• Isabellesmamma89

hur ofta badar ni era spädbarn?

Jag har en dottter på 6 dagar som jag inte badat efter förlossningen.
    Känns som om det är dags nu.
    När badade ni era bebisar för första gången?
    Hur ofta badade ni dem sedan?

• Svar på tråden hur ofta badar ni era spädbarn?
  • Lydisen

Vi badade vår son några dagar efter förlossningen och badade honom max 2 ggr/ vecka fram till för någon månad sedan. Vi har märkt hur roligt och mysigt han tycker det är och nu badar han varje kväll. Dessutom sover han otroligt mycket bättre om nätterna när han får sitt bad om kvällarna. 

• SiCaBoo
    AmandaBrun skrev 2010-04-12 07:25:04 följande:
    Min lilla kille är 11 veckor och fick sitt första bad igår. Han kommer badas var tredje vecka - en gång i månaden framöver. Tycker också att det badas alldeles för mkt. Mysigt och så länge de inte får hudproblem så visst bada på men jag ser verkligen någon anledning till bad flera gånger i veckan. Rengör självklart veck o runt mun o ögon dagligen. Ska nämna att han i princip aldrig kräks heller.
    har gjort likadant som dig! Theo avskydde att bada som mindre, är idag 6 månader och ja, han har npg badat 6 ggr sedan han föddes.. Tvättar såklart vecken och liknande noga var dag.
    Fick beröm på 6månaderskollen för hans fina hy!! Så jag fortsätter i detta tempo till den dag han vill bada och ser det som roligt!
  • denlillablå

Vi badade lilltjejen första gången när hon var ca 2 veckor gammal. Nu badas hon ungefär en gång/vecka, är idag 4½ månad.
    Vi fick instruktioner på bb om att vi mycket väl kunde vänta med att bada henne rätt länge. Fosterfettet ska, som tidigare sagts, vara bra för huden. Det är enl personalen på vårt bb "bättre än de dyraste hudkrämerna i världen"
    Men jag tror knappast att en bebis skulle ta skada av att badas direkt efter förlossningen heller. Alla måste väl få göra på det sätt som dom känner är bäst

• Hanniz84

Isa brukar bada varannan dag.. hon tycker det är så himla kul att bada

vi badade henne på BB, mest för att få testa... sen nån gång i veckam från första stund hemma...

hon är 8,5månad nu

BF 22juli *Längtar*
  • Diorlover

Jag minns att när jag fick Anton som nu är tre så fick man INTE bada förräns naveln trillat av inte hemma då heller. så man fick tvätta med tvättlappatr och våtservetter. men det här med blod var ju inget på varken han eller dotterna. de var jäkligt "rena" onm man kan säga så. de var bara lite blöta.

Dottern som är 2 mån  badar vi max en gång i veckan. vi ahr alltid babyolja i och smörjer gärna in lite extra efteråt..

• AmandaBrun
    SiCaBoo skrev 2010-04-12 09:04:40 följande:
    har gjort likadant som dig! Theo avskydde att bada som mindre, är idag 6 månader och ja, han har npg badat 6 ggr sedan han föddes.. Tvättar såklart vecken och liknande noga var dag. Fick beröm på 6månaderskollen för hans fina hy!! Så jag fortsätter i detta tempo till den dag han vill bada och ser det som roligt!
    Min kille har också felfri hud! Så len o go
  • SiCaBoo
    AmandaBrun skrev 2010-04-12 09:07:25 följande:
    Min kille har också felfri hud! Så len o go
    Jupp! =) Så mysig!! Så det känns bra för visst har man undrat om man gjort något galet.. men men.. bättre reultat kunde man ju inte få!!
    roligen böir det mer bad till sommaren, då han kan sitta utan stöd osv.. tror det är därför han inte vill bada.. tycker det är läskigt att bli hållen. Vägrar dessutom en sådan där badstol för småttisar.. så ja, får se till sommaren!
  • Begga

Har badat första gången 7 dagar gamla med båda pojkarna och senn varannan, vartredje dag. 
    Båda har tyckt det mysigt och avslappnande inför nattandet.  Har olja i vattnet och smörjer även in efteråt i någon babyanpassad kräm (Natusan first touch denna gången). 
    Har inte resulterat i några torrisar hittills iallafall...

• vittra
    LuViGli skrev 2010-04-12 08:56:20 följande:
    en fråga till alla.. Ville ni inte att få tvätta bort allt blod och "smuts" från era bebisar efter förlossningen??? Märkte att det vara bara jag som skrev att jag bad barnmorskan att doppa min dotter typ 2 timmar efter förlossningen... Ni kanske tvättade med tvättlapp? Men det är ju lättare att bara doppa i vattnet med babyolja i... eller?...
    Men alltså fosterfettet ska ju egentligen vara kvar, detta även enligt många andra BB. Vi skulle absolut inte bada vår tjej de första dagarna tyckte de. Och det är förövrigt inte smuts! Det är ju naturligt!! Enormt märkligt hur det mest naturliga i världen har kommit att ses som smuts!

Eventuellt blod torkas ju givetvis bort med handduk, men som sagt så anser många att man ska undvika själva tvättandet.
  • vittra
    såffan skrev 2010-04-12 07:31:33 följande:
     Skönt att höra att inte alla badar flera gånger i veckan. Min fyra månaders har badat kanske 4 ggr i sitt liv, efter som att hon har varit lite torr i huden har jag inte velat bada för ofta. Men fick nästan lite dåligt samvete när jag läste hur ofta andra badade nu...
    Desto viktigare är det ju om man faktiskt har barn med lite känsligare hud, så tycker verkligen inte du ska ha dåligt samvete utan precis tvärtom, du gör ju det enda rätta
Svar på tråden hur ofta badar ni era spädbarn?