}

Och lita på din kropp! Bättre att åka till förlossningen och bli kollad och hemskickad än att inte åka in och föda hemma...

• Linny

Mitt bästa tips; profylaxandning!!!!!!!!!

Ville ha så lite smärtlindring så möjligt, för att förlossningen skulle gå så smidigt som möjligt. Var dock öppen för att prova lustgas, kvaddlar, akupunktur osv.
    Profylaxandningen hade jag tänkt mig skulle funka så länge jag var hemma. Väl inne på BB räknade jag med att vilja ha mer.
    När jag födde mitt andra barn räckte det fint med enbart profylaxandning och inget annat och jag upplevde verkligen inte att det gjorde speciellt ont alls. Med första barnet provade jag två andetag lustgas (visade sig att slangen var sönder dock), akupunktur (en kort stund, upplevde att nålarna var obehagliga), vetevärmare och tens. Underbar förlossninge även detta. 
    Min make andades tillsammans med mig och hjälpte mig hålla fokus och takt.
    Ett annat tips är energidryck (utan koffein) samt ev någon energikaka. Det är inte mindre jobbigt än att springa maraton, att föda barn och ibland får/kan man inte äta något.
  • Mumin80

Javisst ja, som andra sagt: Ät ordentligt innan! Jag fläskade i mig en gigantisk pizza söndag eftermiddag, och det hjälpte mig nog att orka under natten (förlossningen varade från ca. 10 på kvällen till 6.30 på morgonen).

• Puff Mummy
    Mumin80 skrev 2010-04-28 10:06:45 följande:
    Värkarna följer inte alltid standardmallen! (vad är värkvila förresten...? ) Jag öppnade mig till 3-4 cm utan några värkar alls och till 10 cm med värkar i kanske 3 timmar. 30 sek-1 minut långa värkar med 2-3 minuters mellanrum. Jag var helt öppen när jag släpptes in på förlossningen och äntligen fick lustgas, men det tog ytterligare 2 timmar innan vattnet gick. Så mitt råd: Om värkarna kommer med 2 minuters mellanrum och varar 1 minut, då hinner du inte andas syre emellan (eftersom man ju ska andas in gasen minst sisådär 30 sek innan värken kommer). Så slappna av och andas bara gas, gör inga "syrepauser" emellan. Vad BM än säger Och lita på din kropp! Bättre att åka till förlossningen och bli kollad och hemskickad än att inte åka in och föda hemma...
    Skriver under på detta. Tänk på att det kan gå snabbt med andra (eller senare) barn. Hade ett par förvärkar några nätter de sista veckorna. När det var dags, trodde jag också att det var förvärkar. De började kl 04:00 och som tur är hann jag ringa min pappa (barnvakt) vid 04:30. Var då osäker på om det verkligen hade satt igång. Pappa kom vid 05:00 och då var det helt uppenbart att förlossningen hade startat. Vi satte oss i bilen och åkte till sjukhuset. 20 min efter vi kom dit var dottern född. Hellre ringa barnvakt/förlossning en gång för mycket än att behöva föda hemma/i bilen!!!! Kan tillägga att min första vaginala födsel tog 12 timmar från första känning, så jag hade ingen aning om att det skulle gå så här fort denna gång.
  • Mumin80
    Puff Mummy skrev 2010-04-28 10:26:39 följande:
    Skriver under på detta. Tänk på att det kan gå snabbt med andra (eller senare) barn. Hade ett par förvärkar några nätter de sista veckorna. När det var dags, trodde jag också att det var förvärkar. De började kl 04:00 och som tur är hann jag ringa min pappa (barnvakt) vid 04:30. Var då osäker på om det verkligen hade satt igång. Pappa kom vid 05:00 och då var det helt uppenbart att förlossningen hade startat. Vi satte oss i bilen och åkte till sjukhuset. 20 min efter vi kom dit var dottern född. Hellre ringa barnvakt/förlossning en gång för mycket än att behöva föda hemma/i bilen!!!! Kan tillägga att min första vaginala födsel tog 12 timmar från första känning, så jag hade ingen aning om att det skulle gå så här fort denna gång.
    Men det gäller även förstföderskor Detta var alltså mitt första barn, från första kännbara värken till att tjejen var ute tog det 7,5 timmar. 5,5 timmar från att jag kom till förlossningen.
  • Puff Mummy
    Mumin80 skrev 2010-04-28 10:35:30 följande:
    Men det gäller även förstföderskor Detta var alltså mitt första barn, från första kännbara värken till att tjejen var ute tog det 7,5 timmar. 5,5 timmar från att jag kom till förlossningen.
     Då får du nog se upp med nästa bebis  
    Blev själv chockad av hur snabbt det gick (2 timmar från första värk till födsel) och är tacksam över att barnvakten hann komma i tid och att vi hann fram till sjukhuset. 
  • Ocean WoW

Våga byt BM:
    Detta är ett kritiskt tips - be din partner att sköta allt snack du ska inte behöva ta en diskution om det känns fel!

Se upp för skiftbyte:
    En klassisk fälla är att när det är skiftbyte blir man påverkad fast man inte tror det (nya personliga vibbar). Här är din partner oumbärlig för att hålla dig kvar i ett avslappnat tillstånd så att värkarbetet INTE AVSTANNAR.

Använd en Doula om ni kan:
    Har bevisad effekt på de två punkterna ovanför och även massor av andra bra effekter (färre kejsarsnitt, bättre förlossningsförlopp, mindre smärtlindring mm)

Glöm inte att bara för att bebisen är ute är det inte slut:
    Tyvärr... nu kommer moderkakan. Jag blev skitledsen när jag förstod att det inte var över, men det gick snabbt så ingen direkt fara. Man blir bara så paff. Denna gång kommer jag se till att vara förberedd.

• Shea 1

Denna gången har jag bett sambon ta med sig ett block och penna för att snabbt skriva ner lite klockslag och "hållpunkter" från förlossningen.
    Efter förra förlossningen hade jag svårt att minnas vilken ordning saker och ting hade hänt och tidsperspektivet var ju helt åt skogen. I förlossningsjournalen finns ju några tidpunkter angivna, men det är liksom allt jag har att "gå på".

Svar på tråden Mina bästa tips inför förlossningen!