• Isabellesmamma89

hur ofta badar ni era spädbarn?

Jag har en dottter på 6 dagar som jag inte badat efter förlossningen.
    Känns som om det är dags nu.
    När badade ni era bebisar för första gången?
    Hur ofta badade ni dem sedan?

• Svar på tråden hur ofta badar ni era spädbarn?
  • Jordgubbssmak

Där jag födde var det typ obligatoriskt att bada bebis innan hemgång. Så vår lille kille bada första gången när han var 2 dagar gammal. Efter det har vi badat honom 1-2 ggr i veckan (han är 3 mån nu). Han verkar verkligen tycka det är helmysigt, så den där andra gången är mer för nöjet, komplement med tvättlappstvättning fungerar säkert lika bra.

• vittra

Ca en vecka efter förlossningen och sedan ca varannan månad efter det. Har aldrig förstått vitsen med att bada så små bebisar särskilt ofta, de behöver det inte utan tvärtom förstör man ju deras naturliga skydd i huden och den naturliga hudfloran rätt omgående om man börjar bada och tvätta så mycket.

• AmandaBrun

Min lilla kille är 11 veckor och fick sitt första bad igår. Han kommer badas var tredje vecka - en gång i månaden framöver.

Tycker också att det badas alldeles för mkt. Mysigt och så länge de inte får hudproblem så visst bada på men jag ser verkligen någon anledning till bad flera gånger i veckan.

Rengör självklart veck o runt mun o ögon dagligen.

Ska nämna att han i princip aldrig kräks heller.

• såffan
    vittra skrev 2010-04-11 23:20:51 följande:
    Ca en vecka efter förlossningen och sedan ca varannan månad efter det. Har aldrig förstått vitsen med att bada så små bebisar särskilt ofta, de behöver det inte utan tvärtom förstör man ju deras naturliga skydd i huden och den naturliga hudfloran rätt omgående om man börjar bada och tvätta så mycket.
     Skönt att höra att inte alla badar flera gånger i veckan. Min fyra månaders har badat kanske 4 ggr i sitt liv, efter som att hon har varit lite torr i huden har jag inte velat bada för ofta. Men fick nästan lite dåligt samvete när jag läste hur ofta andra badade nu...
  • LuViGli

en fråga till alla.. Ville ni inte att få tvätta bort allt blod och "smuts" från era bebisar efter förlossningen??? Märkte att det vara bara jag som skrev att jag bad barnmorskan att doppa min dotter typ 2 timmar efter förlossningen... Ni kanske tvättade med tvättlapp? Men det är ju lättare att bara doppa i vattnet med babyolja i... eller?...

• AmandaBrun
    LuViGli skrev 2010-04-12 08:56:20 följande:
    en fråga till alla.. Ville ni inte att få tvätta bort allt blod och "smuts" från era bebisar efter förlossningen??? Märkte att det vara bara jag som skrev att jag bad barnmorskan att doppa min dotter typ 2 timmar efter förlossningen... Ni kanske tvättade med tvättlapp? Men det är ju lättare att bara doppa i vattnet med babyolja i... eller?...
    Tydligen ska ju fosterfettet vara så bra för huden att man inte bör tvätta bort det? Det fick iaf jag för mig o lät han va som gud skapa han liksom
  • La Lola
    Men alltså....vad gör det om det finns kvar?
    *mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • hallencreutz89

badar min en gång i veckan. har blivit tillsagd att inte bada henne oftare för hon harr känslig hud och bebisar svettas ju inte på samma sätt som vuxna så de behöver inte bada så ofta. hon är snart 6 mån och har badat en gång i vekan sen hon föddes t7yp

• HemmaHosSofi
    AmandaBrun skrev 2010-04-12 08:57:21 följande:
    Tydligen ska ju fosterfettet vara så bra för huden att man inte bör tvätta bort det? Det fick iaf jag för mig o lät han va som gud skapa han liksom
    Ja det är väl därför man inte badar dom på ett par dagar, fick jag också lära mig.

Smuts? Det var ett par torkade blodfläckar på huvudet men vad gjorde de.
    Joline 080219 ♥ Love 100214 hemmahossofi.blogspot.com/
Svar på tråden hur ofta badar ni era spädbarn?