• Caeruleus

Mina bästa tips inför förlossningen!

I fredags föddes vår andra son och denna förlossning var totalt annorlunda än den första. Är kvar på BB och tänkte att nu när jag har allt färskt i minnet skall jag skriva ner mina bästa konkreta tips till er andra som har det framför er.

Lustgas
    Fick det inte att fungera alls under första förlossningen utan vi missade oftast värkarna till stor del. Denna gången så fick vi till det och den minskade säkert smärtan med 40%. Det som gjorde skillnade var att min man insåg att kurvan på CTG maskinen inte är absoluta tal utan olika beroende på hur jag satt eller stod. Dvs en sammandragning sittandes kunde börja på 35 medans om jag stod upp kunde den börja på 70. Iom att han förstod detta så kunde han hjälpa mig att ta gasen i tid så att jag hade "full gas" i toppen och sen minskade ruset alltsom värken avtop. KALASBRA! Det kändes mentalt otroligt bra att känna hur värken avtog och inte vara helt groggy då.

Be barnmorskan att du skall svara på direktiv
    Förra förlossningen så missade jag mycket info iom att jag var "i min bubbla" och hörde henne inte. Denna gången bad jag henne att kräva ett svar av mig. På det sättet så säkerställde vi att jag åtminstonde hört henne och sen kunde välja att göra enligt hennes förslag eller inte.

Kissa
    Be pappan att påminna er att kissa. Vi glömde bort det och helt plötsligt så tog allt snabbt fart och då märkte BM att jag hade helt full urinblåsa som hon fick tappa. Sekunder efter  att den var tömd så kom krystvärkarna i en rasande fart. Helt onödigt att ha en full urinblåsa i vägen för den gjorde ONT. Vilket jag först märkte när den väl var tömd.

Hoppas andra vill fylla på med era bästa tips!

• Svar på tråden Mina bästa tips inför förlossningen!
  • Blomman3

Men du det där med kvaddar verkar ju väldans otäckt fy hahaha

• Paincake

Jag vill tipsa om sidan varktimer.se . Där finns all information, man kan klocka värkar och se hur långa de är. Kanonbra sida.

Packa ner svarta mjukisbyxor till efter förlossningen, när allt är klart. Man blöder igenom det mesta och det syns lite mindre i svarta kläder

Sno med hem de stora bindorna som finns på BB.

Stanna på BB så länge som möjligt. Jag förstår att man vill hem till sig så fort som möjligt men passa på att se till att amningen kommer igång ordentligt, att bebisen inte längre går ner i vikt, att du inte blir dålig och får någon infektion och ta chansen att fråga barnmorskorna och sjuksköterskorna om allt. 

För min del så var jag så fokuserad på själva förlossningen att när den var över, var jag så omtumlad och hög på hormoner. Jag sov inte på tre dygn och var alldeles speedad. När allt sen blev skit, sonen rasade i vikt, fick gulsot och jag fick en bröstinfektion med blodförgiftning efter bara en vecka, önskade jag att någon berättat hur det skulle gå till efteråt. Jag önskade att jag stannat kvar längre på BB och inte propsat på att få åka hem efter bara två dagar. 

• Charmeuse
    M a m m a A skrev 2010-08-18 17:00:19 följande:

Toppen tråd! Bra tips och råd är aldrig fel!

Ska snart föda vårat tredje barn - gulp - jag har börjat inse att även denna lilla skatt skall göra entre... Det är liksom bara att gilla läget

Tänkte fylla på för den som önskar. Att ha en positiv inställning till varje värk (den för dig närmre bebisen typ) tror jag är superviktigt samt att hur jävlig en värk än är, jag vet man tror man skall gå av på mitten, så tänk istället att det är inget farligt! Möt värken istället för att motarbeta den - dvs slappna av, inte spänna sig, andas lugnt - bli inte rädd!

Något jag minns också (vet inte om det nämns) men bli inte rädd för det enorma tryck man känner nedåt - helt galet sjukt tryck... Men det är heller inget farligt

Finns det någon som testat dyktekniken? Det är lite så jag menar ovan, ang värkarna.

Vad det gäller lustgasen, så håller jag med de flesta, den är fantastisk om den intas på "rätt sätt", dvs att man börjar andas in den precis då man känner minsta tillstymmelse till värk, för då tar den "bort" toppen på själva värken och man kan komma tillbaka "i nuet" när värken klingar av.

Har aldrig provat akupunktur, någon med bra erfarenhet?

Det där med att kissa regelbundet är också ett bra tips, blev tappad med första barnet strax innna han kom ut. Med andra barnet kissade jag regelbundet och slapp känna obehag av full blåsa. Så denna gång tänkte jag också kissa

Hm, sterila kvaddlar, vågar man testa det???

Åh, snart är man där - vare sig man vill eller ej

Lycka till allihop! 

Jag har testat dyktekniken, funkade fullständigt för mig i timmar. Så jag förstår vad du menar, dock får inte alla kläm på det. Man måste läsa ordentligt och öva på förvärkar.
  • Puma87
    vattenflaska med "sugkork"
    Min bästa vän under förlossningen med dottern. Så skönt att slippa dricka ur glas med sugrör osv.

Jag ville ha en blöt iskall handduk att bita i under krystvärkarna. Det hjälpte mig att ta i + att jag fick i mig vätska. Och min mamma fick behålla sina händer i ett stycke.
    Kitty 081003
  • Puma87

Juste en till sak. Det kommer kroppsvätskor, det kommer blod osv du kommer kanske skrika och svära och det är okej. Personalen på FL har varit med om det mesta så skäms inte.
    Jag var jätte orolig för att skita på mig (tack gode gud så gjorde jag inte det) men idag vet jag att det gör inget om det råkar hända för det är naturligt och man kan inte rå för det.

Kitty 081003
  • Charmeuse
    Puma87 skrev 2010-08-18 23:44:31 följande:
    Juste en till sak. Det kommer kroppsvätskor, det kommer blod osv du kommer kanske skrika och svära och det är okej. Personalen på FL har varit med om det mesta så skäms inte.
    Jag var jätte orolig för att skita på mig (tack gode gud så gjorde jag inte det) men idag vet jag att det gör inget om det råkar hända för det är naturligt och man kan inte rå för det.
    Orka bry sig, jag gjorde både nr 1 och 2...
  • hejsvej

Tack för bra tråd, ska föda vårt andra barn snart, är beräknat till 4:e oktober.

Jag är väldigt nyfiken på dyktekniken, så jag undrar om någon här vet vart man kan läsa mkt om den? Finns det någon bok eller internetsida?

• JochG
    Paincake skrev 2010-08-18 20:58:59 följande:
    Jag vill tipsa om sidan varktimer.se . Där finns all information, man kan klocka värkar och se hur långa de är. Kanonbra sida.

Packa ner svarta mjukisbyxor till efter förlossningen, när allt är klart. Man blöder igenom det mesta och det syns lite mindre i svarta kläder

Sno med hem de stora bindorna som finns på BB.

Stanna på BB så länge som möjligt. Jag förstår att man vill hem till sig så fort som möjligt men passa på att se till att amningen kommer igång ordentligt, att bebisen inte längre går ner i vikt, att du inte blir dålig och får någon infektion och ta chansen att fråga barnmorskorna och sjuksköterskorna om allt. 

För min del så var jag så fokuserad på själva förlossningen att när den var över, var jag så omtumlad och hög på hormoner. Jag sov inte på tre dygn och var alldeles speedad. När allt sen blev skit, sonen rasade i vikt, fick gulsot och jag fick en bröstinfektion med blodförgiftning efter bara en vecka, önskade jag att någon berättat hur det skulle gå till efteråt. Jag önskade att jag stannat kvar längre på BB och inte propsat på att få åka hem efter bara två dagar. 
    behöver man införskaffa stora bindor själv eller får man det på bb?
  • Charmeuse
    hejsvej skrev 2010-08-19 01:08:22 följande:
    Tack för bra tråd, ska föda vårt andra barn snart, är beräknat till 4:e oktober.

Jag är väldigt nyfiken på dyktekniken, så jag undrar om någon här vet vart man kan läsa mkt om den? Finns det någon bok eller internetsida?
    På denna sida finns en artikel om dyktekniken: http://www.enbrastart.se/index.php?option=com_content&view=article&id=64 

I Katerina Janouch bok "Föda barn" står också lite om den.

Lite andra ställen där man kan läsa om den:

http://dyktekniken.wordpress.com/

http://www.barnmorska.net/artiklar/forlossning/103-dyktekniken.html

Det är viktigt att man vågar "släppa taget", det är det de handlar om. När det funkar så är det enorm skillnad
Svar på tråden Mina bästa tips inför förlossningen!